Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.8.1999
 Pres på Schumacher for comeback
 Arrows udnævner ny chefs designer
 
16.8.1999
 Forlader Prins Ibrahim Formel 1?
 Ferrari motorer og test
 Villeneuve bliver hos BAR
 Alesi kører ikke for Sauber i næste sæson
 Bridgestone kommer med hårdere dæk til Monza
 Hill: Jeg har ikke levet op til min £5 mill. løncheck
 Mere kold luft hos Ferrari
 

Hop til top17.8.1999

Pres på Schumacher for comeback

Michael Schumacher er under pres for et hurtigt comeback til Ferrari cockpittet efter teamets ikke så stærke præstation i Ungarn.

Den dobbelte verdensmester, der p.t. kommer sig pga. af et brækket ben i sit hjem i Svejts, optrapper sit fitness program for at komme tilbage ”i sadlen” hurtigst muligt.

Tyskeren, der blev skadet som følge af en højhastigheds afkørsel under det Britiske Grand Prix, ved at det italienske team indtrængende har brug for ham til at forbedre chancerne for at vinde både verdensmesterskabet for kørerer og konstruktører.

Ferrari’s titel forhåbninger led et knæk under det Ungarske Grand Prix med Eddie Irvine overstrålet af begge McLaren rivaler Mika Hakkinen og David Coulthard. Irvine, der sidste uge kritiserede Schumacher for at lave for mange fejl i denne sæson, kunne ikke klare presset fra Coulthard i løbets afslutning og kørte af banen og afgav dermed 2. pladsen.

Ireren skred af banen, da han var under pres fra Coulthard. Irvine, der vandt de forgående to løb, har for nylig kritiseret både Michael Schumacher og David Coulthard.

Efter løbet udnyttede Coulthard situationen og udtalte: ”Jeg tror ikke Mika Salo er så meget langsommere end Eddie, der helt tydeligt bukkede under for mit umådelige pres”! Michael Schumachers lærling Mika Salo oplevede et forfærdeligt løb i den anden Ferrari, og endte løbet på en 12. plads.

Finnen sluttede løbet 2 omgange efter Hakkinen, efter at have kvalificeret sig som nummer 18. Han beskrev sin præstation som ”forfærdelig” og ”ydmygende”.

TNR  


Hop til top
Arrows udnævner ny chefs designer

Tom Walkinshaw har i dag meddelt at han har udnævnt en ny chef designer ved navn Eghbal Hamidy. Hamidy er absolut ikke grøn indenfor racing, i det han begyndte at arbejde for Williams allerede i 1988 som senior aerodynamicist, Fra 1996 stod Hamidy i spidsen for Stewart Racing's aerodynamiske team.

Hamidy skal hos primært koncentrere sig om Arrows teamet bil til næste sæson, som går under modelbetegnelsen A21. Arrows som bekendt skal anvende Supertec's motor fra næste sæson.

Arrows kunne også meddele at en mangeårig medarbejder fra Leafield (TWR's tekniske center)ved navn Dan Parry-Williams og som har arbejdet med bl.a. Volvo og Jaguar i forskellige racing sammenhæng, nu også bliver en del af TWR's tekniske udviklingsteam.

De nye udnævnelse kommenterer Tom Walkinshaw på følgende måde: "De nye udnævnelse giver et billede af vores forpligtigelser til at ansætte meget kompetente folk for at bygge et vindende team".

FLY  


 

Hop til top16.8.1999

Forlader Prins Ibrahim Formel 1?

Den Nigerianske Prins Malik Ado Ibrahim’s forsøg på at etablere sig i formel-1 er måske forbi. Rygter vil vide at afrikaneren, som kom brasende ind i sporten da han i januar købte ca 50% af Arrows team’et sammen med et financielt konsortium, er ved at sælge sin andel til Tom Walkinshaw. Han og Tom Walkinshaw ejer tæt ved halvdelen af Arrows medens andre 50% ejes af investeringbanken Deutsche Bank Morgan Grenfell; derudover har nogle få team’ets folk et par procent.

Nyheden kommer som påstande om at Ibrahim’s mystiske T – MINUS marketingsmærke er kollaps’et dukker op. Varemærket, som blev lanceret ved grand prix’et i San Marino i maj, omfatter modevarer og biler, men tilsyneladende kun med tab til følge ifølge rygterne. Dermed er det gået modsat af forventningerne om at prinsen ville bidrage med yderligere financiering ved hjælp af sit T – MINUS varemærke.

Arrows teamets resultater kan også have overbevist Prins Ibrahim om det betimelige i at forlade sporten. Kørerne Pedro de la Rosa og Toranusake Takagi har været plaget af en underperforming bil denne sæson, og de har kun samlet 1 sølle point i kørernes verdensmesterskab.

Walkinshaw har for nylig solgt fra og reorganiseret sin bilforhandler-organisation, og det har formentligt hjulpet ham til at rejse den fornødne kapital til at købe Prins Ibrahim ud af Arrows. Desuden skal Walkinshaw være i gang med at overtale Nissan til at træde ind i formel-1 sporten og hvilken indflydelse dette måtte på brugen af Supertec motoren I Arrows racerne må tiden vise.

GRN  


Hop til top
Ferrari motorer og test

Ferrari har fornyet aftalen med Sauber teamet om brug og levering af Petronas (læs Ferrari) motorer under navnet Petronas. Aftalen - der blev indgået i Fredags lige før løbet i Ungarn - blev fornyet for yderligere et år.

På onsdag starter Ferrari teamet deres forberedelser til det Belgiske Grand Prix der afvikles den 29 august. Ferrari vil teste på Mugello fra onsdag den 18-08 til fredag den 20-08, hvorefter Ferrari vil starte deres "shakedown" test i den efterfølgende week-end.

GCH

AN  


Hop til top
Villeneuve bliver hos BAR

Jacques Villeneuve fortsætter hos BAR næste år til trods for forlydender om, at han ville forlade det kæmpende team.

Villeneuve, der tjener $25 mill. om året hos det Brackley baserede team, har ikke gennemført ét løb i 11 forsøg i år.

Team chef Craig Pollock bekræftede i Ungarn i fredags, at canadieren også ville køre for teamet næste år, og holdkammerat Ricardo Zonta fortsætter sandsynligvis også.

”Jacques er bekræftet for næste år – han har skrevet kontrakt, og vi vil se nærmere på Ricardo Zonta i løbet af de næste par dage eller uger”, siger Pollock.

”Vi har ikke opnået det, vi havde som målsætning – tværtimod. Vi har ikke opnået nogen resultater. Vi har tusindvis af små problemer. Det er lykkedes os at løse 2500 problemer, men der er 3500 i alt.

En kilde fra et konkurrerende team siger, at han ikke er overrasket over BAR’s problemer i denne sæson: ”Overhovedet ikke. Faktisk er der mange mennesker, der morer sig over, at se dem slide i det”.

TNR  


Hop til top
Alesi kører ikke for Sauber i næste sæson

Jean Alesi sagde efter dagens løb på Hungaroring, at han ikke kører for Sauber i år 2000. Dette kommer efter et løb, hvor Alesi efter eget udsagn løb tør for benzin ikke mindre end tre gange! Ved det første pitstop begyndte motoren at hugge, da Alesi kørte ind i pit-indkørslen. Dette var også grunden til, at Alesi kørte for stærkt i pitten ved hans andet pitstop, for her satte motoren helt ud, og Alesi blev nød til at lade vognen rulle ind gennem pitten. Endelig stoppede Sauber-raceren to omgange før mål.

En skuffet Alesi udtalte, at dette løb fik ham til at afgøre, at han ikke kører for Sauber i næste sæson. Alesi agter dog at overholde sin kontrakt, og køre denne sæson til ende for Sauber. Med hensyn til fremtiden sagde Alesi, at det kunne blive enten Formel 1, eller løb i Amerika (formentligt Cart).

NKH  


Hop til top
Bridgestone kommer med hårdere dæk til Monza

Bridgestone har stadig ikke fundet ud af, hvad der var årsagen til Mika Hakkinens punktering på Hockenheim, der kostede finnen føringen i VM. De første spekulation om, at bagvingen var kommet for tæt på dækker, og på den måde havde skåret det er blevet udelukket, af både Bridgestone og McLaren. Det har også været forslået, at McLaren kørte med et andet dæktryk end det anbefalede, da Coulthard også havde et ligende uheld i tidskørslerne op til løbet. Denne mulighed er dog også blevet afvist af McLaren.

Flere teams oplevede dog ved en test på den anden højfarts-bane Monza, at der opstod ‘blære’ under dækkenes overflade, og det kan have medvirket til Hakkinens uheld. Bridgestone er ikke sikrer på, at disse blære direkte var årsagen til McLarens uheld, men mener at de kan have været en medvirkende faktor. Dette har fået Bridgestone til, at komme med en hårdere dæk type til Monza, i håb om at den holder bedre.

NKH  


Hop til top
Hill: Jeg har ikke levet op til min £5 mill. løncheck

Damon Hill har indrømmer, at han ikke leveret resultater, der kan modsvarer hans enorme £5 mill. gage.

Den tidligere verdensmester fortæller om nederlagene og frustrationerne i sin sidste sæson i Formel 1, hvor han bl.a. på kontroversiel vis trak sig ud af de Tyske Grand Prix.

”Det føles som om, jeg er gået fra at være ”Roadrunner” til at være ”Wild E. Coyote”, siger Hill og refererer til de kendte tegnefilms figurer.

Hvis Hill lignede Roadrunner, den ustoppelige fart djævel i 1996, hvor han vandt VM, kan han i denne sæson mere sammenlignes med den ulykkelige Wild E. Coyote, som alting går galt for.

”Intet jeg gør ser ud til at fungere”, tilføjer Jordan køreren, der var tæt på at sige stop i sidste måned, men i stedet trækker sig tilbage efter denne sæson. ”Det har været meget, meget frustrerende i denne sæson”.

”Jeg har ikke leveret resultater, og det gør det ubehageligt, når du ved du ikke har levet op til dit potentiale. Det har været hårdt at tackle, og jeg har et par gange ladet temperamentet koge over. Men jeg ville ikke være en racer kører, hvis ikke jeg havde denne aggressivitet”.

”Det føles, som jeg ikke har fuld kontrol over bilen. Hvis jeg havde det, ville alt være perfekt. Det har været et temmelig skuffende år, ikke kun fordi jeg har være meget uheldig, men også fordi når mulighederne har været der, har jeg ikke slået til. Bilen har helt afgjort været bedre i år end sidste år, og det har gjort det mere vanskeligt for mig”.

Den i Dublin bosatte kørers fremtid blev endnu engang tilsløret af tvivl, da han udgik af det Tyske Grand Prix, med bremseproblemer. Teamet, hvoraf en del angiveligt skulle være utilfredse med Hills beslutning sagde, at der intet var galt med Jordan raceren. Men Hill insisterer på, at begivenhederne på Hockenheim, hvor han fik luft for sine frustrationer ved at skubbe til en journalist – og derefter undskyldte – hører til i fortiden.

”Det der skete på Hockenheim er blevet misforstået, fordi jeg ikke har forklaret mig godt nok. Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, fordi nogen ”fortolker” de ting jeg siger og fejl rapporterer det tilbage til teamet. Ingeniørerne ved hvad der skete på Hockenheim, og jeg havde en meget god grund til at stoppe under løbet, og det er jeg glad for, at jeg gjorde. Jeg har fået meget forståelse og støtte fra teamet, og det sidste jeg vil gøre er at give næring til den opfattelse, at der nogen gnidninger mellem mig og teamet. Det er der ikke!

”Hvis vi kunne skrue tiden tilbage til Hockenheim, kunne der være ting, vi kunne have gjort for at forhindre, det der skete. Men Hockenheim er fortid. Det var beklageligt, at jeg ikke fik et godt løb og var konkurrencedygtig, set ud fra min position på banen, men det er alt, jeg er klar til at sige. Det var endnu en frustrerende weekend, og du har svært ved at tro, at det kan blive ved med at ske weekend efter weekend, men sådan har det været hele året.”

TNR  


Hop til top
Mere kold luft hos Ferrari

Udadtil prøver Ferrari at vise at teamet bakker Irvine 100% op - og at alt er roligt i teamet. Men i praksis må man sige at Ferrari viste at det ikke er tilfældet. Hos McLaren var man naturligvis glade for at teamet hjemførte en dobbeltsejr - og stort set alle der kunne kravle eller gå var ude ved pitmuren for at lykønske de to kørere. Eddie Irvine havde problemer med sin racer - og derfor var det vel også naturligt at Irvine fik lidt hyldest fra sit team eftersom han stadig bevarede håbet om et verdensmesterskab på trods af en problemfyldt racer. Det fik han også men antallet var stærkt reduceret. Tallet på de jublende Ferrari-folk kunne tælles til sølle otte...

I blandt den lille mængde glade Ferrari-folk var dog ikke Jean Todt - og det er heller ikke overraskende. Den lille franskmand har det tydeligvis ikke særlig godt med Irvine. I sidste uge fortalte Irvine til et italiensk blad at Jean Todt altid glædede sig mere over Schumachers sejre... Såvel offentligt som uden for TV-kameraenes blikke er forholdet mellem de to meget koldt. Endda i de officielle udtalelser er det tydeligt at der slet ikke er fælles forståelse mellem køreren og chefen. "Eddie kunne have sluttet som toer. På trods af hårdt arbejde af mekanikerne i pitten mistede Eddie andenpladsen da han kørte bredt i et sving," siger Jean Todt - og det kan bestemt ikke tolkes særlig godt.

Derfor ventes det også at Irvine meget snart offentliggør hvor han skal køre til næste år - og der er meget der ikke tyder på at det bliver hos Ferrari. Derefter ventes det at Jean Todt, Michael Schumacher og mange andre folk hos Ferrari får det glatte lag af Irvine... De helt vilde gisninger som der brygges på, er at Schumacher og Todt i fælles forening ved at Schumacher trækker sig ud af Formel 1 - men blot venter på at Irvine har fundet et andet sted end Ferrari så de kan slippe af med ham, hvorefter Schumacher siger farvel til Formel 1... Hvem siger at Formel 1 er uden drama og intriger?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk