Men han er i konkurrence med to andre brasilianeren der enten er arbejdsløse, eller som ser ud til at blive det - Ricardo Zonta sætte i forbindelse med en plads hos Sauber, mens Pedro Diniz også bejler til den plads. Dermed ser det ud til at Arrows er det mest oplagte bud, men Arrows har flere gange nægtet at de vil kendes ved brasilianeren, selvom de da ikke helt vil udelukke muligheden.
Patrick Head giver Junqueira et par gode anbefalinger med på vejen. "Han bør komme videre fra Formel 3000 og bør blive i Europa og køre Formel 1. Han fortjener det virkelig, men hvis ikke, så kan han stadig få et godt sæde med et CART-team," siger Head.
Junqueira har været med Williams til test på Silverstone. "Det var meget sjovt. Jeg har aldrig kørt en Formel 1-racer på Silverstone, og jeg må sige at jeg virkelig nød det," siger han - og han håber ikke at det er sidste gang. "De hurtige sving gør det til en speciel bane, og jeg håber at jeg får en lignende mulighed snart," siger han videre.
Men spørgsmålet er om det bliver Formel 1, men i stedet ChampCar, sådan som Head omtalte. Der bliver to pladser ledige hos Chip Ganassi, eftersom Montoya kommer til Formel 1 og Vasser får ikke forlænget kontrakten. Junqueira er blevet kontaktet af Ganassi for et sæde i ChampCar - dermed kan han tage turen over til det der efterhånden er det brasilianske mesterskab på amerikanske baner.
3. august 2000 - Junqueira måske på vej til Arrows
4. august 2000 - Arrows afviser Junqueira - nu...
Teamet har blandt andet forsøgt sig med en ny motor, som skal være med til at give lidt mere effekt, men der arbejdes på alt. "Vi arbejdet meget hårdt på alle områder – med aerodynamik, motor og chassis. Vi kan selvfølgelig ikke være glade over at have mistet en føring på 24 point, men vi er to point efter, og der er stadig en chance for at vinde mesterskabet," siger tyskeren der efter flere løb uden point endelige i Ungarn fik point på tavlen.
Der diskuteres meget hos Ferrari om hvordan raceren kan blive hurtigere
Men han kan mærke presset – Ferrari så ud til at skulle vinde VM uden de store problemer. "Det er meget vigtigt for Ferrari og alle deres fans, efter en pause på 21 år," siger han videre om de store forventninger der er til at Ferrari hjemfører kørernes VM.
Nu står der Spa på programmet og det er en bane som han tidligere har kørt godt på – det er her han debuterede og det var også her han vandt sin første sejr. "Jeg håber at jeg har bedre held på Spa," siger han.
16. august 2000 - Ferrari - hvad nu?
16. august 2000 - Michael Schumacher er lidt bekymret
Button er allerede ved at sige farvel til teamet, selvom det vist mest er Williams der har ekspederet ham ud. "Jeg vil altid været utrolig taknemmelig for at Frank Williams og Patrick Head i teamet, gav mig en stor chance i Formel 1," siger Button. Han holder sig dog fortsat fokuseret på de resterende løb som han kører for Williams.
Den blot 20-årige brite skifter til et andet team der er under opbygning, sådan som BMW-Williams har været det i denne sæson, og indtil videre med stor succes. "Jeg ser frem til at køre for Renault og under Flavio Briatore samt Benetton teamet. Både Renault og Flavio har vist at de ved hvordan man vinder og jeg forventer at det vil være en perfekt sammensætning," forklarer han.
Der er roser med på vejen fra manden der faktisk gav ham en fyreseddel. "Jenson har forbløffet BMW-Williams med hans hurtige tilvænning til Formel 1, og den ro hvormed han kører Formel 1-raceren selv under det største pres i kvalifikationen," siger Frank Williams, der fortsat har fat i briten. "Der er ingen tvivl om at Jenson vil blive en stor kører," siger teamchefen videre. Man kan så undre sig over at de vil lade ham gå…
Flavio Briatore glæder sig også. "Jenson har gjort det utrolig godt i hans første år i Formel 1. Han har vist sig at have et naturtalent og at være intelligent, som er to meget vigtige karrakteristika for en kører. Jeg tror at hans samarbejde med Benetton og Renault vil være meget givende for begge parter," siger Briatore, der altså fortsætter sin filosofi om at satse ungt.
Button får af gode grunde også en ny holdkammerat – Giancarlo Fisichella. Det bliver meget interessant at se hvordan han klarer sig i forhold til italieneren. Hos Williams har Button klaret sig pænt i forhold til Ralf Schumacher der anses for at være en af de bedre kørere. I 2003 er det aftalen at Williams får Button tilbage, eller i givet fald har en option på hans arbejdskraft. Samtidig stødes Alexander Wurz ud i mørket, mens vi nu blot venter på at Montoya bekræftes. Dette er blot en formalitet.
31. juli 2000 - Briatore efter Button
8. august 2000 - Briatore råder Button
16. august 2000 - Button løses fra kontrakt
Der har dog været en del uro i den del af verden, så det er selvfølgelig klart at arrangørerne og ejerne af banen vil gøre alt for at de tilrejsende turister vil føle sig velkomne. "Vi skal sikre os at de besøgende fans har gode kommentarer om Malaysia, og er glade for at vende tilbage næste år og i kommende år," siger Azmi Murad, der er leder af Sepang-banen.
De forventer at der bliver solgt 100.000 billetter til løbet, og det forventes at alle billetter bliver revet væk. Sepang lægger bane til det malaysiske grand prix frem til 2005. Sidste år blev det vurderet til rent organisatoriske at have været det bedste grand prix - det vil de gerne leve op til igen i år.
Dette udtaler premiereministeren i staten Victoria. Og det kan faktisk godt betale sig for staten og byen at afholde løbet. En økonomisk rapport har vist at det giver et overskud på godt 500 millioner kroner. Måske var det noget for Københavns slunkne kasse.
10. marts 2000 - Melbourne sikret til 2011?
23. marts 2000 - Melbourne har forlænget kontrakten
Olivier Panis har i år været McLarens testkører, og McLaren teamet har da ikke lagt skjul på at de er kede af at miste Panis. Han er en erfaren testkører, som har kunnet bidrage til udviklingen af bilerne.
BAR-teamets chef, Craig Pollock, skriver i pressemeddelelsen:
"Enhver beslutning omkring vores kørere er en kompleks beslutning og skal besluttes med forsigtighed. Vores team er meget ungt med høje ambitioner. Vi har gjort mange forbedringer iår, men vi har også et press på at levere et bedre resultat. Olivier Panis er en erfaren Grand Prix-kører og en højt vurderet testkører, som kan bidrage med kundskap og viljen til at hjælpe teamet."
Pollock fortsætter: "Jeg vil hermed takke Ricardo Zonta for hans indsats. Der er stadigvæk 5 løb tilbage og han får fuld støtte fra teamet til at opnå det bedste resultat. Han er uden tvivl en talentfuld ung mand, som altid vil have en plads i teamet. Vi ønsker ham held og lykke i fremtiden"
Unge Scheckter kører i år F3 for Stewart Racing og har også plads i kalenderen til F3000 med McLarens junior-team, mySAP.com. Desuden må han formodes at have forbindelserne i orden. Nu kan han ikke vente til han får mulighed for at prøve igen. "Det var min chance for at vise Jaguar hvad jeg kan gøre i en bil og efter min første smag af Formel 1 vil jeg afgjort have mere." Tomas Scheckter er 19 år - sidst vi hørte fra familien var da farmand brokkede sig over den kun en anelse ældre F3-kører Jenson Button skrev kontrakt med Williams.
Giver Barrichello mon sin landsmand nogle tips om Irvine som teamkammerat?
Jackie Stewart har nu antydet at brasilianeren kunne være det rette valg. I et interview forleden kommenterede han situationen: "Lige nu har vi en kører som har en betydelig erfaring,” siger han og hentyder til Irvine. ”Og vi har den mulighed at tage Luciano.” Ny testkører i Jaguar kunne være Tomas Scheckter, der netop har deltaget i sin første formel 1-test for teamet.
"Mht. til tempo, er vi sandsynligvis "best of the rest", selvom resultatlisten viser noget andet lige nu. Man kan sige, at det ligner bundlinjen i en virksomheds årsregnskab. Nogle kan få alt mulig ud af sådanne tal, andre mere realistiske vil mene, at det er fakta man ser. Man kan sige hvad man vil om tempoet, jeg tror at det øjeblikkelige tempo som Jordan viser, ikke kan fastholde den målsætning som vi har. Men vi har 5 løb tilbage hvor vi kan ændre dette. Vi kan gøre det."
Det må teamet så vise. Første mulighed kommer om ca. halvanden uge, hvor det går løs i Belgien. Det var her Jordan vandt deres første sejr. Det var en bemærkelsesværdig sejr. Det var i dette løb, at alt gik galt i starten, og over halvdelen af feltet var involveret i en kæmpe ulykke. Senere kolliderede Michael Schumacher - som da lå i føringen - med David Coulthard, og så havde Damon Hill fri bane til at køre i mål, med teamkollegaen Ralf Schumacher på andenpladsen. Det var lige til historiebøgerne, idet det var første gang, at et team som vinder deres første sejr, samtidigt fik andenpladsen.
Det kan være, at Jordan teamet er ekstra opsat denne gang for at vinde igen. Forhåbentlig dog ikke under de samme omstændigheder. Anledningen til at vinde er den, at teamet i år har 10 års jubilæum, og har planlagt en kæmpefest, som skal afholdes på Donington banen den 3 september. Der er planlagt adskillige ting som skal finde sted denne dag. Udstilling af Jordan bilerne, man kan se teamet praktisere pitstops, forskellige ting som også involverer publikum. Og om aftenen, er der arrangeret en kæmpe fest, hvor forskellige pop og rockstjerner vil optræde på de skrå brædder sammen med Eddie Jordan. Party on, er der dømt denne aften.
David Coulthard sagde tidligere på ugen, at hans målsætning stadig er at vinde VM, selvom han nu er 6 points efter Hakkinen. Hans forhåbninger og optimisme deles af Eddie Jordan, som indrømmer at han har DC som favorit til titlen.
Han er citeret for at have sagt følgende til en britisk avis:
"Jeg har en snigende fornemmelse af, at DC kan gøre det i år. Han er blevet meget mere beslutsom, og har fået en mere stålsat karakter, og det hele startede på Magny-Cours. Ikke alene overhalede han Michael Schumacher under løbet, men den bevægelse han lavede med hånden, indikerede at han har fået en anden indstilling til tingene. Den pæne DC som vi kender fra tidligere, er endelig begyndt at vise noget aggressivitet. Jeg ser gerne at DC vinder titlen. Det vil være godt for motorsporten i England, specielt i en tid hvor FIA har lagt sig ud med Silverstone, og drager det britiske GP i tvivl."
"Jeg havde spist nogle nye stænger med et højt proteinindhold inden løbet. Det varede ikke længe inden de virkede, og det gav en masse luft i maven. Sædet i en F1 racer er ikke det bedste sted at sidde, når man har det sådan. I kan prøve at gætte, hvor jeg tilbragte den første halve time efter at løbet var slut. Fysisk set er det den næsthårdeste bane, kun Malaysia er hårdere i mine øjne. Det er den hovedsageligt på grund af den ekstrem høje luftfugtighed. Man mister en masse væske allerede inden man starter løbet. Samtidig er der en højere G-kraft i svingene, som trætter en mere."
At Bridgestone har dette dæk klar viser at de opruster til den kommende dækkrig mod Michelin, samt at det også kan give kørerne flere muligheder. Blandt andet vil det på Spa være et alternativ, såfremt der kommer regn - og det hænder jo ofte på den belgiske bane. Ifølge Bridgestone kommer de nye intermediate til at virke som tørvejrsdæk når banen tørrer op, mens den får karakter af at være et regnvejrsdæk når der køres på våd asfalt.
Mon ikke det ikke skal sige alt for højt til Max Mosley - han vil jo så gerne have de berømte/berygtede alle-vejrs dæk. Det kan også sætte gang i debatten og rygterne om hvorvidt der inden for kort tid kommer denne type dæk.
Dette kan være det sidste der får Flavio Briatore til at investere i den unge brite. Teamet vil meget gerne have ham som kører ved siden af Giancarlo Fisichella, der netop er blevet udpeget som kører hos Benetton i 2001.
7. august 2000 - Button vil ud af Williams-kontrakt
10. august 2000 - Buttons fremtid afgjort
Både Irvine og Coulthard brokkede sig over især Marc Genes kørsel. "Jeg vil ikke være ubehøvlet overfor Minardi, men de er kun i Formel 1 af navn, ikke af præstation," sagde han efter løbet hvor han endvidere følte det som om der var 4 af de gule Minardi-racere på banen. "De har været gode i forbindelse med overhalinger sæsonen igennem, men det var de ikke i dag," sagde han umiddelbart efter løbet.
Marc Gene nåede at inkassere en 10-sekunders straf for at genere Irvine, og dette har teamet og Gene siden hen undskyldt overfor Jaguar. Teamchef Giancarlo Minardi gider ikke høre på de store beklagelser. "Coulthard har måske mistet 7 eller 8 tiendedel, men det er en del af racet, og det betyder ikke at vi blokerer for alle der skal overhale os. Gene skal ikke køre ud i græsset blot fordi Coulthard ligger lige bag ham," siger Minardi.
Hovedpersonen, Marc Gene siger om episoden: "Han forsøgte at overhale på steder hvor kørere ikke forventer et overhalingsforsøg. Jeg ville lade ham komme forbi i den næste chikane," siger spanieren.
Marc Gene(rede) alt for meget i Ungarn efter Coulthards smag
I forbindelse med Genes straf, så var Gabriele Rumi ret sur på marshalls langs banen. "Tegnet på det blå flag kom aldrig på monitoren ud for racer nummer 20, og marshalls vinkede ikke med de blå flag på de to første omgange, så vi mener at denne episode blot viser dårlig ledelse fra marshalls," siger Rumi kritisk. Men måske kunne lidt almindelig fornuft også bruges. Hvis Gene og Minardi tænker lidt over hvad de selv siger, så kunne de jo selv havde tænkt sig til at Gene skulle trække sig. Godt nok er de langsomme Minardi'erne – men jeg troede at teamets folk på pitmuren tænkte lidt hurtigere… "Vi så ikke vores racere på TV-skærmen," undskylder Rumi. Hvad lavede de så i de 2-3 minutter som det tog at køre de to omgange hvor han spærrede…
Dette kommer til at påvirke tyngdepunkt og motorens vægt, som ventes at blive væsentlig mindre. Det store problem har nemlig også været at få chassis'et til at passe til den bredere motor. Men dette skulle efterhånden være løst, så derfor kommer Benetton til at køre med Renault i 2001.
Dermed kommer Renault ind i Formel 1 før tid, men det bliver som motorleverandør til teamet. Selve Renault-teamet bliver først en realitet i 2002. Derudover arbejder teamet på at få fat i Mike Gascoyne før tid – han kan først komme ud af kontrakten med Jordan fra sommeren 2001. Briatore arbejder på at få ham før tid, eftersom Gascoyne ikke laver noget for Jordan mere. Dog har Briatore og Jordan været på kollisionskurs over kørere ved tidligere lejligheder, så en pæn check og det at Briatore skal kæmpe for sin nye designer, vil være en sejr for Eddie Jordan…
16. marts 2000 - Benetton solgt til Renault!
23. marts 2000 - Ingen Renault til Benetton
Michael Schumacher fortsætter med at køre på flere baner – udover at teste på Mugello så tester han også på hjemmebanen Fiorano. De har vist noget at hente ind… Tyskeren sluttede dagen mere end to sekunder bedre end Salo.
Finnen sluttede sin test ved middagstid, efter at have kørt 59 omgange. Derefter var det testkører Enrique Bernoldis tur til at teste raceren. Selvom det er brændende varmt i Italien, så kan resultatet af testen bruges – måske ikke i Belgien, men så på et senere tidspunkt. "Vejret var endnu varmere i dag, som er meget brugbart, fordi vi kan arbejde mere på kølingen til varme løb," forklarer Jacky Eeckerlaert, der står for Saubers testteam.
Teamet bruger altså testen i et noget større perspektiv. "Vi var også i stand til at gennemføre vores lave downforce opsætning til det japanske og malaysiske grand prix," forklarer Eeckerlaert videre. Bernoldis arbejde bestod i dag i at teste støddæmpere.
Sauber havde også besøg fra BAR, hvor det var deres test og udviklingskørere der stod for testen. Darren Manning der har Formel 1-ambitioner sluttede testen dårligst. Men der blev jo heller ikke plads hos BAR i 2001…
Testtider fra Mugello, onsdag den 16. august 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Michael Schumacher | Ferrari | 1:27,34 | 68 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:29,42 | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Patrick Lemarie | BAR-Honda | 1:30,10 | 54 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enrique Bernoldi | Sauber-Petronas | 1:30,27 | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Darren Manning | BAR-Honda | 1:30,73 | BB Den nyudnævnte BAR-kører Olivier Panis var for anden dag i træk den hurtigste kører på Silverstone. Der satte han den førende i VM, Mika Hakkinen til vægs med over 2/10. Det har nok været et godt køb for BAR at få fat i Panis… Testen markerede et tydeligt skel mellem Formel 1's måske bedste team og så alle de andre. Jenson Button satte dagens 3. hurtigste tid – og det lyder flot. Men sættes det i forhold til Panis' hurtigste tid, manglende der 1,7 sekund op til den hurtigste tid. Ikke dermed sagt at Button og co. ikke gik efter hurtige tider, men McLaren er blot stærkere. I Buttons gruppe lå også de to Jordan-kørere og Jos Verstappen. Hollænderen brugte dagen til at teste opsætning af ophæng på den tøre bane. Dog havde de et mindre problem med en sensor, hvilket kostede noget tid og derudover var motoren heller ikke særlig stærk. Testen blev også brugt til at teste Bridgestone nye intermediates, da der kom en kort byge over banen. Dette kan være meget værdigfuldt i forbindelse med løbet i Belgien som ofte rammes af regn. Testtider fra Silverstone, onsdag den 16. august 2000
|