Det er Formel 1 chefen over dem alle, Bernie Ecclestone, der løfter lidt af sløret for hvornår premiereløbet skal køres på banen i Austin.
Der er endnu ikke sat den nøjagtige dato, men Bernie Ecclestone udtaler:
"Vi må vente og se, men det vil være logisk at placere løbet i forbindelse med løbet i Montreal, hvilket betyder på et tidspunkt i juni måned."
Bernie Ecclestone kommenterede også lidt på rygterne omkring yderligere et Formel 1 Grand Prix på amerikansk grund:
"Lad os gøre en ting helt klart: Løbet i Austin bliver Amerikas Grand Prix. Men det betyder ikke at vi udelukker muligheden for endnu et løb et andet sted i Amerika under et andet navn. Det ville jo være fjollet hvis muligheden for et Grand Prix i New York opstod, og vi så på forhånd sagde 'nej tak' - men det er kun en drøm på nuværende tidspunkt! Fakta er at vi har en kontrakt med Austin, og det bliver der det Amerikanske Grand Prix skal køres."
Sidste år skulle der komme 70.000 tilskuere for at man ville få et økonomisk neutralt resultat. Indtil videre er blot 40.000 billetter til weekendens løb blevet solgt, så igen i år er der masser af plads. Og arrangørerne er hårdt pressede, da flere nye lande med store pengebeløb er klar til at tage over. Senest har en del af de arabiske lande kommet med, og nu melder flere østeuropæiske og asiatiske lande sig også på banen.
Håber er igen at nå niveauet fra 2007 hvor der var 65.000 tilskuere - det gør at løbet lige netop kører rundt i 2010. Løbet forventes at være med igen i 2011, men så begynder der at komme pres på da der ifølge den kommende Concorde aftale forventes at blive skrevet ind at der skal være 25 løb i Formel 1-serien. Og for at teams'ene skal købe ind på det forslag, så skal arrangørerne af de enkelte løb smide flere penge på bordet for at afholde et Grand Prix. Og med den anstrengte økonomi i det belgiske Grand Prix kan Spa-Francorchamps være fortid fra 2012.
Repræsentanter fra Tilke Gmbh er ankommet til Austin, Texas. Det er man fordi at man skal have tilføjet de sidste detaljer på de efterhånden mange arbejdstegninger der er nødvendige med et projekt i den størrelsesorden det er at bygge en ny Grand Prix bane.
Det man kort fortalt skal se nærmere på er beliggenhed af tilkørselsveje, de nødvendige tilhørende bygninger, anlæggelse af vand- og el-forsyning. Med andre ord - de nødvendige faciliteter der hører til ethvert byggeri. Alle jordprøver og nivelleringsopmålinger er stort set overstået.
Området hvor banen skal ligge, er lettere kopieret og heldigvis for det, for det gør absolut ingenting at det ikke er en total flad bane som flere af Grand Prix banerne er i øjeblikket. Vi venter endnu på at layoutet bliver offentliggjort, men hverken Tilke Gmbh eller de amerikanske bygherrer, vil sætte dato på. Det eneste der meldt ud, er at præsentationen af layoutet vil ske i løbet af sommeren 2010.
Markedsføringen er allerede godt i gang fra amerikansk side. Og måske med rette. Området er for os europæer måske bare et sted ude på prærien, men sådan forholder det sig ikke. Austin området er i en rivende udvikling, også trods det at der hersker en vis krise. Texas har en af de helt store positive amerikanske økonomier og adskillige globale firmaer har deres hovedkvarterer her.
Man venter på at en amerikansk kører slår igennem i Formel 1. Og modsat mange amerikanere med hang til Formel 1, så mener man ikke at det er så nødvendigt igen med et amerikansk team. De sidste to tiltag er begge strandet på grund af økonomiske mangler. Gypher er dog ikke erklæret dødt endnu, men har trukket deres ansøgning for 2011 tilbage.