Felipe Massa har langt fået den sæson som han havde ønsket sig. Temperamentet har nok arbejdet lidt imod ham, samt at Ferrari teamet heller ikke har gjort det nemmere for ham. Senest set i Ungarn hvor det var galt med beregningerne af benzinmængden, samt at påfyldningen heller ikke fungerede optimalt.
Nu er der dog draget en konsekvens heraf. Til det tyrkiske GP i den kommende weekend, får Felipe Massa et helt nyt chassis - med nummeret 263 - i et forsøg på at præstere bedre. Det nye chassis er i sommerpausen blevet samlet og man har kørt den såkaldte shakedown eller funktionstest.

Felipe Massa får nyt chassis til det tyrkiske Grand Prix
(Foto: Ferrari)
Derudover har Ferrari erkendt selv at have fejlet. En hel del procedurer i forbindelse med pitstops, er blevet revurderet, ændret og i særdeleshed øvet her i sommerpausen for at undgå gentagne fejltagelser. Fejltagelser som de der blev begået på Hungaroring.
Renault har tidligere meldt ud at denne sæson har haft sine besværligheder. Man havde fra start vanskeligt ved at få dæk og bil til at arbejde sammen, og så er førstekøreren ikke den samme som før. Giancarlo Fisichella får god modstand af Heikki Kovalainen som faktisk kun er et point efter. Renault ligger på en samlet fjerdeplads. Williams kan i teorien nappe denne placering, men skal være mere konstante. Renault skal dog ikke slække på nogen områder.

Fisichella har kun ét point mere end holdkammeraten
(Foto: Bridgestone)
Giancarlo Fisichella anser det meget omtalte sving 8 som det måske vanskeligste sving i Formel 1 kalenderen. Svinget skal rammes rigtigt, ellers koster det tid og ofte også placeringer. Fisichella har tidligere gjort det godt på banen, men har stået i skyggen af sin tidligere førstekører. Denne gang må han vise hvad han og bilen kan.
Heikki Kovalainen har kun et begrænset kendskab til banen, når vi snakker Formel 1. Kun et par enkelte opvisningsrunder er det blevet til, for et par sæsoner siden. Det var i forbindelse med World Series of Renault. Også han nævner sving 8, men mere som værende mere spændende end vanskelig. Han er dog fuldt ud klar over svingets sværhedsgrad.

Kovalainen startede skidt, men vokser efterhånden med opgaven
(Foto: Bridgestone)
Fornemmelsen hos Renault er at man skal køre med mere downforce end det umiddelbare oplagte valg. På grund af banens opbygning med alt fra små snævre sving til middel skarpe sving videre til temmelig lange stræk, gør at man sandsynligvis vil vælge at køre med mere downforce. To faktorer spiller ind her. De små skarpe sving og især ved sving 12 gør udslaget. Ligeledes skal bilens setup passe til sving 8 som udover at være udfordrende, også er temmelig ujævn. Det gør at man ikke sætter bilen op efter dette sving, men hvor kørerne prøver at undgå de værste ujævnheder. Derfor skal der være mere downforce end det umiddelbare valg ville være. Renault håber selvfølgelig på et godt udkomme af Tyrkiets Grand Prix. Man ved godt at man ikke kan nå ret meget i denne sæson.
Williams teamet har ikke nået tidligere tiders niveauer, men gør det vel bedre i år end i de seneste sæsoner. I hvert fald har man klaret sig bedre end Toyota som leverer motorerne til Williams teamet. Toyota mener selv at de vil klare sig bedre end hidtil i denne sæson, når det går løs i Istanbul Park. Men hvad med Williams?

Alex Wurz
(Foto: Bridgestone)
Teamet har ikke rigtigt meldt ud hvad de har foretaget sig i sommerpausen, men der vil ganske givet komme nye dele på bilerne. Det man sikkert også har arbejdet med er holdbarhed. Bilerne har ofte nogle temmelige underlige udfald, som enten sender dem ud af løbet, eller placerer dem langt tilbage. Lidt ungdommeligt vovemod har også kostet placeringer.
Hvor om alting er, så er kørerne klar til at køre Tyrkiets GP. Både Alexander Wurz og Nico Rosberg meget opsatte på at skal køre på banen. Alex Wurz har det sådan at udover at den er både sjov og svær at køre på, så har den også et fysisk element. Den er fysisk krævende for kørerne at køre på. Og hvad kan én kører ønske sig mere? Nico Rosberg prøvet banen i GP2 klassen også, og har en særdeles god følelse af banen.

Nico Rosberg
(Foto: Bridgestone)
Sam Michael mener at hans team sandsynligvis vil køre med en del downforce. Mestendels på grund af de mange forskelligartede sving som banen indeholder. Det kommer så til at koste på langsiderne. Men det vil træningssessionerne sikkert give et svar på. Desuden påpeger Sam Michael at afhængig af setup, så vil man holde et godt øje med dækkenes slid. Han mener også at de fleste teams vil være på én to-stops strategi.