Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.8.2000
 Mugello test - fredag
 Køber UFA mere af Prost?
 Frentzen har maveproblemer
 Burti tror på sæde hos Jaguar
 Benetton testede på Lucy-Levis
 Selhi undskylder
 McLaren håber på en forsat dominans i F1
 Portræt af Nelson Piquet
 
18.8.2000
 Jaguar - Silverstone test.
 Button kun udlånt til Benetton
 Fisichella drømmer om Ferrari
 Ros til Schumacher fra Häkkinen
 Silverstone test - torsdag
 Mugello test - torsdag
 Sauber fik fint besøg
 To dage til ´dom´ over Heidfeld
 Coulthard kører race i Hamborg
 

Hop til top19.8.2000

Mugello test - fredag

Så kom også testen på Mugello til en ende. Ferrari har været meget aktive og fredag sluttede de deres test på banen – hvor de havde begge kørere i aktion. Det blev Barrichello der kørte dagens bedste tid foran Schumacher.

Tyskeren kom direkte fra en lang test på Fiorano, hvor Luca Badoer også var i fuld sving. Fredagens test blev brugt som forberedelse til det belgiske grand prix. "I dag lavede vi en masse test af set-up til Spa. I går kørte Rubens udholdenhedskørsel som han var meget tilfreds med," siger Schumacher der først ved 18-tiden fik lov til at gå på weekend.

BAR sluttede også deres test

Ferrari var dog ikke alene. BAR var også i aktion og de havde Zonta og udviklingskøreren Patrick Lemarie på banen. Dermed nåede teamet at få alle fire kører på banen. Testen bestod både i at finde opsætning til Spa, samt at arbejde videre med Hondas Athena-projekt.

"Det var første gang at teamet har været på Mugello, og vi var ikke sikre på hvad vi kunne forvente. Vi fandt dog ud af at det var en perfekt bane, med rigtig gode faciliteter," siger Andrew Alsworth der er leder af BARs testteam.

Den nu fyrede Ricardo Zonta summede testen sammen. "Jeg kørte to dage af testen. Vi blev hæmmet lidt i går (torsdag) med et motorproblem, men fik stadig nyttigt evalueringsarbejde til næste år," forklarer Zonta. "Vi arbejdede også med chassis set-up til Spa og raceren virker nu meget vel-balanceret. Den er helt sikkert bedre end sidste år," siger Zonta. Og han husker især hvor svært de havde det på Spa hvor racerne raslede af på vej gennem Eau Rouge for et godt ord…


Sådan gik det sidste år for Zonta i kvalifikationen - den dårlige balance sendte ham af banen

Testtider fra Mugello, fredag den 18. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Rubens BarrichelloFerrari1:25,77095
Michael SchumacherFerrari1:27,00773
Ricardo ZontaBAR-Honda1:28,07637
Patrick LemarieBAR-Honda1:29,49123
BB  


Hop til top
Køber UFA mere af Prost?

Der er igen kommet rygter om at en af aktionærerne i det skrantende Prost-team, UFA vil øge deres ejerandel til mere end 50% og dermed sikre sig styringen med teamet.

UFA ejer allerede 10% af teamet og har rettighederne til at markedsføre teamet, men nu vil de gerne have mere. Kilder hos teamet antyder at de kan overtage yderligere 50% af teamet, så måske er det helt store udsalg ved at være påbegyndt. Det vil koste UFA godt 400 millioner kroner - men så får teamet også råd til at købe motorer til den kommende sæson.

Spørgsmålet er så om de vil investere så store summer på et team der måske alligevel ikke leverer varen. Pengekassen er også ved at være tømt og eftersom det ventes at hovedsponsoren Gauloises og en af de større sponsorer, Bic, trækker sig, så bliver der masser af ledig plads på den blå racer.

Om Prost har en fremtid bliver afklaret meget hurtigt. Blandt andet får vi i morgen at vide om teamet vil fortsætte med Nick Heidfeld i teamet, da optionen på ham udløber i morgen.

11. juli 2000 - Alain Prost sælger aktier

BB  


Hop til top
Frentzen har maveproblemer

Jordan brugte tre dage med at teste på Silverstone, men Heinz-Harald Frentzen måtte forlade arbejdet før tid - han har stadig nogle maveproblemer.

Problemerne opstod under løbet i Ungarn, og det er ikke første gang at Frentzens åbenbart noget nervøse mave, får problemer efter et løb i Budapest. Dog skulle det ikke hindre Frentzen i at blive klar til det kommende grand prix på Spa.

Jordan testede Bridgestone

Men blot fordi Frentzen holdt sig på sidelinien faldt teamet ikke helt sammen af den grund! Trulli brugte blandt andet testen til at evaluere forskellige compounds for Bridgestone. Derudover brugte de selvfølgelig også tiden til at finde en god opsætning til Spa, samt til at prøve nye dele. Torsdag blev nye aerodynamiske dele testet og testede teamet også et nyt baghjulsophæng.

"Vi har haft en succesfuld uge, og jeg føler at vi kan være med fremme i den forreste ende af grid'en," siger Tim Holloway om forventningerne til det kommende grand prix.

BB  


Hop til top
Burti tror på sæde hos Jaguar

Luciano Burti tror fortsat at hans chancer for at køre Formel 1 næste sæson, er rimelig fornuftige. Han er i øjeblikket testkører for teamet og brasilianeren har testet for teamet i denne uge. Testen gik godt – og nu håber han at der kommer et tilbud.

Han var med til at teste sammen med Eddie Irvine og der satte han nogle ganske fornuftige tider. "Det var en god test. Ikke kun at folk kunne se hvor hurtig jeg er, men også den feedback som jeg giver om raceren," siger han. Testen blev gjort lidt sværere ved at han kørte med en opsætning der skulle passe til Spa. "Spa-vingerne gjorde det rimelig svært på Silverstone, men det vigtigste var at se hvordan raceren kører med lav downforce-opsætning," forklarer han, og mener endvidere at den nye bund som Jaguar har klar til det belgiske grand prix er et fremskridt.

Burti skal ikke vente længe inden han igen skal ud og teste. Efter det belgiske grand prix kører han test for teamet på Monza – og her kan den endelige afgørelse meget vel komme. Burti konkurrerer med en del flere kørere. Franchitti har været favoritten, men han har fået kolde fødder, måske i erkendelse af at han måske vil falde helt igennem… Tom Kristensen nævnes også, men flere andre kørere med aktuel Formel 1-erfaring er måske nok i højere kurs end danskeren.

13. august 2000 - Ressler er fortsat tavs
17. august 2000 - Peger Stewart på Burti?



Hop til top
Benetton testede på Lucy-Levis

Benetton tog til Frankrig for at teste på Lurcy-Levis, eller Danielson som den også bliver kaldt. Teamet brugte en racer og to kørere til at teste – den ene var den nu kasserede kører, Alexander Wurz og så den 'nye' mand, Mark Webber, hvis test har været slået stort op – men der har ikke været de største udfordringer på den lille bane.

Store dele af testen blev dog udført af Mark Webber, der kørte fire dage, før Wurz tog over en enkelt dag for at træne starter. Der er ikke kommet det store ud om hvordan testen gik. Dog har Benetton benægtet at der skulle foreligge en aftale om at Webber bliver teamets testkører næste år.

3. august 2000 - Webber skal teste Benetton

BB  


Hop til top
Selhi undskylder

Den gale franskmand, Robert Selhi der godt og grundigt fik ødelagt det tyske grand prix for de to McLaren-kørere, giver nu en undskyldning for sin opførsel.

Han protesterede over at han var blevet fyret hos Mercedes, og det var derfor han vadede ind på banen. Det førte senere til at han fik en mindre bøde, men mon ikke de mange 'eksklusive' interviews har tjent den ind.

Nu giver han McLaren en undskyldning. "Jeg er fan af Formel 1 og Sølvpilene. Jeg ødelagde Coulthards og Hakkinens sejr," siger franskmanden.

2. august 2000 - Manden på Hockenheim

BB  


Hop til top
McLaren håber på en forsat dominans i F1

McLaren tror, at de er på vej til at dominere F1, i hvert fald for resten af året. Det sker efter en dårlig sæsonstart. Nu er de kommet til et punkt, hvor de fører i begge mesterskaber.

Adrian Newey: "Det ser ud som et mønster for vores overlegenhed, har vist sig i de seneste løb. Men det er en ting, at kunne fastholde den, er en anden ting."

Ferrari og Michael Schumacher vandt de første løb i denne sæson, og fik derved et stort forspring, som det først er lykkedes for McLaren, at indhente og overhale nu.

Newey, som også er en god strateg, har stået bag de seneste løbs strategier for Mika Hakkinen. Ved GP'et i Ungarn, var det ham der løste problemerne for kørerne. Efter adskillige problemer fredag og lørdag med at finde det ultimative setup, lykkedes det i løbet af natten til søndag, at finde en løsning på disse problemer. Og under GP'et viste McLaren, at de er hurtigere end Ferrarierne. I hvert fald i dette løb.

"Vi fik bilerne til at køre fornuftigt fredag, med en given benzinmængde og brugte dæk. Men om lørdagen, kunne vi ikke få det til at hænge sammen med nye dæk på bilen. Der stod vi med en ny opgave, der skulle løses inden søndag. Alle arbejdede meget hårdt, og indimellem prøvede vi med mange ting på Mikas bil. David fandt et ret godt setup til brug i hele weekenden. For Mikas vedkommende, var setuppet, lad os kalde det alternativt. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at det var en konstant og lineær udvikling, men så ville jeg lyve. Indsatsen som vi lavede med Mika, blev til fulde betalt tilbage."

Newey ved, at han og MH skal igennem den samme procedure resten af sæsonen. Specielt, hvis det skal lykkedes for MH at gøre noget, som kun en kører før ham har gjort. Nemlig at vinde tre VM i træk. Juan-Manuel Fangio gjorde det tilbage i 1950'erne.

Mika Hakkinen: "Jeg ser ikke længere frem end til det næste GP. Jeg vil holde hovedet koldt, tage det roligt og koncentreret. Så kan vi bekymre os om VM, når resultatet bliver gjort op til sidst. Det er fantastisk hvad teamet har gjort i den senere tid. Alle arbejder hårdt i alle McLarens afdelinger, de giver ikke op. Det er med til at alle er motiveret, og giver mod på, at arbejde videre."

Det vil bl.a. vise sig om McLaren kan bryde de seneste års mønster. Der har de startet sæsonen stærkt, men er blevet indhentet, og har været ved at miste VM. De har dog kunnet fastholde positionen. I år er de tilgengæld ikke startet så stærkt, som deres værste konkurrent, Ferrari. Men man har nu indhentet Ferrari i begge VM, og ser ud til at være stærkere end Ferrari. Nu er det op til Ferrari, at vise at de er stærke nok til, at kæmpe sig tilbage, som McLaren har gjort tidligere. Meget tyder også på, at David Coulthard har ret i sin seneste kritik af teamet, nemlig at kørerne ikke er lige, at der ikke satses lige meget på begge kørere. Hvorfor skulle Adrian Newey ellers lige pludselig "plantes" på MHs bil og koncentrere sig om dem? Gad vide om Ron Dennis spiller et spil med pressen?

PDL  


Hop til top
Portræt af Nelson Piquet

I rækken af portrætter af de store helte, kan du nu få et dybdegående indblik i personligheden Nelson Piquet - hvem var han, hvordan prægede han Formel 1 osv.

Du kan læse portrætter af Nelson Piquet.

BB  


 

Hop til top18.8.2000

Jaguar - Silverstone test.

Denne uges test på Silverstone har tilsyneladende ikke hjulpet meget på holdets muligheder for at score points. Vognene har givet diverse problemer alle tre test-dage. Tirsdag havde Burti problemer med de bagerste ophæng og affjedring, medens Tomas Scheckter legede med den anden racer. Onsdag og torsdag har man været mere tilbageholdende med at specificere en række mindre problemer, men Irvine fik skiftet motoren ud fredag middag.

Sidstnævnte og Herbert har arbejdet på det nødvendige low-downforce set-up, der skal bruges på Spa, mens Burti har kørt i et almindeligt Silverstone set-up. Set i det lys er hverken de faste køreres eller Burtis tider prangende, selvom man jo ikke kan lægge noget afgørende i tider opnået i testkørsler.

Burti har ellers været opsat på at vise gode omgangstider nu, hvor afgørelsens time nærmer sig, med hensyn til hvem der skal overtage sædet efter Herbert, der jo regner (!) med at køre i Amerika næste sæson. Desværre har Jaguarernes tider ligger i den lave ende, hvis ikke sidst, alle tre dage.

Irvine kommenterede det således: " Spa er ligesom Hockenheim en meget hurtig bane. Vi har testet en del nye ting, så de problemer vi havde i Tyskland ikke skulle gentage sig. Men vi skal forbedre bilen på alle punkter, der er ikke noget det virker 100% tilfredsstillende. Det tager sin tid, for disse tests har ikke givet de endelige svar."

Holdets 'grand old man', Jackie Stewart er skuffet, men ikke overrasket over holdets præstationer i denne sæson: "Det er klart, at udskiftningen af ledelsen er meget afgørende. F1 er jo om noget afhængig af en holdindsats, og vi vidste jo alle det ville få indflydelse, og der var vel ingen der regnede med, vi kunne true top-holdene. Neil Ressler gør naturligvis tingene på sin måde, og han gør det godt, men alle skal lige vænne sig til at gøre ting på nye og anderledes måder, men det går jo ud over rutinen og er ikke noget der falder på plads fra den ene dag til den anden."

Vi skal med andre ord ikke forvente at se 'kattene' med fremme, når det går løs i Belgien i næste uge.

GRN  


Hop til top
Button kun udlånt til Benetton

Selvom det er klart at Jenson Button kører for Benetton fra næste sæson, så er han da kun lånt ud til Benetton fra Williams. Sagen er den, at Frank Williams har en femårig kontrakt på Jenson Button. Og den vil han ikke afbryde. Selvom Jenson Buttons mnager, David Robertson, har tilbudt Frank Williams et beløb på omkring 350 mill. kroner (45 mill $) for at frigøre ham fra kontrakten, så har Frank Williams pure afvist dette tilbud.

Hvorfor? Jo, simpelthen fordi Frank Williams ønsker at kunne hive Button tilbage i sæsonen 2003 eller 2004. På den måde kan Frank Williams gardere sig, hvis Buttons nuværende efterfølger (formentlig Montoya!) ikke lever op til Frank Williams krav. Med andre ord, Frank Williams vil undgå samme fadæse som det blev med Alex Zanardi.

Selvsamme option har Frank Williams også på Montoya, og det er derfor at Frank Williams har første ret til Montoya, hvis Montoya ikke ønsker at forsætte i ChampCar.

Buttons manager siger i øvrigt, at de har haft en dialog med andre teams, bl.a. Jordan, BAR og Jaguar. Det er "Big Business" i Formel 1-verdenen. Og selvom Button har fået mange høvl i pressen, så må han da siges at have et stort talent og potentiale.

FLY  


Hop til top
Fisichella drømmer om Ferrari

Selvom den italienske kører Giancarlo Fisichella lige har forlænget sin kontrakt med Benetton i yderligere en sæson, så lægger Fisichella ikke skjul på at det altid har været hans drøm at blive verdensmester for sit hjemlands stolthed - Ferrari.

Fisichella siger: "Det har altid været min drøm at blive verdensmester, med Benetton, hvis det er muligt, men en eller anden dag med Ferrari, min nationale stolthed." Fisichella håber på at vinde sit første Grand Prix i næste sæson. Det varer nok også et par år, før der bliver et ledig sæde hos Ferrari.

FLY  


Hop til top
Ros til Schumacher fra Häkkinen

Efter at modtaget meget kritik fra de andre kørere, lader det til at Michael Schumacher måske har hørt efter. I hvert fald forløb starten i det ungarske Grand Prix fejlfrit.

Mika Häkkinen udtalte efter løbet: "Michaels kørestil under starten af løbet var perfekt, og dette beviser at man kan køre racerløb uden at nogen bliver skubbet ud af banen. Sådan skal racing være. Det var meget tæt mellem os, men det var godt kørt. Du behøver 2 kørere, som ved hvad de gør. Vi gav begge 100% og kom helskindet forbi det første sving."

FLY  


Hop til top
Silverstone test - torsdag

Hvorfor tog McLaren dog ikke Olivier Panis som kører i 2001? Franskmanden satte for tredje dag i træk den hurtigste tid, og leverede dermed et vaskeægte hattrick.

Nu skal man selvfølgelig være meget påpasselig med at give forklaringer, eftersom det trods alt er test og ingen kender forudsætningerne for den tid der er blevet sat. Franskmanden brugte dagen på at teste og evaluere Bridgestone-dæk og det førte til dagens hurtigste tid - mere end 1 sekund hurtigere end Hakkinen. Dog kan en del af grunden være at de andre kørere tester på banen med lavere downforce end Panis, eftersom de ønsker at forberede sig til Spa, mens Panis blot skal køre optimalt.

Hakkinen kørte således med en opsætning der i princippet vil være ideel til den belgiske bane. Testen har med al tydelighed også understreget at McLaren er et skridt længere fremme end de andre. Ralf Schumacher fulgte op på at være 'best of the rest', men der manglede fortsat et sekund op til den førende i VM, Mika Hakkinen. I øvrigt nåede Ralf at køre af i Copse, så han smadrede fronten samt en del af ophænget.

Arrows testede forskellige dækspecifikationer og satte en tid der lå godt 2/10 efter Ralfs. Trulli satte en lidt skuffende tid - han arbejdede på at udvikle dæk samt at se på racerens ophæng og aerodynamik. De to Jaguarkørere, Irvine og Burti rundede feltet af. Irvine havde på dagen et problem med gearkassen.

Testtider fra Silverstone, torsdag den 17. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:23,87867
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,91852
Ralf SchumacherBMW-Williams1:26,31727
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:26,48456
Jarno TrulliJordan-Mugen1:27,01567
BB  


Hop til top
Mugello test - torsdag

På trejdedagen gæstede Rubens Barrichello Mugello, hvor der igen var rigtig varmt - lufttemperaturen sneg sig et godt stykke op over 30 grader!

Rubens Barrichello fortsatte Ferraris udviklingsarbejde og satte den bedste tid - 1,2 sekund hurtigere end Villeneuve på 2. pladsen. "Vi arbejdede frem mod løbet på Spa, fordi Mugello-banens karakteristika er meget lig den belgiske bane," siger Rubens. "Vi er især ved at forbedre racerens balance og motoren. Jeg er meget glad for de fremskridt vi har gjort på de områder," siger Rubens, der nu afventer at ingeniørerne godkender forbedringerne.

Hos Sauber tog Pedro Diniz over, og Enrique Bernoldi var også på banen. Dermed har Sauber gennemført deres test forud for det belgiske grand prix på Spa, og på den sidste dag var der ingen problemer. "Jeg kørte en masse omgange og vi har en god opsætning til Spa, og jeg ser meget frem til det belgiske grand prix i næste uge," siger Diniz.

For Bernoldi gjaldt det om at bruge testen til at få erfaring med Formel 1. "Denne test var en ny stor mulighed for at blive bekendt med Formel 1, og jeg føler mig sikker i raceren. Det var en god test," siger Bernoldi der torsdag kørte 68 omgange.

Hos Minardi blev Giorgio Vinella, en af deres unge kørere testet - og han mangler fortsat erfaring. Han var 5,5 sek. efter Barrichellos hurtigste tid.

Testtider fra Mugello, torsdag den 17. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Rubens BarrichelloFerrari1:27,2296
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:28,4173
Pedro DinizSauber-Petronas1:28,5084
Ricardo ZontaBAR-Honda1:28,9148
Enrique BernoldiSauber-Petronas1:29,3268
Giorio VinellaBB  


Hop til top
Sauber fik fint besøg

Sauber havde fornemt besøg - og teamchef Peter Sauber betegnede det som en 'historisk dag' for teamet. Det var på mange måder et besøg som sender nye vinde ind i motorsport i Schweiz.

Teamet havde nemlig besøg af præsidenten for den schweiziske konføderation, samt sportsministeren. De besøgte fabrikken i Hinwill. "Det var en historisk dag for teamet, og i Hinwill er vi meget beærerede over Adolf Ogis besøg på vores fabrik," siger Peter Sauber.

De besøgte Peter Saubers fabrikken og hilste på deres 260 ansatte. Der var ros til teamet for det som Sauber har udført de sidste 30 år - og selvfølgelig også over deres kørsel i Formel 1. Interessante udtalelser eftersom motorsport er total forbudt i Schweiz! Det er derfor ikke så underligt at Peter Sauber betegnede det som historisk.

BB  


Hop til top
To dage til ´dom´ over Heidfeld

På søndag ved Nick Heidfeld besked - er han Prost-kører næste år eller får han sparket? Det er nemlig der hvor Prosts option udløber, og det kan give en klar indikation af hvad der bliver teamets fremtid.

Dog skal det også nævnes at Heidfeld ikke har været det store hit som der før sæsonen var lagt op til. På den anden side har tyskeren ikke haft chancen for at vise noget i en teknisk besværlig og utilregnelig Prost-racer. Han vil meget gerne blive i teamet - måske i erkendelse af at der ikke er mange pladser andre steder i Formel 1. "Jeg har kørt et år i Formel 1 og jeg vil gerne blive ved. Det handler om løsninger, og om hvilken motor der vil være og så videre," siger Heidfeld.

Tyskeren kan måske få sin gamle plads tilbage som testkører for McLaren, men han vil hellere køre race.

BB  


Hop til top
Coulthard kører race i Hamborg

David Coulthard tager den 4. september en tur rundt i Hamborg i McLarens-dobbeltracer.

Store dele af byen bliver spærret af når skotten skal drøne gennem byen i MP4-98T'eren. Hvem der skal have en tur i verdens hurtigste taxa er ikke kommet frem. Men det bliver da en stor oplevelse blot at følge en Formel 1-racer drøne rundt i byen!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk