Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.8.2000
 Junqueira bør komme i Formel 1
 Nu trykker Schumacher på speederen
 Button hos Benetton
 Malaysia vil være de bedste
 Formel 1 i Melbourne indtil 2010
 Panis officielt udnævnt til BAR-kører
 Ny Scheckter på vej
 Peger Stewart på Burti?
 "Best of the rest"
 DC er Eddie Jordans VM favorit
 Frentzen havde maveproblemer i Ungarn
 
16.8.2000
 Bridgestone kommer med intermediate
 Button løses fra kontrakt
 Ballade mellem Minardi og Coulthard
 Renault med i 2001
 Mugello test - onsdag
 Silverstone test - onsdag
 Head - Montoya bliver en succes
 Ron Dennis imod ´Premier 1´
 Panis er nu BAR-kører
 Coulthard tvivler på McLaren
 Brawn langer ud efter Coulthard
 Ron om VM
 Gyldne nøgler til Ecclestone
 Arrows sætter dato på AMT-test
 Tomas Scheckters test
 Silverstone test - Tirsdag
 Jaguar update.
 Får Zonta sparket inden Belgien?
 Mugello test - tirsdag
 Michael Schumacher er lidt bekymret
 Coca-Cola i F1?
 Ferrari - hvad nu?
 

Hop til top17.8.2000

Junqueira bør komme i Formel 1

Der bliver givet støtte fra folk hos Williams til at deres nuværende testkører Bruno Junqueira får et sæde i Formel 1 næste år. Brasilianeren der ser ud til at kunne sikre sig Formel 3000-mesterskabet i Belgien, er sat i forbindelse med blandt andet Arrows og Sauber, hvor han også kan medbringe penge.

Men han er i konkurrence med to andre brasilianeren der enten er arbejdsløse, eller som ser ud til at blive det - Ricardo Zonta sætte i forbindelse med en plads hos Sauber, mens Pedro Diniz også bejler til den plads. Dermed ser det ud til at Arrows er det mest oplagte bud, men Arrows har flere gange nægtet at de vil kendes ved brasilianeren, selvom de da ikke helt vil udelukke muligheden.

Patrick Head giver Junqueira et par gode anbefalinger med på vejen. "Han bør komme videre fra Formel 3000 og bør blive i Europa og køre Formel 1. Han fortjener det virkelig, men hvis ikke, så kan han stadig få et godt sæde med et CART-team," siger Head.

Junqueira har været med Williams til test på Silverstone. "Det var meget sjovt. Jeg har aldrig kørt en Formel 1-racer på Silverstone, og jeg må sige at jeg virkelig nød det," siger han - og han håber ikke at det er sidste gang. "De hurtige sving gør det til en speciel bane, og jeg håber at jeg får en lignende mulighed snart," siger han videre.

Men spørgsmålet er om det bliver Formel 1, men i stedet ChampCar, sådan som Head omtalte. Der bliver to pladser ledige hos Chip Ganassi, eftersom Montoya kommer til Formel 1 og Vasser får ikke forlænget kontrakten. Junqueira er blevet kontaktet af Ganassi for et sæde i ChampCar - dermed kan han tage turen over til det der efterhånden er det brasilianske mesterskab på amerikanske baner.

3. august 2000 - Junqueira måske på vej til Arrows
4. august 2000 - Arrows afviser Junqueira - nu...

BB  


Hop til top
Nu trykker Schumacher på speederen

Så er det slut! Nu vil Schumacher ikke mere sættes tilbage i forhold til McLaren, der støt og roligt har ædt hans VM-føring, og hvor han nu er efter i stillingen. Der arbejdes på højtryk og arbejdsnarkomanen Schumacher må arbejde hårdt for hans skyhøje årsgage – her er vist ikke overarbejdsbetaling…

Teamet har blandt andet forsøgt sig med en ny motor, som skal være med til at give lidt mere effekt, men der arbejdes på alt. "Vi arbejdet meget hårdt på alle områder – med aerodynamik, motor og chassis. Vi kan selvfølgelig ikke være glade over at have mistet en føring på 24 point, men vi er to point efter, og der er stadig en chance for at vinde mesterskabet," siger tyskeren der efter flere løb uden point endelige i Ungarn fik point på tavlen.


Der diskuteres meget hos Ferrari om hvordan raceren kan blive hurtigere

Men han kan mærke presset – Ferrari så ud til at skulle vinde VM uden de store problemer. "Det er meget vigtigt for Ferrari og alle deres fans, efter en pause på 21 år," siger han videre om de store forventninger der er til at Ferrari hjemfører kørernes VM.

Nu står der Spa på programmet og det er en bane som han tidligere har kørt godt på – det er her han debuterede og det var også her han vandt sin første sejr. "Jeg håber at jeg har bedre held på Spa," siger han.

16. august 2000 - Ferrari - hvad nu?
16. august 2000 - Michael Schumacher er lidt bekymret

BB  


Hop til top
Button hos Benetton

Jenson Button er nu 100% sikker som Benetton-kører i to sæsoner begyndende fra næste sæson. Den unge brite der kom ind hos Williams stort set på 'afbud' fordi en lang række kørere sagde nej til at være kører for teamet et enkelt år inden Montoya kom til Formel 1, greb chancen og har vist sit værd som en Formel 1-kører.

Button er allerede ved at sige farvel til teamet, selvom det vist mest er Williams der har ekspederet ham ud. "Jeg vil altid været utrolig taknemmelig for at Frank Williams og Patrick Head i teamet, gav mig en stor chance i Formel 1," siger Button. Han holder sig dog fortsat fokuseret på de resterende løb som han kører for Williams.

Den blot 20-årige brite skifter til et andet team der er under opbygning, sådan som BMW-Williams har været det i denne sæson, og indtil videre med stor succes. "Jeg ser frem til at køre for Renault og under Flavio Briatore samt Benetton teamet. Både Renault og Flavio har vist at de ved hvordan man vinder og jeg forventer at det vil være en perfekt sammensætning," forklarer han.

Der er roser med på vejen fra manden der faktisk gav ham en fyreseddel. "Jenson har forbløffet BMW-Williams med hans hurtige tilvænning til Formel 1, og den ro hvormed han kører Formel 1-raceren selv under det største pres i kvalifikationen," siger Frank Williams, der fortsat har fat i briten. "Der er ingen tvivl om at Jenson vil blive en stor kører," siger teamchefen videre. Man kan så undre sig over at de vil lade ham gå…

Flavio Briatore glæder sig også. "Jenson har gjort det utrolig godt i hans første år i Formel 1. Han har vist sig at have et naturtalent og at være intelligent, som er to meget vigtige karrakteristika for en kører. Jeg tror at hans samarbejde med Benetton og Renault vil være meget givende for begge parter," siger Briatore, der altså fortsætter sin filosofi om at satse ungt.

Button får af gode grunde også en ny holdkammerat – Giancarlo Fisichella. Det bliver meget interessant at se hvordan han klarer sig i forhold til italieneren. Hos Williams har Button klaret sig pænt i forhold til Ralf Schumacher der anses for at være en af de bedre kørere. I 2003 er det aftalen at Williams får Button tilbage, eller i givet fald har en option på hans arbejdskraft. Samtidig stødes Alexander Wurz ud i mørket, mens vi nu blot venter på at Montoya bekræftes. Dette er blot en formalitet.

31. juli 2000 - Briatore efter Button
8. august 2000 - Briatore råder Button
16. august 2000 - Button løses fra kontrakt

BB  


Hop til top
Malaysia vil være de bedste

Det sidste løb i kalenderen er henlagt til den malaysiske Sepang-bane. Løbet sidste år fik meget fokus eftersom Michael Schumacher gjorde comeback, og samtidig var der en god stemning blandt kørere og tilskuere, som gjorde at løbet blev en succes - og det arrangørerne følge op på, så det også i 2000 bliver en succes.

Der har dog været en del uro i den del af verden, så det er selvfølgelig klart at arrangørerne og ejerne af banen vil gøre alt for at de tilrejsende turister vil føle sig velkomne. "Vi skal sikre os at de besøgende fans har gode kommentarer om Malaysia, og er glade for at vende tilbage næste år og i kommende år," siger Azmi Murad, der er leder af Sepang-banen.

De forventer at der bliver solgt 100.000 billetter til løbet, og det forventes at alle billetter bliver revet væk. Sepang lægger bane til det malaysiske grand prix frem til 2005. Sidste år blev det vurderet til rent organisatoriske at have været det bedste grand prix - det vil de gerne leve op til igen i år.

BB  


Hop til top
Formel 1 i Melbourne indtil 2010

Der har været mange forhandlinger frem og tilbage om det australske grand prix. Men nu har Melbourne sikret sig rettighederne til at afholde det australske grand prix frem til sæsonen 2010.

Dette udtaler premiereministeren i staten Victoria. Og det kan faktisk godt betale sig for staten og byen at afholde løbet. En økonomisk rapport har vist at det giver et overskud på godt 500 millioner kroner. Måske var det noget for Københavns slunkne kasse.

10. marts 2000 - Melbourne sikret til 2011?
23. marts 2000 - Melbourne har forlænget kontrakten

BB  


Hop til top
Panis officielt udnævnt til BAR-kører

British American Racing har i eftermiddag udsendt en pressemeddelelse, at Jaques Villeneuves holdkammerat næste år bliver Olivier Panis. Panis erstatter hermed Ricardo Zonta.

Olivier Panis har i år været McLarens testkører, og McLaren teamet har da ikke lagt skjul på at de er kede af at miste Panis. Han er en erfaren testkører, som har kunnet bidrage til udviklingen af bilerne.

BAR-teamets chef, Craig Pollock, skriver i pressemeddelelsen:
"Enhver beslutning omkring vores kørere er en kompleks beslutning og skal besluttes med forsigtighed. Vores team er meget ungt med høje ambitioner. Vi har gjort mange forbedringer iår, men vi har også et press på at levere et bedre resultat. Olivier Panis er en erfaren Grand Prix-kører og en højt vurderet testkører, som kan bidrage med kundskap og viljen til at hjælpe teamet."

Pollock fortsætter: "Jeg vil hermed takke Ricardo Zonta for hans indsats. Der er stadigvæk 5 løb tilbage og han får fuld støtte fra teamet til at opnå det bedste resultat. Han er uden tvivl en talentfuld ung mand, som altid vil have en plads i teamet. Vi ønsker ham held og lykke i fremtiden"

FLY  


Hop til top
Ny Scheckter på vej

Hvad end fremtiden byder på for Tomas Scheckter, vil tirsdag d. 15 august 2000 være en dag han sent vil glemme. For to dage siden fik han sin debut i en formel 1-racer i en test for Jaguar på Silverstone. Han var langsommere end de andre kørere, men man var tilfredse med hans feedback. Scheckter selv har nok været svær at få ned på jorden igen: "Jeg forsøgte at behandle det som enhver anden test, men det var så spændende. En Formel 1-bil er fantastisk!"

Unge Scheckter kører i år F3 for Stewart Racing og har også plads i kalenderen til F3000 med McLarens junior-team, mySAP.com. Desuden må han formodes at have forbindelserne i orden. Nu kan han ikke vente til han får mulighed for at prøve igen. "Det var min chance for at vise Jaguar hvad jeg kan gøre i en bil og efter min første smag af Formel 1 vil jeg afgjort have mere." Tomas Scheckter er 19 år - sidst vi hørte fra familien var da farmand brokkede sig over den kun en anelse ældre F3-kører Jenson Button skrev kontrakt med Williams.

CBA  


Hop til top
Peger Stewart på Burti?

Hvem bliver Eddie Irvines holdkammerat i 2001? Der var mange rygter i gang allerede før Johnny Herbert meddelte at han emigrerede vestpå næste sæson. Heinz-Harald Frentzen og Jenson Button har været nævnt, men også teamets testkører, Luciano Burti. Hans testtider er nydelige og mekanikerne er glade for hans feed-back, på ting der ikke er beregnet på ham, men på teamets egne kørere. I en bil tilpasset sig selv og med de fordele en fuldtids-f1-kører har, burde han kunne klare sig endnu bedre, mener man. Da han med kort varsel måtte springe ind som erstatning for Eddie Irvine i det østrigske GP faldt han heller ikke igennem.


Giver Barrichello mon sin landsmand nogle tips om Irvine som teamkammerat?

Jackie Stewart har nu antydet at brasilianeren kunne være det rette valg. I et interview forleden kommenterede han situationen: "Lige nu har vi en kører som har en betydelig erfaring,” siger han og hentyder til Irvine. ”Og vi har den mulighed at tage Luciano.” Ny testkører i Jaguar kunne være Tomas Scheckter, der netop har deltaget i sin første formel 1-test for teamet.

CBA  


Hop til top
"Best of the rest"

Det mener Eddie Jordan, at hans team er - i hvert fald når det gælder tempo. Men hvis man kikker lidt i resultatlisten, stemmer det ikke overens - ikke i øjeblikket. Man havde håbet på, at kunne bevare tredjepladsen fra sidste sæson, men sådan er det ikke gået. Teamet ligger i øjeblikket på en delt femteplads, sammen med BAR. Tredjepladsen indtages af Williams teamet, som alle havde forventet havde en noget lavere placering. Men Eddie Jordan er optimist, og mener at man stadig kan nå målsætningen.

"Mht. til tempo, er vi sandsynligvis "best of the rest", selvom resultatlisten viser noget andet lige nu. Man kan sige, at det ligner bundlinjen i en virksomheds årsregnskab. Nogle kan få alt mulig ud af sådanne tal, andre mere realistiske vil mene, at det er fakta man ser. Man kan sige hvad man vil om tempoet, jeg tror at det øjeblikkelige tempo som Jordan viser, ikke kan fastholde den målsætning som vi har. Men vi har 5 løb tilbage hvor vi kan ændre dette. Vi kan gøre det."

Det må teamet så vise. Første mulighed kommer om ca. halvanden uge, hvor det går løs i Belgien. Det var her Jordan vandt deres første sejr. Det var en bemærkelsesværdig sejr. Det var i dette løb, at alt gik galt i starten, og over halvdelen af feltet var involveret i en kæmpe ulykke. Senere kolliderede Michael Schumacher - som da lå i føringen - med David Coulthard, og så havde Damon Hill fri bane til at køre i mål, med teamkollegaen Ralf Schumacher på andenpladsen. Det var lige til historiebøgerne, idet det var første gang, at et team som vinder deres første sejr, samtidigt fik andenpladsen.

Det kan være, at Jordan teamet er ekstra opsat denne gang for at vinde igen. Forhåbentlig dog ikke under de samme omstændigheder. Anledningen til at vinde er den, at teamet i år har 10 års jubilæum, og har planlagt en kæmpefest, som skal afholdes på Donington banen den 3 september. Der er planlagt adskillige ting som skal finde sted denne dag. Udstilling af Jordan bilerne, man kan se teamet praktisere pitstops, forskellige ting som også involverer publikum. Og om aftenen, er der arrangeret en kæmpe fest, hvor forskellige pop og rockstjerner vil optræde på de skrå brædder sammen med Eddie Jordan. Party on, er der dømt denne aften.

PDL  


Hop til top
DC er Eddie Jordans VM favorit

"Jeg ser gerne DC vinder titlen"

David Coulthard sagde tidligere på ugen, at hans målsætning stadig er at vinde VM, selvom han nu er 6 points efter Hakkinen. Hans forhåbninger og optimisme deles af Eddie Jordan, som indrømmer at han har DC som favorit til titlen.

Han er citeret for at have sagt følgende til en britisk avis:

"Jeg har en snigende fornemmelse af, at DC kan gøre det i år. Han er blevet meget mere beslutsom, og har fået en mere stålsat karakter, og det hele startede på Magny-Cours. Ikke alene overhalede han Michael Schumacher under løbet, men den bevægelse han lavede med hånden, indikerede at han har fået en anden indstilling til tingene. Den pæne DC som vi kender fra tidligere, er endelig begyndt at vise noget aggressivitet. Jeg ser gerne at DC vinder titlen. Det vil være godt for motorsporten i England, specielt i en tid hvor FIA har lagt sig ud med Silverstone, og drager det britiske GP i tvivl."

PDL  


Hop til top
Frentzen havde maveproblemer i Ungarn

De fleste kørere havde det hårdt på Hungaroring på grund af den ekstreme varme på banen. Frentzen kæmpede en hård kamp, for at sikre sig det ene point som det lykkedes ham at vinde. Men derudover kæmpede han også en anden kamp. Han havde under løbet nogle svære maveproblemer, som gjorde det endnu sværere for ham at køre.

"Jeg havde spist nogle nye stænger med et højt proteinindhold inden løbet. Det varede ikke længe inden de virkede, og det gav en masse luft i maven. Sædet i en F1 racer er ikke det bedste sted at sidde, når man har det sådan. I kan prøve at gætte, hvor jeg tilbragte den første halve time efter at løbet var slut. Fysisk set er det den næsthårdeste bane, kun Malaysia er hårdere i mine øjne. Det er den hovedsageligt på grund af den ekstrem høje luftfugtighed. Man mister en masse væske allerede inden man starter løbet. Samtidig er der en højere G-kraft i svingene, som trætter en mere."

PDL  


 

Hop til top16.8.2000

Bridgestone kommer med intermediate

Bridgestone har ellers pillet intermediate-dækkene ud af deres pallet af dæk som kan tilbydes. Men nu er de klar med den nye 'mellemting' mellem et dæk til brug i tør- eller regnvejr.

At Bridgestone har dette dæk klar viser at de opruster til den kommende dækkrig mod Michelin, samt at det også kan give kørerne flere muligheder. Blandt andet vil det på Spa være et alternativ, såfremt der kommer regn - og det hænder jo ofte på den belgiske bane. Ifølge Bridgestone kommer de nye intermediate til at virke som tørvejrsdæk når banen tørrer op, mens den får karakter af at være et regnvejrsdæk når der køres på våd asfalt.

Mon ikke det ikke skal sige alt for højt til Max Mosley - han vil jo så gerne have de berømte/berygtede alle-vejrs dæk. Det kan også sætte gang i debatten og rygterne om hvorvidt der inden for kort tid kommer denne type dæk.

BB  


Hop til top
Button løses fra kontrakt

Det lader til at Williams vil være villig til at give Jenson Button frit spil – men kun i to år. Det vil sige at Button er fri til at gøre hvad han vil uden at Williams blander sig. Dog vil Williams have rettighederne over den unge brite fra 2003.

Dette kan være det sidste der får Flavio Briatore til at investere i den unge brite. Teamet vil meget gerne have ham som kører ved siden af Giancarlo Fisichella, der netop er blevet udpeget som kører hos Benetton i 2001.

7. august 2000 - Button vil ud af Williams-kontrakt
10. august 2000 - Buttons fremtid afgjort

BB  


Hop til top
Ballade mellem Minardi og Coulthard

Så er den gal igen – nu er det Minardi'erne der er problemer med. Coulthard har også travlt med at uddele verbale tæsk, og det går ud over det mindste team i Formel 1, Minardi. De får skylden for at han ikke kom forbi Schumacher.

Både Irvine og Coulthard brokkede sig over især Marc Genes kørsel. "Jeg vil ikke være ubehøvlet overfor Minardi, men de er kun i Formel 1 af navn, ikke af præstation," sagde han efter løbet hvor han endvidere følte det som om der var 4 af de gule Minardi-racere på banen. "De har været gode i forbindelse med overhalinger sæsonen igennem, men det var de ikke i dag," sagde han umiddelbart efter løbet.

Marc Gene nåede at inkassere en 10-sekunders straf for at genere Irvine, og dette har teamet og Gene siden hen undskyldt overfor Jaguar. Teamchef Giancarlo Minardi gider ikke høre på de store beklagelser. "Coulthard har måske mistet 7 eller 8 tiendedel, men det er en del af racet, og det betyder ikke at vi blokerer for alle der skal overhale os. Gene skal ikke køre ud i græsset blot fordi Coulthard ligger lige bag ham," siger Minardi.

Hovedpersonen, Marc Gene siger om episoden: "Han forsøgte at overhale på steder hvor kørere ikke forventer et overhalingsforsøg. Jeg ville lade ham komme forbi i den næste chikane," siger spanieren.


Marc Gene(rede) alt for meget i Ungarn efter Coulthards smag

I forbindelse med Genes straf, så var Gabriele Rumi ret sur på marshalls langs banen. "Tegnet på det blå flag kom aldrig på monitoren ud for racer nummer 20, og marshalls vinkede ikke med de blå flag på de to første omgange, så vi mener at denne episode blot viser dårlig ledelse fra marshalls," siger Rumi kritisk. Men måske kunne lidt almindelig fornuft også bruges. Hvis Gene og Minardi tænker lidt over hvad de selv siger, så kunne de jo selv havde tænkt sig til at Gene skulle trække sig. Godt nok er de langsomme Minardi'erne – men jeg troede at teamets folk på pitmuren tænkte lidt hurtigere… "Vi så ikke vores racere på TV-skærmen," undskylder Rumi. Hvad lavede de så i de 2-3 minutter som det tog at køre de to omgange hvor han spærrede…

BB  


Hop til top
Renault med i 2001

Renault kommer allerede med i Formel 1 i 2001. Flavio Briatore har fortalt at Benetton næste år vil anvende den nybyggede Renault-motor, som ifølge flere kilder skulle være meget banebrydende, blandt andet fordi den er bygget bredere, hvor den går fra en bredde på 100 grader til 110.

Dette kommer til at påvirke tyngdepunkt og motorens vægt, som ventes at blive væsentlig mindre. Det store problem har nemlig også været at få chassis'et til at passe til den bredere motor. Men dette skulle efterhånden være løst, så derfor kommer Benetton til at køre med Renault i 2001.

Dermed kommer Renault ind i Formel 1 før tid, men det bliver som motorleverandør til teamet. Selve Renault-teamet bliver først en realitet i 2002. Derudover arbejder teamet på at få fat i Mike Gascoyne før tid – han kan først komme ud af kontrakten med Jordan fra sommeren 2001. Briatore arbejder på at få ham før tid, eftersom Gascoyne ikke laver noget for Jordan mere. Dog har Briatore og Jordan været på kollisionskurs over kørere ved tidligere lejligheder, så en pæn check og det at Briatore skal kæmpe for sin nye designer, vil være en sejr for Eddie Jordan…

16. marts 2000 - Benetton solgt til Renault!
23. marts 2000 - Ingen Renault til Benetton

BB  


Hop til top
Mugello test - onsdag

Den anden halvdel af Formel 1-feltet er taget til Mugello for at teste. Og mens det er rimelig tempereret på Silverstone hvor McLaren fører an, så er det brændende varmt. 35 grader rundede termometeret i dag på den italienske bane… Så varmt bliver det næppe i Belgien!

Michael Schumacher fortsætter med at køre på flere baner – udover at teste på Mugello så tester han også på hjemmebanen Fiorano. De har vist noget at hente ind… Tyskeren sluttede dagen mere end to sekunder bedre end Salo.

Finnen sluttede sin test ved middagstid, efter at have kørt 59 omgange. Derefter var det testkører Enrique Bernoldis tur til at teste raceren. Selvom det er brændende varmt i Italien, så kan resultatet af testen bruges – måske ikke i Belgien, men så på et senere tidspunkt. "Vejret var endnu varmere i dag, som er meget brugbart, fordi vi kan arbejde mere på kølingen til varme løb," forklarer Jacky Eeckerlaert, der står for Saubers testteam.

Teamet bruger altså testen i et noget større perspektiv. "Vi var også i stand til at gennemføre vores lave downforce opsætning til det japanske og malaysiske grand prix," forklarer Eeckerlaert videre. Bernoldis arbejde bestod i dag i at teste støddæmpere.

Sauber havde også besøg fra BAR, hvor det var deres test og udviklingskørere der stod for testen. Darren Manning der har Formel 1-ambitioner sluttede testen dårligst. Men der blev jo heller ikke plads hos BAR i 2001…

Testtider fra Mugello, onsdag den 16. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Michael SchumacherFerrari1:27,3468
Mika SaloSauber-Petronas1:29,4259
Patrick LemarieBAR-Honda1:30,1054
Enrique BernoldiSauber-Petronas1:30,2729
Darren ManningBAR-Honda1:30,73BB  


Hop til top
Silverstone test - onsdag

Den nyudnævnte BAR-kører Olivier Panis var for anden dag i træk den hurtigste kører på Silverstone. Der satte han den førende i VM, Mika Hakkinen til vægs med over 2/10. Det har nok været et godt køb for BAR at få fat i Panis…

Testen markerede et tydeligt skel mellem Formel 1's måske bedste team og så alle de andre. Jenson Button satte dagens 3. hurtigste tid – og det lyder flot. Men sættes det i forhold til Panis' hurtigste tid, manglende der 1,7 sekund op til den hurtigste tid. Ikke dermed sagt at Button og co. ikke gik efter hurtige tider, men McLaren er blot stærkere.

I Buttons gruppe lå også de to Jordan-kørere og Jos Verstappen. Hollænderen brugte dagen til at teste opsætning af ophæng på den tøre bane. Dog havde de et mindre problem med en sensor, hvilket kostede noget tid og derudover var motoren heller ikke særlig stærk.

Testen blev også brugt til at teste Bridgestone nye intermediates, da der kom en kort byge over banen. Dette kan være meget værdigfuldt i forbindelse med løbet i Belgien som ofte rammes af regn.

Testtider fra Silverstone, onsdag den 16. august 2000

BB  


Hop til top
Head - Montoya bliver en succes

Det er efterhånden en offentlig hemmelighed at Juan Pablo Montoya kører for BMW-Williams i 2001. Dermed bliver Jenson Button overflødig for en tid. Teamet har store forventninger til colombianeren, der har ført sig frem i USA.

Det ventes nemlig at Williams senest ved det amerikanske grand prix fortæller omverden det som vi stort set allerede har diskonteret for – Montoya ind og Button ud og videre til Benetton. Patrick Head har da også store forventninger til deres tidligere testkører – selvom teamet har haft en skuffende erfaring med at få Zanardi tilpasset.

"Når han kommer ind i Formel 1, skal han tilpasse sig de rillede dæk, og de kører lidt mere på spidsen," forklarer han – og Formel 1-racerne er væsentlig mere nervøse end de racere som der køres med i ChampCar. "Han er utrolig talentfuld, men hans niveau i Formel 1 er først noget vi kommer til at se i fremtiden," siger Williams tekniske leder videre.

Han peger blandt andet på en måde hvor han kan vise sit værd – ved at passe godt sammen med de folk der omgiver ham. Så må vi jo håbe at den evige utilfredse Patrick Head hjælper ham lidt med på vejen…

5. august 2000 - Lauda - Montoya er gambling

BB  


Hop til top
Ron Dennis imod ´Premier 1´

Ron Dennis, teamchefen hos McLaren er ikke videre begejstret over det nye fodbold-motorsport projekt, hvor store europæiske klubber kommer til at sponsorere en serie for spirende kørere. Dennis tror ikke på at projektet bliver til noget.

"Det er spild af tid. Det bliver vel ikke til noget?" siger han spørgende. Han tager det mere som en god joke. "Det kan ikke være andet end en grund til at more sig. Det vil sikkert blive en større succes hvis vi indsatte et fodboldhold med grand prix-kørere end at fodboldhold kører rundt i sponsorlignende racere," siger han om planerne om at 'fusionere' motorløb og fodbold. Han vil hellere beholde Formel 3000 som rugeklasse til Formel 1.

9. august 2000 - Fodbold grand prix

BB  


Hop til top
Panis er nu BAR-kører

Så faldt en af de store brikker på plads. Helt som ventet erstatter Olivier Panis den kritiserede Ricardo Zonta hos British American Racing næste år. Dermed bliver han holdkammerat med Jacques Villeneuve – så der bliver nok talt en hel del mere fransk i teamet fra næste sæson.

Panis har underskrevet en kontrakt med teamet der gælder for to år. At Panis har skrevet under får ikke umiddelbart konsekvenser for hans nuværende testarbejde hos McLaren, selvom det måske sidst på sæsonen bliver mindre attraktivt at lade ham køre Formel 1's måske bedste racer p.t. "Jeg er meget glad. Det bliver en helt anden oplevelse og en anderledes racer end hos McLaren," siger franskmanden der satsede på et job som testkører for igen at vende tilbage til at køre grand prix. Det er lykkedes...

Panis bliver ikke løst fra sin nuværende kontrakt med McLaren. "Han vil teste lige til efter det sidste grand prix, og han har ikke ønsket noget andet," siger Ron Dennis – men mon dog… Vi får at se om Panis nu ryger på is.

Panis kunne have kørt grand prix i denne sæson, men valgte at sige nej til Williams – og taget i betragtning at Jenson Button ikke er ønsket hos Williams næste år, spillede franskmanden nok kortene rigtigt! Dermed skal McLaren også finde en ny testkører. Hvem det bliver er ukendt. Zonta kører måske for Sauber næste år. De to juniorkører i Formel 3000 er måske en mulighed, men Tomas Scheckter har jo netop testet for Jaguar... Om ikke andet så er det værd at gå efter et testsæde hos McLaren!

12. august 2000 - Panis til BAR

BB  


Hop til top
Coulthard tvivler på McLaren

Vi har nu hørt det så mange gange at vi ikke tror det. 'McLaren har ikke førstevalg!' Det er den officielle politik hos McLaren, men til tider har det været svært at se det i praksis. Vi så det i Tyskland i forbindelse med pitstoppet under pace-car, hvor McLaren tog Hakkinen ind – på den omgang hvor skotten faktisk skulle have været inde! 'Vi har ingen førstekører...'

Coulthard tror ikke mere på udtalelserne. Skotten er sikker på at teamet i Ungarn viste mere interesse i at hjælpe finnen. "Jeg kæmpede med racerens balance i hele weekenden, og jeg var ikke i stand til at få det optimeret. Mika havde det samme problem som jeg – og pludselig kunne han flyve! Underligt..." siger en tvivlende Coulthard.

Mika Hakkinen tror ikke på at han får mere fokus. "Mere fokus til mig? Jeg sov ikke om natten, da jeg var bekymret – der er ingen favoriseren," siger Hakkinen.

Ron Dennis har altid haft en særlig præference overfor Hakkinen – så mon ikke finnen bliver tilgodeset?

Men det er yderst oplagt at Ron Dennis – såfremt Hakkinen vinder VM – vil slå på at det vil være første gang siden Fangio at den kører har vundet tre gange i træk.
Mon ikke Ron Dennis gerne vil gå ned i historien med en af sine kørere som den der gjorde Fangio kunststykket efter… Det vil være et kiks af dimensioner i hans verden hvis Coulthard tog titlen!

5. juli 2000 - Teamordre hos McLaren?
15. juli 2000 - Ingen teamordre
24. juli 2000 - McLaren nyt - mandag

BB  


Hop til top
Brawn langer ud efter Coulthard

Vi fortsætter i Brawns kritik af alt og alle. Der bliver nu skudt på David Coulthard. Han beskrives som en yderst usympatisk person af Ferraris tekniske leder. Kævleriet i andegården vil ingen ende tage!

Coulthard har været yderst kritisk over Schumachers starter og den debat har efterhånden verseret i lang tid – alt for lang tid!!! "Han er fornærmet over Michaels kommentarer tidligere på året, hvor han vurderede Mika Hakkinen som den virkelige trussel, selvom David var foran Mika i mesterskabet. Ud fra det vi har set de sidste par løb har Michael ret," siger Brawn.

Men hvorfor skulle Coulthard så blot juble over Schumachers holdning, og godtage de verbale hug som der også ligger i dem? Brawn mener at Coulthard har fået et Schumacher-kompleks – men tyskeren har vist også selv været med til at hælde benzin på bålet med sine kommentarer!


De kan sidde ved siden af hinanden – men de taler ikke sammen…

Derudover er han blevet meget usympatisk ifølge Ferraris tekniske leder. "David har for nylig sagt at han var glad for at se Michael kæmpe – det er ikke pænt af ham. Michael ville aldrig sige det," bedyrer Brawn. Men han har engang beskyldt Coulthard for at ville slå ham ihjel… Er det bedre at kalde en for morderisk?

30. august 1998 - Schumacher giver Coulthard skylden
14. august 2000 - Bredside til Irvine fra Brawn

BB  


Hop til top
Ron om VM

For Ron Dennis tæller kun én ting: sejren! Nu er McLaren igen tilbage hvor de gerne ville have været i starten af sæsonen, og teamet ligger forreste i begge mesterskabet. Men der er stadig lang vej til at mesterskabet kan hjemføres.

Han peger især på den måde som teamet er kommet tilbage. "Det er ikke kun det at føre i mesterskaberne, det som om vi har besteget et bjerg," siger teamchefen med henvisning til at de var milevidt efter Schumacher i den første halvdel af sæsonen, hvor meget tydede på at det ville blive en ren walk-over for Schumacher. Men sådan ser verden ikke ud i dag. "Der er dog lang vej tilbage. Der vil være en kortlivet eufori, og så er det tilbage til arbejdet. De næste to baner vil være til vores fordel, så forhåbentlig får vi gode resultater der," vurderer Ron Dennis om Spa og Monza.

Endvidere peger han på Suzuka som der hvor teamet også vil være stærke. Derimod har Ferrari efter alt at dømme en fordel i Malaysia, hvor de sidste år førte sig frem. Løbet i USA er den ubekendte faktor, hvor det bliver 'dagsformen' der sandsynligvis bliver udslagsgivende.

BB  


Hop til top
Gyldne nøgler til Ecclestone

Hvis man er populær bliver man belønnet. Bernie Ecclestone må været meget populær i Ungarn og i særdeleshed i Budapest. Borgmesteren i den ungarske hovedstad gav nemlig som æresbevis byens gyldne nøgler til Formel 1-bossen.

Dermed kommer han i godt selskab med andre toppersoner. I den forbindelse indskrev FOA-bossen sig i Budapests gyldne bog – en side efter den franske præsident… Dermed er det vist med al tydelighed bevist hvor magtfuld Ecclestone anses at være!


Ecclestone erkender blankt at han helst ser herren til venstre på billedet som verdensmester – i Ungarn er det Ecclestone der er en helt!

Den gyldne nøgle kan få Ecclestone til at være overbevist om at Formel 1 fortsat skal køres i Ungarn – og sammen med æren får han vist også nøglen til pengekassen i Budapest…

BB  


Hop til top
Arrows sætter dato på AMT-test

Så er der kommet en dato på hvornår Arrows og AMT for første gang slår pjalterne sammen. De vil teste i Barcelona fra den 10. til den 12. oktober. Der medbringer AMT det som de får klar til den tid, og testen skal primært gå til at finde ud af hvordan deres systemer fungerer.


AMT og Arrows er klar til at teste i midten af oktober

Dog bliver AMTs endelige motor først præsenteret i 2001, hvor Arrows igen har mulighed for at teste den.

9. august 2000 - AMT debuterer i oktober
13. august 2000 - AMT vil bygge 200 motorer

BB  


Hop til top
Tomas Scheckters test

I går - tirsdag - var første gang, hvor Tomas Scheckter første gang var ude at prøve en F1 bil. Tomas Scheckter, som i øjeblikket kører i F3000 i McLarens juniorteam, var på plads i en Jaguar. Han har tidligere kørt for Stewart i F3, og det var som en del af den daværende kontrakt, at han fik testen. Mange har ellers antydet, at Tomas Scheckter skulle teste for Jaguar, fordi man leder efter en afløser for Johnny Herbert, men det nedtoner teamet, at det er det ikke.

Men hvordan forløb hans test?

Gary Anderson: "Han lavede et flot stykke arbejde, og vi er meget overraskede over hans tekniske feedback. Han gav os en del god viden."

Jody Scheckter: "Første gang jeg så ham komme forbi pittet, så det alt for hurtigt ud. Jeg var klar til at hive ham ud af bilen, og tage ham med hjem. Det var den første af fem planlagte tests for Jaguar. En af mest spændende øjeblikke i en kørers karriere, er når han skal køre i en F1 for første gang. Det er nok ligesom første gang, man skal ud med pige - meget spændende, men med en masse nerver på. Jeg tror Tomas vil klare det godt. Jeg mener, at hans kørestil passer til en moderne F1 - han er meget mere smidig og behændig, end jeg var i sin tid."

Og hvordan oplevede han selv testen?

"Bilen var helt fantastisk, det var ligesom en raket. Jeg lærte noget på hver eneste omgang, og det var noget særligt, fordi jeg har aldrig kørt på Silverstone før. Det var en mulighed for at vise hvad jeg kan. Jeg prøvede på, ikke at blive for grebet af situationen, og prøvede at køre som var det en normal test. Men jeg kunne ikke lade være med at sidde og smile inde i hjelmen, mens jeg var ude på banen. Jeg kunne godt tænke mig en kontrakt hos Jaguar, men jeg at ved, at jeg skal bevise, at jeg er hurtig."

PDL  


Hop til top
Silverstone test - Tirsdag

Nu hvor de fleste teams er kommet sig over den varme tur rundt på Hungaroring, ja, så er forberedelserne til det næste GP i Belgien allerede i fuld gang. Et par teams tester i Italien, mens hovedparten har valgt Silverstone som testbane. Vejret var med kørerne, solskin om formiddagen, og overskyet, men tørt om eftermiddagen.

Arrows:
På førstedagen af Arrows teamets test, var Jos Verstappen bag rattet. Det primære arbejde for tirsdagen, var koncentreret om videreudvikling af den elektroniske software, og test af affjedringen. Jos Verstappen kørte i alt 49 omgange. Han forsætter testen onsdag, hvorefter de la Rosa overtager torsdag, som efter planen er sidste dag hvor Arrows tester på Silverstone.

McLaren:
Olivier Panis, som højst sandsynligvis kører for BAR næste år, var igen hurtigst i en test. På førstedagen hele tre sekunder hurtigere end nærmeste kører. Tiden han satte var endda hurtigere end ved den seneste test, som McLaren havde på Silverstone midt i Juli. Det viser lidt om både Panis's kvaliteter og ikke mindst McLarens styrke i øjeblikket. Testtider skal man ikke altid ligge for meget i, men der er alligevel visse indikationer.

Jordan:
Jordan er repræsenteret af HHF, i hvert fald indtil videre. Han fik ikke kørt så meget som planlagt, på grund af at led under anderledes klimatiske forhold, end han netop har været vant til fra Hungarn. 26 omgange blev det til. Han testede selvfølgelig i det nye chassis, som nu har været brugt i 2 GP'er. Man har dog lidt problemer med et eller andet i bilen. "Den nye EJ10B er meget bedre end forgængeren. Men den har en tendens til at slide dækkene væsentlig mere. Vi håber på, at vi kan få et varmere vejr i de næste par dage, så vi kan testet og ændret det forhold grundigt."

Jaguar:
Jaguar teamet havde travlt tirsdag. Man skulle koncentrere sig om to ting, nemlig testarbejdet som blev udført af Luciano Burti, og en testkørsel med Tomas Scheckter. Selve testarbejdet forløb ikke helt efter planen. Der var problemer med affjedringen i bagenden af bilen, og det forsinkede så meget, at man måtte forcere noget af eftermiddagens testprogram. På trods af problemerne, satte Luciano Burti en rimelig god tid på førstedagen. Burti må være under et stort pres i øjeblikket. Udover at teste, skal han også vise, at han er god nok til et sæde hos Jaguar næste sæson. Det er i hvert fald hvad han sætter næsen op efter. "Det lykkedes os ikke at gennemføre det planlagte program pga. de problemer vi havde i formiddags. Håndteringen af bilen var forfærdelig, fordi vi ikke havde mulighed for at finde et set-up i formiddags. Alligevel lykkedes det mig at sætte en tid tæt på Frentzens."

Williams:
Bruno Junqueira var eneste chauffør på banen for Williams. Han fik kørt 62 omgange og med en femtehurtigste tid som resultat. Efter testen sagde han: "Det var virkeligt sjov. Jeg har aldrig kørt rundt på Silverstone i en F1 bil før. Jeg nød det virkeligt, de hurtige sving gjorde det til en speciel oplevelse. Jeg håber, at jeg snart får muligheden igen. Forberedelserne er forløbet godt i dag, og jeg er glad for at have medvirket til dette." Og det gør han. Onsdag skal han teste videre, torsdag tager Ralf Schumacher over og tester den sidste dag.

Tirsdagens tider:

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:24,32634
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,54252
Jenson ButtonBMW-Williams1:26,09080
Jarno TrulliJordan-Mugen1:26,39243
Jos VerstappenArrows-Supertec1:26,49236
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:26,59224
Plac.KørerTeamTidPDL  


Hop til top
Jaguar update.

Jaguar mangler stadig evnen til at få alle brikker til at falde på plads - samtidig. Ved det Ungarske Grand Prix havde team'et besøg af Fords President Jac Nasser, der ikke var udelt tilfreds med hvad han har fået for de mange penge, der er lagt i Jaguars budget. "Jeg synes dette år har været klart utilfredsstillende, men i mange henseender har vi nok været urealistiske i vore forventninger til resultater." Sagde han i en kommentar efter løbet. "Jeg er dog sikkert på Neil Ressler er den rette mand på posten for tiden, og vi er også glade for det (marketings) potentiale Formel-1 giver Jaguar, og for den højteknologiske afsmitning."

Det han overværerede, var en godt kæmpende Irvine i midterfeltet, og en fortsat uheldig Herbert, der udgik mod løbets slutning på grund af defekter i gearskiftet. Irvine startede som nr. 10 og fightede undervejs om sjettepladsen, men problemer med benzintilførslen samt en langsom og langsomt opfattende Marc Gene kostede mange tabte sekunder. Herbert fik tidligt problemer med at skifte ned i gear, hvor baghjulene 'låste' momentant og flere gange fik ham til at spinde rundt foran Villeneuve og Verstappen. Kun takket være disses rutine undgik vi, at farlige situationer udviklede sig til ulykker.

Irvine: "Det var nok et af de bedste løb jeg har kørt, uden at score points. Trods de mange problemer med brændstoftilførslen, så jeg måtte have ekstra benzin ombord, og at jeg blev yderligere sinket af en Minardi, var det et sjovt og underholdende løb. Men jeg føler, vi er ved at være der. Hvis vi kan få hele pakken på plads på én gang, dvs god kvalifikation, god start og et godt løb uden tekniske problemer, kan vi absolut kæmpe om points'ne."

Holdkammeraten Johnny Herbert var dog mindre positiv: "Jeg havde atter problemer med gearskiftet. Det begyndte omkring 8.omgang og blev værre efterhånden, indtil jeg udgik. Det er ærlig talt ikke 'skide skægt' ikke at kunne gennemføre. Nu ønsker jeg bare at gøre sæsonen færdig, men det ville være rart at servere et kanonresultat såsom en sejr henimod afslutningen. Og så ser jeg frem til at kvitte al den politiske virak i pitten. Det bliver nok forfriskende at starte i Amerika næste år, og det ser jeg meget frem til."

GRN  


Hop til top
Får Zonta sparket inden Belgien?

Måske kan Ricardo Zonta risikere at blive sparket ud af BAR - før tid. Det er kendt at brasilianeren bliver smidt ud af BAR efter denne sæson. Olivier Panis ventes at tage sædet, og dermed står Zonta fri. Han har dog en underliggende kontrakt med Mercedes, og kunne derfor meget vel blive ny testkører for McLaren.

Men nu tyder det på at Sauber har interesse i Zonta - blandt andet fordi Diniz er på vej ud. Dog har Sauber kontakt til en lang række kørere, så der er mange om budet. "Efter Hockenheim var der intet der gjorde at jeg kunne køre for BAR næste år. Sidste uge havde jeg endda en stor diskussion om jeg skulle køre i Ungarn," indrømmer Zonta. Dermed er hans sæde i resten af denne sæson i fare. Han er virkelig blevet upopulær!

Sauber kan så blive redningen. "Vi taler med mange teams, og Sauber giver en god chance for at forhandle om næste år. De er et meget godt team og kæmper for en god placering i mesterskabet," forklarer han. Men resultaterne falder ikke ud til Zontas fordel - så nu skal han stramme sig an hvis det skal blive til et år mere i Formel 1.

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

Så testes der igen. Nu står der Spa på programmet, og derfor er testen blevet henlagt til Mugello. Indtil videre har det dog kun været Sauber der var på banen - de andre teams er først med fra i dag.

Testen som Sauber udfører bliver delt mellem deres tre faste kørere, hvor Enrique Bernoldi også er med. Så tirsdag var Mika Salo alene i verden - hele Mugello var finnens. Det blev til 72 omgange og en bedste tid på 1:31,72. Salo var da også rimelig glad. "På en måde er jeg glad for at jeg kørte så mange omgange, fordi det viser at vi ikke havde nogle problemer," forklarer han.

Men det har ikke været helt uden belastning. "Det er hårdt at køre en sådan test efter et løb, endda under endnu varmere forhold," siger en hårdt prøvet Salo.

Salo fortsætter i dag med at teste - torsdag støder Bernoldi og Diniz til, mens Salo får fri.

BB  


Hop til top
Michael Schumacher er lidt bekymret

Selvom Michael Schumacher kom i mål på en god andenplads, så er det for ham ikke nok. Han har siden 1996, kæmpet en hård og sej kamp, for at føre både Ferrari og ham selv til verdensmesterskabet. Det har været lige ved og næsten nogle gange nu, så mon ikke, at der er ved at dukke nogle frustrationer op, i en sæson hvor man mere end nogensinde, har sat næsen op efter at vinde. Efter løbet var han heller ikke helt tilfreds. "Hvis vi forsætter sådan, har vi ikke en chance. McLaren har gjort meget store fremskridt siden Magny-Cours, det har vi ikke. Vi er nødt til at finde ud af, hvorfor vi ikke har været hurtige nok. Vi fik lavet en del forbedringer mellem fredag og lørdag, imens McLaren lavede yderligere fremskridt på deres bil mellem lørdag og søndag. Vores forbedringer var ikke nok til at slå dem. Jeg er noget skuffet lige nu, men vi kan kun være tilfredse med andenpladsen. Mesterskabskampen er ikke slut endnu, forskellen i points betyder ikke noget endnu. Der er stadig en del løb tilbage, men det er klart, at vi skal have fundet en løsning på nogle af vores problemer. Vi skal være bekymrede, og vi skal arbejde noget bedre for at få vendt tingene. Vi har nogle ideer til hvordan vi kan forbedre os, men det har vores konkurrenter også."
PDL  


Hop til top
Coca-Cola i F1?

Under weekendens GP i Ungarn, var repræsentanter fra Coca-Cola, inviteret til et møde hos Ferrari i deres motorhome. Coca-Cola har planer om at gøre deres entre i F1 næste år. Og det var i den anledning, at de to parter afholdte et møde.

Det ventes, at Coca-Cola, der i Ungarn førte sig meget frem, bl.a. som sponsor for F3000 teamet, Nordic Racing, vil sponsorere flere teams næste år. Jaguar og Benetton har været nævnt i den forbindelse.

Man kunne jo egentlig godt tænke sig, at Coca-Cola vil være en ideel sponsor for Ferrari. Begge firmaer har samme farve i deres bomærke, nemlig rød, ligesom Marlboro har det. Til andre teams, kunne det være et af firmaets andre produkter, der kunne promoveres.

PDL  


Hop til top
Ferrari - hvad nu?

Skuffelsen er stor hos Ferrari teamet. Og hvis man ser det fra deres side, er der vel ikke noget at sige til det. Men årsagerne til søndagens resultat, kan være mange. Først og fremmest, kan der være nogle ting internt i teamet som ikke har fungeret optimalt, både menneskelige og mekaniske ting. Konkurrenterne har måske også fundet nogle fordele til gavn for dem selv, og som er med til at sætte Ferrari lidt tilbage i forhold til dem. Årsagerne kan være mange. Mon ikke det er en kombination af både indre og ydre omstændigheder.

Men en ting som er sket, er at Montezemolo - måske i en vis erkendelse af konkurrenternes (McLaren) styrke - denne gang har lykønsket McLaren med sejren offentlig. "Tillykke til McLaren. De kørte et fantastisk løb, og fik en fuld fortjent sejr. McLaren har helt klart fundet en måde at lave en bedre start end os. I de sidste to løb har Hakkinen startet som skudt ud af en kanon. Resultatet kunne have været værre, men takket være Schumachers andenplads, er resultatet dog hæderligt for os. Jeg er sikker på, at deres system er bedre end vores. Glem ikke, at der er en menneskelig og en tekniske faktor i det vi foretager os. Vi skal nu snakke med vores ingeniører om hvad vi kan gøre bedre."

Altså en erkendelse af, at McLaren har en bil der fungerer bedre, end Ferraris gør i øjeblikket. Og der analyseres på livet løs.

Ross Brawn: "Vores strategi for hele løbet, var i orden, men vi var bare ikke hurtige nok. Specielt dækkene fungerede godt, men vi gjorde måske den fejl, at vi ikke brugte dem hårdt nok løbet igennem. Vi skal nu finde ud af, hvad vi kan gøre bedre i forberedelserne til det belgiske GP."

Jean Todt: "For første gang i denne sæson, har vi mistet føringen i både konstruktørernes og kørernes VM. Vi er tilbage hvor vi var, før det ungarske GP, nu bare med McLaren i spidsen. På en måde kan vi sige, at kampen om mesterskabet, for alvor starter på Spa."

En faktor som spillede ind for de to Ferrari kørere, og i øvrigt alle kørere, var varmen. Barrichello led meget under den stærke hede, som var på banen. Allerede halvvejs i løbet, var hans væskebeholder tømt, så meget havde han været nødsaget til at drikke. Han konsulterede efter løbet, sygehuset der ligger ved banen, så stor havde hans væskemangel været. Selv Michael Schumacher, som ellers er kendt for at være en af de kørere, som er i den bedste form, hvis han da ikke er den, der er i bedst form, havde en væskebeholder med under løbet. Han plejer at "tanke" op inden et løb, men det var ikke nok denne gang.

Men hvad vil Ferrari gøre ved den efterhånden meget ekstreme modstand som McLaren gør i øjeblikket? McLaren virker næsten mastodontiske i deres fremmarch, i hvert fald i de seneste løb. I dag startede Ferrari deres forberedelser til Spa på Fiorano, og i løbet af ugen testes der både på Fiorano og Mugello. Mugello deler man dog med Sauber. Der er endda snak om, også at involvere Monza banen, som er ved at færdige med nogle ændringer, der bliver foretaget på chikanerne. Prost teamet vil også være tilstede på Monza. Begge kørere samt Luca Badoer, skal igennem et omfattende program. Michael Schumachers program, vil i stor udstrækning dreje sig om at forbedre startproceduren. Han skal selv træne starter, samt teste de ting som ingeniørerne får udviklet og ændret. Derudover er der det sædvanlige testprogram, der skal køres igennem.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk