Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.8.2000
 Coulthard - Jeg er også urørlig
 Frentzen kan ikke få nok af Spa
 Schumacher - Ingen dårlig start
 Panis frygter ikke Villeneuve
 Klarhed om Prost i næste uge
 Schumachers familieudstilling
 Kvalifikation igen om fredagen?
 Diniz protesterer - mod Sauber!
 
24.8.2000
 Briatore benægter udtalelser
 Brawn vil blive, men...
 Ferrari har ny motor med
 Schumacher - Sejr ikke et must
 FIA ændrer ikke dæk-regler
 Prost med Ferrari motor
 Kampen om testsæderne
 Gene & Telefonica bli'r
 Wurz har stadig en chance
 Bridgestone - 4 dæktyper til Spa
 Villeneuve udtaler sig om Schumacher
 

Hop til top25.8.2000

Coulthard - Jeg er også urørlig

David Coulthard forsøger stadig at hægte sig på i kampen om VM, men siden Østrig har han stået i skyggen af Hakkinen, der har fået et midtvejs comeback. Skotten tror dog stadig at han har vist kørsel som berettigere til en VM-titel.

"Hvis man ser på de løb hvor jeg fik det samlet, så var jeg uovervindelig. Hvis jeg kan levere den slags præstationer i de næste par løb, så vil Mika og Michael ikke være en trussel for mig," siger Coulthard - men tilføjer i samme moment: "det bliver dog ikke nemt!"

Han ønsker at være med helt til sidst - og en 3. plads i VM vil være skuffende. "Jeg vil ikke blive glad for at blive nummer 3, men lad os nu se hvordan sæsonen ender," siger han.

Om det bliver en to-mands eller fire-mands duel i det sidste løb vides endnu ikke, men muligheden er til stede. "Vi kan komme til det sidste løb hvor kun to af os har en chance for at vinde VM eller også bliver det os alle fire. I begyndelsen af sæsonen sagde alle at Michael ville blive mester, men det har ændret sig nu," siger han og forudser at det vil bølge frem og tilbage i de resterende fem løb.

Spionerer Hakkinen

Samtidig har Coulthard begyndte et arbejde med at spionere Hakkinen - og her er det hans starter som er interessante at studere nærmere. "Mine sidste par starter har ikke været gode nok, men vi har set på data for at se hvordan Mika har gjort det. Men et er at forstå hvordan det udføres, det er noget andet at være i stand til det," siger han om den knivskarpe balancegang ved starten. "Mika har vist i de sidste par løb at det ikke er total vigtigt at kvalificere sig forrest - det gælder om at føre igennem det første sving," siger Coulthard der altså håber at kunne gøre finnen kunststykket efter i Belgien.

BB  


Hop til top
Frentzen kan ikke få nok af Spa

Jordan har gode minder fra Spa - det var her de fik deres første pole og det var også her at de sikrede sig deres første sejr. Frentzen håber på et godt resultat - selvom resten af sæsonen ikke rigtig har vist det helt store.

"Jeg ser hvert år frem til det belgiske grand prix. Spa er en af mine tre favoritbaner, ikke mindst fordi den ikke altid er i brug, så vi ikke kan teste der," siger Frentzen med en skjult hentydning til de mange tests der ellers bliver kørt på baner før løbsweekender i Europa.

"Man kan simpelthen ikke få nok af den," siger tyskeren rosende. Han håber at den nye EJ10B vil kunne levere en god præstation. "Den hurtige bane skulle passe vores EJ10B bedre end den snævre og kringlede bane i Ungarn," forklarer han og peger også på det kaotiske vejr der til tider rammer banen, som noget det gør det spændende at køre på banen.

Samtidig er det tæt på at være et hjemmebaneløb for Frentzen. "Banen er den, der ligger tættest ved min hjemby, og der kommer som regel mange derfra, for at følge mig og løbet, så på den måde, er det en slags hjemmebane for mig," siger Frentzen.

BB  


Hop til top
Schumacher - Ingen dårlig start

Michael Schumacher afviser at han skulle være blevet dårligere til at starte. Der er kommet en hel del kritik af teamets starter. I Ungarn kørte Hakkinen sig frem fra 3. position til at føre løbet og dermed var Schumachers forhåbninger om at vinde løbet brast.

Men tyskeren afviser at kritikken, og mener at pressen har en tendens til at skyde helt forbi målet. "Jeg har fået nogle ret gode starter allerede i år, men man kan ikke altid få dem," siger tyskeren.

"Folk har en tendens til at generalisere, end til at lave en ordentlig analyse," siger han kritisk om kritikerne. Han mener at det mere har været en undtagelse at Hakkinen var så god. Han var lige en tand bedre. Faktisk var starten ikke helt så ringe endda. "Jeg selv, Rubens og Ralf kom også meget godt af sted. Kun Mika var lidt bedre," forklarer han.

Og så kan det jo være at Schumacher denne gang får den bedste start. "De kommer dog ikke hver dag," siger tyskeren.

BB  


Hop til top
Panis frygter ikke Villeneuve

Olivier Panis kommer til et af de teams i Formel 1 som bliver domineret totalt af førstekøreren. Villeneuve er BARs mand - og det bliver han ved med at være også selvom Panis kommer til teamet. Men franskmanden frygter ikke canadieren.

"Jeg ved at BAR er Jacques' team, men jeg har lært en masse i år. Jacques er en meget hurtig kører, men det ved jeg også at jeg er," siger franskmanden der skifter den 'trygge' tilværelse som testkører hos McLaren ud med en plads hos BAR-Honda.

Panis var i starten af 1997 på toppen af karrieren - men uheldet i Canada satte ham langt tilbage. Han brækkede begge ben og kom sig i rigtig - men efter et år hos McLaren er han igen på vej tilbage, og er måske stærkere end tidligere.

Manden der fyrede ham sidste år, Alain Prost mener at det har været en fordel at holde et års pause og så vende tilbage. "Til tider vil et års pause fra race ikke være dårligt for en kører. Jeg tror at han kan komme stærkere igen end tidligere," siger Prost der selv har prøvet at holde et års pause. Det skete i 1992 hvor han holdt fri og så vendte tilbage i 1993 til yderligere en sæson, hvor han blev verdensmester, og derefter lagde hjelmen på hylden som aktiv grand prix-kører.

BB  


Hop til top
Klarhed om Prost i næste uge

Der har været utrolig mange rygter omkring Prost om hvem der skal leverer motorer til dem næste år i stedet for Peugeot der som bekendt forlader teamet ved udgangen af denne sæson.

I går kom der er en pressemeddelelse som tog afstand fra de rygter der var om at de vil køre med motorer fra Ferrari næste år. "Prost vil gerne afklare, modsat det der kommer frem i pressen, at der til dato ikke er nogen kontrakt for levering af motorer til sæsonen 2001," siges der i pressemeddelelsen.

På gårsdagens pressemøde blev Alain Prost spurgt yderligere ud om hvad der kommer til at ske. "Der er ikke noget at sige i denne weekend. Jeg håber at kunne sige noget i næste uge," siger den pressede teamchef der dog føler at der er grund til at være optimistisk!

Derudover lægger Prost ikke skjul på at det har været en elendig sæson. "Sæsonen har været meget dårlig. Vi begyndte dårligt med store forsinkelser og kunne ikke teste. Raceren var ikke meget god i begyndelsen og selvom vi har forbedret raceren, er det ikke nok," siger Prost der føler at det er en håbløs kamp at køre mod de stærke bilgiganter der eksempelvis står bag McLaren. Men i næste uge skulle der komme klarhed - rygter vil også vide at teamet kan blive solgt.

14. august 2000 - Vil Ferrari alligevel hjælpe Prost?
24. august 2000 - Prost med Ferrari motor

BB  


Hop til top
Schumachers familieudstilling

Michael og Ralf Schumacher er gået i gang med at få bygget deres eget 'museum' som de selv kalder for en udstilling - og det kommer til at ske under navnet 'The World of the Schumachers', som kommer til at ligge ved deres kart-bane i hjembyen Kerpen. "Det sker ikke ofte at to brødre er succesfulde indenfor samme fag," sagde han da grunden til udstillingsbygningen.

Det er noget der skal trække flere turister til og cermonien blev blandt andet overværet af byen borgmester. Udstillingen kommer til at indeholde billeder, hjelme, dragter og ikke mindst mange af alle de trofæer som de har fået samlet sammen.

Udstillingen åbner næste år.

BB  


Hop til top
Kvalifikation igen om fredagen?

Det skal meget snart diskuteres om der igen skal køre kvalifikation om fredagen, sådan at der kommer mere fokus på Formel 1. Alain Prost er en fortaler for at der skal køres kvalifikation fredag - og det skal diskuteres på et møde med FIA i næste uge. Men de tre førende i VM ser sig helst fri.

"Det er min mening at fredage uden kvalifikation ikke har været meget interessante, især set fra mediernes synsvinkel. Interessen for at dække det er ikke så god," siger Prost der forventer at der kommer flere modeller frem på mødet næste onsdag. Han tror der kommer til at ske ændringer. "Jeg tror ikke at det fortsætter som det er," siger den franske teamchef.

Mem kørerne er ikke videre begejstrede. Coulthard vil hellere korte det helt ned. "Jeg mener at vi skal komme til banen om fredagen i stedet for om torsdagen, og så blot køre træning lørdag morgen og køre direkte til kvalifikationen og så tage hjem søndag. Det vil gøre weekenden lidt kortere," siger han lidt spøgefuldt - og tænk en gang: her var der noget som Coulthard og Schumacher kunne være enige i... "Jeg synes at Davids forslag er meget godt," siger tyskeren - og peger på at de hårdtprøvede pressefolk får lidt mere frihed!

Hakkinen tog det lidt mere alvorligt. "Der er allerede meget pres på lørdag og søndag. Jeg finder det ikke spændende at køre kvalifikation også om fredagen," siger han om forslaget. Der er altså meget delte meninger om det spørgsmål. Nu får vi at se hvad der sker på mødet i næste uge. FIA mødes i London med teamcheferne for at tale om Formel 1's fremtid.

BB  


Hop til top
Diniz protesterer - mod Sauber!

Pedro Diniz' dage er måske ved at være talte. I hvert fald ønsker flere folk i teamet at finde frem til om han er værd at beholde. Uden hans vidende kørte han faktisk en direkte shoot-out mod teamets testkører, Enrique Bernoldi.

Det raser Diniz og hans manager Daniel Morelli nu over. Det har været Red Bull der bad om den direkte test hvor de kunne se forskellen på Diniz og Bernoldi. Hvorfor Diniz brokker sig er egentlig underligt - Bernoldi overraskede ikke! Han kørte langsommere og kørte af banen... Måske er det de sidste krampetrækninger for at kunne blive... Det er meget tvivlsomt om hans 'protest' overfor Peter Sauber rigtig giver noget!

18. august 2000 - Mugello test - torsdag

BB  


 

Hop til top24.8.2000

Briatore benægter udtalelser

Benetton har - på vegne af Flavio Briatore - afvist at teamchefen skulle være kommet med kritiske kommentarer om Ferrari. Utroligt - Briatore plejer da ellers selv at være god til at forsvare sig selv...

Til den italienske udgave af 'sport auto' har han (eller det der så, hvis Benetton har ret, skulle være Briatores mening) udset Ferrari til at gå en mørk tid i møde. "Bliver de ikke verdensmestre, så falder de fra hinanden næste år," siges der. Briatore skulle have peget på at teamet vil kollapse når topfolkene i teamet forsvinder. "Når først topfolkene går, så rasler Ferrari ned," skulle den farverige teamchef have udtalt.

Benetton har et par gange været sat i forbindelse med Jean Todt og Michael Schumacher og tillige teamets 3. magtfulde leder, Ross Brawn som et slags comeback når nu Renault også gør comeback i 2002.

Men alt det er aldrig blevet udtalt: "Modsat rapporter i visse medier i dag, vil Flavio Briatore gerne sige, at han ikke er kommet med nogen kommentarer om Ferrari, Michael Schumacher eller deres nødvendighed for at vinde Formel 1-VM i år," siges der fra Benetton.

BB  


Hop til top
Brawn vil blive, men...

Ferrari har været på udkig efter Adrian Newey som ny designer og teknisk leder i det stolte italienske team. I øjeblikket er det en anden stor profil, Ross Brawn der leder Ferraris tekniske tropper mod VM. Brawn vil gerne blive i teamet, men han stiller et par betingelser.

Det er betingelser som er rimelig store når alt kommer til alt. "Jeg vil gerne blive, men det er på en betingelse. Mit krav er at Michael og Jean bliver hos Ferrari efter 2001 - så bliver jeg også," siger Brawn.

Brawn fulgte i 1996 trop med Michael Schumacher da denne skiftede fra Benetton - men det har ikke været muligt for dem at følge op på succesårene 1994 og 95.

BB  


Hop til top
Ferrari har ny motor med

Den nye 049-motor vil dog ikke blive brugt i løbet. Dertil er den endnu ikke blevet gennemtestet. Men Ferrari benytter motoren i kvalifikationen. Den har naturligvis flere hestekræfter og så er den lettere. Samtidig kører Ferrari med nye aerodynamiske dele der optimerer præstationen.

Teamet testede ellers motoreren på Mugello med henblik på at få en holdbar motor, men teamet har valgt det sikre - at lade den stå i garagen søndag. Den nye motor får dog debut på Monza, hvor de ekstra hestekræfter er velkomne.

BB  


Hop til top
Schumacher - Sejr ikke et must

Ferrari og Schumacher mistede føringen i VM efter Ungarn - og nu vil de have den tilbage. Men selvom Ferrari måske ikke vinder på Spa, så vil tyskeren ikke gå i panik over det. Men så bliver VM selvfølgelig endnu sværere - men ifølge Schumacher vil det ikke være umuligt.

Tyskeren kommer nu til favoritbanen - den bane hvor han debuterede i 1991 og hvor han sikrede sig sin først sejr året efter. "Selvom vi ikke vinder er intet afgjort," siger han om den tætte kamp om VM. "At være to point efter er ikke meget anderledes end at være to point foran - undtagen før det sidste løb, så jeg tror ikke det bliver afgørende," fortsætter han.

Teamet har testet indgående på Mugello og Fiorano. "Vi har fundet gode løsninger mens vi testede i sidste uge, så vi er ret optimistiske. Vi ønsker at vinde mesterskabet og vil gøre vort bedste," siger han.

Schumacher har vundet løbet fire gange - og det kunne have været blevet til yderligere en sejr. I 1994 krydsede han målstregen som den første, men blev siden diskvalificeret. I 1998 kunne han også have vundet - men stødte sammen med Coulthard i årets mest kontroversielle begivenhed på banerne. "At køre her på Spa er simpelthen fantastisk," siger en forventningsfuld Schumacher og peger blandt andet på det hurtige Eau Rouge-sving som en af de største oplevelser.

Presse - Spa - Ferrari preview

BB  


Hop til top
FIA ændrer ikke dæk-regler

Michelin har tidligere advaret FIA om at der kan komme mange halv-pinlige situationer i den kommende sæson, hvis der ikke kommer 100% klarhed over reglementet. Indtil videre har FIA ikke fulgt meget med i hvor dybe rillerne er på dækkene - vel at mærke efter løbet. Der har været mange tilfælde hvor dækkene mere ligner slics og hvor de er total smadret.

Det kan blive meget mere udbredt næste år, når krigen mellem Michelin og Bridgestone bryder ud. Michelin har bedt om klare regler - men der kommer ingen fra FIA! FIA vil kun tjekke dækkene før de bruges og ikke efter. Den franske dækleverandør truer nu med at protestere over hvert resultat i den kommende sæson, indtil at dækkene bliver tjekket.

FIA har dog gået lidt med på vejen - snydes der bevidst på den måde, kommer der straf. Men det kan man jo snakke sig fra - måske er der så en ekstra 'konto' at trække på hvis VM ikke bliver spændende nok næste år... Til Bridgestones forsvar skal det dog siges, at de efterhånden har udviklet dæk der bliver dårligere rent præstationsmæssigt når de bliver slidt ned. Så problemet burde teoretisk ikke være så stort igen.

2. juli 2000 - Michelin ønsker klarhed
4. juli 2000 - Dækkrig på vej?
23. august 2000 - Michelin har intet at miste

BB  


Hop til top
Prost med Ferrari motor

Det forlyder nu med stor sikkerhed at Alain Prost har indgået 2-årig aftale med Ferrari om at køre med deres V10 049 motor !

Det er længe siden der er kommet godt nyt fra Prost, og det må da give holdet nyt mod på tilværelsen. Aftalen vil utvivlsomt også gøre det nemmere at finde nye sponsorer og/eller sælge virksomheden. Videre betyder det med stor sandsynlighed at Alesi forbliver i team'et.

Set fra en Ferrari-vinkel er det første gang man leverer motorer til mere end et team, omend deres egne vogne nok får motorer der er mindst en generation nyere. Til Spa medbringer man to udgaver, en decideret letvægtsmotor med flere omdrejninger og højere ydelse - den skal anvendes i kvalifikationen, mens en mere robust og derfor lettere neddroslet version skal anvendes i selve løbet.

Nyheden udelukker nok andre forlydender om at Benettons Flavio Briatore skulle være på vej til at købe sig ind i Prost, ELLER at denne farverige person er på vej til at skifte helt over. DET kunne være spændende..

GRN  


Hop til top
Kampen om testsæderne

Der bliver hård kamp om at blive testkører - flere af de kørere der står tilbage efter rokaderne til den kommende sæson, kan blive fristet til at tage et år som testkører hos et topteam, i et forsøg på at lave et Panis'k comeback.

Således er testsædet hos McLaren blevet utrolig populært, og Mercedes egne kørere, Ricardo Zonta og Nick Heidfeld bejler til at få deres job tilbage. Samtidig bliver der også mere fokus på at komme til Jordan-Honda næste år. Blandt andet arbejder Zonta for at få et testsæde der, og det ventes at han får støtte til det fra Honda, der har været glade for brasilianeren i tiden hos BAR.

Samtidig holder Jos Verstappen også alle muligheder åbne - og han vil slet ikke udelukke at han hellere vil være testkører for et topteam i stedet for at køre for Arrows. Men der er ikke mange ledige sæder tilbage i feltet, og hollænderen har da også et større ønske om at køre grand prix. Der er meget der kan indikere at han måske skifter til Sauber, især efter at Mika Salo har pakket sammen og tager til Toyota.

Andre teams som der også skal have testkørere er Benetton og Jaguar. Efter denne sæson udløber kontrakten mellem Antonio Pizzonia og Benetton - han ventes at fortsætte med mindre Briatore får skabt plads til den unge F3-kører i et andet og mindre team. Hos Jaguar bejler Tom Kristensen til sædet, og han er favorit til at tage over hvis Jaguar vælger at tage Luciano Burti ind som køreren ved siden af Irvine.

Jobbet som testkører ser ud til at være mere populært end før - og selvfølgelig afhænger det også af at kørerne så også får testtid. Det er så noget helt andet...

BB  


Hop til top
Gene & Telefonica bli'r

Marc Gene bliver hos Minardi i 2001, fortalte talskvinde for spanieren fornylig. Gene har klaret sig udemærket i sin tid hos Minardi, men hans karriere er dog til vis grad betinget af den spanske telegigant Telefonicas planer for f1. Talskvinden slog derved fast, at det er 100% sikkert, at Telefonica bliver som hovedsponsor for Minardi-teamet. Der har ellers været noget usikkerhed om dette efter at interne problemer tvang bestyrelsesformande Juan Villalonga til at træde tilbage.

Telefonica støtter Gene og står for en væsentlig del af Minardis budget. Andre teams har været interesserede i at overtage sponsoren. Firmaet har endnu ikke selv officielt bekræftet noget, men forholdet mellem Gene og Telefonica understreges: "Kører og sponsor bevæger sig som én og det er intentionen at blive hos Minardi. De vil være stærkere næste år med Supertech-motoren, som Gustav Brunner har skrevet kontrakt for til næste år og de arbejder allerede på næste års bil. Der er ingen pointe i at flytte til et andet team."

CBA  


Hop til top
Wurz har stadig en chance

Alexander Wurz’ resultater de seneste år sikrer ham ikke noget sæde i 2001, men Wurz er ikke nervøs for sin fremtid, på trods af at han blev vraget i Benetton til fordel for Jenson Button. Den 187 cm høje østriger har endnu ikke scoret et eneste point i år, i modsætning til Fisichella, der alene har sørget for at Benetton er med i kampen omat blive ’best-of-the-rest’ på en fjerdeplads i konstruktørenes mesterskab.

Men der er endnu pladser tilbage og manager Peter Cramer siger at der forhandles med ’adskillige forskellige teams’ og at det hovedsageligt drejer sig om rigtige løbskontrakter, og ikke kun testkøreraftaler. Hvilke teams det drejede sig om ville Cramer ikke overraskende ud med, men der gættes på Minardi, Prost, Arrows og Sauber. Hos sidstnævnte kunne Wurz have en fordel, da dennes hovedsponsor, energidrikken Red Bull, er østrigsk. Sauber har endnu ikke offentliggjort nogen kørere endnu, men sikkert er det, at i hvert fald eet sæde er ledigt efter at Mika Salo har taget springet til Toyota. En anden kandidat til dette sæde er Jos Verstappen. Skulle han få jobbet, står der en plads ledig hos Arrows til Wurz.

"Vi blev tidligt informeret om at Alex ikke var så tilfreds hos Benetton til sidst,” fortalte Cramer. Han håber på at en kontrakt er underskrevet inden en uge er gået fra det beligske GP. “Sauber vil næsten helt sikkert udskifte Pedro Diniz, mens Salo måske også forlader teamet for at slutte sig til Toyota, på trods af at endnu et år er tilbage af hans kontrakt. Så hvem står tilbage når musikken stopper?”

CBA  


Hop til top
Bridgestone - 4 dæktyper til Spa

Det forventes, at Bridgestone vil introducere 2 nye compounds til det belgiske GP. Et af de nye dæk er et intermediate dæk, som man forventer vil give kørerne en større fordel i valg af dæk. Det sker, fordi det næsten er tradition for regnvejr under GP weekenden i Belgien. De meget varierende vejrforhold er årsagen til det nye dæk. Det andet nye dæk er også fremstillet pga. vejrliget. Hvis det regner ligeså meget som det f.eks. gjorde i 1998, så er man også forberedt på det. Man har nemlig udviklet et "Heavy Wet" regnvejrsdæk.

Bridgestone ingeniørerne har arbejdet hårdt i længere tid, for at få disse dæk klar. Og de vil så komme til anvendelse, hvis vejret arter sig i den retning. Ifølge Yoshihiko Ichikawa, Bridgestone, er der stor chance for regn, og man har forberedt sig næsten betingelsesløst til disse forhold. I tilfælde af tørvejr, er valget fra Bridgestone faldet på soft og medium compound dæk.

Yoshihiko Ichikawa: "Spa er ofte plaget af virkelig kraftig regn. Der er en stor chance for, at der vil være vådt i løbet af weekenden, så vi er nu klar til at kan levere de nye dæktyper for første gang i denne sæson. Vi har udviklet et nyt intermediate dæk, og et nyt dæk til virkelig kraftig regn "Heavy Wet". Spa er en af de hurtigste baner i F1. Terrænet er meget varierende. Dæksliddet er meget stabilt, så vi er nået frem til, at dækvalget stå i mellem soft og medium compound."

PDL  


Hop til top
Villeneuve udtaler sig om Schumacher

Det er kommet frem, at den tidligere F1 verdensmester, Jacques Villeneuve, skulle have udtalt, at han gerne ville køre sammen med Michael Schumacher. Men tilføjer, at han kun vil gøre det, hvis det kan foregå i et nyt team. Han sagde at grunden til dette er, at det vil give dem begge den samme status, og at det vil forhindre Michael Schumacher i at have nr. 1 status.

Det kunne egentlig være ret morsomt, at se de to kørere i denne situation. Den aggressive kørsel og til dels også natur, som de begge er begavet med, vil garanteret give problemer, og en teamchef skulle gerne kunne forudse adskillige problemer og komme dem i forkøbet. Det i sig selv, er sikkert nok til at en sådan kørersammensætning, aldrig vil blive til noget. Og da slet ikke hos Ferrari.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk