De to team-kammerater, Paul Tracy og pole-sitter Dario Franchitti, havde ikke noget modsvar mod Montoya's flotte kørsel og hans sejrsmargin foran de to blev på hele 10,9 sekunder. En fantastisk præstation når man tager i betragtning, at han på et tidspunkt var mere end 17 sekunder efter de to helt nede som nr. 8.
For Montoya kom vendepunktet i forbindelse med det 1. pit-stop omkring omgang nr. 28. Han kørte i pit som nr. 7 og kom ud igen på en 3. plads. Derefter viste han ualmindelig flot og aggressiv kørsel og fra omgang nr. 33 til omgang nr. 54 indhentede han de to Team KOOL Green kørere med ca. 1 sekund pr. omgang. Da det var tid til det 2. pit-stop var de 3 forreste kun adskilt af mindre end 1½ sekund.
Franchitti var nødsaget til at køre ind til hans 2. pit-stop én omgang tidligere end både Tracy og Montoya p.g.a. lavt luftryk i det ene af hans dæk. Dette var nok til at Tracy overtog 1. pladsen efter hans pit-stop skarp forfulgt af Montoya, der dog blot 1 omgang senere overhalede ham og dermed var i spidsen af løbet.
Det var kun 2. gang i de 18 løb, der er kørt på Mid-Ohio, at en kører formår at vinde løbet fra en startplacering helt nede som nr. 8. Hidtil er hovedparten af løbene blevet vundet fra en startplacering i Top-3. Al Unser Jr. vandt dog løbet fra netop en startplacering som nr. 8 i 1995. Target/Chip Ganassi Racing (Montoya's team) kan efterhånden kalde Mid-Ohio for deres favoritbane, hvad sejre angår. Det var teamets 3. sejr i løbet af 4 år. Alex Zanardi vandt løbene i 1996 og 1997.
Med hans 5. sejr i denne sæson tangerede Montoya den rekord, som Nigel Mansell satte i 1993, hvor han i hans rookie sæson vandt i alt 5 løb. Som Montoya kører i øjeblikket tyder meget dog, at han har gode chancer for at forbedre denne rekord.
Montoya er nu kun 1 point efter Franchitti (152-151) i kampen om dette års PPG Cup (mesterskabet) og præmiesummen på hele 1 million dollars.
I modsætning til det forrige løb i Detroit, så var dette løb forbavsende roligt. 19 ud af de 26 kørere fuldførte løbet. Der var kun 1 Full-course yellow periode, da brasilianske Luiz Garcia Jr. spandt på et kritisk sted på banen. For danske Jan Magnussen kom denne Full-course yellow på et meget uheldigt tidspunkt. Han havde netop foretaget hans pit-stop, hvorved han reelt mistede en omgang. Da de førende derefter kørte i pit fik Jan mulighed for igen at komme på samme omgangshøjde, men altså som noget nær bagerste mand. Meget uheldigt for vores danske kører da han på det tidspunkt lå til at kunne score et eller to PPG Cup point. Han sluttede dog på en flot 14. plads.
Det næste løb i FedEx CART serien er Target Grand Prix i Chicago. Løbet køres søndag d. 22. august 1999 og vises på Eurosport samme dag kl. 22:30 CET.
www.cart.dk
Det var Franchitti's og Team KOOL Green's første pole-position i denne sæson. Franchitti var også på pole-position på Mid-Ohio sidste år, men der gik det hele galt allerede efter det første sving. Han og Bryan Herta var begge indblandet i en indædt og tæt kamp, der endte med, at Franchitti, Jimmy Vasser og Michel Jourdain Jr. alle udgik af løbet på den allerførste omgang. Herta udgik selv 2 omgang senere.
Også i dette års Miller Lite 200 kan det første højresving meget nemt blive skueplads for dramatik. Feltet starter nemlig imod sædvane ikke på selve start-/mållangsiden eftersom der simpelthen ikke er tilstrækkelig med plads. I stedet startes der af sikkerhedsmæssige hensyn på den bagerste del, hvor man finder banens længste langside. For dem, der så løbet sidste år, så var det for enden af denne langside, at Michael Andretti var indblandet i en meget voldsom ulykke som han dog heldigvis slap uskadt fra.
Eurosport viser desværre ikke dette løb direkte søndag aften, men derimod først på mandag kl. 12.00 CET. www.cart.dk