Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.8.1999
 Jan Magnussen og Chicago Motor Speedway
 Tom Kristensen godt på vej til FedEx CART serien
 
18.8.1999
 Tom K til Team Rahal
 Raul Boesel kører for All American Racers i Chicago
 

Hop til top19.8.1999

Jan Magnussen og Chicago Motor Speedway

Udover at det er første gang, at 1 mile oval-banen, Chicago Motor Speedway, er en del af FedEx CART serien, så er der også første gang, at en dansker skal prøve denne krævende form for motorsport. Jan Magnussen vil helt sikkert få nok at se til i løbet af denne weekend.

Patrick Racing har officielt meddelt, at både Magnussen og PJ Jones kører i Chicago på søndag. Hvis man se på de resultater, som teamets førhen har opnået på netop oval-baner i denne sæson, så er det bestemt opmuntrende tal. 7 gange har deres kørere kvalificeret sig i Top-10 og heraf har der endda været 3 starter i Top-3. Adrian Fernandez, der jo stadigvæk er ude p.g.a. en skade, startede som nr. 2 i Miami og U.S. 500 samt som nr. 4 i Japan. Løbsresultaterne har også været tilfredsstillende. Fernandez vandt for 2. år i træk løbet i Japan og Jones blev nr. 2 i Nazareth.

Jan Magnussen har aldrig kørt et løb på en oval-bane. Efter at han på Mid-Ohio kørte med et Reynard-chassis, så skal han igen køre med Swift-chassis'et i Chicago. Det vil, som sagt, være første gang, at Jan skal prøve kræfter med en oval-bane i løbsregi. Han har dog testet på Gateway oval-banen i St. Louis, hvilket på mange måder kan sammenlignes med den nye oval-bane i Chicago.

Han havde bl.a. følgende kommentar til hans oval-bane debut:
"Jeg glæder mig meget til at køre på Chicago oval-banen! Udover min test i St. Louis, så har jeg aldrig prøvet en oval-bane og i hvert fald slet ikke når der var andre biler på banen. Jeg har dog den fordel, at ingen af de andre kørere har erfaring med denne nye oval-bane, så i realiteten burde jeg ikke være så langt bagefter de andre. Samtidig har et jeg meget professionelt team bag mig med masser af erfaringer omkring oval-baner, så jeg glæder mig til at køre på søndag."

Jan's nuværende team-kammerat, PJ Jones, afløser også dennegang Adrian Fernandez, der stadig er skadet. Jones skal i modsætning til Jan køre med Reynard-chassis'et. M.h.t. Fernandez, så er den seneste update, at han d. 30. august skal gennemgå yderligere et lægetjek og førend dette, vil Patrick Racing ikke tage stilling til deres fremtidige planer på kørersiden.

Eftersom at det måske for mange er første gang, at de skal se et oval-bane løb, så vil vi her forsøge, at give et lille indblik i, hvad der venter Jan på søndag på Chicago Motor Speedway.

Først og fremmest er denne oval-bane en såkaldt 'Shot-oval', hvilket kort sagt betyder, at en omgang på banen er = 1 mil (ca. 1,6 km.). På den slags baner ta'r det kun omkring 18-20 sekunder at køre en omgang og gennemsnitshastigheden ligger på omkring 320 km/t. I FedEx CART serien køres der på 3 forskellige oval-baner. 'Shot-Oval', som altså er den baneform, Jan nu skal prøve, 'Tri-oval', der i udforming minder om bogstavet D og endelig 'Superspeedways', der er højhastigheds oval-baner.

Man hører ofte folk sige, at de mener, at det at køre på en oval-bane ikke skulle være den helt store kunst. Det er jo, groft sagt, bare 4 x speeder, 4 x bremse, 1 - 2 gearskift (mange er endda overrasket over, at man overhovedet skifter gear på en oval-bane) og så ellers køre venstre om hele tiden. Til det kan vi kun sige følgende: Jo, det er nemt at køre på en oval-bane - når man vel at mærke er den eneste bil på banen, fx. i forbindelse med en test-kørsel.

Men når vi taler om at køre på en oval-bane i løbsregi med 25-27 andre biler på banen samtidig, så er det straks en helt anden historie. Her kan man komme ud for, at man har en bil foran, to på hver side og en bagved og det kræver en utrolig koncentration og overblik således at man ikke kommer til at lave en fejl. Endelig skal man huske på, at man på hver eneste omgang i de to lange kurver bliver udsat for en G-påvirkning på mellem 2 - 4 G. Stikordene i den form for løb er; koncentration, udholdenhed, erfaring og ikke mindst kondition. Det er bestemt ikke noget for en almindelig billist. Det er kun for toptræne

AN  


Hop til top
Tom Kristensen godt på vej til FedEx CART serien

Silly season er også i FedEx CART serien for alvor ved at komme op i omdrejninger og selvom det jo ikke altid er holdbare rygter, så tyder meget på, at vi får endnu en dansker i den amerikanske motorsportsserie. Tom Kristensen er udset til at afløse Bryan Herta hos Team Rahal!

Team-ejer Bobby Rahal har i længere tid ikke været tilfreds med de resultater som Herta har opnået i denne sæson. Herta selv har da heller ikke lagt skjul på, at det måske var på tide for ham at se sig om efter en plads hos et andet team. Indtil videre har han kørt 88 løb i CART og det er "kun" blevet til 1 sejr. Det ser tilgengæld lidt bedre ud på pole-position fronten. Her har han nemlig hele 6 stykker, men det er jo selvfølgelig sejrene der rigtig tæller og dem har Herta altså kun formået at score 1 af. Den kom sidste år på Laguna Seca banen.

Et muligt nyt team for Herta kunne evt. blive Walker Racing. Gil de Ferran har allerede skrevet kontrakt med Penske-teamet og dermed er hans plads hos Derrick Walker ledig.

Tom var selv til stede i søndags på Mid-Ohio for at gøre reklame for sig selv. Han var bl.a. på et lille besøg hos Eurosports engelske kommentatorer, Ben Edwards og Jeremy Shaw, til en lille snak om hans evt. chancer i den amerikanske motorsportsserie.

Med det generalieblad som Tom kan fremvise, så burde han ikke få problemer med at overbevise et par teams om, at han er værd at satse på. Han var med i en 4-kører test i 1996 hos Bettenhausen teamet, hvor han bl.a. var den hurtigste. Hvis Tom vitterligt får muligheden for at køre hos Bobby Rahal næste år, så er det en meget stor chance, som bør kunne gøre ham til én af de mulige vindere af PPG Cup'en (mesterskabet).

Vi håber og tror på, at Tom er at finde i FedEx CART serien i 2000, og hvem ved - måske kan vi allerede nu glæde os til evt. dueller imellem ham og så Jan Magnussen. Det ville da ikke være så ringe endda.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top18.8.1999

Tom K til Team Rahal

Det skulle nu være meget sikkert at Tom Kristensen får en plads i ChampCar. Bryan Herta har fået at vide at han skal se sig om efter en ny plads til næste år - han er blevet fyret fra Team Rahal der ledes af den tidligere ChampCar-mester Bobby Rahal. Afløseren er: Tom Kristensen!

Bryan Herta har totalt været sat i skyggen af en tidligere Formel 1-kører, Max Papis og derfor er begge parter blevet enige om at gå hver til sit. Herta bliver sandsynligvis ny mand hos Walker Racing der netop har mistet Gil de Ferran til Penske-teamet.

Tom Kristensen var i USA i denne weekend for at gøre opmærksom på sig selv og han er blandt andet sat i forbindelse med Williams - men indtil videre er der kun forhandlinger om tests og derudover ventes det at Zanardi beholder sin plads i den kommende sæson. Tom Kristensen har bekræftet at der har været kontakt til flere teams - og team Rahal bliver især fremhævet.

Vi håber naturligvis at et af 1990'ernes største og oversete talent endelig får en chance i en topracer.

BB  


Hop til top
Raul Boesel kører for All American Racers i Chicago

Dan Gurney afprøver for 3. gang i denne sæson en ny kører. Dennegang er det brasilianske Raul Boesel, der får chancen hos All American Racers (AAR) teamet. Hidtil har teamet haft Alex Barron og senest en anden brasilianer, Gualter Salles, til at køre deres Eagle-Toyota Champ Car.

Som det var tilfældet da teamet udskiftede Barron med Salles, så er valget af Boesel ligeledes endnu et vigtigt skridt i teamets fortsatte udvikling af deres eget Eagle-chassis. Teamet har været yderst tilfredse med de resultater som både Barron opnåede i de 7 løb han kørte og det samme var ligeledes tilfældet med Salles og de 7 løb han nåede at køre.

AAR teamet er det eneste team i FedEx CART serien, der har en grundpakke bestående af Eagle-chassis, Toyota-motor og Goodyear-dæk og ligesom da Patrick Racing valgte at afprøve Jan Magnussen, så er AAR's udskiftning af Salles med Boesel også udelukkende et spørgsmål om, at få alternativ input om deres grundpakke.

41-årige Boesel vender dermed igen tilbage til CART. Han kørte årets første løb på Homestead oval-banen i Miami hos Team KOOL Green som afløser for Paul Tracy, der af diciplinære årsager var udelukket fra dette løb. For Boesel blev det dog en kort fornøjelse.

Han udgik allerede inden den 1. omgang var kørt da han var indblandet i den ulykke, hvor både Al Unser Jr. og Naoki Hattori kom alvorligt til skade. Unser Jr. brækkede den ene ankel og Hattori det ene ben. Unser Jr. var som følge af den ulykke ude i 2 løb og Hattori i 11 løb.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk