Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.8.2000
 CCCC - Suset i en Jaguar
 
16.8.2000
 DTC - Sylvest i ny racer
 DTM - Nye vinger til Audi
 

Hop til top17.8.2000

CCCC - Suset i en Jaguar

For 15 år siden købte Ole Holm fra Varde en Jaguar E Roadster. Han fik den nærmest i en papkasse, som var det et puslespil; et dyrt puslespil! Den gang var hans datter Gitta kun 5 år, men hun var dybt fascineret af den store røde sportsvogn. Da hun endelig fik kørekort, kunne hun så begynde at køre vidunderet. Til trods for at bilen kunne køre, var den ikke færdig.

Gittas far ville have at Jaguaren skulle være så tæt på originalen som muligt, og det er selvfølgelig en af grundene til at det har taget 15 år før bilen er blevet færdig, eller næsten færdig…De mangler stadig noget ægte læder til sæderne fra Jaguar fabrikken.

I år ville Gittas fra så stille op til Copenhagen Classic Car Cup, problemet var bare der ikke er sikkerhedsbøjler i bilen, det betød de ikke kunne være med i nogen af de klasser, hvor man kører rigtig race. Det var de selvfølgelig skuffet over, men skuffelsen gik hurtigt over, da de fandt ud af at der var en klasse, som kun kørte opvisningsløb. De meldte sig til, og da det denne klasse forlangte banelicens, kunne 20-årige Gitta få lov til at køre bilen, og det ville hun hellere end gerne!

Nu skruer vi tiden frem til lørdag den 12. august. Undertegnede var i marken sammen med Immad Shahid for at dække Copenhagen Classic Car Cup. For at dække et sådant løb, må man jo ud for at interviewe kørere, og under et interview med Brian Stoltze, kom han med den ide, at jeg skulle ud at køre i en af racerne. Det lød bestemt som en tiltrækkende ide! Søndag morgen fik jeg så fat i manden bag løbet Ole Markussen, og inden kort tid havde de fundet en bil jeg skulle ud at køre i: den røde Jaguar E Roadster! Jeg var virkelig spændt, så jeg gik hen og fik en snak med Gitta. Gitta fortalte mig, at jeg blev nød til at få fat i en hjelm. Hjelm? Hmmm over til Tom K og låne! Tom var villig nok til at lade mig låne en hjelm, og jeg kunne nu se frem til suset i en Jaguar! Dog tænkte jeg ikke over, at jeg skulle have lånt en hjelm med visir…

Hen på eftermiddagen var så endelig Jaguarens tur til at vise sine hestekræfter, så Gitta begyndte at rulle vilddyret frem til startpositionen. Officialsne bad os om at gøre klar og tage hjelm på, så var der problemer! Jeg skulle have visir på min hjelm. Så måtte vi hurtigst muligt finde en ny hjelm! Gud ske lov var Carsten Ree lige i nærheden, og han gav mig lov til at låne hans egen hjelm. Så tak for det Carsten Ree!

Og nu kunne vi så komme ud at køre! Hvilken oplevelse! Det er en ubeskrivelig følelse at race rundt i en åben Jaguar, mens man ser halmballerne 5 cm fra en.

Gitta havde virkelig styr på Jaguaren, og man følte sig bestemt ikke usikker. Tværtimod! Jeg kunne sagtens have kørt et par timer i den bil…

Ja sådan et sus glemmer man ikke bare. Så tak for turen, Gitta. Det var fantastisk!

MEL  


 

Hop til top16.8.2000

DTC - Sylvest i ny racer

Den forsvarende mester i Dansk Touringcar Challenge, Jesper Sylvest, Jægerspris, er én af de kørere, som har set specielt hen til det kommende Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen. Som årets største motorløb på dansk grund har den 2.-3. september en helt særlig plads i årets DTC-kalender, men for Jesper Sylvest kommer forventningens glæde tillige oveni.

”Jeg kommer nemlig med min helt nye Citroën Xsara Coupé, der er blevet bygget op i England efter alle kunstens regler,” fortæller den populære kører, der onsdag drog til England for at følge den afsluttende opbygning af bilen på nært hold.

Til denne sæson skiftede Jesper Sylvest sin titelvindende Peugeot 306 GTI ud med en importørstøttet Citroën, men desværre blev arbejdet med udviklingen af bilen kraftigt forsinket, så i stedet byggede Sylvest Motorsport i hast en reservevogn op hjemme på værkstedet. Med den har Jesper deltaget i første halvdel af årets DTC-serie, og selv om bilen kun har været set som en nødløsning, så indtager han ikke desto mindre en imponerende tredjeplads i mesterskabet efter at have opnået bl.a. en anden- og en tredjeplads.

”Men min nye bil bliver noget ganske andet,” forklarer Jesper Sylvest. ”Hvis jeg ikke minimum kan være tre til fire tiendedele hurtigere på Jyllands-Ringen i forhold til min gamle Xsara, så kan jeg altså ikke finde ud af at køre bil mere!”

”Tidligere på måneden har jeg været i England for at se på min nye bil, og selv om arbejdet skrider frem, så ender det sikkert med, at den sidste uge før Grand Prixet bliver nat- og dagarbejde. Selve chassiset bliver gjort færdigt i England, men vi vælger at lægge motoren og gearkassen i herhjemme, ligesom vi ordner alt det elektriske med bl.a. Stack-systemet, der giver en masse præcise oplysninger om motoren. Samtidig skal vi også selv lave udstødningssystemet på bilen, men der er ingen tvivl om, at den nye bil er lavet perfekt fra grunden.”

Noget af det, som Jesper Sylvests nye Citroën Xsara Coupé er udstyret med, er en helt ny gearkasse, der skal gøre den nybagte tvillingefar mere konkurrencedygtig. Specielt på Ring Djursland har det knebet for ham at følge med i den ”gamle” bil, og helt galt var det i weekenden, hvor han måtte notere sig DTC-karrierens foreløbige lavpunkt. En tiendeplads i tidtagningen blev vekslet til en beskeden ottendeplads efter bremseproblemer i kvalifikationsløbet, mens finalen blot gav yderligere et avancement.

”På Jyllands-Ringen har den gamle gearkasse passet rimeligt godt, men på Ring Djursland har det været helt galt med den,” siger Sylvest. ”Problemet har ligget i andet- og tredjegearet, som ikke rigtigt har passet indbyrdes i forhold til hinanden på banen, og det gav mig store problemer.”

Selv om Sylvest Motorsport med den nye Xsara kommer til at råde over to biler, så har Jesper Sylvest ingen planer om at køre sæsonen til ende med et to-vogns-team, således som han gjorde det i 1999.

”Den gamle bil skal sælges. Jeg vil ikke leje den ud, ligesom jeg gjorde sidste år, for det tager simpelthen alt for meget fokus væk fra det, der er det vigtige i teamet, nemlig min bil,” slutter Sylvest.

AN  


Hop til top
DTM - Nye vinger til Audi

Kris Nissen og hans teamkammerater i Abt-Audi's DTM-team har fået større vinger på deres Audi TT-R'er. Så nu skulle vi gerne blive "flyvende", siger Kris Nissen inden weekendens løb på Nürburgring.

Det er jo ingen hemmelighed at vi i vores private Audi'er har haft det svært mod Mercedes og Opels fabriksbiler, fortæller Kris. Det handler måske allermest om at Mercedes og Opel har haft betydeligt længere tid end os til at udvikle deres biler, men nu har organisationen bag DTM 2000 altså besluttet at tillade en større bagvinge på Audi TT-R'en. Den større bagvinge har gjort os betydeligt mere konkurrencedygtige - og det er jo det der er ideen bag DTM 2000: At bilerne skal være så jævnbyrdige som det er muligt, siger Kris, der ved den seneste afdeling på Sachsenring for 14 dage siden, var én sølle placering fra at score Audi's første point.


Kris Nissen på Sachsenring, og det er denne bagvinge som nu får vokseværk.

Men i weekenden kommer de første Audi-point, lover Kris Nissen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk