Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.8.1999
 Bridgestone
 Interview med Schumacher
 Tom Kristensen nyt
 Barrichello var ikke heldig
 Villeneuve udgik igen
 Häkkinen punkterede
 Mika og David skal køre for WEST McLaren Mercedes
 Bliver Australien det første løb i år 2000
 
1.8.1999
 Dobbelt-sejr til Ferrari
 Kan klare sig uden Schumacher
 Warm-up
 Coulthard hurtigst i warm-up
 

Hop til top2.8.1999

Bridgestone

Bridgestone havde to store uheld på Hockenheimring i den forgangende weekend.

Lørdag kørte David Coulthard galt under kvalifikationen, på grund af et punkteret baghjul
Bridgestones pressemeddelelse gør os ikke ret meget klogere på hvorfor punkteringen indtraf. De siger at de lørdag aften undersøgte resterne af Coulthards dæk, og at man fandt et snitsår i dækket, og at dækket ikke punkterede på grund af materialebrud eller konstruktionsfejl

Søndag fik Mika Häkkinen en tilsvarende fejl på sit baghjul, på vej ind i AGIP kurven, og her fralægger Bridgestone sig igen ethvert ansvar, men man siger dog nu at man vil undersøge McLaren bilerne og se videosekvenserne hvor ulykkerne sker.

Dæk resterne fra de to eksploderede hjul sendes tilbage til Bridgestone i Japan, til nærmere tekniske undersøgelse, og der vil komme en rapport herfra.

Dog er det tankevækkende at de to punkteringer er sket på McLaren racere, og at begge punkteringer er sket på baghjulene.
Er der en fejl på Bridgestones bagdæk ?
Er det en stump på McLaren raceren der skær dækkene op ?

Det er umuligt at svare på de spørgsmål lige nu.

HVJ  


Hop til top
Interview med Schumacher

Michael Schumacher gav i går et interview, et kvarter før de Tyske Grand prix startede. Interviewet blev vist på RTL og samtidig på alle storskærme på hele banen. Michael Schumacher blev interviewet i sin have i Schweiz:

Spørgsmål: Michael du har mange fans der savner dig på Hocenheim, hvordan har du det der hjemme?
Michael: Selvfølgeligt ville jeg hellere være på banen go ikke bare sidde der hjemme. Men nå man ser på hvad det er der er sket, er jeg ret glad for allerede at kunne sidde her på denne sofa og have mulighed for at give dette interview. Jeg vil gerne ved denne lejlighed sige tak til alle mine Engelske fans hvorfra jeg har fået en uvurderlig støtte og mange søde breve og gaver og jeg vil gern her sige tak til jer allesammen.

Spørgsmål: Michael, der er nu gået 3 uger siden din ulykke. Hvornår kan Ferrari forvente at se dig bag rattet igen?
Michael: Det er et svært Spørgsmål. Jeg har indtil nu haft et møde med lægen en gang om ugen og der bliver helingsprocessen undersøgt. Men det er ikke kun problemet med mit brækkede ben Det er lige så vel min hæl som jeg fik et snit sår i der skal hele, og det signere mig faktisk mere på grund af den manglende fleksibilitet i min fod.

Spørgsmål: Når du nu ikke køre i bilen Michael, hvordan kan du så bruge din ekspertise og fortsætte den gode udvikling hos Ferrari ?
Michael: Jeg er jævnligt i kontakt med teamet. Jeg ved alt om hvad de ændre på bilen, og jeg også hvornår de ændre tingene. Men det er selvfølgeligt vigtigst at de lytter til deres nuværende chauffører for de kan føle bilen, det kan jeg ikke. Så jeg kan kun give gode råd, så jeg er helt ærligt ikke til så meget hjælp.

Spørgsmål: Og her til sidst, hvordan tror du dagens løb vil gå?
Michael: Først vil jeg ønske Heinz-Harald alt mulig held og lykke fordi han er feltets mest optimistiske kører. Jeg tror at ferrari bilerne vil klare si godt, men jeg tror at det bliver meget svært at vinde løbet, men ikke umuligt. Så hvis ikke McLaren bilerne vinder, tror jeg på os, men kun løbet kan vise os hvad der sker.

Spørgsmål: Mange tak Michael, vi håber på snart at se dig tilbage i feltet.
Michael: Tak selv

HVJ  


Hop til top
Tom Kristensen nyt

Tom går rundt i et lille vakuum. Både Honda og BMW har optioner på ham, men aner ikke, om de vil gøre brug af dem.

STW lukker formentligt med udgange af denne sæson, og hvad vil Honda så?

BMW tygger stadig på, om der skal satses på Le Mans igen næste år, men det virker usandsynligt med henblik på det kommende F1-arrangement med Williams.

HVJ  


Hop til top
Barrichello var ikke heldig

Rubens Barrichello racede sig ud af det Tyske Grand Prix, umiddelbart efter han havde overhaet Heinz-Harald Frentzen og var dermed kommet op på 4. pladsen.

Barrichello mistede pludselig fart på 7. omgang, da han nåede ind i stadion området.
'Vi mistede ngle meget vigtige point idag. Pludseligt mistede jeg alle mine gear, speederen, alt. Det er simpelthen bare ski.. ærgerligt. Jeg var lige kommet forbi Heinz-Harald og jeg er helt sikker på at jeg kunne have fået point idag.'

HVJ  


Hop til top
Villeneuve udgik igen

Jacques Villeneuve række af u-fuldførte løb blev i dag lidt længere, da han kørte galt i det første sving under det Tyske Grand Prix.

Ex-champion skøjtede af banen idet første højresving lige efter starten. På vej ud af banen ramte han Pedro Diniz som han trak med ud af banen.

'Jeg ved faktisk ikke hvad der skete. Da jeg trådte på bremsen, blev bilen meget let, måske fordi nogle af de bagfra kommende ramte mig, min bil begyndte i hvert fald at spinde rundt og jeg ramte Pedro Diniz.
'Jeg er skuffet, MEGET skuffet.'

Villeneuve er ikke kommet igennem et eneste af årets 10 Grand Prixer hos British American Racing.

HVJ  


Hop til top
Häkkinen punkterede

Mika Häkkinen kørte galt under dagens Tyske Grand Prix, på grund af en punktering på Venstre baghjul.

Ulykken må sætte lidt grå hår i hoved på feltets eneste dækleverandør Bridgestone, på grund af at David Coulthard havde en tilsvarende ulykke under lørdagens træning.

Häkkinen spandt rundt da han forsøgte at bremse ned fra 210 mph og ind imod AGIP kurven. Det er lidt svært at se hvad der præcist sker. Skiller slidbanen bare fra hjulkassen uden forvarsel, eller falder der en stump af bilen som forårsager punkteringen ?

Häkkinen havde få omgangen forinden mistet sin føring efter sit pit-stop, som gik helt i koks for McLaren teamet, på grund af at der var problemer med tankanlæget, som skulle fylde brændstof på Häkkinens bil.

Häkkinen siger selv: 'jeg mistede meget tid på mit pit-stop, og var nød til at presse bilen. Da jeg var på vej ind i AGIP kurven, eksploderede mit venstre baghjul, og jeg kørte på det tidspunkt omkr 340 km/t. forestil hvordan det føles at forsøge at komme igennem svinge på kun tre hjul.
'Vi ved alle sammen hvad der skete på Silverstone, og det vil vi ikke se igen. Bridgestone siger at Coulthard's dækeksplosion skyldes at der var komme et snit i dækket, fra hvad ved man ikke endnu.'

HVJ  


Hop til top
Mika og David skal køre for WEST McLaren Mercedes

West McLaren Mercedes Team annoncerede i dag at Mika Häkkinen og David Coulthard som deres kører til år 2000 sæsonen.

Ron Dennis
' Vi valgte løbet på Hockenheim banen til at offentliggøre at vores samarbejde med Mika og David forsætter i næste sæson. Mika's kontrakt går dermed i sin 8 sæson med teamet - Hvilket er det længste samarbejde mellem en chauffør og et team i Grand Prix historien. David har vist god sportsmandship og loyalitet for os i de forgangende 4 år og vi er glade for at samarbejdet fortsætter.. '

Norbert Haug
' Jeg er glad for at kontrakterne er underskrevet så tidligt på sæsonen. Mika vil dermed få sit 7. år i McLaren Mercedes, David sit 5.. Jeg er helt sikker på at både kører og bilerne vil udvikle sig og jeg ser frem til resten af sæsonen og ikke mindst den kommende sæson.'

David Coulthard
'Jeg er meget glad for at kunne fortsætte hos teamet og glad for den tillid West, McLaren og Mercedes har vist mig. Jeg er så glad som jeg næsten ikke kan udtrykke, for at forsætte her.'

Mika Häkkinen
'Jeg kan næsten ikke forestille mig hvordan det ville være at komme til et andet team ! Jeg startede hos McLaren i 1993 som testkører og blev forfremmet til det rigtige team senere samme år, Jeg føler mig som et gammelt medlem af familien. Jeg har vundet alle mine Grands Prix'er og mit verdensmesterskab hos West McLaren Mercedes

HVJ  


Hop til top
Bliver Australien det første løb i år 2000

Det Australske Grand Prix kommer måske tilbage på sin vanlige plads på F1 kalenderen næste år.

Formel 1 bossen Bernie Ecclestone, siger at løbet i Malaysia, hvilket er planlagt til at starte år 2000 sæsonen, nu er levet lagt ned som det sidste i år 2000 sæaonen.

Kuala Lumpar organisationoen er ikke kede af at flytte løbet, så ligge løbet ikke i landets monsoon årstid.

Løbet i Melbourne er således kommet tilbage i starten af kalenderen, og skal køres den 12. Marts.

HVJ  


 

Hop til top1.8.1999

Dobbelt-sejr til Ferrari

I strålende solskin kunne de to Ferrari'er tage en sikker dobbeltsejr med Eddie Irvine som vinder efter at Mika Salo overlod fronten til Eddie Irvine. Den førende i VM før dette løb, Mika Hakkinen fik ellers den bedste start på løbet da han fra pole position lavede noget nær en perfekt start, men han måtte udgå med et mekanisk problem hvor han spandt af banen.

Hakkinen fik som før omtalt den bedste start, hvor Mika Salo kørte sig op på andenpladsen og sikrede en total dominerende finsk front af Formel 1-løbet. Frentzen faldt derimod tilbage og Irvine fik ikke den start som han havde ønsket.
Top-6 efter første omgang:
Hakkinen - Salo - Coulthard - Frentzen - Barrichello - Irvine

I løbet udviklede der sig en duel mellem Coulthard på 3. pladsen og Salo på andenpladsen mens Hakkinen havde nemt ved at køre fra de andre. Coulthard forsøgte sig flere gange, og for anden gang i to weekender viste han at han har problemer med at undgå sammenstød ved overhalinger - han ramte Salos bagdæk og derfor måtte han i pit for at få repareret sin front, og dermed var han for alvor ude af topstriden.

Med Coulthard ude var det et stillestående løb, og Hakkinen udbyggede sin føring til godt 6-7 sekunder foran Salo. Ved de første, og for de flestes vedkommende eneste pitstop, kom Eddie Irvine forbi Frentzen. Salo klare også sit pitstop perfekt og kom ud foran Irvine.

Hakkinen gik ind til sit eneste pitstop, men her gik alt galt. Teamet havde tilsyneladende problemer med at finde ud af hvilken benzinslange der skulle anvendes og dermed måtte Hakkinen sidde i pitten i yderligere 12-15 sekunder. Han kom ud efter Salo-Irvine-Frentzen trioen. I mellemtiden gav Salo, der for første gang i karrieren førte et Formel 1-løb, al den plads der skulle til for at Irvine kunne overtage føringen - selvom det var tydeligt at Salo nok var hurtigere end Irvine... Hakkinen kom forbi Frentzen i en flot overhaling - men et teknisk problem enten med dækket eller på bagvognen gjorde at Hakkinen spandt af banen med høj fart, heldigvis uden personskade.

Løbet blev siden da roligt og det var kun David Coulthard der gav lidt race - blandt andet med en flot side-by-side race ned af langsiderne med Alexander Wurz. Johnny Herbert udgik kort før tid - som sædvanligt...

Dermed er Irvine 8 point foran i VM-stillingen og man må sandelig sige at McLaren har været den store sponsor i Irvines sejre de sidste to uger!

Top-6:

Nr.KørerTeam
1.Eddie IrvineFerrari
2.Mika SaloFerrari
3.Heinz-Harald FrentzenJordan-Honda
4.
BB  


Hop til top
Kan klare sig uden Schumacher

Formel 1 kommer ikke til at lide ved Michael Schumachers fravær - sporten kan sagtens klare sig uden ham. Det er budskabet fra Formel 1's mægtigste mand, Bernie Ecclestone. Den lille englænder er naturligvis ked af at Michael Schumacher må være udenfor, eftersom der bliver færre om at kæmpe om VM-titlen. "Selvom jeg vil gøre nogen sure, må jeg sige at Formel 1 er større end nogen person. Nogen siger at vi ville komme i krise efter Sennas død, men det modsatte har gjort sig gældende," siger Bernie Ecclestone der mener at Formel 1 ikke mister tilskuernes interesse fordi Formel 1 stadig byder på overraskelser. På spørgsmål om han tror på Irvine som verdensmester vil han ikke sige det ligeud, men der er ingen der er i tvivl om at Bernie helst ser en Ferrari som verdensmester, og selvom det ser ud til at Ferrari har det svært på Hockenheim vil han ikke udelukke at de kan tage en overraskende sejr som i Østrig. "I Østrig ville jeg ikke have sat penge på Irvine," siger Ecclestone der ellers er en mand der har næse for penge.
BB  


Hop til top
Warm-up

Morgenens warm-up blev kørt i et pragtfuldt tørvejr og der skete ikke det helt store, men et par overraskelser var der dog.

Prost racerne var overraskende hurtige i race set-up, og Panis tog endog anden pladsen her til morgen foran stor favoritten Mika Häkkinen, som ikke helt kunne følge med hold kameraten David Coulthard.

David Coulthard skiftede bil et par gange under dennes session, men evnede dog alligevel at sætte morgenens tid.

Et andet af de store spørgsmål her til morgen var selvfølgeligt om Johnny Herbert var kommet sig over gårsdagens uheld, og om hans ingeniører og teknikere havde fået bilen sat rigtigt op til løbet. Og med en placering i top 6 kan Herbert ihvertfald ikke være utilfreds med deres arbejde, så er spørgsmålet kun om han kan komme op igennem feltet i eftermiddag uden alt for mange skrammer.

Ferrari bilerne imponerede på ingen måde, og de ende ned midt i feltet, men jeg siger igen at vi ikke skal afskrive dem for tidligt. Se bare løbet for en uge siden i Østrig hvor Irvine vandt løbet uden på nogen måde at have imponeret i en eneste session, og det er jo som sagt kun i løbet at man får point, så det er nok her Irren vil bruge sine og Ferrariens kræfter.

Vær lige opmærksom på at hvis du kan tage RTL, skulle der komme en interview med Michael Schumacher LIVE omkr. Kl. 13:45, som bliver vist på TV, og samtidig på alle storskærme på Hockenheim ring.

Der er kun en ting at gøre nu, nemlig og vente på at klokken blive 14, og at de røde lamper slukkes, for at få at vide hvem der er bedst på Hockenheim i år.

Resterende tidHendelse
30 min.Næsten alle biler kommer på banen, men efter en runde returnerer de til pitten(Helt efter planen)
28 Min.David Coulthard skifter til reservebilen
27 MinFrentzen kommer på bane, på vej ud af pitten laver en prøvestart
26 Min.Coulthard kommer på banen igen
24 Min.Mika Salo kommer på banen, og på vej uda af pitten laver han en prøvestart
22 Min.Ralf Schumacher sætter tiden 1:47,189, som er den hurtigste tid indtil nu
21. MinCoulthard kommer på banen endnu engang
20 Min.HVJ  


Hop til top
Coulthard hurtigst i warm-up

Til morgen blev de sidste runder kørt som forberedelse til det tyske grand prix. Som ventet var de to McLaren-kørere helt fremme, men begge Prost-racere klarede sig også rigtig godt og tilbagviser alle gisninger om at de tider de kørte i fredags blot var bluf for at gøre Peugeot bedre stemt når de inden for kort tid skal afgøre om der er en fremtid med de to parter i fremtiden - begge Prost-kørere klarede sig rigtig godt i kvalifikationen og ser også godt ud til selve løbet. Det lykkedes Panis at splitte de to McLaren-kørere i tabellen, og hvorvidt det skal tolkes som om de kører med flere pitstops er naturligvis oplagt. Heinz-Harald Frentzen der starter som nummer to kørte 14. bedste tid, 1,830 sek. efter David Coulthard, hvilket må siges at være en lidt for stor afstand hvis han ønsker at gøre sig gældende i løbet. I de sidste sekunder måtte Frentzen parkere sin racer efter en kørefejl i de sidste sving.

Der var opmuntring for Stewart og i særdeleshed for Herbert, der har haft et kaotisk løb indtil videre. Han sluttede som nummer 6, mens hans holdkammerat, Barrichello var en plads bedre. Ferrari, der starter efter McLaren og Frentzen var et godt stykke efter den bedste tid.

Flere af kørerne brugte også warm-up'en til at 'rense' det beskidte spor ved startplads, blandt andet slog Frentzen og Salo et slag henover startpladsen.

Der er lagt op til endnu et spændende løb - bliver det taktikken der skal give sejren? Hvilken motor kan stå distancen i den tyske hede? Følg med på TV når løbet begynder kl. 14:00. God fornøjelse!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk