Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.8.2002
 Tobaksreklamer forbydes i Malaysia
 Pollock sikker på Arrows
 Honda dropper Jordan
 
18.8.2002
 Ungarns GP - Morning warmup
 

Hop til top21.8.2002

Tobaksreklamer forbydes i Malaysia

Men bare rolig - selvfølgelig bliver Formel 1 undtaget! Sundhedsministeren Chua Jui Meng har fået et forslag igennem der stopper reklamer for tobaksprodukter - med et par undtagelser.

Dermed bliver der ingen problemer for afholdelsen af det malaysiske Grand Prix. Formel 1 bliver indenfor de nærmeste år underlagt begrænsninger når EUs generelle forbud mod tobaksreklamer også kommer til at omfatte Formel 1-løbene i EU-lande.

I Malaysia kommer forbudet til at træde i kraft fra 1. januar 2003, men det diskuteres stadig hvordan man kringler reglerne når det gælder reklamer i forbindelse med fodbold og ikke mindst Formel 1. Malaysia har tidligere haft et forbud mod tobaksreklamer, men det har ikke været omfattet at sportsarrangementer, som de store tobaksfirmaer har udnyttet. Det hul lukkes nu.

Det forventes at Formel 1 bliver undtaget - spørgsmålet er så om det bliver for en tidsbestemt periode. Bevæggrunden for at køre race i Malaysia har jo også været at slippe væk fra de restriktive forbud mod tobaksreklamer i flere europæiske lande, men nu kan det også ramme lande udenfor Europa.

BB  


Hop til top
Pollock sikker på Arrows

Da det kom frem at Arrows teamet havde vendt deres transportere, og alligevel ikke ville stille op i Ungarns Grand Prix, så var det noget der ramte Craig Pollock meget hårdt.

Op mod weekendens Grand Prix, og inden teamet ikke besluttede at vende hjem igen, var Pollock 80% sikker på at have en, for begge parter, tilfredsstillende løsning på plads, men det at Arrows teamet ikke stillede op på Hungaroring, kunne bringe denne aftale i fare og gøre de sidste forhandlinger med fremtidige sponsorere og samarbejdspartnere vanskeligere.

Der er endnu ikke fra FIA's side kommet noget frem om hvorledes de forholder sig til Arrows teamets udeblivelse fra Ungarns Grand Prix, men rygter taler om at teamet kan blive udelukket fra Formel 1 sporten i fremtiden.
Og i så tilfælde vil Polock stå med et værdiløst team, lige son de investorere der købte det konkursramte Prost Grand Prix der nuværende Dart Grand Prix, der hvis de igen vil med i Formel 1 skal betale et "gebyr" på ikke minder end 48 mill. dollars til FIA for at komme med igen.

Arrows teamches og ejer, Tom Walkinshaw oplyser at han i øjeblikket har tre mulige købere til teamet, og at en af dem er Craig Pollock, men der er ikke sluppet noget ud om hvem de to andre mulige købere er.

Men nu oplyser Pollock at der igen er gang i forhandlingerne om overtagelse af Arrows teamet samt at han føler sig sikker på at aftalen snart underskrives, og at en aftale med Cosworth (Ford) om levering af motorere er forhåndsgodkendt.
Hvem der evt. skal køre for Pollock's Arrows team er endnu ikke besluttet, men Olivier Panis nævnes som et varmt emne til den ene racer.

AN  


Hop til top
Honda dropper Jordan

Først var rigtigt, så blev det benægtet, men i sidste uge kom så den endelige bekræftelsen på at Honda Motor Company ikke vil leverer motorere til Jordan Grand Prix teamet efter denne sæson.

Grunden til Honda's beslutning er at de allerede tidligere på året er gået ind i et yderligere samarbejde med BAR teamet, som nu vil tage alle deres resourser i fremtiden.
Honda's nye samarbejdsaftale med BAR teamet strækker sig foreløbig for yderligere tre sæsoner.

Men Jordan teamet står ikke uden motor til næste sæson, teamchef Eddie Jordan oplyser at der allerede er indgået aftale med Cosworth engines (Ford).
Der er tale om en samarbejdsaftale mellem Jordan og Ford, og der er således ikke tale om at Jordan teamet skal betale for motorene, derimod kommer der Ford reklamer på Jordan racerne næste sæson.

Jordan teamet har tidligere kørt med Cosworth motorere, det var i 1991.

Som en udløber af brudet mellem Jordan og Honda, så ser Takuma Sato's fremtid i Jordan teamet nu meget spinkel ud, han blev kun ansat for at "please" Honda og for på den måde at sikre teamet deres motorere.
Dette sammenholdt med Sato's ikke alt for overbevisende kørsel denne sæson, menes at være grunden til at chancen for at han bliver i teamet er temmelig spinkel.

AN  


 

Hop til top18.8.2002

Ungarns GP - Morning warmup

I de frie træninger både fredag og lørdag har Formel 1 kørerne og deres teams arbejde med både kvalifikations- og racesetup på racerne, og i gårsdagens kvalifikation så vi for første gang denne weekend alle racerne i samme trim - kvalifikations setup - og her viste det sig at Williams kørerne var meget tæt på Ferrari kørerne i toppen af feltet.

Igen her i morning warmup kører alle racerne med samme setup - race setup - så her får vi for første gang en antydning af styrkeforholdet til eftermiddagens løb på Hungaroring.
Dette er dog altid en sandhed med modifikationer, da der altid er nogle teams der benytter morning warmup til at lav lidt pr for dem selv, og derfor kører ud på banen med meget lette racere blot for at sætte en kanon tid, ligesom der kan være nogle der "sandbag'er" d.v.s. at de ikke kører helt ud til grænserne med deres racere for ikke at afslører deres rette potentiale.

Morning warmup strækker sig over 30 minutter, og kørerne må køre alle de omgange som de har tid/lyst/behov for i dette tidsrum, og for de kørere som har reserve racere til rådighed, så må de også kører i dem her i warmup'en.

Banetemperaturen på Hungaroring til starten på morning warmup er 25 C, og solen skinner ned over banen og en frisk brise lufter ud i den "gryde" som banen ligger i.

Morning warmup:
TidHændelse
09:27 Så holder de første racere i kø for at køre ud på banen, og forrest McLaren køreren David Coulthard.
09:30 Så tændte de grønne lamper og de 30 minutters morning warmup er i gang.
Der er med det samme en stor del af feltet der påbegynder en installationsrunde.
09:32 Barrichello er en af de første der kommer ind for at skifte over til reserveraceren.<
09:34 Michael Schumacher kører som den sidste ud på en installationsrunde.
09:36 Dagens første tid:
Montoya - 1:23,304 - 1. pl. - 171,780 km/t.

Webber - 1:25,693 - 2. pl.
09:37 Michael Schumacher - 1:36,840 - 3. pl.
Fisichella - 2:06,879 - 4. pladsen
Så ingen af de to giver fuld gas
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk