Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.8.1999
 McLaren er VM-favorit
 2. testdag på Silverstone
 Første testdag
 Ralf siger nej til Ford
 Schumacher nyt
 Alesi taler om fremtiden
 Irvine angriber igen............
 Nye forbedringer til Ferrari og McLaren til næste løb
 Race for WM titlen!
 Stewart Grand Prix får ny sponsor
 Irvine - Jeg kan vinde titlen
 Mark Webber - endnu et skridt mod F1
 
17.8.1999
 Pres på Schumacher for comeback
 Arrows udnævner ny chefs designer
 

Hop til top18.8.1999

McLaren er VM-favorit

Michael Schumachers manager Willi Weber sagde efter det Ungarnske Grand Prix, at McLaren og Mika Hakkinen nu er favoritter til VM-titlen. Hans udtalelse skal nok ses i lyset af at Eddie Irvine - presset af Coulthard - lavede en gedigen afkørsel, som betød at McLaren kunne hente de maksimale 16 point og Ferrari blot 4.

Weber som klarer de fleste af michael Schumachers sager, tror at McLarens hurtighed og Hakkinens talent vil være mere end Irvine kan overkomme i kampen om VM-titlen.

“Det er jeg ikke i tvivl om.” sagde han.

Weber tilføjede at Michael Schumachers træningsprogram går godt og at han arbejder meget hårdt i sine bestræbelser på at opnå et sandsynligt comeback i det Italienske Grand Prix den 9. september.

Hans kommentarer, som nok er fremsat for at støtte Michael Schumacher, kan også nemt bidrage til en opblussen af rivaliseringen mellem den åbenmundede Irvine og Ferrari’s egentlige topkører således at Schumachers genkomst ikke bliver så gnidningsløs som team’et kunne ønske.

GRN  


Hop til top
2. testdag på Silverstone

Andendagen af testen på Silverstone blev ramt af et regnvejr hvilket gjorde at der ikke blev testet nær så intensivt som de respektive teams ville have ønsket. Det startede ellers med tørvejr til at begynde med om morgenen, men senere trak tunge skyer ind over Silverstone og enkelte tog chancen til at få testet regnvejrsdækkene. Dagens hurtigste mand var ligesom i går Mika Hakkinen der satte tiden 1 minut 28,031 - blot 4 tiendedele foran Nick Heidfeld der i morgen ventes at tage plads i Prost-sædet. Her er dagens tider:

KørerTeamBedst tidOmg.
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:28,03134
Nick HeidfeldMcLaren-Mercedes1:28,43327
Johhny HerbertStewart-Ford1:28,50133
H.-H. FrentzenJordan-Honda1:28,70962
Alessandro ZanardiWilliams-Supertec1:28,99543
Ralf SchumacherWilliams-Supertec1:29,07228
Pedro DinizSauber-Petronas1:29,74023
Jacques VilleneuveBAR-SupertecBB  


Hop til top
Første testdag

På første testdag på Silverstone havde McLaren-racerne i front. Mika Hakkkinen satte den hurtigste tid foran Mercedes-protege Nick Heidfeld der ellers satte endnu en tyk streg under sine ambitioner om at begå sig i Formel 1. Olivier Panis kørte 3. bedste tid, mens Benetton fik god gavn af Laurent Redons kørsel. Hos Stewart var det testkører Luciano Burti der fik chancen og kørte en rimelig men ikke overprangende tid.

KørerTeamBedst tidOmg.
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:29,52331
Nick HeidfeldMcLaren-Mercedes1:30,30225
Olivier PanisProst-Peugeot1:30,70741
Pedro DinizSauber-Petronas1:31,46832
Laurent RedonBenetton-Playlife1:31,77622
Luciano BurtiStewart-Ford1:32,85938
Alexander WurzBenetton-Playlife1:47,7017

BB  


Hop til top
Ralf siger nej til Ford

Ralf Schumacher har afvist et stort tilbud fra Ford der ellers havde givet den unge tysker et tilbud på godt 70 millioner kroner for en sæson. I givet fald var konstruktionen at han skulle være makker med Eddie Irvine som ser ud til at komme til Jaguar-Ford til næste år. Men Ralf Schumacher sagde nej tak til det ellers flotte tilbud. Han skulle i givet fald have været købt ud af Williams, men det var ikke unge Ralfs planer. Han har stadig store forventninger til det kommende samarbejde med BMW som begynder fra næste sæson. Det var jo blandt andet også derfor at han tog til Williams i år...

Der er ingen tvivl om at det er en stort skulderklap til Ralf der ellers har haft ry for at være en kører der satsede for meget og var alt for vild. Han har i år vist sig at være en habil og meget mere moden kører og kan på sigt godt være en kandidat til et verdensmesterskab.

Hvem der skal overtage det andet sæde er fortsat uvist, men det ventes at Johnny Herbert får en check i hånden for at forlade teamet. Selv siger Herbert: "Så vidt jeg ved kører jeg Formel 1 for Ford til næste år," og understreger at det kommer til at koste meget hvis han skal købes ud af den nuværende kontrakt. Favorit til pladsen er Mika Salo der på trods af et ringe løb i Ungarn har en stor stjerne hos Ford.

BB  


Hop til top
Schumacher nyt

Michael Schumachers talsmand Heiner Buchinger afviste i dag, at MS kan være tilbage allerede på Spa om små 2 uger. Ferrari chefen Jean Todt havde ellers håbet meget på sit tyske es, især efter Mika Salo's katastrofale weekend i Ungarn. Michael Schumacher er i gang med et intensivt træningsprogram med henblik på et comeback 12. september på Monza. I weekenden d. 25/26 august bliver han undersøgt og håber på at få grønt lys fra sine specialister.

I mens er lillebror Ralf Schumacher blevet kontaktet af Ford, som ønskede ham som Eddie Irvines partner i Jaguar/Stewart i 2000. Ralf Schumacher har dog afvist Fords tilbud, efter at hans manager Willi Weber har fået Frank Williams bekræftelse på, at Williams er 100% bag den unge tysker også i den kommende sæson. Ford har kontaktet de fleste topkørere og menes nu at have en dialog med Mika Salo, mens Jackie Stewart synes at foretrække den unge brasilianer Luciano Burti, som i år har domineret i den engelske F3 serie.

TK  


Hop til top
Alesi taler om fremtiden

Som tidligere skrevet her på Formel-1.dk, vil Jean Alesi forlade Sauber ved denne sæsons udgang. Alesi udtaler nu, at han forhandler med flere forskellige teams, blandt andet et i Cart serien, hvor vores egen Jan Magnussen køre lige for tiden. Blandt de Formel 1 teams, som franskmanden formodes at være i forhandlinger med er Prost teamet, med Alesi gode ven Alain Prost som team chef. Prost har lige besluttet, at bruge den lidt svage Peugeot motor igen i næste sæson, og dermed kan Prost altså blive et helt fransk team, hvis Alesi erstatter italieneren Jarno Trulli. Alesi selv siger, at det ville være fantastisk at køre for Alain Prosts team, men at han som sagt også undersøger andre muligheder. Med hensyn til Cart serien, så synes Alesi at det er tiltalende, at alle køre i næsten identiske biler, og at det derved mere er kørerne der spiller en rolle. Alesi udtalte også, at han selv mener at der er en tre til fire år tilbage i ham, og at han vil bruge dem 100%. Der bliver altså ikke tale om nedtrapning for Alesi, uanset hvad han vælger.
NKH  


Hop til top
Irvine angriber igen............

Igen er Eddie Irvine på nakke af David Coulthard. Nu påstår han at det var David Coulthards skyld at han kørte af banen.

Irvine blev hårdt presset om anden pladsen af David Coulthard, men siger nu at han var bange for at David Coulthard ville køre ham af banen. “Det er jo ikke første gang at han kører ind i mig i år, han var også ved at ødelægge mit løb i Canada, da han prøvede at presse sig forbi mig”.

Hans chancer for at vinde mesterskabet er i år er væk, så det er utroligt at han kører som en amatør, og med hans rekordliste i at ramme andre inklusiv sin egen makker Mika Hakkinen, burde han tage det lidt med ro, siger Eddie Irvine.

BKP  


Hop til top
Nye forbedringer til Ferrari og McLaren til næste løb

Til det Belgiske Grand Prix vil Ferrari komme med nogle nye aerodynamiske dele til deres bil. Eddie Irvine siger at han håber at de nye dele kan får bilen til at køre lidt hurtigere og mere stabilt.
Ferrari vil teste på Mugello fra den 18. til den 20. august, så de er klar til den Belgiske Grand Prix den 29. august.

McLaren-Mercedes skulle også være klar med nogle nye ting til deres bil. Det skulle være nogle tekniske forbedringer, som skulle få dem til at køre hurtigere.
McLaren-Mercedes vil deltage på Silverstone, hvor der i øjeblikket bliver testet en del teams.

BKP  


Hop til top
Race for WM titlen!

David Coulthard afsluttede løbet i Ungarn på 2, plads efter at have presset Eddie Irvine i adskillige omgange så EI til sidst begik en kørefejl, hvorved han måtte en tur i græsset og DC derved kunne tage anden pladsen efter sin team kollega Mika Hakkinen. Dertil skal siges at EI havde problemer med sine dæk efter sit pit stop - og som han selv udtalte; "bagenden var over hele banen!"

EI er blevet citeret for at have udtalt at han kunne slå DC når som helst. Til det replicerede DC "den der ler sidst, ler bedst og at EI kom i gruset undrer mig ikke - jeg pressede ham virkeligt hårdt".

DC indrømmede at han var glad for sin placering - det bringer ham på pointsniveau med Heinz-Harald Frentzen på tredje plads - 20 points efter MH.

DC har tilsyneladende fået "go ahead" for placeringer fra teamet - han skal bare skal presse på for at få placeringer - dette til trods for den tætte kamp der er mellem MH & EI - "Teamet har ikke givet nogle ordrer overhovedet", siger DC. Men når dette er sagt, skal det også nævnes at DC naturligvis har fået instrukser fra Ron Dennis på ikke at gentage situationen i Østrig, hvor DC kørte MH af banen således at han måtte arbejde sig op gennem feltet.

"Vi er i den situation, at vi må forsøge at få begge biler til at køre så godt som muligt - og presse på i hver eneste omgang. Team ordrer kan modarbejde os hvis fx en kører bliver beordret til at holde tilbage og så den forankørende partner pludselig får et mekanisk problem - den situation vil kun gavne vore konkurrenter", siger Ron Dennis. "Min opfattelse af et grand prix team", fortsætter Ron Dennis, "er at man skal forsøge give begge kørere lige godt usdstyr og lade dem køre under samme betingelser. Nogle gange taber du på det, men det er den pris man må betale når man er i et team med vores teamfilosofi. Hvis man forsøger at forskelsbehandle fra toppen og nedefter er der nogle der er tilfredse og andre der er utilfredse - og det er destruktivt for en organisation."

Denne erklæring er godt nyt for DC, selv om han ved, at med mindre han kan bevise at sejeren i det engelske grand åprix ikke var en enkel svale, vil han til sidst blive nødty til at være hjælpekører for MH på samme måde som han gjorde sidste år.

Efter den store sejr i Ungarn sidste week-end er det McLaren's opfattelse at fordelene nu er på deres hænder. "Hvis EI havde vundet i Ungarn ville mesterskabet nok have været i hans favør", tilstår DC, "Det var en vigtig week-end for os - det var alt afgørende at vi vandt. Vi har desværre mistet en del points på grund af ustabilitet hvilket kan skyldes at vi har slappet for meget af, men nu er vi tilbage med fuld styrke".

GCH

AN  


Hop til top
Stewart Grand Prix får ny sponsor

Ved det ungarske Grand Prix blev det offentliggjort at Stewart Grand Prix har fået en ny sponsoraftale med en anden skotsk berømthed , nemlig whisky producenten Grant's. Grant's som er verdens fjerde største whisky producent er meget tilfreds med aftalen. "Vores produkt findes i alle lande som er værd for formel-1 løb og vores sponsoraftale skal udnyttes fuldt ud for at yderligere markedsføre vores produkt." Udtaler Heather Graham, Marketing director på Grant's.

Jackie Stewart er lige så lykkelig over teamets nye sponsor. "Vi er yderst tilfredse med at få Grant's som officiel sponsor og jeg er specielt glad over at have en velrenommeret skotsk whisky producent i teamet. Vi har haft meget at fejre indtil videre, så det er ret praktisk at have et af de bedste Whisky producenter ombord i teamet."

FLY  


Hop til top
Irvine - Jeg kan vinde titlen

Eddie Irvine er sikker på at han har store chancer for at vinde F1 mesterskabet, selvom Mika i weekenden tog max. point i Ungarns Grand Prix.

En fejl fra Eddie i weekendens løb kostede ham 2 point, så nu fører han kun med 2 point foran Mika. Eddies fejl kostede også dyrt i kontruktørernes regnskab, hvor McLaren hentede 16 point, mens Ferrari kun hentede 4 sølle point.

Men Eddie tage udfordringen op ved det Belgiske Grand Prix. Det er normalt en bane der er hård ved bilernes motorer, men det er tvivlsomt om de kan hamle op med McLaren-Mercedes stærke motor, selv om den har svigtet en del gange i år.

BKP  


Hop til top
Mark Webber - endnu et skridt mod F1

Mercedes boss Norbert Houg bekræfter i et interview, at Mark Webber er blevet tilbudt en 3 årige kontrakt med McLaren Mercedes F3000 junior team.

Hvis hans optræden i McLaren Mercedes F3000 junior team, bliver en succes, bringer den måske ham nærmer sin store drøm, at køre F1.

Norbert Houg vil ikke bekræfte eller afkræfte om Mark Webber er i stand til at overtage Nick Heidfelds plads.
Nick Heidfeld selv er på vej til Prost F1 teamet ifølge de nyeste rygter, og det skulle være sammen med Jean Alesi som første kører.

Vi har tilbudt har at teste vores Formula 3000, og mulighed for at komme ud og køre 3 Formula 3000 løb. Det er så meningen at Nick Heidfeld ikke skulle køre de 3 sidste løb, men de skulle så køres af Mark Webber. Men der er ikke taget end endelige beslutning endnu.
Webber har talt med McLarens managing director Martin Whitmarch, og han siger at muligheden for at være testkører ligger ude i fremtiden, men først skal han køre Formula 3000.

Webber er også sat i forbindelse med Jordan, der skulle han lave nogle tests, men kilder tæt på Jordan teamet siger at Webber først skal gøre sig gældende i Formula 3000 serien.

Mark Webber deltog sidste år i FIA GT Championship, hvor han var makker med Bernd Schneider. De tabte mesterskabet i det sidste løb til det andet Mercedes team, hvor Klaus Ludwig og Ricardo Zonta kørte.

I år, har Mark Webber kørt Mercedes CLR LM i Le Mans 24 timer racet, hvor han var indblandet i de nok så berømte koldbøtter, som så fik Mercedes til at trække sig ud af Le Mans.

Nick Heidfeld vil resten af året koncentrer sig om at teste for McLaren, og det forventes at han kører for Prost F1 team næste år.

BKP  


 

Hop til top17.8.1999

Pres på Schumacher for comeback

Michael Schumacher er under pres for et hurtigt comeback til Ferrari cockpittet efter teamets ikke så stærke præstation i Ungarn.

Den dobbelte verdensmester, der p.t. kommer sig pga. af et brækket ben i sit hjem i Svejts, optrapper sit fitness program for at komme tilbage ”i sadlen” hurtigst muligt.

Tyskeren, der blev skadet som følge af en højhastigheds afkørsel under det Britiske Grand Prix, ved at det italienske team indtrængende har brug for ham til at forbedre chancerne for at vinde både verdensmesterskabet for kørerer og konstruktører.

Ferrari’s titel forhåbninger led et knæk under det Ungarske Grand Prix med Eddie Irvine overstrålet af begge McLaren rivaler Mika Hakkinen og David Coulthard. Irvine, der sidste uge kritiserede Schumacher for at lave for mange fejl i denne sæson, kunne ikke klare presset fra Coulthard i løbets afslutning og kørte af banen og afgav dermed 2. pladsen.

Ireren skred af banen, da han var under pres fra Coulthard. Irvine, der vandt de forgående to løb, har for nylig kritiseret både Michael Schumacher og David Coulthard.

Efter løbet udnyttede Coulthard situationen og udtalte: ”Jeg tror ikke Mika Salo er så meget langsommere end Eddie, der helt tydeligt bukkede under for mit umådelige pres”! Michael Schumachers lærling Mika Salo oplevede et forfærdeligt løb i den anden Ferrari, og endte løbet på en 12. plads.

Finnen sluttede løbet 2 omgange efter Hakkinen, efter at have kvalificeret sig som nummer 18. Han beskrev sin præstation som ”forfærdelig” og ”ydmygende”.

TNR  


Hop til top
Arrows udnævner ny chefs designer

Tom Walkinshaw har i dag meddelt at han har udnævnt en ny chef designer ved navn Eghbal Hamidy. Hamidy er absolut ikke grøn indenfor racing, i det han begyndte at arbejde for Williams allerede i 1988 som senior aerodynamicist, Fra 1996 stod Hamidy i spidsen for Stewart Racing's aerodynamiske team.

Hamidy skal hos primært koncentrere sig om Arrows teamet bil til næste sæson, som går under modelbetegnelsen A21. Arrows som bekendt skal anvende Supertec's motor fra næste sæson.

Arrows kunne også meddele at en mangeårig medarbejder fra Leafield (TWR's tekniske center)ved navn Dan Parry-Williams og som har arbejdet med bl.a. Volvo og Jaguar i forskellige racing sammenhæng, nu også bliver en del af TWR's tekniske udviklingsteam.

De nye udnævnelse kommenterer Tom Walkinshaw på følgende måde: "De nye udnævnelse giver et billede af vores forpligtigelser til at ansætte meget kompetente folk for at bygge et vindende team".

FLY  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk