Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.8.2003
 Tysklands GP - 2. kvalifikation
 Tysklands GP - frie træninger lørdag
 Briatore vil ikke ha´ Villeneuve
 Webber til Williams?
 
1.8.2003
 Tysklands GP - 1. kvalifikation
 Tysklands GP - 1. frie træning
 Tysklands GP - Fri test
 Tysklands GP - preview bunden
 

Hop til top2.8.2003

Tysklands GP - 2. kvalifikation

Midt i den store parade fra Ralf Schumacher, blev det i stedet Juan Pablo Montoya der løb med de store overskrifter, da den anden og afgørende kvalifikation skulle køres. Nicolas Kiesa blev nummer 20, men har fået masser af anerkendelse for sin kørsel.

Williams har i det hele taget været rigtig godt kørende på Hockenheim, og det ligner at det bliver dem der går ind til søndagens løb som favoritter. Rubens Barrichello slog dog noget tilbage for Ferrari, efter deres meget skuffende kvalifikation i går. Dog måtte Michael Schumacher se sig selv som startende fra en 6. plads.

Ikke overraskende var Montoya meget godt tilfreds med at have sikret sig pole position på Hockenheim. "Endelig har jeg fået årets første pole - det har taget mig lang tid at få den! Det er anden gang jeg er på pole på denne bane," siger colombianeren der for tiden er meget aktiv i rygtekredse om et muligt skifte til McLaren - enten fra næste år eller fra 2005.

Løbet i morgen bliver dog en helt anden sag. "Jeg er sikker på at vi får et god løb i morgen. Under disse forhold bliver løbet meget hårdt - både fysisk og psykisk. Det kommer til at teste holdbarheden hos alle racerne. Forhåbentlig kan vi score nogle gode point til begge mesterskaber," slutter han. Montoya ligger for tiden på 3. pladsen med 55 point - 14 mindre end Michael Schumacher. I konstruktørernes mesterskab kan Williams med en dobbeltsejr presse Ferrari - her er der kun 10 point mellem de to mærker.

Glæden var svær at finde hos Ferrari, og især hos Michael Schumacher. "Styringen af raceren var ikke ideelt til eftermiddag, ligesom i går - og det var ikke en af mine bedste kvalifikationer," siger han ærligt. Alligevel må han gå ind til løbet for at gøre sit bedste. "Set ud fra mesterskabet er det ikke så dårligt at Raikkonen holder ved siden af mig. Vi ved dog at raceren klarer sig godt over længere stræk, så vi må vente og se hvordan tingene udvikler sig. Som altid vil jeg gøre mit bedste," siger den forsvarende verdensmester.

Kiesas entre godkendt!

Samtidig gav lørdagens kvalifikation en tid til Nicolas Kiesa. Umiddelbart kunne man begynde at kigge på rækkefølgen og så se at danskeren fik den langsomste tid. Men han har hele tiden ligget på tider der matcher Jos Verstappens, og den tid han satte i dag var bestemt ikke dårlig. Godt gået Nicolas!

Og det kunne være blevet til en lidt bedre tid. "I svinget på vej på Mercedes-stadionet, var jeg lidt for tidlig på bremsen, og der mistede jeg det meste af min tid på omgangen. Raceren var helt sikkert bedre end jeg - jeg er blot ikke erfaren nok med præstationen i Formel 1 til at køre på grænsen i kvalifikation," erkender danskeren.

"På den anden side var jeg også meget opmærksom på at jeg behøvede en tid efter problemerne i går, mens jeg omvendt gerne ville være så tæt på Jos' tid som det var muligt. Til sidst var jeg tættere på end jeg troede jeg ville være," slutter danskeren.

Og der har været masser af ros til Nicolas Kiesa. Flere kommentatorer har rost hans kørsel - også selvom der har været et par episoder hvor han har prøvet grænserne af. Men generelt har han fået et klap på skulderen for sin indsats - måske også i erkendelse af at han har stået for stort set al underholdning i Formel 3000 i år!

I morgen gælder det så for alvor - når lamperne slukkes køres der om det tyske Grand Prix - og forhåbentlig kan vi have Nicolas med hele vejen til mål.

Resultatet af den anden kvalifikation på Hockenheim

Nr.KørerTeam<
BB  


Hop til top
Tysklands GP - frie træninger lørdag

Williams kørerne har tilsyneladende bestemt sig for at de vil være i front i weekenden. Bortset fra den første fri træning, har der stået Williams på det hele hidtil.

Bortset fra den første fri træning hvor Williams kørerne blev nr. 5 og nr. 8, har der stået Williams på plads nr. 1 i de efterfølgende sessioner iberegnet den første kvalifikation. Hos Ferrari har Barrichello, på nær i en session, været den hurtigste af de to Ferrari kørere. Hos McLaren ser det lidt anderledes ud. Coulthard var hurtigst i den første fri træning, men siden har han ikke gjort meget væsen af sig, og fik slet ikke sat en tid i den 3. fri træning. Bilen stoppede ude på banen og han fik ikke sat nogen tid.

Hos Jaguar har Justin Wilson momentvis vist sig. I træningssessionerne har han placeret sig i bunden af feltet. Til gengæld var han godt med i den første kvalifikation på en syvende plads. For danske Nicolas Kiesa har det ikke været så godt. Man skal kigge i bunden af listerne for at finde ham. Man kunne måske heller ikke forvente andet. Det kiksede dog helt i den første kvalifikation. En softwarefejl sendte ham ud inden han faktisk kom på banen, så han får fornøjelsen af at starte først i den afgørende kvalifikation. For øvrigt efterfulgt af Jacques Villeneuve.

Teamsene har brugt de frie træninger til at samle en masse data om banen. Det er kun anden gang at man kører på Hockenheim i dens nuværende udformning, så ny data skal opsamles, tydes og omsættes til bl.a. nye setups.

Selvom Nicolas Kiesa skal starte først i kvalifikationen, så lad os nu alligevel krydse fingre for at han får en god kvalifikation. De nærmeste konkurrenter er Jordan, Jaguar og Sauber, og med en god del held efter de første besværligheder, kan Kiesa måske presse sig foran Verstappen, Firman, Wilson og Heidfeld eller Fisichella. Men alt skal gå op i en højere enhed hvis det skal lykkedes. Men pøj pøj alligevel. Det bliver med danske øjne en spændende kvalifikation.

Noget helt andet er om Michael Schumacher virkelig kan gøre det bedre med bilen. Hans tider i denne weekend har ikke været alt for imponerende. Barrichello er den der har holdt Ferrari farverne højest hævet hidtil i denne weekend.

PDL  


Hop til top
Briatore vil ikke ha´ Villeneuve

Der har længe været tale om at BAR teamet gerne vil af med den dyre herre Jacques Villeneuve, og det har i samme forbindelse været nævnt at det var muligt han skulle til Renault, men nu ser den mulighed ud til at være løbet ud i sandet.

Selv om det flere gange har været nævnt at Villeneuve skulle til Renault, og flere endda mente at kontrakten allerede var underskrevet, så mander teamchef Flavio Briatore nu dette rygte i jorden:
"Jeg vil ikke have Villeneuve i teamet og så han ville køre gratis" - udtaler Flavio Briatore - "jeg har to gode kørere, som arbejder hårdt og viser stor respekt for hinanden. Jeg ønsker ikke en respektløs kører i mit team, og så er han i øvrigt heller ikke hurtig nok mere!"

Så mulighederne for Villeneuve svinder ind, og det kan nemt ende med at han må indkassere en større lønnedgang og blive hod BAR teamet, hvis han vil fortsætte i Formel 1. Der har dog også været nogle rygter om at han kunne vende tilbage til Champ Car World Serien (CART), men det har nu mest af alt været meget tynde rygter.

AN  


Hop til top
Webber til Williams?

Rygterne svirre i øjeblikket i Formel 1 kredse, og et af de hotte er naturligvis det med Montoya der måske skal til McLaren næste sæson, og det har naturligvis straks medført rygter om hvem der så eventuelt skal afløse ham hos Williams.

I følge The Daily Telegraph kan der blive tale om en trekantet rokade i forbindelse med Montoya og McLaren kontrakten hvis den bliver til noget:

  • Juan Pablo Montoya skifter fra Williams til McLaren.
  • Mark Webber skifter fra Jaguar til Williams
  • David Coulthard skifter fra McLaren til Jaguar

Frank Williams påpeger at Montoys er under kontrakt med Williams teamet til og med 2004, og udtaler i denne forbindelse:
"Hvis McLaren ønsker Montoya så bliver der tale om at købe han fri, og det bliver meget dyrt for dem. Men omvendt så ved alle at McLaren har midlerne til at føre deres drømme ud i livet!"

Hvad angår Mark Webber, så er det dog mest sandsynligt at han bliver hos Jaguar teamet, som han for kort tid siden skrev kontrakt med fren til og med 2005.
Men så igen: Hvis Williams får en stor pose penge af McLaren for Montoya, så har de vel råd til at købe Webber fri af Jaguar kontrakten.

Tilbage står så spørgsmålet om Jaguar overhovedet er interesseret i at 'modtage' David Coulthard, og det kan nemt ende med at det bliver han der sidder med Sorte Per hvis denne rokade bliver til noget.

AN  


 

Hop til top1.8.2003

Tysklands GP - 1. kvalifikation

Ralf Schumacher og Williams var markant de hurtigste i dagens kvalifikation. Flere teams havde svært ved at følge med henover hele banen, og især var det overraskende at Ferrari var placeret midt i feltet. Nicolas Kiesas debut fik en noget omtumlet start - Cosworth motoren som ligger bag i Minardi-raceren satte ud. Virkelig ærgerligt for den unge dansker!

Første mand på banen er Michael Schumacher der sætter tiden som alle skal gå efter! Den tid slår Kimi Raikkonen med det samme.

Næste mand er Juan Pablo Montoya der var pænt med fremme i den frie træning, og han sætter en supertid i forhold til de to øvrige. Ralf Schumacher skal forsøge at gøre colombianeren kunststykket efter. Det vil være rart at få succes på egen asfalt. Og der bliver barberet yderligere 2/10 af den bedste tid! Løbsvinderen fra Silverstone er klar til som den sidste i den første gruppe til at køre sin tid. Rubens Barrichello kører sig ind på en foreløbig 4. plads - lidt bedre end Michael Schumacher. Det kører ikke helt for Ferrari - brasilianeren var ellers bedre på den første sektor i forhold til Ralf Schumacher.

Efter den korte pause bliver det Fernando Alonsos tur - og det skal blive meget spændende at se hvad han får ud af raceren eftersom han viste gode takter både i den frie test og den frie træning. Han kan ikke holde hele vejen rundt - førte ellers ved første sektor, men noget kunne tyde på at Williams har fundet et rigtig godt set-up.

Endnu en kører på Michelin er ved at være klar - det er David Coulthard der var hurtigst i den frie træning. Det må man sige han ikke bliver i dag - dårligste tid indtil videre! Sidste kører af de "store" er Jarno Trulli - hans målsætning må være at skubbe Fernando Alonso væk fra den foreløbige 3. plads - og det lykkes med godt 2/10 ned til holdkammeraten.

Efter et blændende udlæg på den første del af banen, kiler Mark Webber sig ind mellem de to Renault'er. Som sidste mand i den anden gruppe kører Jenson Button sig til en foreløbig 10. plads i sin BAR-Honda. Man må indtil videre sige at Ferrari har skuffet ret meget ved at ligge i den 'tungere' ende af førerfeltet.

Giancarlo Fisichella åbner op for den anden halvdel af feltet og kører på hidtil dårligste tid. Frentzen, der også er på hjemmebane plotter ind på en 11. plads - lige foran Fisichella. Cristiano da Matta var pænt godt med i den frie træning, så måske er der noget i vente fra ham? Det blev dog lidt af en fuser - kun bedre end Fisichella. En af de kørere der er i vælten for tiden er Jacques Villeneuve - ingen vil have ham til den kommende sæson, og han er uvenner med alle - også den nye Hockenheim bane. Den canadiske enfant terrible må stoppe - og det gør ikke livet lettere... Olivier Panis er sidste mand i denne gruppe - inden det så skal blive meget spændende at se Nicolas Kiesa i ilden for alvor!

Heidfeld, Firman, Verstappen, Wilson og til allersidst er det så Nicolas Kiesa...

Heidfeld ind på en 13. plads i næsten samme tid som holdkammeraten Frentzen. Firman får savet sin Jordan igennem til en 15. plads. Nu bliver det interessant - Jos Verstappen er den tid som vi som danskere er ret interesseret i, da det er den tid som Kiesa skal måles op mod. Hollænderen kører tiden 1:17,702! Inden det bliver danskerens tur, er det Wilsons tur i Jaguar'en - hans første kvalifikation siden skiftet fra Minardi. Den lange brite kører sig til en pæn tid i sit første forsøg, og det rækker til en 7. plads - hans debut for Jaguar må siges at være godkendt! Men nu bliver det spændende...

Og så sker lige præcis det der IKKE skulle ske - motoren sætter ud... Ærgerligt, ærgerligt for Kiesa! Dermed er han sikker på at skulle kører ud som første mand i morgen! Surt show for Kiesa!

Tiderne fra første kvalifikation

BB  


Hop til top
Tysklands GP - 1. frie træning

David Coulthard kørte på den hurtigste tid i den frie træning, hvor skotten satte en tid der var lige lidt bedre end Renault-kørernes. Samtidig var Mark Webber også godt med fremme, således at Michelin satte sig på de bedste pladser. Den VM-førende, Michael Schumacher blev blot nummer 11.

Det var dog først til allersidst at Coulthard fik vippet Renault af føringen - de havde i det hele taget også taget den meget med ro, efter at de havde kørt to timers test forud for træningen. Kiesa markerede sig flere gange og forbedrede sine tider henover de 15 omgange han gennemførte. Dermed har han indtil videre fået en pæn start på tilværelsen i Formel 1. At sætte en tid der er godt 3/10 fra Verstappens er helt igennem acceptabelt!

Ellers ligner det en weekend hvor Michelin kommer til at præge billedet. Det må siges at være noget skuffende at den eneste Bridgestone kører i top 10 er Jenson Button. Det kunne så omvendt også tyde på at der er forskellige compounds som førstevalg til denne weekend!

Tiderne fra den første frie træning på Hockenheim

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:15,52322
2.Jarno TrulliRenault1:15,61711
3.Fernando AlonsoRenault1:15,7979
4.Mark WebberJaguar-Cosworth1:15,79925
5.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:15,89023
BB  


Hop til top
Tysklands GP - Fri test

De fire teams der har valgt at teste frit om fredagen, har været i aktion. Og det blev også den første "rigtige" kørsel til Nicolas Kiesa der kørte den 10. bedste tid i det store testfelt. Danskeren fik 39 omgange i Minardi-raceren.

Tiden 1:19,413 blev noteret til at være den hurtigste og det var en tid der lå lige under ét sekund fra den tid som den mere erfarne Jos Verstappen kørte på. Yderligere havde Minardi også deres nye testkører, italieneren Gianmaria Bruni på banen. Han kørte en tid der var 4/10 langsommere end Kiesas.

Oppe i front var det Renault der satte sig tungt på de bedste tider, og de kan meget vel være rigtig godt med i den kommende weekend. Flere peger på at banen ligger rigtig godt til Renault, men det vil McLaren, Ferrari og Williams nok også gerne snakke med om.

Yderligere er det også interessant at kigge lidt på Jaguar og deres nye kører som blev hyret fordi Pizzonia ikke kunne være med. Wilson får sit at se til - han kørte en tid der var 8/10 langsommere end Mark Webbers. Derudover blev der også testdebut til ungareren Zsolt Baumgartner, der har fået slået sig ind hos Jordan.

Der bliver mere kørsel til Kiesa og co. når der køres fri træning fra klokken 11.00. Senere i dag køres den første kvalifikation der afgør startrækken til kvalen i morgen.

Testtider fra Hockenheim

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jarno TrulliRenault1:16,07452
2.Fernando AlonsoRenault1:16,19047
3.Alan McNishRenault1:16,30442
4.Mark WebberJaguar-Cosworth1:16,88748
5.Giancarlo Fisichella
BB  


Hop til top
Tysklands GP - preview bunden

Jaguar, Toyota og Minardi er de sidste 3 teams. Jaguar godt nok på en delt sjetteplads med Sauber, men kun den ene af Jaguars kørere har scoret points hidtil.

I bunden findes et af de rigeste teams, i hvert fald hvis man læser på budgettet. Uheldigvis for dem ligger de som næstsidst, nemlig Toyota. Minardi har det allerlaveste budget, men har til gengæld for til gang af en dansk kører, nemlig Nicolas Kiesa. Jaguar har et stramt budget men kan få støtte fra Ford hvis det kniber.

Jaguar:
Jaguar har fyret andenkøreren i teamet, Antonio Pizzonia, til fordel for Justin Wilson. Det bliver spændende at se hvordan han kan begå sig i et bedre team end det han kommer fra. Klarer han det bedre end Pizzonia, eller falder han igennem? Han har ikke mange løb tilbage i denne sæson at bevise sit værd i. Jaguars tætte samarbejde med Michelin skulle gerne udmønte sig i det korrekte dækvalg til bilerne. Hockenheim kan være hård ved dækkene. Jaguar har også kikket lidt på aerodynamikken derhjemme, og kan teste de sidste nye ting ved fredagens test. Fokus udefra vil dog sikkert være på Justin Wilson, hvordan klarer han skærene?

Toyota:
Toyota med de mange penge i ryggen, har endnu ikke levet op til især egne forhåbninger. Dog har der hidtil været opløftende momenter især leveret af da Matta. På Silverstone så man lige pludselig begge biler i front, men de kunne ikke holde disse placeringer. Inden Silverstone havde man testet nye aerodynamiske dele og en ny specifikation af motoren, specielt med henblik på Hockenheim. Nu håber man så at det kan give sig udslag i et godt resultat, helst i pointene og begge biler i mål. Men der er jo også placeringerne med de foranliggende at kæmpe om. Der er jo faktisk kun 5 points til en femteplads i konstruktørernes mesterskab.

Minardi:
Det lille italienske team har gjort det igen. Ladet en talentfuld kører forlade teamet til fordel for en anden. Denne anden er i dette tilfælde Nicolas Kiesa. Endelig igen en dansker i Formel 1 feltet. Det skal nok skærpe interessen herhjemme, også selvom det "kun" er for Minardi. Sidste års løb var ikke nogen succes for Minardi. Alex Yoong formåede ikke at kvalificere sig, og Mark Webber måtte udgå efter 14 omgange. Det bliver også vanskeligt i år for Minardi i det tyske GP. To nye kørere samt en ny testkører skal forestå testen fredag. Der vil sikkert være en del pres på Kiesa, men også på Jos Verstappen, som er den rutinerede i teamet. Vi krydser fingre for Nicolas Kiesa.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk