Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.8.2000
 CART - Tracy vandt på Road America
 
20.8.2000
 DTM - Mercedes dominerer
 CART - Ingen sæson test-kørsler næste år
 CART - Franchitti i pole på Road America
 

Hop til top21.8.2000

CART - Tracy vandt på Road America

Canadiske Paul Tracy vandt Motorola 220 på Road America efter et løb, hvor han fra en startplacering som nr. 7, allerede på den første omgang faldt ned som 23 p.g.a. midlertidige tekniske problemer. Derfra kunne han så se frem til en meget lang arbejdsdag.

Heldigvis (i hvert fald for Tracy) var det sådan, at gearkasse problemer hørte til dagens orden på Road America. De fleste af Tracy's konkurrenter udgik nemlig af løbet en efter en. Der var virkelig tale om mandefald. Ud af de 25 startende, var det kun de 10, der formåede at gennemføre.


Franchitti førte ellers feltet an - men det blev holdkammeraten der løb med palmerne

Selvom dette selvfølgelig hjalp Tracy, så kørte han alligevel et fremragende løb, takket være gode pit-stop's, strategi, og ikke mindst aggressiv, men stabil kørsel. Det er simpelthen et krav, når man mister en halv omgang i forhold til alle de andre - og især, når der er tale om Road America, der har en omgangslængde på ca. 6,5 km.

Det er ikke første gang, at Tracy vinder et løb i denne sæson, hvor han er avanceret op igennem feltet. Det samme var også tilfældet i Long Beach. Han startede fra en 17. plads, og på den snævre, og ikke særlig overhalingsvenlige bybane, formåede han alligevel at vinde dette løb.

Mexicanske Adrian Fernandez blev nr. 2 efter et forholdsvis problemløst løb. Han måtte dog til sidst kæmpe en hård kamp for at komme foran spanske Oriol Servia, der til trods for, at han var en hel omgang bagud, ikke var særlig venlig stillet over for den mexicanske kører. Det lykkedes dog til sidst, men da det for sent for Fernandez, at gøre noget ved Tracy's forspring.


Glæden var stor hos Team Kool over Tracys sejr

Og minsandten om svenske Kenny Brack ikke endnu engang var en del af Top-5. Trods små-problemer til sidst i løbet, så formåede han at slutte på en flot 3. plads.

Brasilianske Roberto Moreno slap heller ikke for problemer, men selvom han manglede 3. gear, så kørte han et fantastisk løb, og sluttede på en 4. plads.

Jimmy Vasser afsluttede Top-5 placeringerne, og dermed gjorde han den bedst tænkelige reklame for sig selv. Han fortsætter jo ikke hos Ganassi Racing næste år, og med denne top-placering, så har han yderligere et trumfkort på hånden.

Det var, som førnævnt, et løb, hvor tekniske problemer hørte til dagens orden. Mark Blundell, Dario Franchitti, Cristiano da Matta, Alexandre Tagliani, Christian Fittipaldi, Juan Pablo Montoya, Mauricio Gugelmin, Michael Andretti, og Gil de Ferran, var bl.a. med i den stak, der måtte udgå p.g.a. diverse problemer.

Denne sæsons 'Super-Sub', Memo Gidley, var en positiv oplevelse på Road America. Han startede ellers fra en ikke særlig opmuntrende 18. plads, men igen viste han fornem kørsel, og sluttede som nr. 6.

De øvrige i Top-10 blev: Max Papis, Tony Kanaan, Helio Castroneves og Oriol Servia.

Det næste løb i FedEx CART serien er Molson Indy i Vancouver, Canada, der køres d. 3. september.

Resultatet fra Road America

Nr.KørerChassis/motorAfstand
BB  

 

Hop til top20.8.2000

DTM - Mercedes dominerer

DTM-serien skulle blive en succes med masser af godt race og flere kørere der kunne kæmpe med om sejre og mesterskab. Sandheden er dog at det er blevet en total Mercedes-dominans, og Mercedes støtter 110% Bernd Schneider – så han marcherer støt og roligt mod endnu en DTM-titel.

Schneider vandt de to løb på Nürburgring, hvor det første løb blev kørt i regnvejr – så helt nemt blev det ikke. Men han vandt med 27 sekunder, og så kan vi vist godt kyle udtalelserne om close-race i skralderen. Klaus Ludwig – Mercedes anden 'favorit' – blev nummer to. Der fulgte yderligere to Mercedes-kørere på de følgende pladser, så Norbert Haug havde grund til at glæde sig.

Det andet løb endte på samme måde – dog var afstanden i hovedløbet lidt mindre, men der var ikke meget over løbet.

Schneider fører mesterskabet – så Mercedes ser ud til at smadre DTM. Spørgsmålet er om serien overhovedet har en eksistensberettigelse…

Resultatet af 9. afdeling af DTM

Nr. KørerMærkeAfstand
1.Bernd SchneiderMercedes41:44,886
2.Klaus LudwigMercedes+ 26,743
3.Marcel FässlerMercedes+ 32,812
4.Pedro LamyMercedes+ 35,200
5.Manuel ReuterOpel+ 36,863
6.Peter DumbreckMercedes+ 43,700
7.BB  


Hop til top
CART - Ingen sæson test-kørsler næste år

Set i lyset af, at næste års løbskalender, indeholder hele 22 løb, så foreslår CART, at der ikke skal køres individuelle test-kørsler i løbet af sæsonen.

I stedet vil de enkelte teams få mulighed for flere træningskørsler om fredagen før en løbsweekend. Dette betyder samtidigt, at at der heller ikke vil blive kørt kvalifikation på denne dag, men kun om lørdagen.

Test-kørsler i vinterperioden bliver også skåret ned, således at det kun er tilladt i perioden 13. november - 1. marts.

Der er ingen tvivl om, at såvel de enkelte teams, kørere og konstruktører hilser disse tiltag velkomment, men dem, der sikkert er mest glade for dette nye tiltag, er helt sikkert de mange mekanikere, ingeniører, og andet teknisk personale, De er nemlig allerede nu særdeles hårdt belastet.

Samtidig er det også en meget god løsning for alle tilskuere og fans. Fredagen vil nemlig komme til at indeholde 2 timers træning om formiddagen, og 2 timer om eftermiddagen.

Dario Franchitti havde bl.a. følgende kommentar:

"Jeg mener, at det er en god beslutning, for vi er altså presset til bristepunktet. I tirsdags testede vi f.eks. i St. Lous, og allerede torsdag og fredag testede vi på Laguna Seca. Og desuden - hvis der ikke er mulighed for at køre de almindelige test-kørsler i løbet af en sæson, så vil det også gøre det hele endnu mere jævnbyrdigt end det allerede er."

Netop samme form for tiltag, har længe været diskuteret i Formel 1, og præsidenten for CART, Bobby Rahal, forventer, at det også bliver indført i den serie.

Og så vil det for alvor kunne betale sig, at have to biler eftersom at den nye regel giver disse teams i alt 20 test-dage i vinterperioden, hvorimod teams med én bil, kun har får 14.

Alt dette er selvfølgelig endnu kun et forslag.

www.cart.dk

BB  


Hop til top
CART - Franchitti i pole på Road America

Skotske Dario Franchitti er på pole-position til søndagens Motorola 220 på Road America. Han snuppede den lige for næsen af Gil de Ferran i de allersidste minutter af lørdagens 2. kvalifikation. En omgangstid på 99,866 sekunder (145,924 mph.) var ligeledes ensbetydende med, at skotten satte ny banerekord.

Franchitti har altid sat stor pris på netop Road America banen, der er den mest europæiske af alle banerne i CART serien. Han vandt nemlig hans allerførste CART løb på denne bane i 1998. Selve banen, der har en omgangslængde på hele 4,048 mil (ca. 6,5 km.) er en bane, der af mange bliver sammenlignet med Formel 1 banen, Spa-Francorchamps, i Belgien. Road America har dog ikke noget, der bare kan sammenlignes med Eau Rouge chikanen, men udover det, så er det en fantastisk racerbane. Det er helt sikkert en bane, som selv Formel 1 kørerne gerne ville prøve at køre på.

For Franchitti kommer pole-positionen på Road America helt sikkert som en kærkommen opmuntring. Efter hans voldsomme crash under Spring Training i februar måned, så har denne sæson ikke ligefrem været alt for opmuntrende. Han har f.eks. stadig sæsonens første sejr til gode. Alt dette står i skarp kontrast til sidste års sæson, hvor han opnåede 2 pole-positioner (Mid-Ohio og Australien) og 3 sejre (Toronto, Detroit og Australien).

Brasilianske Ferran starter, som førnævnt, som nr. 2, og dermed er Penske Racing endnu engang repræsenteret helt fremme i feltet.

Canadiske Alexandre Tagliani fra Player's/Forsythe teamet, har gjort det overraskende godt i denne weekend på Road America. Han starter helt fremme som nr. 3, efter at han i store dele af denne sæson har haft det svært. Efter hans pole-position i Rio tilbage i april måned, så har det ikke været alt for opmuntrende i de efterfølgende kvalifikationer og løb. Hans bedste løbsplacering i denne sæson er en 4. plads i Long Beach.

Og selvfølgelig er Michael Andretti også med helt fremme denne gang. Han starter som nr. 4, og han ligner efterhånden mere og mere en kommende mester i denne sæson. Han har, sammen med Ferran, været en dominrende faktor på Road America i denne weekend - i hvert fald indtil videre.

Den sidste i Top-5 starterplaceringer er mexicanske Adrian Fernandez. Han er også en kandidat til at vinde løbet, eftersom at han også har kørt meget stærkt og stabilt i både trænings- og kvalifikationskørslerne.

Columbianske Juan Pablo Montoya har derimod haft det svært på Road America, og han starter lidt skuffende som nr. 12.

www.cart.dk

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk