"Jeg kører ikke for Sauber i næste sæson. Jeg ved ikke hvad jeg skal lave til næste år - måske Formel 1 eller måske i Amerika," siger Jean Alesi der har været med i Formel 1 siden 1989 hvor han debuterede for Tyrrell og siden har været kører hos Ferrari og Benetton. Alesi har til dato blot vundet et enkelt løb - det var i 1995 i Canada.
Teamchef Peter Sauber siger at problemet blev konstateret da der opstod et elektrisk problem i motoren. "Jeg er ked af at Jean har sagt at han ikke vil forlænge med os," siger Peter Sauber og fortæller at det ellers var meningen at parterne skulle mødes i næste uge for at forhandle endnu en kontrakt på plads - men det bliver der ikke noget af i denne omgang. Det ventes at Jean Alesi kan få en plads hos Prost mens den anden franskmand Olivier Panis går til Arrows.
Men Irvine pressede sin racer alt for meget i forhold til hvad den var i stand til at klare: "Jeg pressede på som en vild fordi jeg ikke ønskede David lige i gearkassen resten af løbet, men jeg mistede kontrollen over bagenden og kørte af," indrømmer Irvine der nu har et forspring til Hakkinen på 2 point inden Formel 1-feltet om 14 dage kører på den smukke Spa-bane i Belgien. Irvine tager det dog stadig roligt - han tror stadig på mesterskabet. "Der er ingen grund til at forudsige noget om de kommende løb, fordi vi forventede ikke at vinde på Hockenheim men gjorde det alligevel, og vi har tabt her hvor vi forventede at vinde," siger Irvine.
Samtidig kan man så lige bemærke Irvines seneste udtalelser mod Michael Schumacher om tyskerens mange fejl. Af en eller anden grund er de udtalelser lidt hule...
Allerede på 11. omgang så udgår den første kører, det er Alex Zanardi der kører i pit og direkte ind i hans garage.
Mika Salo er den sidste kører til at tage sit første pitstop, han gør det først da der er kørt 2/3 dele af løbet. Og han er på dette tidspunkt "håbløst" bagud, så mon ikke mesterstrategen Ross Brawn har forregnet sig ved at vælge hårde dæk og meget benzin i tanken hos Salo.
Få omgange senere så kører både Eddie Irvine og David Coulthard ind til deres 2 pitstop, der er på det tidspunkt kun 1, 6 sek. imellem dem i deres kamp om 2. og 3. pladsen. Men de kommer ud igen i samme rækkefølge, så stillingen imellem dem blev ikke afgjort af deres pitpersonel.
På 60. omg. så udgår Jacques Villeneuve, så heller ikke denne gang lykkedes det for ham at få BAR raceren i mål. Noget han endnu ikke har oplevet i år.
Da der er 15 omgange tilbage, laver Eddie Irvine en kører fejl, måske delvis på grund af nedslidte dæk, og må en tur ud over gruset, hvilket David Coulthard benytter sig af og smutter op på 3. pladsen. Så nu er det McLaren 1 og 2.
På 69. omgang kører David Coulthard hurtigste omgang i løbet - 1:20,669.
Og på 3. sidste omgang så udgår Jean Alesi som på dette tidspunkt lå på 8. pladsen, men han har dog kørt langt nok til at han bliver klasificeret som nr. 16 i løbet.
Mika Hakkinen kører på 72. omgang over målstregen som en sikker vinder af Ungarns Grand Prix 1999.
Den anden finne i dette løb, Mika Salo, kørte et meget stille løb, han startede som nr. 18 og sluttede som nr. 14, ikke just imponerende i en Ferrari.
Heinz-Harald Frentzen var den kører der havde det hurtigste pitstop i dag, kun 6,4 sek.
Jackie Stewart (JS) indrømmer, at teamet meget gerne vil beholde Johnny Herbert "i stalden", og han har da også stadig kontrakt med Stewart. JS forklarer:
"Han (Johnny Herbert) har været meget uheldig med hensyn til mekaniske problemer og har haft det meget svært under kvalifikation på grund af holdbarheds problemer". Om den anden nuværende kører Rubens Barrichello, siger Stewart:
"Hvis Rubens forsvinder, er vi nødt til at finde en erstatning, der er mindst lige så god".
Han indrømmer at Jarno Trulli var og stadig er en mulighed sammen med Giancarlo Fisichella, selvom han erkender, at prisen for Fisichella ligger over hans egentlige værdi. Vedrørende andre mulige kørere, siger JS:
Der er folk som Dario Franchitti, Alexander Wurz - og glem ikke Mika Salo. Derudover har vi vores testkører Luciano Burti, som kører rigtigt godt. Der er mange navne, men ingen som er virkelig sensationelle".
Top 6 blef:
1 - David Coulthard
2 - Mika Hakkinen
3 - Heinz-Harald Frentzen
4 - Giancarlo Fisichella
5 - Jean Alesi
6 - Eddie Irvine
Se samtlige tider på vores resultatside under "W" og læs også den fulde rapport under "P".
Ferraris teamchef Jean Todt, der var glad for Irvines andenplads, var skuffet og overrasket Salos dårlige placering. Todt tror på at starten samt strategien vil blive afgørende for morgendagens løb, og mener at det vil blive et langt og hårdt løb for Irvine. På nuværende tidspunkt er man ikke helt klar over, hvorfor Salo ikke kunne forbedre den tid han i morgnens træning satte på brugte dæk. Salo selv kunne heller ikke komme med en forklaring på hans dårlige placering : ‘Jeg ved ikke hvad problemet var, bilen føltes helt fin, men tiderne var endda langsommere end i morges’. Ferrari vil nu undersøge alt på bilen før løbet i morgen, og Salo håber her på at kunne køre sig op gennem feltet, og forhåbentligt tage point.
De seks første efter morgenes træning:
Placering | Navn | Team | Tid |
1 | Hakkinen | McLaren | 1:18,219 |
2 | Coulthard | McLaren | 1:18,890 |
3 | Frentzen | Jordan | 1:19,012 |
4 | Herbert | Stewart | 1:19,164 |
5 | Barrichello | Stewart | 1:19,186 |
6 | Villeneuve | BAR | 1:19,332 |
Hakkinen satte tidligt i kvalifikationen en kanontid, hurtigst på alle tre sektorer. 1 minut 18,159 sekunder kunne ingen gøre bedre og Hakkinen starter i pole for 19. gang.
Hvad angår landsmand Mika
Motoren blev holdbarheds testet i sidste uge på Silverstone og fundet pålidelig nok til kvalifikation.