”Jeg kommer nemlig med min helt nye Citroën Xsara Coupé, der er blevet bygget op i England efter alle kunstens regler,” fortæller den populære kører, der onsdag drog til England for at følge den afsluttende opbygning af bilen på nært hold.
Til denne sæson skiftede Jesper Sylvest sin titelvindende Peugeot 306 GTI ud med en importørstøttet Citroën, men desværre blev arbejdet med udviklingen af bilen kraftigt forsinket, så i stedet byggede Sylvest Motorsport i hast en reservevogn op hjemme på værkstedet. Med den har Jesper deltaget i første halvdel af årets DTC-serie, og selv om bilen kun har været set som en nødløsning, så indtager han ikke desto mindre en imponerende tredjeplads i mesterskabet efter at have opnået bl.a. en anden- og en tredjeplads.
”Men min nye bil bliver noget ganske andet,” forklarer Jesper Sylvest. ”Hvis jeg ikke minimum kan være tre til fire tiendedele hurtigere på Jyllands-Ringen i forhold til min gamle Xsara, så kan jeg altså ikke finde ud af at køre bil mere!”
”Tidligere på måneden har jeg været i England for at se på min nye bil, og selv om arbejdet skrider frem, så ender det sikkert med, at den sidste uge før Grand Prixet bliver nat- og dagarbejde. Selve chassiset bliver gjort færdigt i England, men vi vælger at lægge motoren og gearkassen i herhjemme, ligesom vi ordner alt det elektriske med bl.a. Stack-systemet, der giver en masse præcise oplysninger om motoren. Samtidig skal vi også selv lave udstødningssystemet på bilen, men der er ingen tvivl om, at den nye bil er lavet perfekt fra grunden.”
Noget af det, som Jesper Sylvests nye Citroën Xsara Coupé er udstyret med, er en helt ny gearkasse, der skal gøre den nybagte tvillingefar mere konkurrencedygtig. Specielt på Ring Djursland har det knebet for ham at følge med i den ”gamle” bil, og helt galt var det i weekenden, hvor han måtte notere sig DTC-karrierens foreløbige lavpunkt. En tiendeplads i tidtagningen blev vekslet til en beskeden ottendeplads efter bremseproblemer i kvalifikationsløbet, mens finalen blot gav yderligere et avancement.
”På Jyllands-Ringen har den gamle gearkasse passet rimeligt godt, men på Ring Djursland har det været helt galt med den,” siger Sylvest. ”Problemet har ligget i andet- og tredjegearet, som ikke rigtigt har passet indbyrdes i forhold til hinanden på banen, og det gav mig store problemer.”
Selv om Sylvest Motorsport med den nye Xsara kommer til at råde over to biler, så har Jesper Sylvest ingen planer om at køre sæsonen til ende med et to-vogns-team, således som han gjorde det i 1999.
”Den gamle bil skal sælges. Jeg vil ikke leje den ud, ligesom jeg gjorde sidste år, for det tager simpelthen alt for meget fokus væk fra det, der er det vigtige i teamet, nemlig min bil,” slutter Sylvest.
Det er jo ingen hemmelighed at vi i vores private Audi'er har haft det svært mod Mercedes og Opels fabriksbiler, fortæller Kris. Det handler måske allermest om at Mercedes og Opel har haft betydeligt længere tid end os til at udvikle deres biler, men nu har organisationen bag DTM 2000 altså besluttet at tillade en større bagvinge på Audi TT-R'en. Den større bagvinge har gjort os betydeligt mere konkurrencedygtige - og det er jo det der er ideen bag DTM 2000: At bilerne skal være så jævnbyrdige som det er muligt, siger Kris, der ved den seneste afdeling på Sachsenring for 14 dage siden, var én sølle placering fra at score Audi's første point.
Kris Nissen på Sachsenring, og det er denne bagvinge som nu får vokseværk.
Men i weekenden kommer de første Audi-point, lover Kris Nissen.
Tom er nu i Spanien, hvor der er 33 grader, og skal teste Jaguar/Michelin fra i morgen af. Tom er efterhånden den kører, der har teste Michelin dækkene flest gange, og det betyder, at Tom har store chancer for at få et fast sæde hos Jaguar i en nærmere fremtid. En drøm som Tom helt sikkert gerne så blive til virkelighed.