Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.8.2000
 Kiesa skal køres Panoz
 CART - Ganassi på rov i Europa
 CART - 100.000 til åbning af Lausitzring
 F3 - Blandede følelser hos Kiesa
 F3 - Første japanske sejr i Tyskland
 
21.8.2000
 CART - Tracy vandt på Road America
 

Hop til top22.8.2000

Kiesa skal køres Panoz

22-årige Nicolas Kiesa kunne her til aften fortælle Formel-1.dk, at han skal køre World Sport Cars i den kommende weekend på Donington. Han skal køre sammen med Carsten Ree i en Panoz for David Price teamet. Nicolas har først selv her i dag fået det af vide, og kan derfor ikke fortælle mere i øjeblikket, men vi vil selvfølgelig følge op på det.
MEL  


Hop til top
CART - Ganassi på rov i Europa

Der er to ledige pladser hos Chip Ganassis ChampCar-team. Montoya tager tilbage til Europa og Jimmy Vasser fortsætter ikke. Ganassi er godt på vej til at finde nye talenter - og han har opdaget at de rigtig gode kørere skal hentes i Europa.

"Jeg ser efter de to bedste kørere der er ledige, og hvis jeg skal til Europa for at finde dem, så tager jeg til Europa," siger Ganassi der har rødder i Italien. Et af de talenter som han har i kikkerten er Bruno Junqueira der er på vej til at tage det internationale F3000-mesterskab. Luciano Burti er også et emne hos et af de mest succesrige ChampCar-teams i sen 90'erne.

BB  


Hop til top
CART - 100.000 til åbning af Lausitzring

Den officielle åbning af den nye tyske oval-bane, Lausitzring, blev for alvor lidt af et tilløbsstykke. Næsten 100.000 tilskuere var til stede, da bl.a. Bryan Herta indvidede banen med et par omgange i en Champ Car.


Herta var den første til at sætte dæk på den tyske ChampCar-bane

Og det må virkelig siges, at være meget imponerende eftersom at der jo p.t. ikke er nogen tyske kørere i CART. Tidligere har både Christian Danner og Arnd Meier kørte i den jævnbyrdige og ikke mindst publikumsvenlige motorsports serie. Der er dog rygter fremme om, at tyske ZakSpeed har planer om at etablere et team næste år, og Nick Heidfeld og/eller Jorg Müller er blevet nævnt i den forbindelse.

Selvom Mercedes-bossen, Nobert Haug, på forhånd havde sagt, at der ikke ville blive vist interesse for weekendens åbning, så blev det altså lige omvendt. Den nye 2-mil oval-bane fik dermed den bedst tænkelige reklame, og det skal blive meget spændende at se, hvor populært det rent faktisk bliver til selve løbet i september næste år.

Herta, der kørte i en Reynard-Honda fra Walker Racing teamet, var selv meget overrasket over den store interesse. Han belønnede da også de mange tilskuere med at køre et par ekstra omgange, og afslutte det hele med et par 'doughnuts'.

www.cart.dk

BB  


Hop til top
F3 - Blandede følelser hos Kiesa

Det danske talent Nicolas Kiesa havde denne weekend et yderst uheldigt løb. Ved kvalifikationen om søndagen var der spildt olie på banen, så selvom set uppet var perfekt, kunne Nicolas ikke opnå den pole, han havde tænkt sig. Men Nicolas var optimistisk og regnede med at man sagtens kunne komme op og blande sig i toppen fra en 5. plads.

Men da starten gik, kunne Nicolas’ racer kunne trille med 20 km/t rundt på banen. Alle kørte fra ham, og det betød at Nicolas nu måtte begynde at arbejde sig op fra en sidsteplads. Men det er blot en udfordring for Nicolas, og selvom han godt kunne vinke farvel til en plads i top 3, kæmpede han til det ternede flag.

Formel 3 er som Formel 1. Alle er mod alle, og når Nicolas kom susende, så spærrede de da bare for ham. ”Det var rigtigt irriterende!” siger Nicolas til Formel-1.dk ”jeg kunne nemt have været i top 3, hvis ikke de spærrede. Men sådan er Formel 3”.

Et godt eksempel er, da Nicolas skulle overhale nr. 12 og 13. Først spærrede de for ham, og da Nicolas endelig fik plads til at kunne komme forbi, gjorde de sig brede, så Nicolas røg ud i sandet. Selv ikke det fik Nicolas til at give op. Han kæmpede videre, og da han endelig kom forbi, gik der da heller ikke mange sekunder før 12 og 13 blot var små prikker i Nicolas’ bakspejl.

Det hele endte med en 10. plads til Nicolas, så nu ser Nicolas frem til næste løb, hvor han forhåbentlig kan koncentrere sig om at ligge i front i stedet for at overhale et helt felt…

Resultatet af F3-løbet på Silverstone

Nr.KørerAfstand
1.Takuma Sato30:59,030
2.Antonio Pizzonia+ 1,6 sek.
3.Gianmaria Bruni+ 15,0 sek.
4.Tomas Scheckter+ 15,7 sek.
5.Narain Karthikeyan+ 22,1 sek.
6.Ben Collins+ 23,1 sek.
7.
MEL  


Hop til top
F3 - Første japanske sejr i Tyskland

Toshihiro Kaneishi blev den første japaner til at vinde et Formel 3-løb i Tyskland. Det skete i weekendens løb på Nürburgring. Den 21-årige vandt foran tyskernes favorit til titlen, Andre Lotterer.

Giorgio Pantano fører fortsat mesterskabet, men havde et off-løb hvor han blot blev nummer 10. Han fører nu med blot 1 point til Lotterer.

Resultatet af 12. afdeling af det tyske F3

Nr.KørerNat.Total tid
1.Toshihiro KaneishiJapan29:16,963
2.Andre LottererTyskland29:19,757
3.Tom van BavelBelgien29:20,142
4.Enrico ToccaceloItalien29:21,174
5.Patrick FriesacherØstrig29:25,783
6.Björn WirdheimSverige29:27,837
7.Pierre KafferTyskland29:28,433
8.Martin TomczykTyskland29:29,042
9.
BB  


 

Hop til top21.8.2000

CART - Tracy vandt på Road America

Canadiske Paul Tracy vandt Motorola 220 på Road America efter et løb, hvor han fra en startplacering som nr. 7, allerede på den første omgang faldt ned som 23 p.g.a. midlertidige tekniske problemer. Derfra kunne han så se frem til en meget lang arbejdsdag.

Heldigvis (i hvert fald for Tracy) var det sådan, at gearkasse problemer hørte til dagens orden på Road America. De fleste af Tracy's konkurrenter udgik nemlig af løbet en efter en. Der var virkelig tale om mandefald. Ud af de 25 startende, var det kun de 10, der formåede at gennemføre.


Franchitti førte ellers feltet an - men det blev holdkammeraten der løb med palmerne

Selvom dette selvfølgelig hjalp Tracy, så kørte han alligevel et fremragende løb, takket være gode pit-stop's, strategi, og ikke mindst aggressiv, men stabil kørsel. Det er simpelthen et krav, når man mister en halv omgang i forhold til alle de andre - og især, når der er tale om Road America, der har en omgangslængde på ca. 6,5 km.

Det er ikke første gang, at Tracy vinder et løb i denne sæson, hvor han er avanceret op igennem feltet. Det samme var også tilfældet i Long Beach. Han startede fra en 17. plads, og på den snævre, og ikke særlig overhalingsvenlige bybane, formåede han alligevel at vinde dette løb.

Mexicanske Adrian Fernandez blev nr. 2 efter et forholdsvis problemløst løb. Han måtte dog til sidst kæmpe en hård kamp for at komme foran spanske Oriol Servia, der til trods for, at han var en hel omgang bagud, ikke var særlig venlig stillet over for den mexicanske kører. Det lykkedes dog til sidst, men da det for sent for Fernandez, at gøre noget ved Tracy's forspring.


Glæden var stor hos Team Kool over Tracys sejr

Og minsandten om svenske Kenny Brack ikke endnu engang var en del af Top-5. Trods små-problemer til sidst i løbet, så formåede han at slutte på en flot 3. plads.

Brasilianske Roberto Moreno slap heller ikke for problemer, men selvom han manglede 3. gear, så kørte han et fantastisk løb, og sluttede på en 4. plads.

Jimmy Vasser afsluttede Top-5 placeringerne, og dermed gjorde han den bedst tænkelige reklame for sig selv. Han fortsætter jo ikke hos Ganassi Racing næste år, og med denne top-placering, så har han yderligere et trumfkort på hånden.

Det var, som førnævnt, et løb, hvor tekniske problemer hørte til dagens orden. Mark Blundell, Dario Franchitti, Cristiano da Matta, Alexandre Tagliani, Christian Fittipaldi, Juan Pablo Montoya, Mauricio Gugelmin, Michael Andretti, og Gil de Ferran, var bl.a. med i den stak, der måtte udgå p.g.a. diverse problemer.

Denne sæsons 'Super-Sub', Memo Gidley, var en positiv oplevelse på Road America. Han startede ellers fra en ikke særlig opmuntrende 18. plads, men igen viste han fornem kørsel, og sluttede som nr. 6.

De øvrige i Top-10 blev: Max Papis, Tony Kanaan, Helio Castroneves og Oriol Servia.

Det næste løb i FedEx CART serien er Molson Indy i Vancouver, Canada, der køres d. 3. september.

Resultatet fra Road America

Nr.KørerChassis/motorAfstand
BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk