Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.8.2007
 Tyrkiets GP - Williams preview
 
21.8.2007
 Tyrkiets GP - Toyota preview
 Nick Heidfeld bliver hos BMW Sauber
 Tyrkiets GP - McLaren preview
 

Hop til top22.8.2007

Tyrkiets GP - Williams preview

Bortset fra de tre første GP'er i denne sæson, så har Williams teamet kørt lidt i bølger. Points i tre GP'er, dernæste tre GP'er uden points. Nu er der kørt to GP'er med points, vil teamet få points på søndag for at følge rytmen?

Williams teamet har ikke nået tidligere tiders niveauer, men gør det vel bedre i år end i de seneste sæsoner. I hvert fald har man klaret sig bedre end Toyota som leverer motorerne til Williams teamet. Toyota mener selv at de vil klare sig bedre end hidtil i denne sæson, når det går løs i Istanbul Park. Men hvad med Williams?


Alex Wurz
(Foto: Bridgestone)

Teamet har ikke rigtigt meldt ud hvad de har foretaget sig i sommerpausen, men der vil ganske givet komme nye dele på bilerne. Det man sikkert også har arbejdet med er holdbarhed. Bilerne har ofte nogle temmelige underlige udfald, som enten sender dem ud af løbet, eller placerer dem langt tilbage. Lidt ungdommeligt vovemod har også kostet placeringer.

Hvor om alting er, så er kørerne klar til at køre Tyrkiets GP. Både Alexander Wurz og Nico Rosberg meget opsatte på at skal køre på banen. Alex Wurz har det sådan at udover at den er både sjov og svær at køre på, så har den også et fysisk element. Den er fysisk krævende for kørerne at køre på. Og hvad kan én kører ønske sig mere? Nico Rosberg prøvet banen i GP2 klassen også, og har en særdeles god følelse af banen.


Nico Rosberg
(Foto: Bridgestone)

Sam Michael mener at hans team sandsynligvis vil køre med en del downforce. Mestendels på grund af de mange forskelligartede sving som banen indeholder. Det kommer så til at koste på langsiderne. Men det vil træningssessionerne sikkert give et svar på. Desuden påpeger Sam Michael at afhængig af setup, så vil man holde et godt øje med dækkenes slid. Han mener også at de fleste teams vil være på én to-stops strategi.

PDL  


 

Hop til top21.8.2007

Tyrkiets GP - Toyota preview

Toyotas indsats i denne sæson, har vel været skuffende det meste af tiden. Alligevel så håber teamet på gode points i Tyrkiet.

Det tyrkiske GP er ganske anderledes end det seneste i Ungarn. Fra at køre med stort set maksimal downforce, så skifter man over til at køre med i hvert fald medium downforce. Der udover er det også andre compounds som Bridgestone tilbyder denne gang.


Ralf Schumacher - kæmper han for en forsat plads i teamet?
(Foto: Bridgestone)

Toyota teamet har i ligget henslængt i liggestole eller ved poolen i sommerpausen. Man har blandt andet færdiggjort en ny bund til bilen, ligesom at man præsenterer et nyt frontvinge design til GP'et i Tyrkiet. Man håber derfor at der ligesom ved de to tidligere besøg på denne bane, vil komme points på kontoen. Toyota mangler points i den grad.


Jarno Trulli er god til kvalifikation, men er bilen god nok til løbene?
(Foto: Bridgestone)

Kørerne er som stort set alle andre kørere ret begejstrede for denne bane. Ralf Schumacher har tilsyneladende fået lidt mere tur i den efter en laaang downperiode. Spekulationerne har længe gået på om han kan forsætte i teamet. I hvert fald ser han meget fortrøstningsfuld på det kommende GP. Selv siger han at bilen er blevet meget bedre, og at der så absolut er mulighed for points i Tyrkiet. Jarno Trulli er lidt mere behersket. Han glæder sig til de udfordringer som denne bane indeholder, og så håber han på at han kan forsætte den gode stime med kvalifikationsresultater. Er det nok? Ganske givet nej, for formen skal også holde i løbene, og det er vel her at Toyota har de største problemer. Tempoet over distancen er ikke god nok. Teamet mener dog at de seneste forbedringer på bilen, vil løfte holdets præstation.

PDL  


Hop til top
Nick Heidfeld bliver hos BMW Sauber

BMW Sauber teamet har netop offentliggjort at Nick Heidfeld kører for teamet også i 2008.

Nick Heidfeld forbliver i BMW Sauber teamet også i 2008. BMW Sauber teamet her netop offentliggjort at der er indgået aftale om en forlængelse af kontrakten. Hvor vidt der er indgået ændringer i forhold til løn osv. er der ikke oplyst noget om. Men sikkert er det at Nick Heidfeld forsætter i teamet sammen med Robert Kubica.

Mario Theissen ligger ikke skjul på at en del af den succes som BMW Sauber har opnået i år, skal tilskrives Nick Heidfeld. Det er en af grundene til at man har valgt at forlænge kontrakten. Den store erfaring som Nick Heidfeld har, er gået videre til både team og medkører. Robert Kubica lægger da heller ikke skjul på at en meget stor del af den erfaring, som han har opnået i det sidste års tid, er hentet fra Nick Heidfeld.


De to forbliver teamkammerater i næste sæson
(Foto: BMW Sauber)

Nick Heidfeld selv siger at han da ville have været ked af at skulle forlade teamet, nu hvor han har været med i opbygningen af teamet i de seneste 2 sæsoner. Derfor er han yderst glad og tilfreds med at forlængelsen nu er faldet på plads. Og kan BMW Sauber forsætte den udvikling som teamet har præsteret i de seneste 1½ sæson, er det absolut et team man skal regne med i næste sæson.

PDL  


Hop til top
Tyrkiets GP - McLaren preview

Selvom der har været sommerpause, så har man hos McLaren absolut ikke været klistret til lænestolene. Pausen er blevet udnyttet til at arbejde hjemme i Woking.

Officielt har der været sommerpause, men det gælder ikke for alle i et team, heller ikke hos McLaren. Der har selvfølgeligt været afholdt ferie, men ikke alle har haft muligheden. Det personale der har været tilgængeligt, har arbejdet ved simulatorer og i vindtunnellen. McLaren siger selv at man har arbejdet med aerodynamik og især har man også været fokuseret på at forbedre affjedringen på bilerne. Da det ikke har været muligt at teste på grund af sommerpausen, har alle ændringerne derfor "kun" været afprøvet i diverse simulatorer og i vindtunnellen.


Kan Fernando Alonso følge med Lewis Hamilton denne gang?
(Foto: McLaren)

Med det i ryggen, samt tests inden sommerpausen, mener McLaren sig godt forberedt til det tyrkiske Grand Prix. Der er dog foregået en masse andre ting i teamet, primært mellem de to kørere, men det er dog en helt anden historie. Spørgsmålet er så hvor meget det vil påvirke indsatsen og præstationerne i selve Grand Prixet. Sandsynligvis meget lidt.

Fernando Alonso har jubilæum. Han kører sit Grand Prix nr. 100 i Tyrkiet, og efter to andenpladser på banen, vil han selvfølgelig gerne markere jubilæet med en sejr. Der er dog en der gerne vil ødelægge dette. Lewis Hamilton er mesterskabsførende i øjeblikket og vil gerne udbygge denne føring. Og så vil han nok også gerne vise at selvom at han er rookie, så løber man ikke om hjørner med ham. Kørernes mening om banen er for så vidt ganske ens. Kanon bane at køre på. Fernando Alonso har dog den fordel at han har Formel 1 erfaring fra banen, mens Lewis Hamilton kun har kørt her én gang - og det var i sidste sæson i GP2 klassen. Men med den indsats Lewis Hamilton lægger for dagen, er det sandsynligvis ikke det store problem for ham.


Lewis Hamilton bejler alvorligt til titlen, men får han lov?
(Foto: McLaren)

De overordnede i teamet har også deres syn på det kommende Grand Prix. Martin Whitmarsh fortæller at der i pausen har været arbejdet på højtryk i det omfang der har været muligt på alle teamets faciliteter. Det være sig i Woking, Brixworth og i Stuttgart. Man søger efter yderligere forbedringer, idet man ved at på de hurtigere baner, kan Ferrari altså godt gå hen og være en stor trussel. Norbert Haug er lidt mere fremsynet i sin udtalelse og siger blandt andet at selv om at man er godt forberedt til det tyrkiske Grand Prix, så er sæsonen slet ikke slut endnu. I de næste par måneder skal de sidste vigtige Grand Prixer afvikles og det er derfor vigtigt at alle i teamet bevarer fokus og den høje koncentration.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk