Tidtagningen gik lettere problemfrit. Thomas blev nr. 14, syv pladser foran sin teamkammerat, og det var selvom Thomas havde problemer med gearkassen.
Så kom kvalifikations heatet. Thomas fik en nogenlunde start, men pga. et uheld foran ham, blev han låst fast og faldt en plads ned. På anden omgang gik 3. gear i stykker, og det betød, at Thomas måtte holde 3. gear resten af heatet på en bane som har fire 3. gears sving! Men pga. Thomas' viljestyrke til at fuldføre heatet, kunne han komme i mål som nummer 13, kun 1 tiendedel langsommere end teamkammeraten.
Fantastisk kørsel af det unge talent, som da også ser frem til morgendagens løb, hvor han håber og regner med en god placering.
"Gearkassen bliver lavet færdig her til aften, så hvis alt går vel og materiellet holder, så regner jeg med at være i top 6 i morgen" lyder det tilfreds fra Thomas til Formel-1.dk.
Så vi må bare håbe, at det går som det skal i morgen, når Thomas kører på Nurburgring i Tyskland. Held og lykke!
"Det gik rigtig godt for mig under kvalifikationen under de seneste to runder i mesterskabet. Jeg sikrede mig min første pole-position i serien og fik også en startplacering som nummer tre i anden afdeling. Og podium placeringen som nummer 2 efter første løb gav mig vigtige point. Bilen er rigtig god, og jeg føler mig overbevist om, at det kommer til gå godt, så jeg kvalificerer mig i top 6 på lørdag," siger Team Brask-køreren Jesper Carlsen, der håber, at han ikke bliver involveret i et uheld, ligesom det var tilfældet i den seneste runde. "Jeg kolliderede med Christian Hohenadel på første omgang, og så var løbet slut for mit vedkommende. Det var et race-uheld, som altid kan ske. Men det var ærgerligt, for jeg lå i en god position, hvor jeg kunne have sikret mig flere vigtige point i mesterskabet," siger det 22-årige danske supertalent.
Carlsen er samlet nummer seks i mesterskabet, men kun 57 point skiller ham og den førende Damien Faulkner fra Irland. Og med 24 point for en sejr, 22 for en andenplads og 20 point for en tredjeplads er der ikke lang vej til toppen. Samtidig er der hele seks runder tilbage af årets sæson, og derfor tror Jesper Carlsen stadig på en mulighed for at vinde mesterskabet eller under alle omstændigheder slutte sæsonen med en placering i top tre. "Sæsonen er langtfra slut, og alt kan ske med seks runder tilbage. Oulton Park er en af mine favoritbaner, og jeg regner med, at vi kan finde et godt setup, så jeg sikrer mig en af de forreste placeringer under tidtagningen. Dermed skulle der være mulighed for et fint resultat i selve løbet," forklarer Jesper Carlsen.
Jesper Carlsen, der for nylig debuterede i Eurocar V8-serien, hvor han vikarierede for John Nielsen, og desværre udgik med motorproblemer efter blot to omgange under træningen, har også været tæt på at få debut i en Panoz-LMP-racer, magen til den John Nielsen og Klaus Graf kører i Sportscar Racing World Cup. Det er ejeren af Team Den Blå Avis, Karsten Ree, der indsætter endnu en Panoz i løbet på Donington på søndag. Ree skal selv køre Panozen, og han var meget interesseret i at få Jesper Carlsen som medkører. "Men det kan desværre ikke lade sig gøre. Kvalifikationen i Palmer Audi på Oulton Park og kvalifikationen på Donington ligger så tæt, at der kun er en halv time til at nå frem til Donington. Det er muligt at gøre det i helikopter, men det er for stor en risiko at tage, hvis nu vejret bliver dårligt og helikopteren ikke kan lette. Og det er en betingelse for deltagelse i løbet at begge kører er til stede under kvalifikationen. Så jeg har måttet takke nej. Ærgerligt for det ville have været en stor oplevelse at køre Panozen. Jeg håber, at jeg får chancen en anden gang," siger Jesper Carlsen.
Ok, det sidste var selvfølgelig et citat fra den efterhånden temmelig gamle soap-serie, Skum, der hærgede dansk TV for mere end 20 år siden, men rent faktisk er dette års Silly Season i CART nogenlunde lige så silly og forvirrende, som den TV-serie var - og det siger virkelig ikke så lidt.
Efter at det blev officielt, at både Michael Andretti og Jimmy Vasser ikke fortsætter hos deres respektive teams næste år, så blev de selvfølgelig hotte emner. Andretti-familien er jo noget nær synonym med amerikansk motorsport på lige fod med f.eks. Unser-familien. Vasser har måske nok ikke nær så meget slagkraft, men han er alligevel lidt af en Prost-type.
Udover de to, så hærger kørere som Paul Tracy, Johnny Herbert, Alex Zanardi, Bruno Junqueira, Nick Heidfeld m.fl. denne Silly Season. Men hva' med de danske kørere som f.eks. Jan Magnussen og Tom Kristensen, er der sikkert mange, der spørger?
Ja, de danske køreres chancer i CART næste år! Sagen er den, at det egentlig kun er Magnussen, der for en kort bemærkning, er blevet nævnt for omkring 3 - 4 måneder siden m.h.t. til et evt. comeback hos Patrick Racing, hvis Adrian Fernandez smutter fra dette team. Ellers har Silly Season ikke ligefrem været præget af danske kørere.
Netop Tom Kristensen, der jo vandt den flotte sejr i Le Mans, er og bliver et kæmpe talent, der uden tvivl ville kunne gøre det rigtigt godt i netop CART. Nu, hvor der er to ledige pladser hos Ganassi Racing, så ville det da være lidt af en drøm at se Tom hos det team. Det er dog nok kun ønsketænkning. Den virkelige mulighed kommer måske i 2002. Her rygtes det nemlig, at Audi også bliver en del af CART serien, og hvis det kommer til at holde stik, ja så skulle det da være pokkers, om Tom ikke var selvskrevet som kører.
"Jeg ser efter de to bedste kørere der er ledige, og hvis jeg skal til Europa for at finde dem, så tager jeg til Europa," siger Ganassi der har rødder i Italien. Et af de talenter som han har i kikkerten er Bruno Junqueira der er på vej til at tage det internationale F3000-mesterskab. Luciano Burti er også et emne hos et af de mest succesrige ChampCar-teams i sen 90'erne.
Herta var den første til at sætte dæk på den tyske ChampCar-bane
Og det må virkelig siges, at være meget imponerende eftersom at der jo p.t. ikke er nogen tyske kørere i CART. Tidligere har både Christian Danner og Arnd Meier kørte i den jævnbyrdige og ikke mindst publikumsvenlige motorsports serie. Der er dog rygter fremme om, at tyske ZakSpeed har planer om at etablere et team næste år, og Nick Heidfeld og/eller Jorg Müller er blevet nævnt i den forbindelse.
Selvom Mercedes-bossen, Nobert Haug, på forhånd havde sagt, at der ikke ville blive vist interesse for weekendens åbning, så blev det altså lige omvendt. Den nye 2-mil oval-bane fik dermed den bedst tænkelige reklame, og det skal blive meget spændende at se, hvor populært det rent faktisk bliver til selve løbet i september næste år.
Herta, der kørte i en Reynard-Honda fra Walker Racing teamet, var selv meget overrasket over den store interesse. Han belønnede da også de mange tilskuere med at køre et par ekstra omgange, og afslutte det hele med et par 'doughnuts'.
Men da starten gik, kunne Nicolas’ racer kunne trille med 20 km/t rundt på banen. Alle kørte fra ham, og det betød at Nicolas nu måtte begynde at arbejde sig op fra en sidsteplads. Men det er blot en udfordring for Nicolas, og selvom han godt kunne vinke farvel til en plads i top 3, kæmpede han til det ternede flag.
Formel 3 er som Formel 1. Alle er mod alle, og når Nicolas kom susende, så spærrede de da bare for ham. ”Det var rigtigt irriterende!” siger Nicolas til Formel-1.dk ”jeg kunne nemt have været i top 3, hvis ikke de spærrede. Men sådan er Formel 3”.
Et godt eksempel er, da Nicolas skulle overhale nr. 12 og 13. Først spærrede de for ham, og da Nicolas endelig fik plads til at kunne komme forbi, gjorde de sig brede, så Nicolas røg ud i sandet. Selv ikke det fik Nicolas til at give op. Han kæmpede videre, og da han endelig kom forbi, gik der da heller ikke mange sekunder før 12 og 13 blot var små prikker i Nicolas’ bakspejl.
Det hele endte med en 10. plads til Nicolas, så nu ser Nicolas frem til næste løb, hvor han forhåbentlig kan koncentrere sig om at ligge i front i stedet for at overhale et helt felt…
Resultatet af F3-løbet på Silverstone
![]() | ||
Nr. | Kører | Afstand |
![]() | ||
1. | Takuma Sato | 30:59,030 |
2. | Antonio Pizzonia | + 1,6 sek. |
3. | Gianmaria Bruni | + 15,0 sek. |
![]() | ||
4. | Tomas Scheckter | + 15,7 sek. |
5. | Narain Karthikeyan | + 22,1 sek. |
6. | Ben Collins | + 23,1 sek. |
![]() | ||
7. | MEL Toshihiro Kaneishi blev den første japaner til at vinde et Formel 3-løb i Tyskland. Det skete
i weekendens løb på Nürburgring. Den 21-årige vandt foran tyskernes favorit til titlen, Andre
Lotterer. Giorgio Pantano fører fortsat mesterskabet, men havde et off-løb hvor han blot blev nummer 10. Han fører nu med blot 1 point til Lotterer. Resultatet af 12. afdeling af det tyske F3
|