Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.8.2003
 BMW ikke imod mindre motor i Formel-1
 Renault testede dæk i Tyskland
 
14.8.2003
 En grøn Renault R24
 

Hop til top18.8.2003

BMW ikke imod mindre motor i Formel-1

I 2004 vil det kun blive tilladt at anvende én motor pr. Grand Prix weekend idet FIA har planer om at skære omkostningerne ned for de små teamts.
Øvrige forslag er blevet pålagt teamsne for at forbedrer sikkerheden og nedsætte omkostningerne i Formel-1. Mens motorerne skal være genbruglige en gang i fremtiden, så overvejer man også om man skal nedsætte motor volumen fra 3000 ccm til 2500 ccm.
Imidlertid har BMW sagt at nu skal FIA tage det lidt med ro, da det vil øge omkostningerne for de små teams, hvis de skal til at udvikle en helt ny og mindre motor. Den nye motor skal passe til en nyt chassis, og det vil blive meget dyrt for alle teams.

Mario Theissen "Først må vi arbejde på at gøre omgangstiderne langsommere. Så skal vi arbejde på at der kommer flere overhalinger i Formel-1. Det kommer der ikke automatisk, bare fordi man gøre motoren mindre.
Med tiden kan det være en god ide at gøre motoren mindre kaftfuld, men lad os nu ikke kaste os hovedkuls ud i alle mærkelige tiltag, bare for at skære i omkostningerne. Det kan godt blive dyre i den sidste ende, hvis vi ikke tænker os om."

BKP  


Hop til top
Renault testede dæk i Tyskland

Renaults chef Pat Symonds har afsløret hans hold har testet nye dæk compounds inden det Ungarske Grand Prix.
Testen foregik under det Tyske Grand Prix for 14 dage siden, da man under de 2 timers frie trænnig brugte tiden på at teste nye dæk.
BKP  


 

Hop til top14.8.2003

En grøn Renault R24

Renault arbejder allerede med næste års model. Man tester allerede en halvskala model i vindtunnelen. Modellen er malet grøn.

Selvom der er 7 mdr. til at næste sæson starter, så er Renault allerede langt fremme med modellen til næste år. Dog kun som halvskala model, arbejdet skrider dog godt frem.

Da Mike Gascoyne kom til teamet, omstrukturerede han udviklingsafdelingen. Det skete for at kunne få en længere udviklingsperiode. Der blev lavet to teams til dette formål. Hvordan det virker forklarer Mike Gascoyne her:

"Tim Denshaw brugte 2002 med hårdt arbejde på R23 bilen, som han har udviklet videre på i denne sæson. Sideløbende begyndte Mark Smith arbejdet på R24 i december sidste år. Og når Mark arbejder med R24 næste år, vil Tim begynde sit arbejde på R25."

Det nye chassis som jo skal indeholde bl.a. Renaults nye motorkonstruktion - man går væk fra 111° motoren, er allerede nu ved at blive testet i vindtunnelen. En halvskala model har allerede været testet i adskillige uger der. Den er malet grøn af flere grunde og ikke kun fordi den er ny.

Mike Gascoyne:
"Sjovt nok er modellen malet grøn. Grunden til det er meget enkel. Det gør den ikke hurtigere, men vi undgår forvirring og sammenblanding af dele fra tidligere modeller. Ydermere betyder den mørke farve at skygger ses væsentligt lettere, det gør det nemmere for testteamet at få øje på evt. problemer i vindtunnelen. R23 er allerede nu yderst effektiv set aerodynamisk. Med R24 håber vi på at kan gå et skridt videre. De data vi har på nuværende tidspunkt ser meget opmuntrende ud, og så har vi endda stadigvæk 6 mdr. at udvikle videre i. Vi arbejder på livet løs."

Det færdige resultat bliver nok ikke grønt, Renault har som regel godt styr på det de laver. Kan de udvikle en motor der er på niveau med konkurrenterne som er foran dem i pointsstillingen, kan Renault godt gå hen og blive en seriøs udfordrer næste år.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk