Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.8.1999
 Salo til Sauber i 2000
 Trulli til Jordan
 Todt bliver hos Ferrari
 Kina skal arbejde hårdere
 Estroril gør klar til Formel 1 comeback
 Minardi-Supertec i 2000?
 F1 fremtid for Dome
 Grønt lys for det Italienske GP
 Jordan vil offentliggøre deres nye andenkører
 Ferrari & McLaren får mest for deres reklamepenge
 Diniz fortsætter hos Sauber
 
25.8.1999
 Hockenheim under pres
 ´BAR-soldater´ klar til kamp
 Zanardi om Eau Rouge
 

Hop til top26.8.1999

Salo til Sauber i 2000

Det er nu officielt at Mika Salo, som vi skrev tidligere i dag, bliver holdkammerat med Pedro Diniz hos Sauber i næste sæson. Dermed genforenes de to, der i 1998 kørte for Arrows. Salo's gode kørsel som afløser for Michael Schumacher og hans tætte kontakt til Ferrari, menes at have banet vej for hans kontrakt med Sauber. Der spekuleres således i at Salo muligvis skal være testkører for Ferrari tilsvarende den rolle som Luca Badoer har haft i år, hvor han både har kørt Minardi og testet for Ferrari.
TK  


Hop til top
Trulli til Jordan

Det er 'store-skiftetid' i Formel 1 og flere af brikkerne er efterhånden ved at falde på plads. Begge pladser hos Sauber var besat her i dag og nu er der også udsolgt hos Jordan. Næsten som ventet blev det Jarno Trulli der blev hyret til at overtage Damon Hills plads når han forlader Formel 1 efter denne sæson. Dermed lukker det også af for et muligt skifte til Irvine - i hvertfald fra Ferrari tilJordan.

Med Jarno Trulli har teamet sikret sig en af de unge og talentfulde kørere i feltet. Trulli kom efter en succesfuld tid i gokart og Formel 3 ind i motorsportens superliga da Minardi gav ham chancen, hvor han blev placeret af Benetton-teamet der indtil for nylig har haft en længere kontrakt med den 25 årige italiener der altså skifter fra Prost til Jordan. "Vi er glade for at annoncere at Jarno vil køre for Jordan. Jeg tror at Jarno har et stort potentiale og vil finde det rette miljø i vores team til at udvikle hans klare talent på en måde som Heinz-Harald har gjort det i år," siger Eddie Jordan og fortsætter: "Jeg ser i Jarno en af de mest spændende unge kørere der har været og jeg er ret sikker på at han vil gøre Jordan til et vinderteam."

Eddie Jordan har blandt andet nævnt hans præstation i Østrig i 1997 hvor han med lidt held kunne have vundet løbet - men måtte udgå. Det var allerede i hans debutsæson at han førte et Formel 1-løb da han var substitut for den skadede Olivier Panis. Derudover har Eddie Jordan især fra Damon Hill hørt om hvordan den unge italiener har kørt sin racer til yderste - på trods af at Trulli ikke kørte en af feltets bedste racere.

"Jeg ser virkelig frem til den kommende sæson. Det bliver hårdt arbejde, men jeg ser frem til at køre sammen med Heinz-Harald som ikke kun er en talentfuld og hurtig kører men også er en flink person," siger Trulli selv om skiftet til Jordan. Det ventes at Trullis efterfølger hos Prost bliver tyskeren Nick Heidfeld.

Jarno Trulli ventes at teste sin nye 'arbejdsplads' under vinterens testsessions i december 99. Aftalen med Jordan gælder i to år.

BB  


Hop til top
Todt bliver hos Ferrari

Rygter har svirret, at der har været et stigende pres på Jean Todt for at få ham til at forlade Ferrari-team'et med udgangen af 1999-sæsonen.

Teknisk direktør for holdet, Ross Brawn kommenterede disse rygter med at sige: "Hvad mig angår, er der ikke noget pres på Jean for at ham ham til at stoppe. Hvis der er, kommer det absolut ikke fra mig. Ferrari ville være meget værre stillet uden Jean. Han er en vigtig nøgleperson, og jeg er sikker på at hvis han ikke var hos os, ville vi ikke opnå det vi gør."

På sin side har Jean Todt også benægtet, at han skulle have nogen som helst intentioner om at forlade team'et med udgangen af 1999-sæsonen.

Man kan så, alt efter temperament, undre sig over hvordan eller hvorfor disse rygter kommer i omløb.

GRN  


Hop til top
Kina skal arbejde hårdere

Trods rygter om det modsatte kommer Kina ikke med i næste års løbskalender, ifølge de seneste forlydender.

Man forventede at  banen i Zhuhai  skulle  have været optaget i år, men anlægget kunne ikke leve op til FIA's standarder. Selv på nuværende tidspunkt er man endnu ikke klar og det er især i pitten der mangler forbedringer.

GRN  


Hop til top
Estroril gør klar til Formel 1 comeback

Estroril banen i Portugal gør klar til Formel 1 comeback. Banen håber at komme i betragtning til Formel 1, ved at afholde en test i December. Banen, som er blevet ændret en smule pga. et krav fra FIA, skal inspireres i oktober. På grund af banens placering har den altid været et populært testbane i vinter havlåret. Det var jo også her Jan Magnussen fik sin første tur i en Formel 1 racer tilbage i 1994.

Banen som blev bygget i 1972, har afholdt en række spændende Grand Prix’er.
I 1985, i silende regnvejr, vandt Ayrton Senna sin første sejr, i et vejr der så kørere som Patrese, Berger, Rosberg og Prost spinde af.
I 1991 førte de to Williams vogne med Mansell og Patrese. Men da Mansell skulle i pit, fik man ikke spændt hans ene baghjul ordentligt fast, og på vej ud af pitten tabte han det.

To år senere, i 1993, vandt Michael Schumacher sin anden sejer. Samme løb som Alain Prost sikrede sig VM titlen. Løbet huskes nok mest for det spektakulære uheld Gerhard Berger havde på vej ud af pitten. Han gav for meget speeder ud af pitten, og spandt på tværs af banen, hvor Derek Warwick var ganske tæt på at ramme ham.

I 1995 vandt David Coulthard sin første sejr, efter starten var forsinket i lang tid pga. et crash i starten, hvor Katayama endte på hovedet. Heldigvis slap japaneren uden store skrammer.

I 1996 vandt Jacques Villeneuve, i et løb der mest huskes for Villeneuves fantastiske overhaling af Schumacher uden om i banens sidste sving.

I 1994 bliv banen lavet om, da man indførte en kedelig chikane midt på banen. Den sænkede omgangstiderne med 8-9 sekunder.

Vi må håbe Estoril kommer med igen. Det har altid været en god bane.

JK  


Hop til top
Minardi-Supertec i 2000?

Minardi der i denne sæson har kørt med Fords svage kunde motor, er tæt på at få en aftale med Supertec for 2000 sæsonen. Dermed vil der være tre teams med Supertec motorer, udover Minardi er det Arrows og Benetton (hvor Supertec motoren hedder Playlife).

Det er endnu usikkert om Minardi vil få de samme motorer som Benetton og Arrows, eller om de må nøjes med ’99 modellen. Dette har i høj grad også noget at gøre med Minardis ikke alt for gode økonomi, da Supertec motorerne skulle koste op mod 150 millioner kroner om året. Minardi håber dog at få det spanske telefonselskab Telefonica til at købe en del af teamet, og dermed medbringe kapital. Telefonica er sponsor for Minardi køreren Marc Gene, men forhandlingerne med Minardi har ligget stille i et stykke tid, på grund af ferie perioden.

NKH  


Hop til top
F1 fremtid for Dome

Det japanske team Dome arbejder med planer om at lave et formel 1 team. Dome har været sat i forbindelse med Honda, og Domes tekniske direktør Tadashi Sasaki fortæller da også, at teamets F1 projekt blev sat på vågeblus mens man afventede Hondas beslutning. Honda har nu besluttet at levere motorer til BAR og Jordan i næste sæson, og der bliver derfor nok ikke plads til endnu et team. Sasaki siger, at det sværeste vil være at finde en motorleverandør, men mener samtidigt, at det her 34 år efter at grundlæggeren Minoru Hayashi byggede sin første racervogn, er på tide med en ‘virkelig udfordring’.
NKH  


Hop til top
Grønt lys for det Italienske GP

Det Italienske Grand Prix på Monza har været i fare for at blive aflyst efter at Max Mosley krævede at formel 1 team personel ikke skulle kunne dømmes for en køres skader efter et uheld.

Sagen begyndte i 1994, hvor Ayrton Senna blev dræbt på Imola i sin Williams. Dengang blev Williams tekniske direktør Patrick Head, og daværende chef designer Adrian Newey blev anklaget for manddrab i Italien. Denne sag er dog nu endt uden noget resultat, og Williams teamet er altså nu ‘frie’, om end fattigere efter advokat regningerne er betalt.

Max Mosley har nu fået svar fra den Italienske regering, og har altså nu givet grønt lys for at der køres løb i Italien.

NKH  


Hop til top
Jordan vil offentliggøre deres nye andenkører

I morgen vil Jordan teamet offentliggøre deres nye anden kører, i forbindelse det Belgiske Grand Prix.

Teamet fra Silverstone har prøvet at hemmeligholde deres nye anden kører i et stykket tid, men der skulle ikke være nogle overraskelse når de i morgen sætter navn på den person.

Den nye kører skulle efter sigende være Jarno trulli, som kører for Prost teamet nu. Kilder tæt på Jordan teamet siger at kontrakten blev forhandlet på plads efter løbet i Ungarn.

Trulli skal kører sammen med Heinz-Harald Frentzen, som har vist sin stabilitet i denne sæson, og er meget glad for at køre for Eddie Jordan.

BKP  


Hop til top
Ferrari & McLaren får mest for deres reklamepenge

Ferrari og McLaren er det to teams der er mest på skærmen når der er Formel-1 i fjernsynet.

I følge SRI (Sponsorship research international), er Ferrari dem der er mest vist, hele 30 % af tiden er der en Ferrari på skærmen.
McLaren følger efter på anden pladsen med 22 %.

Resten af feltet, det vil sige 9 teams, må så kæmpe om de sidste 48 % af tiden, Ford Stewart kommer ind på en tredie plads med 10 %, mens Minardi kommer ind på jumbo pladsen, med sølle 2 %.

Så undersøgelsen viser at det godt kan betale sig at sætte sine reklame penge på den store teams.

BKP  


Hop til top
Diniz fortsætter hos Sauber

Sauber teamet har annonceret at Pedro Diniz også kører for teamet i 2000. Det mest interessante ved denne nyhed er, at Diniz, som hidtil har måtte betale for at køre formel 1, fra og med næste sæson bliver betalt for det.

Pedro Dinis har igennem de seneste sæsoner vist god konstant kørsel og har ofte sat holdkammerater som Mika Salo og Jean Alesi i skyggen. "Pedro Diniz har i sin femte formel 1 sæsom vist, at han er konstant i sin kørsel, hurtig, og med det rette materiel i stand til ofte at placere sig i top 10", udtaler teamchef Peter Sauber.

Pedro Diniz forventer at Sauber teamet i næste sæson vil tage et stort skridt frem, da man allerede er langt fremme i arbejdet med næste sæsons bil.
Samtidig imødeser Diniz den restrukturering af holdet, som er iværksat med henblik på at blive mere konkurrencedygtig. Netop holdets manglende evne til løbende at udvikle bilen, var en af årsagerne til at Jean Alesi valgte at gå til Prost.

Som holdkammerat til Diniz forventes det, at holdet skriver kontrakt med Mika Salo. Efter sigende skulle forhandlingerne med Salo være så langt fremme, at det kan munde ud i en kontraktunderskrivelse allerede i forbindelse med weekendens Grand Prix i Belgien. Falder tingende på plads med Salo, betyder det en genforening af Arrows lineup fra 1998.

TK  


 

Hop til top25.8.1999

Hockenheim under pres

Bernie Ecclestone og FIA har igen sat organisation bag det Tyske Grand Prix på Hockenheim under pres. Ifølge Ecclestone er banen for lang og derfor kan tilskuerne ikke følge hele løbet. For at tiltrække et større publikum skal banen afkortes, men det indbærer en stor millioninvestering – formentlig i størrelsesordenen 50-100 mio kr – og kraftig modstand fra miljøbeskyttelsesinteresser. Derfor søger Ecclestone støtte fra lokale politikere.

I Tyskland er der stærk konkurrence mellem Nürburgring og Hockenheim, som har kontrakt indtil 2006. Nürburgring har kontrakt til 2002, men har bedre politisk støtte og har planer om at investere adskillige millioner dollar i nyudvikling og infrastruktur. Dermed er det et åbent spørgsmål om Hockenheim kan magte denne udfordring.

GRN  


Hop til top
´BAR-soldater´ klar til kamp

I tidligere tider har Belgien ofte fundet sig selv placeret som en af Europas foretrukne slagmarker. I disse tider er det fredelige, grønne landskaber som virker selvmodsigende med de steder der erindres ved blodige konflikter. Ro og stilhed har lagt sig over Belgien i de sidste halvtreds år, men der er et sted - dybt inde i hjertet af denne tosprogede nation som årligt danner scene for en dramatisk kamp.

Blandt de 22 'soldater' der invaderer den smukke omegn af den lille og normalt søvnige by, Francorchamps, er også BAR-kørerne Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta. Den smukke bane er et velfortjent afbræk i mange stereotype baner der mangler det fundamentale - nemlig hurtige sving, krydret med langsider og kuperet terræn. Spa har det hele og er den eneste racerbane i Formel 1-kalenderen der kommer nærmest til det som Formel 1 egentlig handler om - nemlig race!

Ikke overraskende er Jacques Villeneuve helt glad ved tanken om at Spa er den næste ret på Formel 1-menuen: "Spa er en utrolig bane og jeg kan virkelig lide at køre på den. Jeg har ikke haft den store succes her, selvom jeg tidligere har gjort det godt i kvalifikationen. Det er tilfredsstillende at køre her - der er gode sving og banen følger landskabet på en majestætisk måde," siger Jacques Villeneuve der stadig er på jagt efter at se det ternede flag i denne sæson. "Når man gennemfører en omgang på Spa føler man at man har udført noget - du er kommet et sted hen," siger han med et smil på læben. "Eau Rouge er et utroligt sving som kan tages med speederen i bund. Jeg håber at jeg stadig kan gøre det igen i år," siger Villeneuve der er en af vilde kørere der holder foden på speederen i Formel 1's mest spektakulære sving. Som bekendt forsøgte han sidste år at holde fuld skrue igennem - og resultatet blev et kæmpe crash samt et stk. totalødelagt Williams-racer. Uheldet betegnede han senere betegnede som 'hans bedste crash'.

Ricardo Zonta er godt nok nybegynder i Formel 1, men han kender allerede Spa meget godt. "Spa er den længste bane i sæsonen. Den har masser af mellem og hurtige sving. Jeg har kørt her to gange i Formel 3000 og sluttede nummer 5 sidste gang," siger Zonta. Om det legendariske Eau Rouge sving siger han: "Man skal holde foden på gennem dette sving, men de nye rillede sving kan gøre svinget endnu mere svært end det normalt er. Det er vigtigt at få et godt exit fra Eau Rouge fordi Raidillion og den lange Kemmel-strækning følger lige efter," analyserer Zonta.

Teamet har igen stor entusiasme til det kommende løb og de mener at banen passer godt til deres chassis - eneste problem er at de mangler hestekræfter på langsiden!

BB  


Hop til top
Zanardi om Eau Rouge

Alessandro Zanardi har i USA vist at han er villig til at satse alt - også i de spektakulære sving. Når der i den kommende weekend skal køres Formel 1 på Spa står han overfor det mest spektakulære sving i kalenderen - og det har italieneren ikke de bedste erfaringer med:

I træningen forud for grand prix'et i 1993 havde han karrierens hidtil største crash. Med næsten 300 km./t. svigtede det aktive ophæng da han forsøgte at komme igennem svinget. Hans Lotus kørte ind i en af murene i udgangen af svinget og blev slynget rundt mens raceren blev splittet fra hinanden. På trods af at Lotus'en var totalsmadret slap Zanardi billigt fra uheldet - men han var ude af Formel 1 resten af sæsonen.

"På trods af det faktum at det er på Spa at jeg har de værste minder i min karriere med det store uheld jeg havde, kan jeg stadig lide stedet - jeg elsker det faktisk," siger han. "Det som virkelig gør den speciel er de forskellige sving. Det er en smuk bane, men jeg håber at det ikke vil regne, fordi det er bedst at køre race i tørvejr hvor vejgrebet er godt," fortsætter han. Det med regnvejr kan nok ikke garanteres - Spa er kendt for sit skiftende og lunefulde vejr.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk