Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.8.1999
 Forrygende comeback for Michael Schumacher
 Konstruktionen til det amerikanske Grand Prix i år 2000 accelererer
 Prost ser den nyligt kronede F3000 mester an
 Schumacher tilbage!
 
20.8.1999
 Sidste nyt fra Mugello
 Michael Schumacher tester på Mugello idag
 Komplikationer ved Alesi-skifte
 Prost og Peugeot fortsætter i 2000
 

Hop til top21.8.1999

Forrygende comeback for Michael Schumacher

40 dage efter sit uheld på Silverstone gjorde Michael Schumacher fredag comeback på Mugello banen ved Rom. Tyskeren ankom til banen tidligt på formiddagen og efter en kort snak med Jean Todt og en enkelt installationsomgang begyndte den egentlige træning. Allerede efter få omgange satte Schumacher konstante omgangstider 2-3 tiendedele hutigere end holdkammeraten Eddie Irvine. Mika Salo, som også deltog i testen kørte kun nogle få omgange shakedown af de biler Ferrari skal anvende på Spa i næste weekend. Selvom intet er afgjort endnu, tyder alt således på, at Michael Schumacher er tilbage i sin F399 i næste løb.

Tiderne fra dagens test på Mugello var:
Michael Schumacher 1.28.379, 65 omgange
Eddie Irvine 1.28.648, 59 omgange

Efter testen udtalte Jean Todt: "Det var skønt at have samlet hele holdet med Eddie og Mika da Michael ankom. Jeg havde forventet at Michael kun ville være i stand til at køre 4-5 omgange, men da dagen var omme havde han fuldført en fuld dags program. De to kørere arbejdede på forskellige opgaver. Mens Eddie forberedte sig til det Belgiske Grand Prix brugte Michael dagen på at blive fortrolig med bilen i race trim. Jeg havde troet Michael kunne være tilbage på Monza. Nu må vi se, hvordan han har det efter testen og en lægelig undersøgelse. I morgen på Fiorano, fuldfører Mika Salo vores shake down inden Belgiens Grand Prix".

Michael Schumacher havde følgende kommentarer: "Først og fremmest vil jeg takke alle Ferraris fans. Jeg var meget glad for modtagelse jeg fik i dag, Det var skønt at være sammen med teamet og se mine venner igen. Jeg følte det ligesom at komme at tilbage efter en lang ferie. Næsten med det samme følte jeg mig komfortabel med bilen, selvom det tog lidt tid at vende mig til bilens balance. Jeg kørte godt tres omgange uden nogen form for problemer. På banens ujævnheder gjorde det lidt ondt i mit venstre ben, men det havde ingen indflydelse på min kørsel. I løbet af de næste få dage vil jeg vurdere, hvordan jeg har det, og efter at lægerne har undersøgt benet igen, vil jeg sammen med teamet beslutte om jeg vender tilbage på Monza - eller før!"

TK  


Hop til top
Konstruktionen til det amerikanske Grand Prix i år 2000 accelererer

Konstruktionen af Indianapolis Motor Speedway går stærkt derudaf med 200 km/t. Mens de nye pit garager biver opført, pilles gamle bygninger ned. "Vi kører derudaf med stort fart", siger den tekniske direktør Kevin Forbes. "Vi overholder vores tidsplan, men vi har haft en meget agressiv tidsplan. Hvis vi kan overholde denne tidsplan, så skal vi nok blive færdige i tide."

Målet er at have de nye formel 1 garager, Pagoda kontrol tårn, medie center og andre nye fasciliteter på plads inden næste år Indianapolis 500 den 28. maj. Alle de nye fasciliteter bliver konstrueret til det første Formel 1 Grand Prix på Indianapolis i USA den 24. september år 2000.

Arbejdet begyndte i et hæsblæsende tempo umiddelbart efter Dale Jarret vandt sit andet Nascar Winston Cup race. Meget af arbejdet bliver ledet af Bovis Construction, som tidligere har stået for de Olympiske Lege i Atlanta.

Martin Lyck

AN  


Hop til top
Prost ser den nyligt kronede F3000 mester an

Prost Grand Prix tester Nick Heidfeld på Silverstone i denne uge. McLarens testkører er blevet sat i forbindelse med det franske team de seneste par uger, men testen i dag er den største indikation på, at McLaren vil låne den unge tysker ud til teamet i år 2000 sæsonen.

Rygter indikerer at Heidfeld har besøgt Prost Grand Prix efter sidste uges Grand Prix i Ungarn, for at få lavet et sæde til dagens test. Rygter vil vide at Heidfeld har underskrevet en erklæring om at køre næste sæson.

Hvis en aftale skulle komme i hus, vil det være med McLaren og Mercedes velsignelse. Det britiske team har en langtids kontrakt med Heidfeld, og en aftale med Prost vil være et lån til teamet, og McLaren har dermed førsteret på den unge kører.

Martin Lyck

AN  


Hop til top
Schumacher tilbage!

en uheldige tysker Michael Schumacher, der kørte galt i det engelske grandprix's, er nu istand til, efter et læge besøg fredag, at køre 5 testomgange idag, på Mugello banen, Ferrari's private testbane.

Hans planlagte comeback er ved Italien's grandprix på Monza, september, men chancen for at Schumacher er klar til Spa i belgien er ikke små.

Han skal dog stadig kunne mere end blot at side i ferrarien og træde på sømmet. Han skal kunne bestå en FIA-test inden løbet, der lyder på, at Schumacher skal kunne komme fra positionen hvor han sidder i bilen fastspændt, og ud af bilen på 5 sekunder.

Men det er 99% sikkert at Schumacher kommer til at køre på Monza, udtaler Claudio Berro, Ferrari's pressechef. Schumacher skal på Mugello banen, teste sammen med Salo og Irvine, som jo træner til det Belgiske grand prix.

Sidst nævnte Irvine, bærer stadig nag fra Ungarn's grand prix. Det drejer sig om episoden hvor Irvine laver en decideret kørefejl, hvor den hårdt pressende Coulthard så slipper forbi.

Han udtaler selv:" Coulthard har intet mesterskab at kører for. Det løb er 'kørt' for ham og med det store antal gange han er noteret for at ramme folk, var jeg lidt bange for at blive den næste det skulle gå ud over. Glem ikke at han kørte ind i mig i Canada og næsten ødelagde et ellers godt løb for mig. Jeg var bange for at jeg istedet for 6 point's, måske ville blive kørt af banen og dermed få 0. Men jeg tror at det var bedst at jeg gled af og fik de 4 SIKRE point's," slutter han.

JMS  


 

Hop til top20.8.1999

Sidste nyt fra Mugello

Michael Schumacher testede i formiddag på Mugellobanen nær ved Rom. MS var med det samme i stand til at køre ligeså hurtigt som holdkammeraten Eddie Irvine.
Schumacher kørte 18 omgange i sin F399 med en bedste tid på 1:28.680.
En talsmand fra Ferrari udtaler, at Irvine ikke var i stand til at køre hurtigere end Schumacher, men på identiske tider.

Schumacher fortsætter med at teste i eftermiddag sammen med såvel Irvine som Salo. Med de imponerende tider, er sandsynligheden for at Michael Schumacher er tilbage allerede i næste weekend mildt sagt øget en del.

TK  


Hop til top
Michael Schumacher tester på Mugello idag

Michael tester for Ferrari i dag på Mugello. Efter en vellykket undersøgelse torsdag aften, har MS fået grønt lys fra lægerne til igen at sætte sig bag rattet i sin F399. Bliver udfaldet af dagens test positivt, åbner det mulighed for at Michael Schumacher gør comeback i det Belgiske Grand Prix på Spa d. 29. august. Men selv hvis testen forløber tilfredsstillende er det spørgsmålet om Ferrari vil løbe den risiko, der ligger i et comeback tidligere end det Italienske Grand Prix på Monza d. 12. september, som hidtil har været den dato man har arbejdet efter. Vurderet udefra er det dog oplagt at Ferrari og Michael Schumacher vil gøre alt for at blive klar til Spa. Dels er der tale om Schumachers favoritbane og dels er Ferrari nok lidt i tvivl om Salos kvaliteter efter indsatsen på Hungaroring forleden.
TK  


Hop til top
Komplikationer ved Alesi-skifte

Der er modstridende meldinger om Jean Alesis fremtid i Formel 1. Efter løbet i Ungarn har han ellers fortalt omverden at det ikke bliver hos Sauber at han kører i den kommende sæson. Peter Sauber har ellers tilbudt Alesi godt 30 millioner kroner for at fortsætte yderligere en sæson. Dermed var det oplagt at Jean Alesi ville komme til Prost og blive en del af det franske landshold - der som tidligere nævnt fortsætter med Peugeot. Forholdet mellem Alain Prost og Jean Alesi er rigtig godt - de to var holdkammerater i Alesis første sæson for Ferrari i 1991 og siden da har de været gode venner.

Men det har vist sig at være meget problematisk at få placeret Alesi i det ledige sæde som Jarno Trulli efterlader sig når han, sådan som det er ventet, bliver udnævnt til overtage Damon Hills plads hos Jordan. Problemet er Prosts tobakssponsor Gauloises - eller rettere SEITA der er selskabet der markedsfører det nævnte mærke. I ledelsen er man interesseret i at anlægge en mere ung stil og derfor ser de hellere at Stephane Sarrazin overtager. Derudover vil de også gerne beholde Olivier Panis - men det kan da ikke være for hans appel en yngre målgruppe... På det punkt er der ikke den store aldersforskel på Alesi og Panis!

Dertil skal man lægge at Alesi stadig er en af de bedst betalte kørere i feltet og det er måske mere der skoen trykker! Dertil skal man også tage i betragtning at den kommende sæson med stor sikkerhed bliver den sidste sæson med samarbejdet mellem Prost og Peugeot. Mercedes er stadig i kulissen og for at få de aflagte motorer skal Nick Heidfeld nok også placeres i teamet. Andre emner der stadig sættes i forbindelse med teamet: Mika Salo og en af deres tidligere kørere, Pedro Diniz.

BB  


Hop til top
Prost og Peugeot fortsætter i 2000

Med baggrund i de seneste måneders offentlige udfald mod hinanden har der verseret rygter om at Alain Prost har forhandlet om motorleverancer fra anden side. Man har især nævnt Mecerdes, Supertec og Mugen-Honda, men forhandlingerne har åbenbart ikke ført til det ønskede resultat, eftersom Prost og Peugeot nu vil forsætte samarbejdet i næste sæson.

Peugeot har lovet at lancere en ny letvægtsudgave af deres V10 motor, men i lyset af Prosts dårlige resultater har mange anset det for nærliggende, at Peugeot ville trække sig helt ud af formel-1 for at koncentrere kræfterne om World Rally sporten.

Prost mangler endnu at sammensætte team’ets kørere for 2000. I den forbindelse var der under det Ungarnske Grand Prix hårdnakkede rygter om Nick Heidfeld, men det havde sammenhæng med muligheden for brugen af Mercedes motorer. Mere sandsynligt er det at Olivier Panis viger pladsen til fordel for Jean Alesi, mens Stephane Sarrazin måske erstatter Jarno Trulli, som menes at være på vej til Jordan.

Nogle mener dog at Prost vil få leveret Mercedes kunde-motorer i sæson 2001, så måske finder Nick Heidfeld alligevel vej til Prost i 2000.

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk