Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.8.1999
 Alesi forlader Sauber i raseri
 Irvine tager skylden for fejl
 Hakkinen vinder i Ungarn
 Kører line-up år 2000 ifølge Jackie Stewart
 Morning Warm-Up
 
14.8.1999
 Optimisme hos Irvine
 Hakkinen tog pole - igen, igen, igen...
 Stewart bruger ny Serie 4 motor denne weekend
 

Hop til top15.8.1999

Alesi forlader Sauber i raseri

En Formel 1's mest rutinerede kørere forlader med stor sandsynlighed Sauber-teamet - måske endda for helt at forlade Formel 1. Beslutningen kommer efter at Alesi under det ungarske grand prix hele tre gange var løbet tør for benzin... "Første gang det skete opstod der en fejl i motoren da jeg kom ind til mit første pitstop. Senere løb den tør og jeg måtte rulle ind for et andet stop," siger han og forklarer hvorfor han måtte ind og udstå en tidsstraf. "Jeg kunne ikke sætte begrænseren på, da jeg ellers ikke ville kunne nå helt til garagen - og det var derfor jeg fik en stop and go-straf," siger Jean Alesi. Bægeret var til sidst fyldt for den passionerede franskmand da han få omgange før mål kunne parkere sin Sauber - den var løbet tør for benzin.

"Jeg kører ikke for Sauber i næste sæson. Jeg ved ikke hvad jeg skal lave til næste år - måske Formel 1 eller måske i Amerika," siger Jean Alesi der har været med i Formel 1 siden 1989 hvor han debuterede for Tyrrell og siden har været kører hos Ferrari og Benetton. Alesi har til dato blot vundet et enkelt løb - det var i 1995 i Canada.

Teamchef Peter Sauber siger at problemet blev konstateret da der opstod et elektrisk problem i motoren. "Jeg er ked af at Jean har sagt at han ikke vil forlænge med os," siger Peter Sauber og fortæller at det ellers var meningen at parterne skulle mødes i næste uge for at forhandle endnu en kontrakt på plads - men det bliver der ikke noget af i denne omgang. Det ventes at Jean Alesi kan få en plads hos Prost mens den anden franskmand Olivier Panis går til Arrows.

BB  


Hop til top
Irvine tager skylden for fejl

Eddie Irvine lå ellers til en andenplads efter at alle pitstops var blevet gennemført, dog under pres fra David Coulthard men Irvines andenplads så meget sikker ud. Den førende i VM tog dog skylden for hans lille tur ud i det grønne, hvilket kostede 2 point i forhold til Mika Hakkinen. Irvine forklarede efter løbet at der havde været mange problemer med raceren før han måtte en tur udenfor asfalten. "Dækkene var gode i starten men de røg hurtigt af og jeg kæmpede med først fronten af raceren og så bagenden," siger Irvine og var ærgerlig over at de slet ikke gjorde indtryk på McLaren og Hakkinen i særdeleshed. "Vi har et par ting der gik galt i dag," siger Irvine.

Men Irvine pressede sin racer alt for meget i forhold til hvad den var i stand til at klare: "Jeg pressede på som en vild fordi jeg ikke ønskede David lige i gearkassen resten af løbet, men jeg mistede kontrollen over bagenden og kørte af," indrømmer Irvine der nu har et forspring til Hakkinen på 2 point inden Formel 1-feltet om 14 dage kører på den smukke Spa-bane i Belgien. Irvine tager det dog stadig roligt - han tror stadig på mesterskabet. "Der er ingen grund til at forudsige noget om de kommende løb, fordi vi forventede ikke at vinde på Hockenheim men gjorde det alligevel, og vi har tabt her hvor vi forventede at vinde," siger Irvine.

Samtidig kan man så lige bemærke Irvines seneste udtalelser mod Michael Schumacher om tyskerens mange fejl. Af en eller anden grund er de udtalelser lidt hule...

BB  


Hop til top
Hakkinen vinder i Ungarn

Dagens Ungarnske Grand Prix blev afviklet på en tør, men støvet Hungaro Ring. Da de røde lamper slukkede og starten gik, så var det Mika Hakkinen der kom bedst fra start med Eddie Irvine lige bag sig. Tilgengæld så fik David Coulthard en dårlig start og røg fra 3. til 5. pladsen.

Allerede på 11. omgang så udgår den første kører, det er Alex Zanardi der kører i pit og direkte ind i hans garage.

Mika Salo er den sidste kører til at tage sit første pitstop, han gør det først da der er kørt 2/3 dele af løbet. Og han er på dette tidspunkt "håbløst" bagud, så mon ikke mesterstrategen Ross Brawn har forregnet sig ved at vælge hårde dæk og meget benzin i tanken hos Salo.

Få omgange senere så kører både Eddie Irvine og David Coulthard ind til deres 2 pitstop, der er på det tidspunkt kun 1, 6 sek. imellem dem i deres kamp om 2. og 3. pladsen. Men de kommer ud igen i samme rækkefølge, så stillingen imellem dem blev ikke afgjort af deres pitpersonel.

På 60. omg. så udgår Jacques Villeneuve, så heller ikke denne gang lykkedes det for ham at få BAR raceren i mål. Noget han endnu ikke har oplevet i år.

Da der er 15 omgange tilbage, laver Eddie Irvine en kører fejl, måske delvis på grund af nedslidte dæk, og må en tur ud over gruset, hvilket David Coulthard benytter sig af og smutter op på 3. pladsen. Så nu er det McLaren 1 og 2.

På 69. omgang kører David Coulthard hurtigste omgang i løbet - 1:20,669.

Og på 3. sidste omgang så udgår Jean Alesi som på dette tidspunkt lå på 8. pladsen, men han har dog kørt langt nok til at han bliver klasificeret som nr. 16 i løbet.

Mika Hakkinen kører på 72. omgang over målstregen som en sikker vinder af Ungarns Grand Prix 1999.

Den anden finne i dette løb, Mika Salo, kørte et meget stille løb, han startede som nr. 18 og sluttede som nr. 14, ikke just imponerende i en Ferrari.

Heinz-Harald Frentzen var den kører der havde det hurtigste pitstop i dag, kun 6,4 sek.

AN  


Hop til top
Kører line-up år 2000 ifølge Jackie Stewart

Mange af de rygter, der florerer her midt i silly season vedrører Stewart teamets line up for sæsonen år 2000, herunder at Eddie Irvine skulle have skrevet kontrakt med Stewart, imens Rubens Barrichello skifter til Ferrari.

Jackie Stewart (JS) indrømmer, at teamet meget gerne vil beholde Johnny Herbert "i stalden", og han har da også stadig kontrakt med Stewart. JS forklarer:

"Han (Johnny Herbert) har været meget uheldig med hensyn til mekaniske problemer og har haft det meget svært under kvalifikation på grund af holdbarheds problemer". Om den anden nuværende kører Rubens Barrichello, siger Stewart:

"Hvis Rubens forsvinder, er vi nødt til at finde en erstatning, der er mindst lige så god".

Han indrømmer at Jarno Trulli var og stadig er en mulighed sammen med Giancarlo Fisichella, selvom han erkender, at prisen for Fisichella ligger over hans egentlige værdi. Vedrørende andre mulige kørere, siger JS:

Der er folk som Dario Franchitti, Alexander Wurz - og glem ikke Mika Salo. Derudover har vi vores testkører Luciano Burti, som kører rigtigt godt. Der er mange navne, men ingen som er virkelig sensationelle".

AN  


Hop til top
Morning Warm-Up

Dagens morning warm-up, som blev afviklet i overskyet vejr men på en tør bane, blev præget af mange afkørsler, og værst gik det for Ralf Schumacher, der allerede i det 3. minut gravede sin Williams racer ned i gruset. Ellers så gik det helt efter det vante møsnter McLaren i front, men nok lidt skuffende for de mange Ferrari fans at Eddie Irvine kun blev nr. 6 og Mika Salo nr. 14.

Top 6 blef:
1 - David Coulthard
2 - Mika Hakkinen
3 - Heinz-Harald Frentzen
4 - Giancarlo Fisichella
5 - Jean Alesi
6 - Eddie Irvine

Se samtlige tider på vores resultatside under "W" og læs også den fulde rapport under "P".

AN  


 

Hop til top14.8.1999

Optimisme hos Irvine

Med Eddie Irvine i forreste række og Mika Salo tilbage på en 18’ende plads, blev det en noget blandet kvalifikation for Ferrari. Irvine havde ellers håbet på, at kunne tage pole her på Hungaroring, hvor skadede Michael Schumacher vandt for Ferrari sidste år : ‘Jeg havde troet, at hvis jeg kunne tage pole et sted, ville det være her. Men lige meget, det er godt at være i forreste række, selvom jeg er på den ‘forkerte’ side af banen’. Irvine mener selv at Ferrari vil være tættere på Mclaren i selve løbet, og håber derfor på at kunne tage sin tredje sejer i træk.

Ferraris teamchef Jean Todt, der var glad for Irvines andenplads, var skuffet og overrasket Salos dårlige placering. Todt tror på at starten samt strategien vil blive afgørende for morgendagens løb, og mener at det vil blive et langt og hårdt løb for Irvine. På nuværende tidspunkt er man ikke helt klar over, hvorfor Salo ikke kunne forbedre den tid han i morgnens træning satte på brugte dæk. Salo selv kunne heller ikke komme med en forklaring på hans dårlige placering : ‘Jeg ved ikke hvad problemet var, bilen føltes helt fin, men tiderne var endda langsommere end i morges’. Ferrari vil nu undersøge alt på bilen før løbet i morgen, og Salo håber her på at kunne køre sig op gennem feltet, og forhåbentligt tage point.

NKH  


Hop til top
Hakkinen tog pole - igen, igen, igen...

Eddie Irvines Ferrari ligger i mellem de to McLaren'er når løbet starter i morgen, en situation han efterhånden har prøvet et par gange før. Og som sædvanlig var Hakkinen hurtigere en sin skotske holdkammerat. Alt i alt var der ikke mange overraskelser i dagens kvalifikation som blev kørt i godt, om end lidt blæsende vejr, temperatur omkring 19 grader. Lørdagen startede dramatisk da Jean Alesi kørte galt i et forsøg på at undgå at ramme Pedro Diniz forulykkede bil. Alesis Sauber fik smadret fronten og højre forhjul røg af. Franskmanden blev sendt på hospitalet i en helikopter, men der var heldigvis ikke sket noget alvorligt og han vendte snart tilbage til banen med en bandage om højre fod og kvalificerede sig en plads bedre Diniz.

De seks første efter morgenes træning:
PlaceringNavnTeamTid
1HakkinenMcLaren1:18,219
2CoulthardMcLaren1:18,890
3FrentzenJordan1:19,012
4HerbertStewart1:19,164
5BarrichelloStewart1:19,186
6VilleneuveBAR1:19,332

Hakkinen satte tidligt i kvalifikationen en kanontid, hurtigst på alle tre sektorer. 1 minut 18,159 sekunder kunne ingen gøre bedre og Hakkinen starter i pole for 19. gang.

Hvad angår landsmand Mika

CBA  


Hop til top
Stewart bruger ny Serie 4 motor denne weekend

Stewart teamet tager denne weekend i Ungarn en ny Ford V10 motor i brug. Selvom de vil bruge den nuværende Serie 3 motor både fredag og søndag, vil den nye Serie 4 motorer bliver monteret i begge biler til denne lørdags kvalifikation.

Motoren blev holdbarheds testet i sidste uge på Silverstone og fundet pålidelig nok til kvalifikation.

TNR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk