Romain Grosjean (Foto: Renault) |
Romain Grosjean har siden han var 18 år været tilsluttet RDD (Renault's Driver Development program) som en naturlig følge af at han vandt det franske Formel Renault 2000 mesterskab i 2007.
Siden blev det til sejr i Formula 3 Euro Series mesterskabet i 2007, samt sejr i Grand Prix 2 Asia mesterskabet i 2008.
Den nu 23 år gamle Romain Grosjean har udover at være fast testkører i ING Renault F1 teamet i år også deltaget i Grand Prix 2 mesterskabet for Barwa Addax teamet, hvor det er blevet til et par sejre.
ING Renault F1 teamet's anden testkører, brasilianeren Lucas Tucci Di Grassi, overtager nu rollen som fast testkører, samtidig fortsætter han sin deltagelse i Grand Prix 2 serien.
Renault ankede straffen, og igår behandlede FIA International Court of Appeal sagen, og ændrede løbskarantænen til en bøde på 50.000 Dollars.
Det betyder at ING Renault F1 teamet får lov til at stille op i Europas Grand Prix den kommende weekend på gadebanen i Valencia.
Men der rejser sig nu et nyt spørgsmål, som dog ikke er direkte relateret til sagen om det ikke fastspændte baghjul, og det er:
Hvem skal køre ING Renault F1 teamets to Formel 1 racere i Valencia's gader?
Det ligger helt fast at den tidligere verdensmester Fernando Alonso skal køre den ene, men med Nelson Piquet Jr.'s fyring i sommerpausen, er pladsen i den anden racer ledig.
Skønt det er lang tid siden at det blev kendt at ING Renault F1 teamet og Nelson Piquet Jr.'s veje skiltes, er der ikke kommet nogen officiel melding om hvem der skal afløse ham.
Det mest sandsynlige valg til løbet i Valencia syntes af være teamets nuværende testkører Romain Grosjean, der tidligere har høstet meget flotte resultater i Grand Prix 2 serien.
Meldingen om at Schumacher må stå over og trække sig som reserve for Felipe Massa blev givet til Ferrari teamet i går aftes. Det beretter tyskeren på sin egen webside. "Jeg gjorde alt for at gøre comeback'et muligt, men til ærgrelse for mig gik det ikke. Vi var ikke i stand til at få klaret smerterne i nakken som kom efter en privat Formel 1-test på Mugello," siger tyskeren.
Problemerne efter styrtet på motorcykel, som skete i februar, har hele tiden været lidt af en skygge over hans mulige comeback. Testen på Mugello har understreget at det fortsat er et problem og at han derfor ikke kan stå distancen til et helt Grand Prix.
Med godt 12 dage til det europæiske Grand Prix har Ferrari yderligere en del at se til - og nu bliver det spørgsmålet om man er nødsaget til enten at hive Luca Badoer eller Marc Gene ind som reservekører.