Nyheden kommer som påstande om at Ibrahim’s mystiske T – MINUS marketingsmærke er kollaps’et dukker op. Varemærket, som blev lanceret ved grand prix’et i San Marino i maj, omfatter modevarer og biler, men tilsyneladende kun med tab til følge ifølge rygterne. Dermed er det gået modsat af forventningerne om at prinsen ville bidrage med yderligere financiering ved hjælp af sit T – MINUS varemærke.
Arrows teamets resultater kan også have overbevist Prins Ibrahim om det betimelige i at forlade sporten. Kørerne Pedro de la Rosa og Toranusake Takagi har været plaget af en underperforming bil denne sæson, og de har kun samlet 1 sølle point i kørernes verdensmesterskab.
Walkinshaw har for nylig solgt fra og reorganiseret sin bilforhandler-organisation, og det har formentligt hjulpet ham til at rejse den fornødne kapital til at købe Prins Ibrahim ud af Arrows. Desuden skal Walkinshaw være i gang med at overtale Nissan til at træde ind i formel-1 sporten og hvilken indflydelse dette måtte på brugen af Supertec motoren I Arrows racerne må tiden vise.
På onsdag starter Ferrari teamet deres forberedelser til det Belgiske Grand Prix der afvikles den 29 august. Ferrari vil teste på Mugello fra onsdag den 18-08 til fredag den 20-08, hvorefter Ferrari vil starte deres "shakedown" test i den efterfølgende week-end.
GCH
Villeneuve, der tjener $25 mill. om året hos det Brackley baserede team, har ikke gennemført ét løb i 11 forsøg i år.
Team chef Craig Pollock bekræftede i Ungarn i fredags, at canadieren også ville køre for teamet næste år, og holdkammerat Ricardo Zonta fortsætter sandsynligvis også.
”Jacques er bekræftet for næste år – han har skrevet kontrakt, og vi vil se nærmere på Ricardo Zonta i løbet af de næste par dage eller uger”, siger Pollock.
”Vi har ikke opnået det, vi havde som målsætning – tværtimod. Vi har ikke opnået nogen resultater. Vi har tusindvis af små problemer. Det er lykkedes os at løse 2500 problemer, men der er 3500 i alt.
En kilde fra et konkurrerende team siger, at han ikke er overrasket over BAR’s problemer i denne sæson: ”Overhovedet ikke. Faktisk er der mange mennesker, der morer sig over, at se dem slide i det”.
En skuffet Alesi udtalte, at dette løb fik ham til at afgøre, at han ikke kører for Sauber i næste sæson. Alesi agter dog at overholde sin kontrakt, og køre denne sæson til ende for Sauber. Med hensyn til fremtiden sagde Alesi, at det kunne blive enten Formel 1, eller løb i Amerika (formentligt Cart).
Flere teams oplevede dog ved en test på den anden højfarts-bane Monza, at der opstod ‘blære’ under dækkenes overflade, og det kan have medvirket til Hakkinens uheld. Bridgestone er ikke sikrer på, at disse blære direkte var årsagen til McLarens uheld, men mener at de kan have været en medvirkende faktor. Dette har fået Bridgestone til, at komme med en hårdere dæk type til Monza, i håb om at den holder bedre.
Den tidligere verdensmester fortæller om nederlagene og frustrationerne i sin sidste sæson i Formel 1, hvor han bl.a. på kontroversiel vis trak sig ud af de Tyske Grand Prix.
”Det føles som om, jeg er gået fra at være ”Roadrunner” til at være ”Wild E. Coyote”, siger Hill og refererer til de kendte tegnefilms figurer.
Hvis Hill lignede Roadrunner, den ustoppelige fart djævel i 1996, hvor han vandt VM, kan han i denne sæson mere sammenlignes med den ulykkelige Wild E. Coyote, som alting går galt for.
”Intet jeg gør ser ud til at fungere”, tilføjer Jordan køreren, der var tæt på at sige stop i sidste måned, men i stedet trækker sig tilbage efter denne sæson. ”Det har været meget, meget frustrerende i denne sæson”.
”Jeg har ikke leveret resultater, og det gør det ubehageligt, når du ved du ikke har levet op til dit potentiale. Det har været hårdt at tackle, og jeg har et par gange ladet temperamentet koge over. Men jeg ville ikke være en racer kører, hvis ikke jeg havde denne aggressivitet”.
”Det føles, som jeg ikke har fuld kontrol over bilen. Hvis jeg havde det, ville alt være perfekt. Det har været et temmelig skuffende år, ikke kun fordi jeg har være meget uheldig, men også fordi når mulighederne har været der, har jeg ikke slået til. Bilen har helt afgjort været bedre i år end sidste år, og det har gjort det mere vanskeligt for mig”.
Den i Dublin bosatte kørers fremtid blev endnu engang tilsløret af tvivl, da han udgik af det Tyske Grand Prix, med bremseproblemer. Teamet, hvoraf en del angiveligt skulle være utilfredse med Hills beslutning sagde, at der intet var galt med Jordan raceren. Men Hill insisterer på, at begivenhederne på Hockenheim, hvor han fik luft for sine frustrationer ved at skubbe til en journalist – og derefter undskyldte – hører til i fortiden.
”Det der skete på Hockenheim er blevet misforstået, fordi jeg ikke har forklaret mig godt nok. Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, fordi nogen ”fortolker” de ting jeg siger og fejl rapporterer det tilbage til teamet. Ingeniørerne ved hvad der skete på Hockenheim, og jeg havde en meget god grund til at stoppe under løbet, og det er jeg glad for, at jeg gjorde. Jeg har fået meget forståelse og støtte fra teamet, og det sidste jeg vil gøre er at give næring til den opfattelse, at der nogen gnidninger mellem mig og teamet. Det er der ikke!
”Hvis vi kunne skrue tiden tilbage til Hockenheim, kunne der være ting, vi kunne have gjort for at forhindre, det der skete. Men Hockenheim er fortid. Det var beklageligt, at jeg ikke fik et godt løb og var konkurrencedygtig, set ud fra min position på banen, men det er alt, jeg er klar til at sige. Det var endnu en frustrerende weekend, og du har svært ved at tro, at det kan blive ved med at ske weekend efter weekend, men sådan har det været hele året.”
I blandt den lille mængde glade Ferrari-folk var dog ikke Jean Todt - og det er heller ikke overraskende. Den lille franskmand har det tydeligvis ikke særlig godt med Irvine. I sidste uge fortalte Irvine til et italiensk blad at Jean Todt altid glædede sig mere over Schumachers sejre... Såvel offentligt som uden for TV-kameraenes blikke er forholdet mellem de to meget koldt. Endda i de officielle udtalelser er det tydeligt at der slet ikke er fælles forståelse mellem køreren og chefen. "Eddie kunne have sluttet som toer. På trods af hårdt arbejde af mekanikerne i pitten mistede Eddie andenpladsen da han kørte bredt i et sving," siger Jean Todt - og det kan bestemt ikke tolkes særlig godt.
Derfor ventes det også at Irvine meget snart offentliggør hvor han skal køre til næste år - og der er meget der ikke tyder på at det bliver hos Ferrari. Derefter ventes det at Jean Todt, Michael Schumacher og mange andre folk hos Ferrari får det glatte lag af Irvine... De helt vilde gisninger som der brygges på, er at Schumacher og Todt i fælles forening ved at Schumacher trækker sig ud af Formel 1 - men blot venter på at Irvine har fundet et andet sted end Ferrari så de kan slippe af med ham, hvorefter Schumacher siger farvel til Formel 1... Hvem siger at Formel 1 er uden drama og intriger?
"Jeg kører ikke for Sauber i næste sæson. Jeg ved ikke hvad jeg skal lave til næste år - måske Formel 1 eller måske i Amerika," siger Jean Alesi der har været med i Formel 1 siden 1989 hvor han debuterede for Tyrrell og siden har været kører hos Ferrari og Benetton. Alesi har til dato blot vundet et enkelt løb - det var i 1995 i Canada.
Teamchef Peter Sauber siger at problemet blev konstateret da der opstod et elektrisk problem i motoren. "Jeg er ked af at Jean har sagt at han ikke vil forlænge med os," siger Peter Sauber og fortæller at det ellers var meningen at parterne skulle mødes i næste uge for at forhandle endnu en kontrakt på plads - men det bliver der ikke noget af i denne omgang. Det ventes at Jean Alesi kan få en plads hos Prost mens den anden franskmand Olivier Panis går til Arrows.
Men Irvine pressede sin racer alt for meget i forhold til hvad den var i stand til at klare: "Jeg pressede på som en vild fordi jeg ikke ønskede David lige i gearkassen resten af løbet, men jeg mistede kontrollen over bagenden og kørte af," indrømmer Irvine der nu har et forspring til Hakkinen på 2 point inden Formel 1-feltet om 14 dage kører på den smukke Spa-bane i Belgien. Irvine tager det dog stadig roligt - han tror stadig på mesterskabet. "Der er ingen grund til at forudsige noget om de kommende løb, fordi vi forventede ikke at vinde på Hockenheim men gjorde det alligevel, og vi har tabt her hvor vi forventede at vinde," siger Irvine.
Samtidig kan man så lige bemærke Irvines seneste udtalelser mod Michael Schumacher om tyskerens mange fejl. Af en eller anden grund er de udtalelser lidt hule...
Allerede på 11. omgang så udgår den første kører, det er Alex Zanardi der kører i pit og direkte ind i hans garage.
Mika Salo er den sidste kører til at tage sit første pitstop, han gør det først da der er kørt 2/3 dele af løbet. Og han er på dette tidspunkt "håbløst" bagud, så mon ikke mesterstrategen Ross Brawn har forregnet sig ved at vælge hårde dæk og meget benzin i tanken hos Salo.
Få omgange senere så kører både Eddie Irvine og David Coulthard ind til deres 2 pitstop, der er på det tidspunkt kun 1, 6 sek. imellem dem i deres kamp om 2. og 3. pladsen. Men de kommer ud igen i samme rækkefølge, så stillingen imellem dem blev ikke afgjort af deres pitpersonel.
På 60. omg. så udgår Jacques Villeneuve, så heller ikke denne gang lykkedes det for ham at få BAR raceren i mål. Noget han endnu ikke har oplevet i år.
Da der er 15 omgange tilbage, laver Eddie Irvine en kører fejl, måske delvis på grund af nedslidte dæk, og må en tur ud over gruset, hvilket David Coulthard benytter sig af og smutter op på 3. pladsen. Så nu er det McLaren 1 og 2.
På 69. omgang kører David Coulthard hurtigste omgang i løbet - 1:20,669.
Og på 3. sidste omgang så udgår Jean Alesi som på dette tidspunkt lå på 8. pladsen, men han har dog kørt langt nok til at han bliver klasificeret som nr. 16 i løbet.
Mika Hakkinen kører på 72. omgang over målstregen som en sikker vinder af Ungarns Grand Prix 1999.
Den anden finne i dette løb, Mika Salo, kørte et meget stille løb, han startede som nr. 18 og sluttede som nr. 14, ikke just imponerende i en Ferrari.
Heinz-Harald Frentzen var den kører der havde det hurtigste pitstop i dag, kun 6,4 sek.
Jackie Stewart (JS) indrømmer, at teamet meget gerne vil beholde Johnny Herbert "i stalden", og han har da også stadig kontrakt med Stewart. JS forklarer:
"Han (Johnny Herbert) har været meget uheldig med hensyn til mekaniske problemer og har haft det meget svært under kvalifikation på grund af holdbarheds problemer". Om den anden nuværende kører Rubens Barrichello, siger Stewart:
"Hvis Rubens forsvinder, er vi nødt til at finde en erstatning, der er mindst lige så god".
Han indrømmer at Jarno Trulli var og stadig er en mulighed sammen med Giancarlo Fisichella, selvom han erkender, at prisen for Fisichella ligger over hans egentlige værdi. Vedrørende andre mulige kørere, siger JS:
Der er folk som Dario Franchitti, Alexander Wurz - og glem ikke Mika Salo. Derudover har vi vores testkører Luciano Burti, som kører rigtigt godt. Der er mange navne, men ingen som er virkelig sensationelle".
Top 6 blef:
1 - David Coulthard
2 - Mika Hakkinen
3 - Heinz-Harald Frentzen
4 - Giancarlo Fisichella
5 - Jean Alesi
6 - Eddie Irvine
Se samtlige tider på vores resultatside under "W" og læs også den fulde rapport under "P".