Schneider vandt de to løb på Nürburgring, hvor det første løb blev kørt i regnvejr – så helt nemt blev det ikke. Men han vandt med 27 sekunder, og så kan vi vist godt kyle udtalelserne om close-race i skralderen. Klaus Ludwig – Mercedes anden 'favorit' – blev nummer to. Der fulgte yderligere to Mercedes-kørere på de følgende pladser, så Norbert Haug havde grund til at glæde sig.
Det andet løb endte på samme måde – dog var afstanden i hovedløbet lidt mindre, men der var ikke meget over løbet.
Schneider fører mesterskabet – så Mercedes ser ud til at smadre DTM. Spørgsmålet er om serien overhovedet har en eksistensberettigelse…
Resultatet af 9. afdeling af DTM
![]() | |||
Nr. | Kører | Mærke | Afstand |
![]() | |||
1. | Bernd Schneider | Mercedes | 41:44,886 |
2. | Klaus Ludwig | Mercedes | + 26,743 |
3. | Marcel Fässler | Mercedes | + 32,812 |
![]() | |||
4. | Pedro Lamy | Mercedes | + 35,200 |
5. | Manuel Reuter | Opel | + 36,863 |
6. | Peter Dumbreck | Mercedes | + 43,700 |
![]() | |||
7. | BB Set i lyset af, at næste års løbskalender, indeholder hele 22 løb, så
foreslår CART, at der ikke skal køres individuelle test-kørsler i løbet af
sæsonen.I stedet vil de enkelte teams få mulighed for flere træningskørsler om fredagen før en løbsweekend. Dette betyder samtidigt, at at der heller ikke vil blive kørt kvalifikation på denne dag, men kun om lørdagen. Test-kørsler i vinterperioden bliver også skåret ned, således at det kun er tilladt i perioden 13. november - 1. marts. Der er ingen tvivl om, at såvel de enkelte teams, kørere og konstruktører hilser disse tiltag velkomment, men dem, der sikkert er mest glade for dette nye tiltag, er helt sikkert de mange mekanikere, ingeniører, og andet teknisk personale, De er nemlig allerede nu særdeles hårdt belastet. Samtidig er det også en meget god løsning for alle tilskuere og fans. Fredagen vil nemlig komme til at indeholde 2 timers træning om formiddagen, og 2 timer om eftermiddagen. Dario Franchitti havde bl.a. følgende kommentar: "Jeg mener, at det er en god beslutning, for vi er altså presset til bristepunktet. I tirsdags testede vi f.eks. i St. Lous, og allerede torsdag og fredag testede vi på Laguna Seca. Og desuden - hvis der ikke er mulighed for at køre de almindelige test-kørsler i løbet af en sæson, så vil det også gøre det hele endnu mere jævnbyrdigt end det allerede er." Netop samme form for tiltag, har længe været diskuteret i Formel 1, og præsidenten for CART, Bobby Rahal, forventer, at det også bliver indført i den serie. Og så vil det for alvor kunne betale sig, at have to biler eftersom at den nye regel giver disse teams i alt 20 test-dage i vinterperioden, hvorimod teams med én bil, kun har får 14. Alt dette er selvfølgelig endnu kun et forslag. BB Skotske Dario Franchitti er på pole-position til søndagens Motorola 220 på
Road America. Han snuppede den lige for næsen af Gil de Ferran i de
allersidste minutter af lørdagens 2. kvalifikation. En omgangstid på 99,866
sekunder (145,924 mph.) var ligeledes ensbetydende med, at skotten satte ny
banerekord.Franchitti har altid sat stor pris på netop Road America banen, der er den mest europæiske af alle banerne i CART serien. Han vandt nemlig hans allerførste CART løb på denne bane i 1998. Selve banen, der har en omgangslængde på hele 4,048 mil (ca. 6,5 km.) er en bane, der af mange bliver sammenlignet med Formel 1 banen, Spa-Francorchamps, i Belgien. Road America har dog ikke noget, der bare kan sammenlignes med Eau Rouge chikanen, men udover det, så er det en fantastisk racerbane. Det er helt sikkert en bane, som selv Formel 1 kørerne gerne ville prøve at køre på. For Franchitti kommer pole-positionen på Road America helt sikkert som en kærkommen opmuntring. Efter hans voldsomme crash under Spring Training i februar måned, så har denne sæson ikke ligefrem været alt for opmuntrende. Han har f.eks. stadig sæsonens første sejr til gode. Alt dette står i skarp kontrast til sidste års sæson, hvor han opnåede 2 pole-positioner (Mid-Ohio og Australien) og 3 sejre (Toronto, Detroit og Australien). Brasilianske Ferran starter, som førnævnt, som nr. 2, og dermed er Penske Racing endnu engang repræsenteret helt fremme i feltet. Canadiske Alexandre Tagliani fra Player's/Forsythe teamet, har gjort det overraskende godt i denne weekend på Road America. Han starter helt fremme som nr. 3, efter at han i store dele af denne sæson har haft det svært. Efter hans pole-position i Rio tilbage i april måned, så har det ikke været alt for opmuntrende i de efterfølgende kvalifikationer og løb. Hans bedste løbsplacering i denne sæson er en 4. plads i Long Beach. Og selvfølgelig er Michael Andretti også med helt fremme denne gang. Han starter som nr. 4, og han ligner efterhånden mere og mere en kommende mester i denne sæson. Han har, sammen med Ferran, været en dominrende faktor på Road America i denne weekend - i hvert fald indtil videre. Den sidste i Top-5 starterplaceringer er mexicanske Adrian Fernandez. Han er også en kandidat til at vinde løbet, eftersom at han også har kørt meget stærkt og stabilt i både trænings- og kvalifikationskørslerne. Columbianske Juan Pablo Montoya har derimod haft det svært på Road America, og han starter lidt skuffende som nr. 12. BB ![]() ![]() ![]() CCCC - Suset i en JaguarFor 15 år siden købte Ole Holm fra Varde en Jaguar E Roadster. Han fik den nærmest i en papkasse, som var det et puslespil; et dyrt puslespil! Den gang var hans datter Gitta kun 5 år, men hun var dybt fascineret af den store røde sportsvogn. Da hun endelig fik kørekort, kunne hun så begynde at køre vidunderet. Til trods for at bilen kunne køre, var den ikke færdig.Gittas far ville have at Jaguaren skulle være så tæt på originalen som muligt, og det er selvfølgelig en af grundene til at det har taget 15 år før bilen er blevet færdig, eller næsten færdig…De mangler stadig noget ægte læder til sæderne fra Jaguar fabrikken. I år ville Gittas fra så stille op til Copenhagen Classic Car Cup, problemet var bare der ikke er sikkerhedsbøjler i bilen, det betød de ikke kunne være med i nogen af de klasser, hvor man kører rigtig race. Det var de selvfølgelig skuffet over, men skuffelsen gik hurtigt over, da de fandt ud af at der var en klasse, som kun kørte opvisningsløb. De meldte sig til, og da det denne klasse forlangte banelicens, kunne 20-årige Gitta få lov til at køre bilen, og det ville hun hellere end gerne! Nu skruer vi tiden frem til lørdag den 12. august. Undertegnede var i marken sammen med Immad Shahid for at dække Copenhagen Classic Car Cup. For at dække et sådant løb, må man jo ud for at interviewe kørere, og under et interview med Brian Stoltze, kom han med den ide, at jeg skulle ud at køre i en af racerne. Det lød bestemt som en tiltrækkende ide! Søndag morgen fik jeg så fat i manden bag løbet Ole Markussen, og inden kort tid havde de fundet en bil jeg skulle ud at køre i: den røde Jaguar E Roadster! Jeg var virkelig spændt, så jeg gik hen og fik en snak med Gitta. Gitta fortalte mig, at jeg blev nød til at få fat i en hjelm. Hjelm? Hmmm over til Tom K og låne! Tom var villig nok til at lade mig låne en hjelm, og jeg kunne nu se frem til suset i en Jaguar! Dog tænkte jeg ikke over, at jeg skulle have lånt en hjelm med visir… Hen på eftermiddagen var så endelig Jaguarens tur til at vise sine hestekræfter, så Gitta begyndte at rulle vilddyret frem til startpositionen. Officialsne bad os om at gøre klar og tage hjelm på, så var der problemer! Jeg skulle have visir på min hjelm. Så måtte vi hurtigst muligt finde en ny hjelm! Gud ske lov var Carsten Ree lige i nærheden, og han gav mig lov til at låne hans egen hjelm. Så tak for det Carsten Ree! Og nu kunne vi så komme ud at køre! Hvilken oplevelse! Det er en ubeskrivelig følelse at race rundt i en åben Jaguar, mens man ser halmballerne 5 cm fra en. Gitta havde virkelig styr på Jaguaren, og man følte sig bestemt ikke usikker. Tværtimod! Jeg kunne sagtens have kørt et par timer i den bil… Ja sådan et sus glemmer man ikke bare. Så tak for turen, Gitta. Det var fantastisk! MEL ![]() ![]()
|