Der er nemlig stadig ingen klarhed om hvorvidt Arrows stiller til start i Belgien i den kommende weekend. Teamet blev væk i Ungarn, fordi det ville hjælpe på situationen vedrørende et salg. "Vi har intet andet at tilføje til vores udtalelse fra forrige uge," lyder det fra teamet. Problemet for Arrows er manglende likviditet til at holde sig kørende. Således har teamet store vanskeligheder med at betale Cosworth for de motorer de anvender.
Der er stadig intet nyt om hvorvidt Arrows og Bernoldi er at finde på grid'en i Belgien
(Foto: Arrows GP)
Såfremt teamet stiller til start på Spa, bliver det uden Heinz-Harald Frentzen. Han er fritstillet og er klar som Sauber-kører fra næste sæson. En mulig erstatning kunne blive Fernando Alonso, der næste år kører for Renault.
Grunden til at Verstappen kommer med disse udtalelser er at der nu er et ledigt sæde i Arrows teamet, et sæde som han tidligere har været indehaver af, men som han blev fyret fra for at skabe plads til Heinz.Harald Frentzen.
Men nu har Frentzen som bekendt forladt Arrows teamet, og hvis teamet kommer til Spa Francorchamps for at stille op i det Belgiske Grand Prix den kommende weekend, så mangler de en kører.
Men for at Verstappen igen vil køre for Arrows teamet, så stiller han en del betingelser:
Først og fremmest sp skal forholdene og retsagen omkring hand fyring fra teamet klarlægges og afsluttes.
Den ny kontrakt skal ikke kun gælde for de sidste fire løb i år, men også dække hele næste sæson.
For som Verstappen udtaler:
"Jeg vil ikke kun køre et par løb som 'fyld', det har jeg intet ud af. Jeg har fokus på næste sæson, og følger der en kontrakt med for 2003, så ser det hele mere interessant ud. Jeg har allerede talt med flere teams angående næste sæson, men der er endnu ikke underskrevet nogen kontrakt, men jeg er overbevist om at jeg er med i Formel 1 sporten i 2003."
Jos Verstappen debuterede i Formel 1 i 1994 hos Benetton teamet, og har siden været inde og ude af Formel 1 feltet, og har kørt for Simtek (1995), Tyrrell (1997), Stewart (1998) og to gange for Arrows (1996 + 2000).
Han har kørt ialt 91 Grand Prix løb og scoret 17 VM point siden debuten i 1994.
Renault har gennemført en mindre shakedown på den korte Silverstone-bane. Her testede de blandt andet deres launch- og traction control. Oliver Gavin gennemførte testen. Mike Gascoyne forventer sig meget af løbet på Spa. "Det var vores bedste løb sidste år, og vi er normalt gode på mellem til lav downforce baner."
Trulli og Renault er klar til mere succes på Spa
(Foto: Renault F1)
Ferrari gennemfører deres shakedown ude af huset. De tager til Mugello i stedet, da Fiorano-banen er ved at blive asfalteret. De samme racere som teamet havde med i Ungarn bliver anvendt i Belgien. Derudover forventes det at Ferrari kan begynde at arbejde i testbænken med deres nye V10-motor i starten af september.
Jacques Villeneuve tager del i shakedown af BAR-raceren. Der er nye dele klar til den problematiske racer, der igen i år har været en skuffelse. En ny frontvinge og ny undervogn skulle rette op på nogle af problemerne.
Ny frontvinge til BAR - Villeneuve prøver den inden Spa
(Foto: Honda GP)
Nyt sæde til Anthony Davidson - men han bliver stadig hos Minardi. Det sæde han anvendte i Ungarn var ikke helt perfekt, så derfor har teamet fået støbt et nyt til briten der klarede sit debutløb ganske fornuftigt uden at være prangende. Løbet på Spa bliver Davidsons sidste i denne omgang som erstatning for Formel 1-umuliussen Alex Yoong.
Red Bull står klar til at købe Jaguar - men det afvises på det kraftigste fra teamets side. "Det er helt forkert - der er ingen sandhed i det overhovedet," har Jackie Stewart udtalt.
Formel 1-bane eller beboelsesområde? Det er åbenbart det valg de russiske myndigheder står overfor. Banen ved Moskva er ifølge de lokale medier kommet i fare, da der nu ønskes opført beboelsesejendomme på det sted som man ellers havde udset til at der skulle være en Formel 1-bane. Men det afvises.
Større biler - tak. Store kørere har det svært i Formel 1, og derfor foreslår Jenson Button at racerne bliver større. Det sker blandt andet efter at hans landsmand Justin Wilson, Formel 3000-mester i 2001, blev fundet for stor til at komme ned i Minardi-raceren.
Williams' testkører Antonio Pizzonia er måske på vej til Toyota. Petrobras-køreren, der har haft moderat succes i Formel 3000, satser på Toyota. Han vil meget gerne have en fast plads - eller i det mindste en test for teamet. "Det er meget vigtigt at få et sæde i næste sæson," siger brasilianeren. Han er i kontakt med Toyota og har også været i kontakt med Sauber, men her er der lukket for 2003.
Frentzen har skrevet en et-årig kontrakt med Sauber Petronas teamet, og udtaler i den forbindelse:
"Mit forhold til Peter Sauber har altid været noget helt specielt. Det var ham der i sin tid gav mig chancen i Formel 1 og dermed skabte grobund for min karrierer. Sauber teamet performance i gennem de sidste sæsoner har imponeret mig, og jeg er sikker på at vi kan opnå resultater sammen."
Også Peter Sauber er tilfreds med at Frentzen nu igen skal køre for teamet:
" Frentzens kørsel i år har virkelig imponeret os. Han er ikke kun en af de hurtigste kørere i Formel 1, han ved også hvordan han skal hjælpe et team fremad og han har vist at han stadig er top motiveret."
Samtidig med at Sauber teamet offentliggjorde samarbejdet med Frentzen, så oplyste de også at de har forlænget Nick Heidfelds kontrakt med teamet med yderligere et år.
Det efterlader teamets nye kører i år, Felipe Massa, uden fast plads i teamet næste år, men han er blevet tilbudt pladsen som test- og reservekører i Sauber teamet i 2003 sæsonen.