Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.8.2007
 Futuristisk Formel 1 bil
 
18.8.2007
 Prodrive F1 planerne går som planlagt
 

Hop til top20.8.2007

Futuristisk Formel 1 bil

Udviklingen af Formel 1 bilerne er så absolut ikke gået i stå. Fremtidens design bestemmes et stykke hen af vejen af FIA. Nu er man ved at nærme sig noget måske for mange, temmelig radikalt.

Formel 1 bilernes design har i de seneste mange år været rettet mod bedre og bedre aerodynamik. Så meget at overhalinger er blevet en mangelvare. Det er dog ikke alene aerodynamikken der skyld i det, men er en væsentlig del af det. FIA nedsætte derfor en arbejdsgruppe der skulle forsøge at skabe flere overhalinger. Resultaterne af deres undersøgelser er løbende kommet. Nogle af disse er blevet offentliggjort, andre henlagt til kun at være til internt brug.

Et af de områder hvor der er blevet arbejdet meget aerodynamik, er vinger. Front og hækvinger ændrer udseende fra løb til løb. FIA's arbejdsgruppe - herefter benævnt OTG - har blandt andet arbejdet med planer om at et ændret og mere eller mindre tvunget vingedesign.

Den dobbelte hækvinge er man ikke nået ret meget videre med - endnu - men det bliver et af kommende emner der skal arbejdes med. Ligeledes vil man også tage fat på en variabel frontvinge, der er efter sigende skulle have den egenskab, at køreren eller elektronikken i bilen, skal kunne ændre størrelsen af vingefladen, når der køres efter en anden bil. Her er slipvinden næsten lig nul, og derfor er der brug for ekstra downforce på frontvingen. Men først skal der udvikles en vinge og dernæst hele møllen med godkendelse, vedtagelse og regelændringer.

Det man har nået i OTG er udviklingen af en ny diffuser, altså den række af halve rør skåret over på langs der sidder i bagenden af bilen. Diffuseren er med til at skabe downforce og styre vinden under bilen. Den nye diffuser er allerede afprøvet i vindtunnel i juni og juli måned i år. Arbejdet med diffuseren er i første omgang afsluttet, og alle akter i undersøgelse, udvikling og tests er videregivet til anden instans indenfor FIA. Som nævnt bliver de næste projekter arbejdet med vingerne.

Med i OTG er blandt andet folk fra flere teams. Aerodynamisk direktør hos McLaren - Paddy Lowe, Teknisk chef hos Renault - Pat Symonds og fra Ferrari har man Rory Byrne. Desuden deltager Jean-Claude Migeot fra FIA som leder allerede operationer som gruppen foretager i tests og forsøg i vindtunnel. Udover de førnævnte projekter, skal gruppen også arbejde med bargeboards, winglets og de såkaldte udstødningstårne. Hvornår de næste offentliggørelser kommer, er det kun gruppen der ved - og ikke mindst bestemmer.

PDL  


 

Hop til top18.8.2007

Prodrive F1 planerne går som planlagt

Der har huseret adskillige rygter om Prodrives Formel 1 planer i den senere tid. Mange har faktisk afskrevet Prodrive, men holder det?

Prodrives Formel 1 planer har været vendt og drejet mange gange, især i den senere tid. Adskillige medier har sågar sagt at teamet ikke kommer til start, blandt andet fordi der ikke har været de ventede udmeldinger fra David Richards og co. Men holder disse rygter vand?

Angiveligt ikke. David Richards har hele tiden sagt at der nok skulle komme nyt når der er noget væsentligt at fortælle. Den lange ventetid har fået mange til mere eller mindre at afskrive teamet. Men der sker noget bag facaderne, måske ikke lige i den første række af facader, men bagved igen.

Seneste udmelding fra det kommende team, er at forberedelserne går som planlagt, og uanset hvad så vil der først komme officielle meddelelser når diverse planer og programmer efterhånden bliver klar. Og noget tyder på at det er rigtigt.

Blandt andet så rapporterer tyske Auto, Motor und Sport, at Prodrive har ligget i langvarige forhandlinger med McLaren teamet, og at der angiveligt er lavet kontrakt med 3 store sponsorer. Og ifølge Auto, Motor und Sport, så er det planen at Prodrive bilerne rent faktisk er McLaren biler udstyret med Mercedes motorer. Og det kan rent faktisk lade sig gøre - af flere årsager. For det første får McLaren på den måde et b-team i lighed med Red Bull. For det andet er det fra og med næste sæson fuldt ud lovligt at anvende chassiser fra et andet team.

Hvor meget McLaren så i bund og grund er med i Prodrive teamet trods alt, er et stort spørgsmål. Andre kilder skriver om at det samarbejde der tilsyneladende er opbygget mellem de to teams, kommer til at koste Prodrive anslået $ 100 millioner. Dette er en ordentlig sum penge, men det skal dog nævnes at disse oplysninger ikke er bekræftet. Er det rigtigt skal der nogle temmeligt pengestærke sponsorer til, ligesom at Prodrive næsten fra første færd skal køre gode resultater hjem for at sponsorerne og kommende sponsorer kan se at her er der noget at investere i.

Og hvem skal så køre Prodrive bilerne hjem til gode resultater? Sandsynligvis nogen der har penge med. I hvert fald hvis Prodrive skal ryste op med de førnævnte $ 100 millioner. Så bliver ikke penge til kørerne også. Et par navne har været flere gange i forbindelse med Prodrive. Ikke overraskende er det navne der er forbundet med McLaren. Pedro de La Rosa og Gary Paffett har været nævnt flest gange og Pedro de La Rosa har da udtrykt stor interesse i at komme ud at køre for Prodrive. Yderligere en kører er dukket op i den senere tid. Det er Paffetts mærke kollega fra DTM dagene, nemlig Bruno Spengler. Men hvor meget formel erfaring har Spengler? I bund og grund er der ikke ret mange oplysninger tilgængelige om Prodrive - endnu.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk