I Tyskland er der stærk konkurrence mellem Nürburgring og Hockenheim, som har kontrakt indtil 2006. Nürburgring har kontrakt til 2002, men har bedre politisk støtte og har planer om at investere adskillige millioner dollar i nyudvikling og infrastruktur. Dermed er det et åbent spørgsmål om Hockenheim kan magte denne udfordring.
Blandt de 22 'soldater' der invaderer den smukke omegn af den lille og normalt søvnige by, Francorchamps, er også BAR-kørerne Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta. Den smukke bane er et velfortjent afbræk i mange stereotype baner der mangler det fundamentale - nemlig hurtige sving, krydret med langsider og kuperet terræn. Spa har det hele og er den eneste racerbane i Formel 1-kalenderen der kommer nærmest til det som Formel 1 egentlig handler om - nemlig race!
Ikke overraskende er Jacques Villeneuve helt glad ved tanken om at Spa er den næste ret på Formel 1-menuen: "Spa er en utrolig bane og jeg kan virkelig lide at køre på den. Jeg har ikke haft den store succes her, selvom jeg tidligere har gjort det godt i kvalifikationen. Det er tilfredsstillende at køre her - der er gode sving og banen følger landskabet på en majestætisk måde," siger Jacques Villeneuve der stadig er på jagt efter at se det ternede flag i denne sæson. "Når man gennemfører en omgang på Spa føler man at man har udført noget - du er kommet et sted hen," siger han med et smil på læben. "Eau Rouge er et utroligt sving som kan tages med speederen i bund. Jeg håber at jeg stadig kan gøre det igen i år," siger Villeneuve der er en af vilde kørere der holder foden på speederen i Formel 1's mest spektakulære sving. Som bekendt forsøgte han sidste år at holde fuld skrue igennem - og resultatet blev et kæmpe crash samt et stk. totalødelagt Williams-racer. Uheldet betegnede han senere betegnede som 'hans bedste crash'.
Ricardo Zonta er godt nok nybegynder i Formel 1, men han kender allerede Spa meget godt. "Spa er den længste bane i sæsonen. Den har masser af mellem og hurtige sving. Jeg har kørt her to gange i Formel 3000 og sluttede nummer 5 sidste gang," siger Zonta. Om det legendariske Eau Rouge sving siger han: "Man skal holde foden på gennem dette sving, men de nye rillede sving kan gøre svinget endnu mere svært end det normalt er. Det er vigtigt at få et godt exit fra Eau Rouge fordi Raidillion og den lange Kemmel-strækning følger lige efter," analyserer Zonta.
Teamet har igen stor entusiasme til det kommende løb og de mener at banen passer godt til deres chassis - eneste problem er at de mangler hestekræfter på langsiden!
I træningen forud for grand prix'et i 1993 havde han karrierens hidtil største crash. Med næsten 300 km./t. svigtede det aktive ophæng da han forsøgte at komme igennem svinget. Hans Lotus kørte ind i en af murene i udgangen af svinget og blev slynget rundt mens raceren blev splittet fra hinanden. På trods af at Lotus'en var totalsmadret slap Zanardi billigt fra uheldet - men han var ude af Formel 1 resten af sæsonen.
"På trods af det faktum at det er på Spa at jeg har de værste minder i min karriere med det store uheld jeg havde, kan jeg stadig lide stedet - jeg elsker det faktisk," siger han. "Det som virkelig gør den speciel er de forskellige sving. Det er en smuk bane, men jeg håber at det ikke vil regne, fordi det er bedst at køre race i tørvejr hvor vejgrebet er godt," fortsætter han. Det med regnvejr kan nok ikke garanteres - Spa er kendt for sit skiftende og lunefulde vejr.
Michael Schumacher holder imidlertid ikke ferie - men vil træne intensivt for at blive klar til løbet på Monza. Derudover vil han stå i spidsen for teamets test der naturligvis finder sted på Monza - i ugen forud for grand prix'et. Efter at have kørt en løbsdistance på Mugello ventes det at Schumacher er tilbage i topform. Teamet vil dog se om Schumacher kan holde til en hel distance inden man tilmelder ham til det italienske grand prix der køres den 12. september.
Det man så undrer sig over i Formel 1-kredse er hvorfor teamet har forsøgt at få tyskeren klar til Spa. For ikke så få dage siden sagde Claudio Berro at Monza hele tiden har været målet - men Michael Schumacher har været meget ivrig efter at komme tilbage - hvilket der naturligvis ikke er noget at sige til. Alt efter resultatet på Spa kan Michael Schumacher stadig nå at være med i VM... Men så må Irvine ikke få særlig mange point på Spa!
I de tyske medier kan man spore en vis bitterhed - blandt det var ventet at Spa kunne være den perfekte ramme om Michael Schumachers comeback. Banen er bestemt en af Schumachers favoritter - og har en særlig plads i hans hjerte. Det var her han debuterede i 1991 og det var også der han vandt sin første sejr - og siden da er det blevet til yderligere 3 sejre på Formel 1's smukkeste bane. For et par dage siden var jublen i de tyske medier så høj at de kom med kommentarer: 'vi glæder os til at se Michael igen og specielt til at se ham give Irvine og Hakkinen baghjul!' Kilder i Italien siger at det planlagte lægetjek på torsdag med FIA er blevet aflyst , fordi man stadig mener at det kan skade Schumacher på længere sigt hvis han ikke er 100% klar. Hvis Schumacher skal stille til start skal det lægetjekket være gennemført kl. 18 på torsdag - så det kan nåes endnu...
Anlægget skal være 5 km langt og vil også omfatte et hotel med konference faciliteter og en tema park. Den Libanesiske entreprenør venter i øjeblikket på tilladelse fra FIA, før arbejdet sættes i gang. Projekteringen af banen, som bliver 100% privatfinancieret, omfatter en del svingprofiler som er kopieret fra andre baner.
Imidlertid er der også planer om en rivaliserende bane nord for Moskva tæt ved Sheremetyevo lufthavnen. Dette projekt, som anføres af den førende russiske bil-boss Oleg Iarovoy, skal placeres i et område uden støjrestriktioner.
Ledende kræfter i F1-verdenen mener dog at begge projekter vil være kraftigt handicappede af den betydelige kriminalitetsbølge, der plager Rusland.
Bridgestone har især været opsat på at finde fejlen - og det er ikke lykkedes dem at forklare hvorfor Mika Hakkinen spandt af banen med godt 330 km./t. Både McLaren og Hakkinen ville gerne have et svar på hvorfor det skete og Hakkinen har flere gange udtrykt bekymring hvis det skulle ske igen på for eksempel Monza hvor hastighederne runder 330 km./t. på store dele af banen. Som udgangspunkt har man konkluderet at det ikke var sjusk eller halvdårlige dæk der var skyld i uheldet. Teorier om at bagvingen skar ned i dækket afvises. Bridgestone kan ikke finde en ridse der har punkteret eller ødelagt dækket. Der skal ikke en ret stor ridse til at dækket kan eksplodere, men selv under mikroskop kan man ikke finde en ridse - dermed må teorien om bagvingen lægges på hylden.
I stedet skal man måske mere se på hvordan McLaren behandlede dækket og hvordan det var 'forberedt'. Trykket i dækket kan være steget stærkt og derfor fået det til at eksplodere - måske fordi man hos McLaren satsede på et lav dæktryk!
Det afvises naturligvis blankt af Ron Dennis: "Ved begge uheld var vi indenfor den tilladte grænse!" Hos Bridgestone har man en mindstegrænse på 17,5 PSI eller det som svarer til 1,2 bar (som man kender fra sine egne dæk...) Teknikere vil ikke afvise at dæktrykket har været lige lidt lavere - og at man derfor har satset! Men der er flere men'er i dette: Blandt andet havde de to kørere ikke kørt særlig længe med deres dæk inden de spandt. Derfor bør det i teorien være svært at komme op på de ekstreme temperaturer der ville ødelægge dækket. Uheldet er bestemt kandidat til årets mystiske hændelse...