Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.8.1999
 Schumacher venter
 Alesi til Prost
 Ruslands Grand Prix bestræbelser
 Satsede McLaren?
 
22.8.1999
 Michael tilbage til Belgiens Grand Prix
 Reklamefilm for F1
 Derfor udgik Diniz
 Monza er fixpunktet
 

Hop til top24.8.1999

Schumacher venter

Ifølge Ferrari-talsmanden Claudio Berro kommer Michael Schumacher ikke til start til det belgiske grand prix på Spa og dermed får Mika Salo endnu et løb i racer nummer 3. Michael Schumacher ventes imidlertid til start når der blændes op for den helt store Ferrari-festival på Monza. Hvilket comeback vil det ikke være foran over 200.000 jublende tifosis?

Michael Schumacher holder imidlertid ikke ferie - men vil træne intensivt for at blive klar til løbet på Monza. Derudover vil han stå i spidsen for teamets test der naturligvis finder sted på Monza - i ugen forud for grand prix'et. Efter at have kørt en løbsdistance på Mugello ventes det at Schumacher er tilbage i topform. Teamet vil dog se om Schumacher kan holde til en hel distance inden man tilmelder ham til det italienske grand prix der køres den 12. september.

Det man så undrer sig over i Formel 1-kredse er hvorfor teamet har forsøgt at få tyskeren klar til Spa. For ikke så få dage siden sagde Claudio Berro at Monza hele tiden har været målet - men Michael Schumacher har været meget ivrig efter at komme tilbage - hvilket der naturligvis ikke er noget at sige til. Alt efter resultatet på Spa kan Michael Schumacher stadig nå at være med i VM... Men så må Irvine ikke få særlig mange point på Spa!

I de tyske medier kan man spore en vis bitterhed - blandt det var ventet at Spa kunne være den perfekte ramme om Michael Schumachers comeback. Banen er bestemt en af Schumachers favoritter - og har en særlig plads i hans hjerte. Det var her han debuterede i 1991 og det var også der han vandt sin første sejr - og siden da er det blevet til yderligere 3 sejre på Formel 1's smukkeste bane. For et par dage siden var jublen i de tyske medier så høj at de kom med kommentarer: 'vi glæder os til at se Michael igen og specielt til at se ham give Irvine og Hakkinen baghjul!' Kilder i Italien siger at det planlagte lægetjek på torsdag med FIA er blevet aflyst , fordi man stadig mener at det kan skade Schumacher på længere sigt hvis han ikke er 100% klar. Hvis Schumacher skal stille til start skal det lægetjekket være gennemført kl. 18 på torsdag - så det kan nåes endnu...

BB  


Hop til top
Alesi til Prost

Nu er det officielt: 35-årige Jean Alesi med en fortid hos Tyrrell, Ferrari og Benetton skifter i den kommende sæson til Prost. Alain Prosts team har netop offentliggjort at Alesi overtage det ene sæde hos Prost-Peugeot. Han erstatter enten Olivier Panis - der enten bliver eller skifter til Arrows, eller Jarno Trulli som efterhånden er ret sikker på at overtage Damon Hills plads. De andre kandidater til det andet sæde er Stephane Sarrazin og Nick Heidfeld - og det ventes at man vil satse på en af de unge kørere i et mix med den erfarne Alesi.
BB  


Hop til top
Ruslands Grand Prix bestræbelser

Rusland optrapper sine bestræbelser for at få et grand prix til landet med planer om at nybygge en standard F1 bane. Anlægget skal bygges ca 130 km syd for Moskva og financieres af den Libanesiske forretningsmand Koueider von Heidebrand und der Lasa.

Anlægget skal være 5 km langt og vil også omfatte et hotel med konference faciliteter og en tema park. Den Libanesiske entreprenør venter i øjeblikket på tilladelse fra FIA, før arbejdet sættes i gang. Projekteringen af banen, som bliver 100% privatfinancieret, omfatter en del svingprofiler som er kopieret fra andre baner.

Imidlertid er der også planer om en rivaliserende bane nord for Moskva tæt ved Sheremetyevo lufthavnen. Dette projekt, som anføres af den førende russiske bil-boss Oleg Iarovoy, skal placeres i et område uden støjrestriktioner.

Ledende kræfter i F1-verdenen mener dog at begge projekter vil være kraftigt handicappede af den betydelige kriminalitetsbølge, der plager Rusland.

GRN  


Hop til top
Satsede McLaren?

Hos McLaren og Bridgestone har man undersøgt de to dæk der gav David Coulthard og senere Mika Hakkinen en snurretur på Hockenheim. Efter godt en måneds undersøgelser er resultatet officielt stadig - "vi ved det ikke..."

Bridgestone har især været opsat på at finde fejlen - og det er ikke lykkedes dem at forklare hvorfor Mika Hakkinen spandt af banen med godt 330 km./t. Både McLaren og Hakkinen ville gerne have et svar på hvorfor det skete og Hakkinen har flere gange udtrykt bekymring hvis det skulle ske igen på for eksempel Monza hvor hastighederne runder 330 km./t. på store dele af banen. Som udgangspunkt har man konkluderet at det ikke var sjusk eller halvdårlige dæk der var skyld i uheldet. Teorier om at bagvingen skar ned i dækket afvises. Bridgestone kan ikke finde en ridse der har punkteret eller ødelagt dækket. Der skal ikke en ret stor ridse til at dækket kan eksplodere, men selv under mikroskop kan man ikke finde en ridse - dermed må teorien om bagvingen lægges på hylden.

I stedet skal man måske mere se på hvordan McLaren behandlede dækket og hvordan det var 'forberedt'. Trykket i dækket kan være steget stærkt og derfor fået det til at eksplodere - måske fordi man hos McLaren satsede på et lav dæktryk!

Det afvises naturligvis blankt af Ron Dennis: "Ved begge uheld var vi indenfor den tilladte grænse!" Hos Bridgestone har man en mindstegrænse på 17,5 PSI eller det som svarer til 1,2 bar (som man kender fra sine egne dæk...) Teknikere vil ikke afvise at dæktrykket har været lige lidt lavere - og at man derfor har satset! Men der er flere men'er i dette: Blandt andet havde de to kørere ikke kørt særlig længe med deres dæk inden de spandt. Derfor bør det i teorien være svært at komme op på de ekstreme temperaturer der ville ødelægge dækket. Uheldet er bestemt kandidat til årets mystiske hændelse...

BB  


 

Hop til top22.8.1999

Michael tilbage til Belgiens Grand Prix

I går udtalte Michael Schumacher's læge, Doctor Schnopfler, at det endnu var for tidligt at sige noget om, hvornår Michael Schumacher kunne genoptage sin Formel 1 karriere.

Dette fik Ferrari teamet til at anmelde 3 kørere til det Belgiske Grand Prix næste weekend, selv om reglementet kun tillader at to af dem kommer til start. Dette var selvfølgelig gjort for at sikre sig muligheden for at indsætte Michael Schumacher i stedet for Mika Salo, hvis hans helbredstilstand tillod det.

Og idag kom så meddelelsen fra Ferrari teamet om at Michael Schumacher stiller op i det Belgiske Grand Prix.

Efter at han har kørt 65 omgange på Mugello banen i Italien, en bane der rent teknisk er meget lig Spa, og da han under disse testkørsler oven i købet kørte hurtigere end Eddie Irvine, der ellers havde trænet der i flere dage, så var han ikke længere i tvivl. Michael Schumacher's ben var lige efter testkørslen lidt hævet, men i følge lægerne er det "helt normalt" og vil ikke komme til at give længere varende skader. Lægerne er i øvrig meget overrasket over hvor hurtigt at Michael Schumacher er kommet sig oven på sit uheld i det Engelske Grand Prix den 11. juli.

Det eneste der nu kan forhindre Michael Schumacher i at stille op, er hvis han ikke kan klare FIA's test. Den går ud på at en kører skal kunne komme op og ud af en Formel 1 racer på fem sekunder.

Mika Salo står for shakedown af Ferrari racerne til Belgiens Grand Prix, men han kørte kun 1 omgang på banen idag.

AN  


Hop til top
Reklamefilm for F1

Sylvester Stallones meget omtalte Formel 1-film - som der har været ret stille omkring - bliver efter al sandsynlighed en reklamefilm der skal promovere Formel 1 i USA. Stallone var til stede ved det ungarske grand prix hvor han var gæst hos BAR og her talte han blandt andet med Bernie Ecclestone der er en af bagmændene bag den nye film - 'Into thin air'.

De amerikanske arrangører ser frem til filmen og håber at den vil skabe masser af PR for løbet der skal afholdes på inderkredsen af den legendariske Indianapolis.

Hvem der ellers skal spille med i filmen er det fortsat sparsomt med oplysninger om. Blandt andet har Dustin Hoffmann været nævnt i rollen som teamchef, men de sidste rygter menes at vide at Stallone ikke skal spille Formel 1-kører, men i stedet en teamchef der satser på en ung og talentfuld kører. Andre rygter vil vide at der er skævet til Ayrton Senna og hans karriere i Formel 1. Det ventes at flere af de nuværende kørere i Formel 1 får mindre roller - om ikke andet så i klip fra race. Man kan så håbe at det ikke bliver for amerikansk med masser af Coca-Cola eller Budweiser-reklamer og et par løb på en oval... Det ventes at filmen får premiere næste sommer.

BB  


Hop til top
Derfor udgik Diniz

Hvis man skal tro de seneste rygter så er der ren anarki hos Sauber. Efter løbet sagde Jean Alesi at nu var det slut med Sauber-teamet - de løb tør for benzin. Men det var ikke kun i forbindelse med Alesi at der gik noget galt. Pedro Diniz spandt af banen - og nu skulle årsagen være fundet...

Pedro Diniz og Jean Alesi lå længe og duellerede om en af de mere sekundære placeringer - med Diniz som den der var forrest. Flere gange afvise brasilianeren angreb fra Alesi. Noget inde i løbet får Diniz at vide at han skal til at sætte tempoet op. Dette kommer fra hans egen ingeniør. Men kort tid efter får han at vide fra Peter Sauber at han skal sætte farten ned og lade Alesi komme forbi. Straks derefter kommer endnu en kontramelding: 'Du overhører det bare' - og så begynder de to herrer ellers at diskutere højlydt mens Diniz kan høre balladen. Han mister derfor koncentrationen og spinder af! Er Sauber kommet helt i krise? Man skulle tro det når der er så meget ballade...

BB  


Hop til top
Monza er fixpunktet

Efter Michael Schumachers vellykkede comeback hos Ferrari da han kørte nolge omgange i sin Ferrari på Mugello, er der mange der tror og håber på at han gøre comeback til det forestående belgiske grand prix. Men talsmænd hos Ferrari har hele tiden peget på Monza som det grand prix hvor de ventede at han ville komme tilbage, og efter testen på Mugello holder de stadig fast i dette synspunkt.

Det som testen især viste var at Michael Schumacher stadig kan sit kram - nemlig at køre hurtigt. Selvom der ikke kom officielle tider skulle Irvine ikke have kørt hurtigere end Schumacher på trods af at tyskeren ikke havde det nemt i cockpittet, og det var helt tydeligt at han ikke ville kunne leve op til de krav der stilles til kørerne - du skal være ude af cockpittet på mindre end 5 sekunder... Det tog mindst 3 gange så lang tid! Inden Schumacher kan få endelig grønt lys til at køre grand prix skal han overfor Formel 1's læge Sid Watkins, kunne bevise at han kan komme ud af cockpittet på mindre end 5 sekunder. Læg dertil at der skal køres i godt halvanden time på Spa - og ikke korte stints som i testen på Mugello - vil det nok være bedst at være helt rehabiliteret.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk