Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.8.2003
 En grøn Renault R24
 
13.8.2003
 Ændringer på vej hos Ford
 Alonso er stadig sulten
 

Hop til top14.8.2003

En grøn Renault R24

Renault arbejder allerede med næste års model. Man tester allerede en halvskala model i vindtunnelen. Modellen er malet grøn.

Selvom der er 7 mdr. til at næste sæson starter, så er Renault allerede langt fremme med modellen til næste år. Dog kun som halvskala model, arbejdet skrider dog godt frem.

Da Mike Gascoyne kom til teamet, omstrukturerede han udviklingsafdelingen. Det skete for at kunne få en længere udviklingsperiode. Der blev lavet to teams til dette formål. Hvordan det virker forklarer Mike Gascoyne her:

"Tim Denshaw brugte 2002 med hårdt arbejde på R23 bilen, som han har udviklet videre på i denne sæson. Sideløbende begyndte Mark Smith arbejdet på R24 i december sidste år. Og når Mark arbejder med R24 næste år, vil Tim begynde sit arbejde på R25."

Det nye chassis som jo skal indeholde bl.a. Renaults nye motorkonstruktion - man går væk fra 111° motoren, er allerede nu ved at blive testet i vindtunnelen. En halvskala model har allerede været testet i adskillige uger der. Den er malet grøn af flere grunde og ikke kun fordi den er ny.

Mike Gascoyne:
"Sjovt nok er modellen malet grøn. Grunden til det er meget enkel. Det gør den ikke hurtigere, men vi undgår forvirring og sammenblanding af dele fra tidligere modeller. Ydermere betyder den mørke farve at skygger ses væsentligt lettere, det gør det nemmere for testteamet at få øje på evt. problemer i vindtunnelen. R23 er allerede nu yderst effektiv set aerodynamisk. Med R24 håber vi på at kan gå et skridt videre. De data vi har på nuværende tidspunkt ser meget opmuntrende ud, og så har vi endda stadigvæk 6 mdr. at udvikle videre i. Vi arbejder på livet løs."

Det færdige resultat bliver nok ikke grønt, Renault har som regel godt styr på det de laver. Kan de udvikle en motor der er på niveau med konkurrenterne som er foran dem i pointsstillingen, kan Renault godt gå hen og blive en seriøs udfordrer næste år.

PDL  


 

Hop til top13.8.2003

Ændringer på vej hos Ford

Det forlyder fra USA at der sandsynligvis er visse ændringer på vej hos Ford i Europa. Det kan måske få indflydelse på indsatsen i Formel 1.

Det er kommet frem at Ford ledelsen i USA påtænker at gennemføre ledelsesændringer og lave nye strategier for Ford i Europa. Det kan måske få indflydelse på indsatsen i Formel 1. Således er der rygter fremme om at Martin Leach forlader (fyret?) Ford, og indtil der er fundet en afløser for ham, vil David Thursfiels varetage ledelsen i Ford Europa.

Martin Leach var en af nøglepersonerne bag aftalen med Jordan teamet. Måske kan Martin Leach's farvel få indflydelse på Formel 1 indsatsen. Aftalen med Jordan er med til at finansiere Jaguars Formel 1 indsats. Jordan vil gerne have billigere motorer, og taler i øjeblikket seriøst med Mercedes om levering af deres motorer. Mercedes har tidligere meldt ud at de godt kan levere motorer og endda væsentligt billigere end andre.

Men nu er det at der går virkelig politik i det. Mercedes er sandsynligvis ikke interesseret i at levere til Jordan. Der er af den simple grund at man ikke vil skade Fords engagement i Formel 1. Og hvorfor ikke det? Ford er en af de store spillere i GPWC hvor også Mercedes er dybt involveret.

PDL  


Hop til top
Alonso er stadig sulten

En af de nye kørere i år, Fernando Alonso, har gjort det overraskende godt med en meget positiv kørsel og mange gode points på kontoen, men han er sulten efter mere.

Fernando Alonso, en af de nye kørere i år, har gjort det rigtig flot, men vil have mere med hjem endnu. Helt ny er han dog ikke, han kørte som bekendt for Minardi i 2001 sæsonen, og blev derefter testkører sidste år, inden han vendte tilbage hvor de virkelig sker.

Indtil videre er det blevet til 44 points hvilket svarer til to tredjedele af de points som Renault har fået i år. Med andre ord har han kørt dobbelt så mange points hjem som teamkammeraten Jarno Trulli. Det har sikret Renault en fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab, en placering som nok ikke bliver forandret med det antal løb der er tilbage.

Selvom der nu er sommerpause, så er Alonsos tanker alligevel på banerne. Renault har nået det mål som man har sat inden sæsonstarten, nemlig at komme på podiet 4 gange - Alonso med tre og Trulli med ét besøg på podiet. Nu viser det sig at Alonso ikke er tilfreds med det.

Fernando Alonso:
"Jeg vil benytte muligheden for at holde pause inden det går løs i Ungarn igen. Jarno og jeg har givet os 100 % siden sæsonen startede, resultaterne har været gode, men vi har nu ikke planer om at være tilfreds med det. Vi er besluttede på at forsætte med at gøre fremskridt indtil det sidste GP i år, et par podieplaceringer frem til Suzuka vil ikke være af vejen. Når vi kommer til Budapest, er vi ladet op igen og klar til kæmpe videre."

Alonso er pt. placeret som nr. 6 i kørernes mesterskab, kun 5 points efter Rubens Barrichello og 9 efter Ralf Schumacher. Hvis tingene går Alonsos vej, kan han måske ende på fjerdepladsen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk