I et særdeles underholdende løb beviste den 23-årige Montoya endnu engang foran 70.000 tilskuere, at hans supertalent som racerkører kan der ikke rokkes en milimeter ved. Fra den for ham uvante lave startplacering som nr. 10 behøvede han kun omkring 10 omgange førend at han var med helt fremme i feltet. En bemærkelsesværdig forandring i forhold til de setup problemer, som teamet igennem hele weekend har måttet kæmpe med. Teamet havde dog valgt at bruge det mest af lørdag aften og nat på at finde en løsning på problemet, og det må man jo sige, at det lykkedes til fulde.
Allerede på omgang nr. 64 overtog Montoya 1. pladsen da han i en flot manøvre overhalede pole-sitter Max Papis, der ellers på fornem vis havde forsvaret hans 1. plads. I noget nær resten af løbet forsvarede han sig flot mod de angreb som en stærkt kørende Dario Franchitti konstant satte ind.
Montoya's teamkammerat, Jimmy Vasser, kørte også et meget flot løb. Han var hele tiden med forrest i feltet og havde tilsidst en gevaldig kamp med Max Papis og Helio Castro-Neves som han dog formåede at holde bag sig. De 3 sluttede derefter i den nævnte rækkefølge.
Jan Magnussen blev en meget positiv overraskelse i dette hans første oval-bane løb. Han startede på en 16. plads, men faldt efter starten et par pladser tilbage, og var på et tidspunkt faktisk 20-22 sekunder efter de forreste. Derefter begyndte han stille og roligt at avancere op igennem feltet. Han nåede helt frem til en 10. plads, men på omgang nr. 85 gik det galt. Roberto Moreno forsøgte at overhale Jan indenom i sving nr. 1 med det resultat at han ramte danskerens Reynard-Ford Champ Car, hvorved Jan oplevede en anden form for debut, nemlig en tur baglæns op i betonvæggen. Jan slap dog heldigvis uskadt fra det møde. Moreno kunne ironisk nok fortsætte i løbet og sluttede på en 9. plads.
Michael Andretti og Paul Tracy sørgede også, at tilskuerne fik lidt action. Efter Magnussen's og Moreno's uheld blev løbet restartet på omgang nr. 99. I sving nr. 3 forsøgte Tracy at overhale Andretti udenom med det resultat af begge bilerne fortsatte baglæns op i betonvæggen. Tracy selv slap uskadt fra ulykken, hvorimod Andretti var nødt til at slå et lille smut forbi det mobile CART hospital med en meget øm fod. Efter en behandling, hvor foden blev lagt på is, kunne Andretti dog vende tilbage til pit-området.
Netop denne form for overhalings-manøvre har før i tiden givet Tracy øgenavnet "Paul Tracy's School For Blind Drivers", og Andretti var bestemt heller ikke særlig imponeret af canadierens overhalingsforsøg. De havde begge ellers kørt et meget flot løb, hvor de begge fra startplaceringer helt nede som nr. 17 og 18 havde kørt sig flot op igennem feltet.
Alt i alt må man sige, at det var et meget underholdende løb og dermed den bedst tænkelig gave til ejeren af Chicago Motor Speedway, Chip Ganassi.
Det næste løb i FedEx CART serien er Molson Indy i Vancouver, Canada. Løbet køres søndag d. 5. september 1999 og vises på Eurosport samme dag kl. 22:00 CET.
www.cart.dk
Frank Williams er endda villig til at tage Zanardi i forsvar - måske for at minimere skaderne efter at have fået årets flop ind i teamet. Zanardi skiftede i det sidste løb kørestil. Han er begyndt at bremse med venstre fod, men det er noget der tager tid eftersom han de sidste mange år udelukkende har anvendt den højre for til at bremse med.
I skrivende stund er løbet på omgang nr. 110 og det har udviklet sig til en indædt kamp mellem de to topkandidater til ChampCar-titlen, Dario Franchitti og Juan Pablo Montoya. Løbet blev i den første del ført af en tidligere Formel 1-kører, Max Papis.
På trods af et ærgeligt exit må det siges at være en flot debut for Jan. Vi håber at det giver credit hos Patrick Racing eller i et andet team!
I træningskørslerne op til løbet har Papis været én af de dominrende kørere. Han var hurtigst både i fredagens og lørdagens formiddagstræninger og bl.a. 2. hurtigst i fredagens eftermiddagstræning.
Samtidig er denne pole-position, som han fik i hus takket være en omgangstid på 22,788 sekunder (162,559 mph.), en gevaldig opmuntring for den 29-årige italiener efter hans nedtur i U.S. 500 løbet, hvor han løb tør for brændstof med kun 100-200 meter fra mål på den allersidste omgang. Han har, indtil videre, kørt 53 CART løb, og hans hidtil bedste startplacering havde været en 13. plads i Houston i 1998.
Man skal dog lige huske på, at på dette tidspunkt kørte han hos Arciero/Wells teamet i en Reynard-Toyota Champ Car. Netop Toyota haltede også dengang efter de 3 andre motorleverandører (Honda, Ford og Mercedes), så det var svære odds han var oppe imod. Med hans skifte til Team Rahal i denne sæson som afløser for team-ejer, Bobby Rahal, kører Papis nu i en langt mere konkurrencedygtig Reynard-Ford Champ Car, og det har hjulpet betydelig på hans start- og løbsplaceringer i denne sæson.
Mark Blundell blev en lidt overraskende nr. 2 i kvalifikationen med 22,813 sekunder (162,381 mph.). Han har bestemt også brug for et godt resultat efter en ikke alt for god sæson. Meget tyder dog på, at Blundell også kører hos PacWest teamet næste år. Vi forventer, at teamet officielt annoncerer dette i den nærmeste fremtid.
3. hurtigst var Jimmy Vasser med 22,820 sekunder (162,331 mph.). Han var dermed endnu engang hurtigere end hans team-kammerat, Juan Pablo Montoya, der har haft besvær med at finde det helt rigtige setup. Montoya starter iøvrigt helt nede som nr. 10.
Dario Franchitti og Helio-Castro-Neves er de to sidste i Top-5 startplaceringerne. Franchitti's hurtigste omgang lød på 22,825 sekunder (162,296 mph.) og Castro-Neves' 22,832 sekunder (162,246 mph.). For Franchitti er det uden tvivl tilfredsstillende, at han starter 6 placeringer foran Montoya, der jo er hans værste konkurrent i PPG Cup'en (mesterskabet). For Castro-Neves er hans startplacering som nr. 5 helt sikkert også opmuntrende. Han var i starten af denne sæson utrolig stærkt kørende, men har siden da været plaget af tekniske problemer. Han har, ligesom Papis, også været én af de dominerende kørere i træningskørslerne, så hold endelig godt øje med ham i søndagens løb.
For danske Jan Magnussen blev det en tilfredsstillende kvalifikation. Hans hurtigste omgang kørte han i tiden 23,568 sekunder (157,179 mph.), hvilket kun var 0,7 sekunder efter Papis, men trods dette var det altså "kun" nok til at give ham en startplacering som nr. 16. Alligevel var det meget flot når man tager i betragtning af, at det er første gang, at han kører på en oval-bane. Hvis han undgår at komme i "klammeri" med de andre kørere, når starter går, så kan det blive en positiv oplevelse at se ham i denne krævende form for motorsport. Dog skal man lige huske på, at Jan først og fremmest er med for at lære og drage erfaringer om oval-bane løb, så forventninger skal helst ikke skrues alt for højt op.
Lørdagens kvalifikation i Chicago fik ellers ikke den bedste start. Jan var meget heldig med, at han startede før Richie Hearn, for hans Toyota motor havde besluttet sig for at udånde i en kæmpe røgsky og med masser af olie på bane som følge. Derfor var man nødt til at afbryde kvalifikationen i ca. 10 minutter for at offcials kunne få rengjort banen. Den næste kører, der fik problemer var Luiz Garcia Jr. fra Hogan Racing. Under hans 1. kvalifikationsomgang spandt han i hans Lola-Mercedes Champ Car, hvorefter han ramte betonvæggen. Han slap dog uskadt fra den ulykke, men fik altså ikke noteret nogen tid. Han starter derfor som nr. 27 i søndagens løb.
Det blev