Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.8.2005
 Raikkonen sejrer i Tyrkiet
 
18.8.2005
 Turkish Delight
 

Hop til top21.8.2005

Raikkonen sejrer i Tyrkiet

I overlegen stil vandt Kimi Raikkonen det første Formel 1 løb i Istanbul. De to McLaren racere var i en klasse for sig selv, og selv Renault måtte se sig hægtet af. Kun en portugisisk hjerneblødning forhindrede sølvfarvet dobbelttriumf.

Med kun to omgange fra mål skubbede Tiago Monteiro til Juan Pablo Montoyas bagdel, milisekunder efter at Montoya havde sat Monteiro en omgang tilbage. Montoya snurrede rundt, men kom i gang igen, ovenikøbet uden at miste sin 2. plads. Men Fernando Alonso havde fået lukket hullet og lagde et vist pres på Montoya. På sidste omgang, angiveligt på grund af et flat-spot på dækket - sandsynligvis opstået under snurreturen - kom Montoya for langt ud i et sving og Alonso kunne aldeles uhindret tage 2. pladsen.

De fire første biler fra tidskørslen, de to Renault'er og de to McLaren'er, sluttede også løbet på de fire første pladser. Og de fire biler var så overlegne i forhold til resten af feltet at der aldrig rigtig kom spænding i front.

Hvad der var endnu mere dræbende for spændingen var McLarens overlegenhed i forhold til Renault. De sølvgrå biler er i dag uden tvivl feltets bedste bil. Deres stabilitet er dog ikke altid imponerende, i dag holdt de dog hjem hele vejen begge to. Og havde det ikke været for Monteiros mærkværdige handling, hvor han endnu engang understregede at han ikke hører til i Formel 1, havde dobbeltsejren til McLaren da også været en klar kendsgerning.

Mod slutningen af løbet lykkedes det dog for Jenson Button at få lagt et pres på Giancarlo Fisichella, der endnu engang kom til at fremstå som det svage led i front. Buttons 5. plads var tilgengæld en ganske fin præstation.

Jarno Trulli tog 6. pladsen og ligger dermed stadig godt i VM, selvom den sejr der i foråret næsten vinkede ude i horistonten nu virker ret fjern. De to sidste pointgivende placeringer gik til Red Bull teamet, med David Coulthard forrest. Endnu en god præstation for de om-malede Jaguar racere.

Hvis der ikke var meget underholdning i front af feltet, så sørgede Williams tilgengæld for en række gode billeder. Begge biler dansede lystigt rundt på banen, punkterede og kørte i pit. Mark Webber dansede endda en vals med Michael Schumacher der i god fart var på vej mod dens sjove ende af feltet. Hvem, hvis nogen, der skal have skylden for uheldet, var ikke det letteste at afgøre, men sandsynligvis falder det ind i kategorien af hændelige uheld.

Uheldet medførte en lidt pudsig situation for Michael Schumacher, der først måtte i pit og have skiftet dæk. Sandsynligvis sad der så mange kulfiber splinter i de gamle dæk at det ville være uforsvarligt at fortsætte på dem. Men selv med nye dæk var der ikke meget fart i den stejlende hingst og Schumacher kørte så direkte ind i garagen.

Efter en mange omgange, på det tidspunkt hvor Schumacher forlængst var blevet kategoriseret som udgået, og omstændighederne nærmest glemt, kom tyskeren på banen igen og kørte en række omgange inden det var defintivt farvel.

For hans holdkammerat, Rubens Barrichello, var dagen heller ikke fremragende. Efter et anonymt løb sluttede han på en beskeden 10. plads, efter Takuma Sato. Så nogen stor dag for Ferrari var det nok ikke blevet under nogen omstændigheder. Deres gode form i Ungarn virker mere som en engangsforeteelse end et permanent formskift.

Barrichellos afløser hos Ferrari, Felipe Massa, havde heller ikke for god en dag, da hans bil ved et ordinært pitstop begyndte at ryge ganske kraftigt. Og dermed sluttede den kommende Ferrari kørers tyrkiske arbejdsdag.

Den nye bane i Tyrkiet virker som en fornuftig bane med et par gode overhalingsmuligheder. At løbet i sig selv så måske ikke var et klassisk løb kan banen næppe lastes for. En bane der nok skal gøre sig fortjent til sin plads i den moderne Formel 1 historie.

MMT  


 

Hop til top18.8.2005

Turkish Delight

Efter en tre ugers pause, er Formel 1 cirkusset ved at komme i omdrejninger igen. Fra den snævre bane i Ungarn rykker feltet nu til den helt nye bane i Istanbul. Og hvis kørere og teamchefer får ret i alle de pæne ord de på forhånd har sagt, så har vi måske noget at glæde os til.

Banen ligger i kuperet terræn og vil byde på nogle op og nedture for Formel 1 feltet når de fredag starter den første træning. Flere kørerer er på forhånd kommet med de sædvanlige floskler om at "det ser spændende ud". Lad os håbe det bedste og fælde en dom på søndag.

Hvordan banen faktisk er at køre på er der endnu ingen der egentlig ved. Jenson Button kommer tættest på - han har nemlig kørt rundt i en personbil. Om det vil give ham nogen fordel i forhold til konkurrenterne er nok tvivlsomt.

At alle teams starter på bar bund kan tilgengæld blive en interessant faktor. Bevares de har alle indsamlet de data der er tilgængelige, men der er ingen der har praktisk erfaring med banen. Og når gummiet rammer asfalten kan det meget vel komme an på hvem der hurtigst får sporet sig ind på banen.

Det kunne give en lille fordel til Michael Schumacher. Tyskeren er ikke bare mangedobbelt mester, men også den mest erfarne kører i feltet. Hvis nogen må formodes at have et talent for at spore sig ind på en ny bane, må det være ham. I bilen ved siden af har han Rubens Barrichello, der er den næstmest erfarne kører i Formel 1. Så Ferrari kan stå stærkt i Tyrkiet, hvis altså alt det andet flasker sig for teamet.

I Ungarn startede det så lovende, med en pole-position til Schumacher. Men som løbet skred frem var det tydeligt at bilen alligevel ikke helt var god nok endnu. Michael Schumacher hentede en 2. plads hjem, og vil gerne forbedre den placering i Tyrkiet. Tilsyneladende fungerer det bedre for Ferrari end det gjorde et par løb tidligere. Men når det er sagt, har Hungaroring også en tilbøjelighed til at være venlig mod de lidt svagere biler. Så det skal blive spændende at se om Ferrari er på vej ind i en positiv udvikling, eller om Ungarn var en enlig svale der flaksede rundt.

Forhånds favoritter til sejr på søndag må være de to VM kandidater, Kimi Raikkonen og Fernando Alonso. Med sejren i Ungarn halede Raikkonen gevaldigt ind på Alonso, men opgaven er stadig svær for finnen. En gentagelse af Ungarn med sejr til Raikkonen og nul point til Alonso vil gøre VM kampen ganske åben. Gode placeringer til begge vil være til Alonsos fordel.

Juan Pablo Montoya skal heller ikke afskrives. Det kan godt være at hans VM chancer for længst er afgået ved døden, men columbianeren vil gerne have et par sejre til i år. Og han har alle muligheder. For Raikkonen og Alonso er mere eller mindre tvunget til at gå efter den store guldmedalje, mens Montoya er fri til at gå efter de enkelte sejre. Han har ikke nogen samlet stilling at tage hensyn til.

Resten af feltet kan så slås om resten af placeringerne. Giancarlo Fisichella i den anden Renault, Jarno Trulli og Ralf Schumacher fra Toyota, Jenson Button fra BAR er alle kandidater til en god placering. Alt efter hvordan det går med kørerne i front, kan de alle, sammen med Ferrari kørerne, gøre krav på podiepladser.

Red Bull, Sauber og den sidste BAR med Takuma Sato kan også alle gøre sig gældende i forhold til de bagerste pointgivende placeringer. Mens Minardi og Jordan som vanligt kan agere bundprop i feltet. At det indtil videre kun er Minardi der har skiftet en kører er faktiks overraskende. Begge Jordan kørere kunne også appelere til et spark i måsen og en fyreseddel. Det kan selvfølgelig nås endnu.

At komme til en ny bane er altid spændende - også for publikum. Måske er det lige præcis den bane der har manglet i kalenderen. Måske er det lige den bane der vil svinge sig op og blive den første moderne klassiker. Og hvem ved - måske er det Det Tyrkiske Grand Prix der om tyve år vil være den største begivenhed i kalenderen? På søndag bliver vi meget klogere.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk