Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.8.2000
 Jaguar tester Scheckter & Karthikeyan
 Coulthard - Jeg er der endnu
 Villeneuve undskylder
 Ros til McLaren fra Newey
 
14.8.2000
 Bredside til Irvine fra Brawn
 Starten er en videnskab
 Vil Ferrari alligevel hjælpe Prost?
 Forventninger til Indianapolis
 Farvel til Wurz
 

Hop til top15.8.2000

Jaguar tester Scheckter & Karthikeyan

Tomas Scheckter, der er søn af den tidligere verdensmester Jody Scheckter, får nu chancen for at vise, hvad han kan i motorsportens ypperste klasse. Tomas kører F3 for Paul Stewart Racing og som en del af kontrakten, er han lovet en testkørsel i F1. Denne del af aftalen opfyldes i denne uge på Silverstone, hvor han på førstedagen af teamets forberedelser til løbet på Spa d. 27. august skal køre sammen med Inderen Narain Karthikeyan og Jaguars officielle testkører Luciano Burti. Derefter overtager Irvine og Herbert vognene de næste to dage af den officielle test.

Tomas Scheckter har ret meget at se til, idet han i F3-serien ligger på andenpladsen, ligesom han også har kører F3000, hvor han scorede en imponerende 2.plads i sit debutløb på Hockenheim, men i denne klasse kører han for McLaren Junior Team. Det er derfor nok begrænset hvad Jaguar kan bruge ham til i den forestående evaluering af forskellige dæk og affjedringssystemer.

GRN  


Hop til top
Coulthard - Jeg er der endnu

Umiddelbart kunne det se ud til at Coulthard er sat i skyggen af Hakkinen i VM-kampen. Han er nu for første gang i år efter Hakkinen i stillingen, og det er med hele seks point. Men skotten tror ikke at han er ude af kampen.

"Det er skuffende at komme endnu længere efter føreren i mesterskabet, men jeg ved at jeg stadig kan vinde det. Der er stadig 50 point at gå efter, så alt kan ske i de sidste løb," forsikrer Coulthard.

Nu kommer han til Spa-banen i Belgien, hvor han sidste år vandt. Og Coulthard kan på papiret være optimistisk for de kommede løb, da både Spa og Monza passer godt til McLaren-Mercedes. Men nemt bliver det ikke. "Det bliver meget tæt, og jeg ved at det ikke bliver nemt, fordi jeg kæmper med rivaler der tilsammen har vundet fire VM-titler," siger han om konkurrenterne Hakkinen og Schumacher. Skotten vurderer at Ferrari er gået noget i stå, og han hæfter sig særligt ved at tyskeren direkte har udtalt at der skal til at ske noget hvis tingene skal vende. "Da han førte mesterskabet kunne han have været meget direkte, så man kan godt tro ham. Vi ser ud til at have fået et lille overtage over Ferrari, men det er stadig meget tæt og jeg tror ikke vi vil være langt foran dem i Belgien som vi har været i tidligere sæsoner," vurderer Coulthard der blev nummer 3 i Ungarn.

Efter at have været sat i skyggen af Hakkinen i Ungarn, ser han nu frem til løbet i Belgien. "Forhåbentlig kan jeg få en sejr der..."

BB  


Hop til top
Villeneuve undskylder

Spanieren Pedro de la Rosa fik ikke et godt løb i Ungarn, da han allerede på den første omgang var involveret i et sammenstød med Jacques Villeneuve. Arrows'en blev beskadiget, og det ødelagde store dele af løbet for de la Rosa, da en del af affjedringen ikke fungere.

De la Rosa kom igennem løbet - men helt tilbage på en ligegyldig 16. plads, og adskillige omgange efter vinderen. Spanieren er forundret over at de to nåede at ramle sammen. "Villeneuve undskyldte uheldet og jeg sagde til ham, at det er i orden," forklarer han. Canadieren er jo blevet meget sikkerhedsbevist, så...

Alligevel er han forundret over at canadieren bremsede meget tidligt. "Jeg forstår ikke hvor han havde i sinde at bremse, da jeg selv bremser meget sent i denne chikane," forklarer han. Om ikke andet havde Arrows en dårlig weekend i Ungarn, så i sidste ende gjorde det nok ikke den store forskel...

BB  


Hop til top
Ros til McLaren fra Newey

Der bliver uddelt flittige klap på ryggen til hinanden hos McLaren. Således er McLarens tekniske leder, Adrian Newey fuld af ros over sejren. Han peger på to ting som gav sejren - hårdt og arbejde og Mika Hakkinens start.

Finnen havde nemlig store problemer under lørdagens kvalifikation, og derfor skulle teamet lægge sig i selen hvis det ikke skulle blive til en fiasko. Det blev en lang aften og nat hos McLaren. "Vi arbejdede meget hårdt for at finde det rigtige set-up, og specielt balancen. Det gav pote efter alt det hårde arbejde lørdag nat, men nøglen til det var hans utrolige start," vurderer Newey.

I forbindelse med dækkene var der ikke uforudsete problemer med de ekstra bløde dæk som stort set alle kørere anvendte i løbsweekenden. I sidste ende var det Hakkinen der var manden bag succes'en. "Mika gjorde det virkelig godt for os, og det lover godt for resten af sæsonen," siger Newey videre.

BB  


 

Hop til top14.8.2000

Bredside til Irvine fra Brawn

Der er godt gang i mudderkastningen i Formel 1 – og vi har endnu et kapitel i 'svineriet' i Formel 1. Ross Brawn har på det seneste været meget aktiv i sin kritik af alt og alle. Det ligner normalt ikke Brawn og måske er det et spirende tegn på frustrationer over at Ferrari er blevet sat tilbage henover sommeren.

I løbsweekenden var det McLaren og Hakkinen der blev høvlet ned – og Villeneuve har også fået et par ord med på vejen. Næste mand på listen er den tidligere Ferrari-kører Eddie Irvine. Brawn er blevet særlig tosset over at Irvine har stillet krav om at Michael Schumacher træder tilbage som kørernes sikkerhedsformand – fordi han kører for hårdt! "I de fire år jeg arbejdede sammen med Eddie, løftede han ikke en finger for at forbedre sikkerheden. Når Eddie var ude at køre jet ski, eller rodede rundt på natklubber, så var Michael i forbindelse med FIA og banerne for at forbedre sikkerheden for alle kørere," siger en rasende Ross Brawn, og får næsten Schumacher til at ligne en ren duksedreng...

Michael Schumacher har gjort meget for at højne sikkerheden, hvilket tyskeren bestemt skal krediteres for, uanset om man finder hans starter eller kørsel voldsom eller ej. "Det som Eddie har sagt er derfor ikke fair og det er ikke respektfuldt," siger Brawn der så lige bruger lejligheden til at give Irvine et spark som tak for sidst. "Jeg tror han har haft det svært i fire år, og har besluttet sig at begynde at betale det tilbage," siger Ferraris tekniske leder som modsvar overfor en ex-Ferrarikørers angreb mod sin tidligere arbejdsgiver.

Fortsættelse følger sandsynligvis... Comming to a cinema near you soon!

BB  


Hop til top
Starten er en videnskab

Ved to grand prix'er i træk kørte Mika Hakkinen sig frem fra anden række til at tage føringen i løbet. Det skete på Hockenheim hvor Coulthard og Schumacher var mere optaget af at spærre mest muligt for hinanden. I Ungarn var Hakkinen hurtig ud af blokken, og kunne tage teten. 'Nå ja – det kan jo trænes' – eller kan det?

Ifølge Hakkinen er det meget svært at levere kanonstarter på samlebånd, og i år er det indtil videre lykkedes to gange at levere perfekte starter. Men det er ikke til at time. "Starter er nogle gange meget svære. At få den perfekte traction ud af bagdækket i starten er meget svært," forklarer Hakkinen.

Men det er selvfølgelig ikke blot ren lotteri – træning kan være med til at give vigtig erfaring i at give den korrekte portion gas. "Det har noget at gøre med at lave masser af øvelser og prøve forskellige teknikker. Jeg har også et godt team som står bag mig, og som har hjulpet mig meget," siger han videre. Og nu går han efter flere superstarter.

Det er også værd at bemærke at store dele af den italienske presse har kritiseret Ferrari for at levere alt for svage starter. "McLaren har vist et bedre startsystem end vi har," undskylder Ferrari-præsident Luca di Montezemolo.

BB  


Hop til top
Vil Ferrari alligevel hjælpe Prost?

Selvom Ferrari i første omgang sagde nej til levere motorer til Alain Prost. Franskmanden har nemlig endnu ikke fundet en motorleverandør til den kommende sæson, eftersom Peugeot trækker sig ud af Formel 1, og resterne af Peugeot Sport går videre til AMT og Arrows fra 2001.

I øjeblikket leverer Ferrari motorer til Sauber og det kommer de også til i den kommende sæson. Det er derfor stadig tvivlsomt om hvorvidt Ferrari kan presses til at yderligere motorer til Prost-teamet. Men måske kan de gode relationer til Alain Prost i sidste ende blive værdifulde. Hvis det lykkes at køre med Ferrari-motorer næste år, så skifter Alain Prost over til "fjenden". Han har jo ellers haft gode relationer til Mercedes og McLaren – men de ønsker ikke at støtte den tidligere verdensmester.

Jean Alesi ser meget gerne at han fortsat kan lugte og høre Ferrari-motoren i sit "daglige" arbejde. "Det vil være fantastisk. Jeg kørte med Ferrari-motorer hos Sauber i 1998 og 99, og jeg vil virkelig gerne bruge dem igen," siger Alesi. Det kan også motivere ham til at fortsætte et år mere. "Hvis det passer, så vil jeg helt sikkert blive hos Prost på grund af det fornemme oplæg," siger franskmanden videre.

Hvis det ikke lykkes – og spørgsmålet er om det overhovedet er realistisk at Ferrari kan redde Prost-teamet – så kan teamet være på vej ud af Formel 1. Et canadisk konsortium vil gerne købe teamet, og så har David Hunt også været på banen og reklamere lidt for Lotus' storslåede comeback til Formel 1. Men vi husker meget godt Lotus' store engagement hos det kortlivede Pacific-team da de også gjorde comeback der. Lotus bidrog blot med et par pæne klistermærker og intet andet! Spørgsmålet er om det bliver endnu et comeback til Lotus i samme stil…

BB  


Hop til top
Forventninger til Indianapolis

Med kun 6 uger til startskuddet går til USA's grand prix på Indianapolis-banen, er forventningerne skyhøje. Både fra kørerne og fra de mange motorsportsentusiaster der efter en lang pause kan opleve formel 1-sporten vende tilbage til USA. De tre kørere i toppen af VM-pointene har kommenteret det nært forestående løb:

Mika Hakkinen udtalte: "Jeg ser frem til løbet, fordi jeg kørte mit første grand prix nogensinde i USA på banen i Phoenix i 1991. Det bliver dejligt at køre løb i Staterne igen. Vi har ikke set ruten endnu, men jeg glæder mig til at se hvilken tilslutning formel 1 får fra publikum. Jeg håber, det vil være muligt for os at lave en masse overhalinger og se et spændende løb".


Billetterne til f1-løbet på Indianapolis i september har solgt godt. Dette bilede er fra et NASCAR-løb i år.

Hakkinens nærmeste konkurrent om VM-titlen, Michael Schumacher sagde: "Jeg har ikke set ruten i detaljer. Det, at se på et kort giver dig ikke information nok om, hvordan du skal bedømme ruten. Men jeg er meget glad for at tage til Amerika. Det er et storslået land, og vi ser frem til at køre nogle gode løb der".

David Coulthard tilføjede: "Jeg har set en del video af banen og den ser ret teknisk ud på inderbanen - ret udfordrende. Jeg ser frem til løbet, specielt siden jeg hørte, at de allerede har solgt mere end 200.000 billetter. Er det sandt, at de betaler meget lidt for at komme ind? Hvis det er rigtigt, skulle jeg måske flotte mig og tage hele min familie med".

Noget tyder på at Indianapolis Speedway får besøg af familien Coulthard for billetpriserne er på kun 180-200 kr - langt under prisen i Europa. Formel 1 er på vej til at blive en folkefest "over there" - i bedste amerikanske stil!

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Farvel til Wurz

På trods af at Alexander Wurz kørte et udmærket løb i det ungarske grand prix, der udløste en 11. plads, er der intet der tyder på, at han vil være at finde i næste sæsons line-up for Benetton-teamet. Resultaterne er udeblevet og Wurz har stadig ikke tilkæmpet sig et eneste point.

Det er derfor ikke kommet som en overraskelse at teamchef Flavio Briatore har udtalt: "Vi har én kører, der scorer point i øjeblikket. Det er klart for alle, at Alexander har det vanskeligt, men vi vil støtte ham indtil slutningen af sæsonen. Næste sæson har vi brug for en anden. Vi har valget af en ung kører og vi vil være sikre på, at vi gør det bedste for holdet."

Her bliver Wurz ikke siddende længe endnu...

Muligvis bliver Wurzs afløser Jenson Button, der lige nu kører for Williams. Wurz selv skulle efter sigende være på vej til Toyota.

Julia Jensen

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk