Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.8.2004
 Ingen overraskelser i Ungarn
 
6.8.2004
 Jody Scheckter genindtager scenen - men kun for en kort bemærkning
 Jenson Button til Williams næste år
 

Hop til top14.8.2004

Ingen overraskelser i Ungarn

Næsen var sat op efter noget nyt, men virkeligheden var ikke så søde som drømmene. Med en overlegen tid satte Michael Schumacher og Rubens Barrichello deres Ferrari racere på første række. Skal man bevare optimismen til løbet i morgen, skal man bide mærke i at deres tider var så meget bedre end konkurrenternes, at man må formode at de kører på mindre brændstof.

Når det så er sagt, husker man tilbage til de gange i år hvor Ferrari har valgt alternative strategier. De gange har de haft stor succes med det, og så er vi jo lige vidt. Men en dag skifter lykken vel, og måske, måske er det i morgen at McLaren eller Williams har valgt den rigtige taktik.

McLaren virkede ellers som om de var på vej tilbage til den forreste del af Formel 1, men på Hungaroring skuffede de sølvfarvede biler. Kimi Raikkonen var bedst med en beskeden 10. plads i kvalifkationen. Heller ikke Williams virkede specielt skarpe på trods af at bilen havde fået en skønhedsoperation siden sidst. Men den mere konventionelle næse så ikke ud til at have den store indflydelse. Ydermere måtte Juan Pablo Montoya lide den tort at sig slået af Antonio Pizzonia. Vikaren ydede en fin indsats og er som konsekvens med fremme på gridden når starten går i morgen.

De positive indslag, thi der var der også, var først og fremmest Takuma Sato, der lige præcis og med et antal tusindele der ville have gjort James Bond stolt, snuppede 3. pladsen fra holdkammeraten Button. Flot kørt af den japaneren med den tunge højrefod. Undervejs på sin tur rundt på banen var han da også et smut ude og banke jord op, men det generede ham tilsyneladende ikke. Og så må BAR teamet sidde med en vis tilfreds følelse over at ham der skal blive slår ham der forlader skuden.

En anden overraskelse var Giancarlo Fissichella, der fik placeret sin Sauber racer i den sjove del af gridden. I den tidlige kvalifikation var også Felipe Massa med fremme i front, men han fik åbenbart problemer da det for alvor gik løs og i stedet for at køre, måtte han stå og posere for en flok fotografer. Ærgeligt for unge Massa, der muligvis også kunne have sat sin bil i den bedste trediedel.

Perspektiverne for morgendages løb kan være mange. Måske er Ferrari bare milevidt bedre end de andre. Men de andres relative forbedringer over det sidste stykke tid, tyder mere på at der er tale om en taktisk overlegenhed. Derfor vil det være mit gæt at de to røde biler skal i pit nogle omgange før de andre. Om det så giver de andre en egentlig fordel vil jeg være mere skeptisk over. Den største taktiker i Formel 1 er også klædt i rødt, og han har sikkert en idé med det hele. Men lad os se hvad morgendagen bringer.

MMT  


 

Hop til top6.8.2004

Jody Scheckter genindtager scenen - men kun for en kort bemærkning

Jody Scheckter skal køre ved Nelson Mandelas velgørenhedsarrangement i Sydafrika, hvor bl.a. Nicolas Kiesa også skal køre.

Jody Scheckter, navnet lyder ganske sikkert bekendt, især hos de lidt ældre læsere. Jody Scheckter var, for lige at genopfriske hukommelsen en smule, den seneste verdensmester hos Ferrari inden Michael Schumacher begyndte at vinde verdensmesterskaber for de røde biler. Det var i 1979 at Jody Scheckter blev verdensmester for Ferrari.

I dagene 7. - 8. og 9. august køres der nogle velgørenhedsløb der skal støtte Nelson Mandelas støtteorganisationer til fordel for sultne børn blandt meget andet. Ved dette arrangement skal der bl.a. køres et race med to-sædede Formel 1 racere, hvor bl.a. danske Nicolas Kiesa, Alex Wurz, Marc Gene, Johnny Herbert, Eddie Irvine blandt mange andre skal køre.

Ved et af arrangementerne skal den tidligere Formel 1 verdensmester for Ferrari, Jody Scheckter, genforenes med den bil han blev verdensmester i, nemlig en Ferrari T4. Jody Scheckter kørte 9 år i Formel 1. Han deltog i 112 Grand Prixer, vandt 10 sejre og var derudover på podiet 23 gange. Han opnåede en samlet score på 255 points. I sin Formel 1 karriere kørte han for McLaren, Tyrrell, Wolf og Ferrari hos hvem han blev verdensmester.

Jody Scheckter og hans Ferrari T4 vandt i 1979 3 sejre, 3 andenpladser og 6 gange var han i top 10 i den sæson. For øvrigt efter mange tætte og intense dueller med holdkammeraten Gilles Villeneuve. T4'eren var udstyret med Ferraris meget berømte 12 cylindrede boxermotor, som en overgang var stort set den eneste motor som kunne tage kampen op med Fords berømte Cosworth V8 motor.

Der er ingen tvivl om at ud over duellen med de mange, især Minardi to-sædede racere, så vil gensynet med Jody Scheckter og hans røde Ferrari T4 være et af de mange attraktive elementer i det store 3 dages show i Sydafrika. Hele arrangementet finder sted på den tidligere Grand Prix Kyalami International Raceway.

PDL  


Hop til top
Jenson Button til Williams næste år

Et mindre chok gik gennem Formel 1 verdenen i aftes da blev offentliggjort at Jenson Button skifter til Williams i næste sæson.

Jenson Button skifter til hans første arbejdsgiver i Formel 1, Williams, næste år. Den noget overraskende meddelelse kom sent i aftes og er bekræftet af Williams teamet. Dermed er Jenson Button tilbage i det team som gav ham chancen i Formel 1. Det er ikke kommet nærmere enkeltheder frem om kontrakten endnu, men det forlyder at det er én toårig kontrakt der er indgået.

Med indgåelsen af denne kontrakt, har Williams teamet deres kørersammensætning på plads. Fornyeligt skrev de kontrakt med Mark Webber der forlader Jaguar efter denne sæson. Det efterlader så i første omgang Williams testkørerne Pizzonia og Gene tilbage. De havde nok sat næsen op efter den ledige plads. Men sådan skulle det ikke være.

Til gengæld skal Jaguar og BAR til at finde erstatninger for de to kørere de her mister. BAR er måske dem der er mest afklaret i øjeblikket. Det er ikke utænkeligt at teamets testkører, Anthony Davidson, her får en gratis chance i Formel 1. Men andre står på spring. Cristiano da Matta der i denne uge er blevet frataget sin plads som GP kører hos Toyota vil ganske givet også ligge billet ind på den indtil videre ledige plads hos BAR.

Willliams teamet siger i deres pressemeddelelse at de længe har haft kontakt til Jenson Button, og at det nu er lykkedes at få løst de kontraktlige forviklinger der har været forbundet med skiftet. Desuden har man fulgt Buttons karriere tæt siden han forlod teamet til fordel for bl.a. Renault og BAR.

Jenson Button har ikke noget dårligt at sige om BAR, men glæder sig til at komme tilbage til Williams, som han mener kan give ham det materiel der skal til for at blive verdensmester.

Det er dog det spegede ved den nye kontrakt Jenson Button har indgået, at han stadig har kontrakt med BAR også for næste år. De juridiske spidsfindigheder skulle være løst ifølge Williams og Jenson Button, men det mener man ikke hos BAR teamet. Det skal nu undersøges nærmere, men ifølge de udtalelser David Richards foreløbigt er kommet med, tyder det mere på bitterhed og skuffelse, end at der skulle være nogle kontraktlige juridiske problemer med den netop indgåede kontrakt mellem Williams og Jenson Button.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk