Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.8.2007
 Nye ECU får kraftig kritik
 
14.8.2007
 Hvem er bedst?
 

Hop til top16.8.2007

Nye ECU får kraftig kritik

Fra og med næste sæson, skal alle teams anvende den samme elektroniske styreboks (ECU, red) i deres biler. I den senere tid er der opstået en vis debat om McLarens troværdighed i denne forbindelse.

Ens styrebokse i alle biler i næste sæson. Det er en af de reglementsændringer der er i næste sæson. Hardwaren skal leveres af McLaren Electronic Systems, og softwaren af Microsoft. Denne kombination fik allerede ved annoncering af regelændringen mange forskelligartede bemærkninger med på vejen. Vil McLaren teamet have adgang til diverse data, var en af bemærkningerne. Men nu hvor både hardwaren og softwaren er klar og leveret til teamene, og hvor flere af disse har testet den nye ECU, kommer der flere bitre ord med på vejen.

McLaren Electronic Systems har ikke noget direkte med Ron Dennis og McLaren Formel 1 teamet at gøre, men er en del af den selskabskonstruktion som også McLaren Formel 1 teamet er en del af. Microsoft har pr. tradition altid været udsat for kritik af forskellig slags i forhold til deres styresystemer - i hvert fald de fleste af dem. Nu kommer der mere kritik efter at flere teams har testet den nye ECU. Kritikken er dog primært rettet mod McLaren forbindelsen.

Renault, Ferrari, Honda og BMW Sauber har alle fornyeligt testet den nye ECU, og det var ikke nogen succes. BMW Sauber chefen, Mario Theissen, sagde det forholdsvis diplomatisk til enkelte medier om udfaldet af de første tests:
"Jeg bliver nødt til at sige, at da vi testede den nye ECU, opstod der visse alvorlige situationer."

Mere ligefrem er den næsten altid kontroversielle Flavio Briatore:
"Hvordan skal jeg kunne stole på et selskab, som er midtpunkt i en spionskandale?
Og hentyder hermed til McLaren-Ferrari-Stepney skandalen. Flere medier fortæller om at de tests som de fire teams hidtil har udført af den nye ECU har skabt flere problemer end man i første omgang havde kalkuleret med. Briatores udtalelse ligger også flere andre teams på sinde. Hvordan kan et selskab hvorunder der er et Formel 1 team, der i forvejen er mistænkeliggjort, levere noget så vigtigt som en ECU med tilhørende software til alle andre teams? Hvordan kan det kontrolleres at McLaren teamet ikke misbruger evt. tilgængelig information? Og hvem skal kontrollere det?

Der er sikkert mange flere spørgsmål. Det skal dog også siges at da regelændringen blev godkendt og vedtaget, så var det blandt andet med velsignelse af størstedelen af Formel 1 teamene. Hvorfor så råbe op nu på dette sene tidspunkt? Har de pågældende teams sovet i timen, eller vil man kaste benzin på det bål der vel stadig ligger og ulmer ved siden af McLaren lejren. Der er endnu ikke kommet nogen udtalelser fra FIA desangående.

PDL  


 

Hop til top14.8.2007

Hvem er bedst?

Hvem klarer sig bedst blandt kørerne? Den indbyrdes konkurrence i de respektive teams, kan give et fingerpeg om en skjult klassificering internt i et team.

Vi går så højt op i hvem der har flest points og hvilket team der fører. Og det er også godt nok. Men den indbyrdes konkurrence i et team, som kan psyke holdkammeraten eller forbedre en kørers egen præstation, hører også med til dagsordenen. Hvem er ovenpå? Se nedenstående statistik og se hvem der klarer sig bedst internt i de respektive teams. Listen er udarbejdet efter det ungarske Grand Prix.

Team:Kval.:Hurtigste omgang:Resultat:Points:
McLaren:
Alonso6
6
573
Hamilton5
5
680
Renault:
Fisichella6
6
517
Kovalainen5
5
616
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk