Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.8.2002
 Red Bull klar til at købe Jaguar
 Forsvinder BAR?
 Jaguar kørere 2003?
 
21.8.2002
 Tobaksreklamer forbydes i Malaysia
 Pollock sikker på Arrows
 Honda dropper Jordan
 

Hop til top22.8.2002

Red Bull klar til at købe Jaguar

Noget kunne indikere at Jaguar-mærket ikke længere bliver at finde i Formel 1 indenfor de kommende år. Ford-koncernen går med planer om at sælge problem-barnet fra.

Især efter at Ford har indgået en aftale med Jordan om fabriksstøtte, er det blevet mere og mere oplagt at se på hvad der er Jaguars fremtid. Og her er der meget der tyder på at teamet skifter ejer. Ford overtog ellers teamet fra Stewart, der kom til at agere en slags løfteraket for Ford. Stewart tog balladen for en masse problemer, og så kunne Ford overtage butikken og klistre Jaguar-mærker på.

Det har så vist sig at være sværere end som så. Et frasalg af det problematiske team er oplagt. Og der er en køber: Red Bull er klar til at overtage teamet. Dietrich Mateschitz, chefen for Red Bull vil indenfor den nærmeste tid afholde møder med topchefer i Ford koncernen om et muligt køb af teamet. Det sker blandt andet efter at det er mislykkedes at købe det skrantende Arrows-team.


Jaguar er klar til at blive solgt til power-drinks firmaet, Red Bull
(Foto: Jaguar)

Købsprisen ventes at ligge lige under 600 millioner kroner, hvor Red Bull overtage cirka to tredjedele af teamet. Teamet får fokus omkring USA og amerikanske kørere kan derfor finde vej til Formel 1 - et projekt som helt sikkert også vil have den store cirkus-direktør Bernie Ecclestones accept.

Teamet ventes dog at fortsætte med at køre Cosworth-motorer - dem betaler Red Bull til dels allerede for nu via deres engagement i det efterhånden opløste Arrows-team. Der ventes klarhed om det mulige køb i forbindelse med det amerikanske Grand Prix sidst i september.

BB  


Hop til top
Forsvinder BAR?

BAR - British American Racing - bliver måske nødt til at skifte navn, som en del af aftalen for at blive det eneste team som samarbejder med Honda og kører med deres motorere fra og med 2003 sæsonen.

Som en anden grund til at ændre teamets navn udtaler teamchef David Richards:
"Navnet British American Racing savner prestige og status!"

Det nye navn som man forventer at teamet får og som sandsynligvis præsenteres i december sammen med 2003 raceren skulle blive:
Lucky Strike Honda Racing

Der har dog også være tale om at BAR teamet skulle omdøbes til Tyrrell, men dette afviser Richards i øjeblikket, men vil dog ikke udelukke at det kunne komme på tale i fremtiden.
Og her tænker han nok mest af alt på 2006 hvor al tobaks reklame skal være væk fra Formel 1 sporten.
Det nuværende BAR team, er opbygget på "resterne" af Tyrrell teamet, som British American Tobacco opkøbte, da Ken Tyrrell besluttede at stoppe i Formel 1 sporten.

Hvem der skal høre for teamet næste sæson er endnu ikke helt afgjort, da teamet på nuværende tidspunkt kun har skrevet kontrakt med en kører for 2003 sæsonen, og det er Jenson Button som i år kører for Renault teamet.

AN  


Hop til top
Jaguar kørere 2003?

Rygterne i Formel 1 verdenen er mange i øjeblikket, og specielt angående hvem der skal køre hvor næste sæson, og et af de teams der tales en del om i øjeblikket er Jaguar teamet.

Flere og flere steder popper rygterne om at Mark Webber, der i øjeblikket kører for Minardi teamet, har skrevet kontrakt med Jaguar for næste sæson, som makker til for Pedro de la Rosa..
Men dette er hverken bekræftet fra Jaguar's eller Webbers side.
Mark Webber testede for Jaguar teamet i juni måned, og allerede den gang talte man om at han nok skulle køre for teamet i 2003.

Hvis Mark Webber skal køre for Jaguar sammen med Pedro de la Rosa, så åbner spørgsmålet sig:
Hvad så med Eddie Irvine som i øjeblikket kører den anden Jaguar racer?

Selv udtaler Irvine kryptisk:
"Jeg er ret sikker på hvad jeg skal næste sæson, men jeg er ikke tæt på en endelig beslutning!"

AN  


 

Hop til top21.8.2002

Tobaksreklamer forbydes i Malaysia

Men bare rolig - selvfølgelig bliver Formel 1 undtaget! Sundhedsministeren Chua Jui Meng har fået et forslag igennem der stopper reklamer for tobaksprodukter - med et par undtagelser.

Dermed bliver der ingen problemer for afholdelsen af det malaysiske Grand Prix. Formel 1 bliver indenfor de nærmeste år underlagt begrænsninger når EUs generelle forbud mod tobaksreklamer også kommer til at omfatte Formel 1-løbene i EU-lande.

I Malaysia kommer forbudet til at træde i kraft fra 1. januar 2003, men det diskuteres stadig hvordan man kringler reglerne når det gælder reklamer i forbindelse med fodbold og ikke mindst Formel 1. Malaysia har tidligere haft et forbud mod tobaksreklamer, men det har ikke været omfattet at sportsarrangementer, som de store tobaksfirmaer har udnyttet. Det hul lukkes nu.

Det forventes at Formel 1 bliver undtaget - spørgsmålet er så om det bliver for en tidsbestemt periode. Bevæggrunden for at køre race i Malaysia har jo også været at slippe væk fra de restriktive forbud mod tobaksreklamer i flere europæiske lande, men nu kan det også ramme lande udenfor Europa.

BB  


Hop til top
Pollock sikker på Arrows

Da det kom frem at Arrows teamet havde vendt deres transportere, og alligevel ikke ville stille op i Ungarns Grand Prix, så var det noget der ramte Craig Pollock meget hårdt.

Op mod weekendens Grand Prix, og inden teamet ikke besluttede at vende hjem igen, var Pollock 80% sikker på at have en, for begge parter, tilfredsstillende løsning på plads, men det at Arrows teamet ikke stillede op på Hungaroring, kunne bringe denne aftale i fare og gøre de sidste forhandlinger med fremtidige sponsorere og samarbejdspartnere vanskeligere.

Der er endnu ikke fra FIA's side kommet noget frem om hvorledes de forholder sig til Arrows teamets udeblivelse fra Ungarns Grand Prix, men rygter taler om at teamet kan blive udelukket fra Formel 1 sporten i fremtiden.
Og i så tilfælde vil Polock stå med et værdiløst team, lige son de investorere der købte det konkursramte Prost Grand Prix der nuværende Dart Grand Prix, der hvis de igen vil med i Formel 1 skal betale et "gebyr" på ikke minder end 48 mill. dollars til FIA for at komme med igen.

Arrows teamches og ejer, Tom Walkinshaw oplyser at han i øjeblikket har tre mulige købere til teamet, og at en af dem er Craig Pollock, men der er ikke sluppet noget ud om hvem de to andre mulige købere er.

Men nu oplyser Pollock at der igen er gang i forhandlingerne om overtagelse af Arrows teamet samt at han føler sig sikker på at aftalen snart underskrives, og at en aftale med Cosworth (Ford) om levering af motorere er forhåndsgodkendt.
Hvem der evt. skal køre for Pollock's Arrows team er endnu ikke besluttet, men Olivier Panis nævnes som et varmt emne til den ene racer.

AN  


Hop til top
Honda dropper Jordan

Først var rigtigt, så blev det benægtet, men i sidste uge kom så den endelige bekræftelsen på at Honda Motor Company ikke vil leverer motorere til Jordan Grand Prix teamet efter denne sæson.

Grunden til Honda's beslutning er at de allerede tidligere på året er gået ind i et yderligere samarbejde med BAR teamet, som nu vil tage alle deres resourser i fremtiden.
Honda's nye samarbejdsaftale med BAR teamet strækker sig foreløbig for yderligere tre sæsoner.

Men Jordan teamet står ikke uden motor til næste sæson, teamchef Eddie Jordan oplyser at der allerede er indgået aftale med Cosworth engines (Ford).
Der er tale om en samarbejdsaftale mellem Jordan og Ford, og der er således ikke tale om at Jordan teamet skal betale for motorene, derimod kommer der Ford reklamer på Jordan racerne næste sæson.

Jordan teamet har tidligere kørt med Cosworth motorere, det var i 1991.

Som en udløber af brudet mellem Jordan og Honda, så ser Takuma Sato's fremtid i Jordan teamet nu meget spinkel ud, han blev kun ansat for at "please" Honda og for på den måde at sikre teamet deres motorere.
Dette sammenholdt med Sato's ikke alt for overbevisende kørsel denne sæson, menes at være grunden til at chancen for at han bliver i teamet er temmelig spinkel.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk