Ken Tyrrell var i slutningen af 1950'erne at Tyrrell begyndte at få indflydelse i motorsport. Det begyndte med et succesfuldt Formel 3-projekt med Jackie Stewart som kører, og det viste sig senere at blive en succesfuld kombination. Således trådte Tyrrell og Stewart ind i Formel 1 i 1968 og kørte sig allerede med frem blandt de allerbedste - og året efter kom det første mesterskab!
Tyrrell vil især blive husket for at være en meget kreativ teamchef og det viste sig også på teamets racere. Specielle dele blev opfundet og det var Tyrrell der som de første kørte med en sekshjulet racer. Teamet vandt sin sidste sejr i Las Vegas i 1982, men derefter faldt teamet igennem feltet og i de sidste år teamet deltog, hørte teamet til blandt de dårligste team. Teamet blev solgt til gruppen bag British American Racing i slutningen af 1997 - og efter 1998 var teamet ikke længere i Formel 1.
Med til historien hører dog også at der har været interne problemer mellem de to høvdinge i teamet, Bobby Rahal selv og Niki Lauda der oprindelig kun skulle have et overopsyn over teamet. Rahal blev dog ofret, og dermed fremstår Lauda nu som teamets enevældige topboss.
De to bosser har ikke været enige i blandt andet teamets salg af motorer til Arrows, samt den optalte 'joke', hvor Rahal tilbød at sælge Irvine til Jordan. Men for Jaguar vil det dog sandsynligvis kun være en fordel, idet det er skadeligt for et team at have for mange høvdinge der ikke kan enes. "Det har været et stor privilegium at spille en stor rolle i udviklingen af Jaguar Racing," siger Rahal meget diplomatisk. Han vender nu tilbage til USA hvor han også har et CART-team at se til, og samtidig vil han fortsat være i tæt kontakt med Ford-koncernen.
Niki Lauda der sejrede i magtkampen siger tak for denne gang. "Jeg vil gerne sige tak til Bobby for det han har givet til Jaguar Racing. Efter denne udvikling vil mit fokus nu være 100% på Jaguars Formel 1-projekt," siger den tidligere østrigske verdensmester.
Set med danske briller er det ikke en heldig udvikling. Tom Kristensen har været på tale som testkører for Jaguar, men det har primært været Rahal der ønskede den danske kører til teamet, mens Lauda ikke har udtalt sig videre begejstret om danskerens evner. Så Tom får vist ikke en chance hos den springende Jaguar.
Løbet i Melbourne har ellers haft det australske flyselskab Quantas som hovedsponsor efter at løbet i 1997 blev flyttet fra Adelaide til Melbourne. Men nu vender Fosters tilbage i front og fra 2002 bliver løbet kendt som Fosters australske Grand Prix. Samtidig har Fosters base i Melbourne, så det er en stor ære for bryggeriet såvel som for byen at de bliver hovedsponsor for løbet.
Testen bliver primært brugt til udvikling og test af Michelin dæk. Benetton testkøreren Mark Webber kørte også med, men var mere end 3 sekunder langsommere end Button.
Testen fortsætter i dag med, og Michelin ventes at ville teste deres regnvejrsdæk, som kan blive vitalt for det kommende belgiske grand prix.
Testtider fra Barcelona - torsdag den 23. august 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Jenson Button | Benetton-Renault | 1:20,138 | 43 |
2. | Marc Gene | Williams-BMW | 1:21,832 | 46 |
3. | Mark Webber | Benetton-Renault | 1:23,398 | 29 |