Den 20 årige kører fører det britiske Formel 3-mesterskab og har allerede gode kontakter til Red Bull teamet. "Vi holder øje med hvordan han klarer sig resten af sæsonen og giver ham nok en test på en af vores 'young driver' testdage," siger teamchef Christian Horner.
Sidst på året er der indlagt tre mulige testdage hvor unge kørere kan blive prøvet af. I det hele taget har Red Bull fin kontakt med det britiske Formel 3. Den regernede mester, Jaime Alguersuari kører pt. for søsterteamet Toro Rosso.
Der er indtil videre kun solgt 46.000 billetter til søndagens Grand Prix og det er i det hele taget meget skuffende for arrangørerne. De har et mål om at der skal være 70.000 betalende tilskuere - og det tal bliver nok næppe nået. Tallet på 70.000 er vigtigt for arrangørerne, da det vil få løbet til at ende med et rundt 0. Men igen i år bliver det nok en underskudsforretning.
Generelt har tilskuertallet været dalende. I 2007 var der 66.000 mens der der sidste år blot var 52.000. En del valgte hurtigt at købe billetter da Michael Schumacher var på vej tilbage, men blot 50 af disse valgte at bede om at få pengene igen! Så måske er der behov for et par nye meldinger til at Formel 1-circus'et kan få solgt nogle billetter!
Men nu går det nok videre til Ferrari og med i ryggen kommer den spanske bank, Santander. En del af pakken i skiftet menes da også at inkludere signeringen af Alonso. "Verdens bedste bank, verdens bedste team og verdens bedste kører - det ville være en drømme kombination for enhver sponsor!" Sådan er ordene, måske lidt vidtløftigt, fra Santanders kommunikationschef.
Omvendt går der rygter i Tyskland om at McLaren vil gøre mere for Santander for at blive - blandt andet med muligheden for at tage Alonso tilbage. Det er dog langt fra et sandsynligt scenarie sålænge Lewis Hamilton er hos McLaren.
Alt tegner dog til at Alonso skifter til Ferrari og dermed får vi låst op for kørerskifterne til 2010.
Den nu 38-årige kører vil kunne medbringe stor erfaring som vil være vigtig for teamet i opstarten. Forhandlingerne trækker dog ud, så det lykkedes ikke at få den store PR-effekt ud af at præsentere en spansk kører for et spansk team i forbindelse med et løb på spansk grund.
Som mulig andenkører har Campos nomineret russeren Vitaly Petrov, Bruno Senna samt Sergio Perez som en af de unge talenter der nok vil være at finde i raceren i 2010.
Så klar er meldingen fra teamchef Martin Whitmarsh. I kvalifikationen kæmpede finnen godt med og hentede sammen med Hamilton de første to placeringer, hvilket man skulle et godt stykke tilbage i tiden for at finde. Alligevel var det ikke muligt for Kovalainen at fastholde presset og han endte med at blive overhalet under de to pitstops. Særligt efter hans andet stop satte han tider der var markant langsommere end Raikkonens tider - det kostede i sidste ende en plads på podiet.
"Han har virkelig taget sig sammen og hele weekenden leverede han et godt stykke arbejde. Han er en fantastisk holdspiller og god for teamet, men hans fart i løbet har ikke været godt nok, og hvis man kigger på data så var det hans omgange efter stoppene hvor han ikke kom hurtigt nok igang," siger Whitmarsh.
Så teamchefen giver ham direkte besked - du skal være på, også når bilen måske ikke lige er på sit optimale i de første omgange. Og så må teamet i øvrigt så også kigge på sig selv og få optimeret deres pitstop så der ikke bliver tabt for meget tid der! Nico Rosberg er iøvrigt tippet til at være et meget varmt navn for McLaren i 2010, så Kovalainen har måske kun få chancer tilbage for at bevise at han skal fortsætte hos McLaren næste år.
![]() Romain Grosjean (Foto: Renault) |
Romain Grosjean har siden han var 18 år været tilsluttet RDD (Renault's Driver Development program) som en naturlig følge af at han vandt det franske Formel Renault 2000 mesterskab i 2007.
Siden blev det til sejr i Formula 3 Euro Series mesterskabet i 2007, samt sejr i Grand Prix 2 Asia mesterskabet i 2008.
Den nu 23 år gamle Romain Grosjean har udover at være fast testkører i ING Renault F1 teamet i år også deltaget i Grand Prix 2 mesterskabet for Barwa Addax teamet, hvor det er blevet til et par sejre.
ING Renault F1 teamet's anden testkører, brasilianeren Lucas Tucci Di Grassi, overtager nu rollen som fast testkører, samtidig fortsætter han sin deltagelse i Grand Prix 2 serien.
Renault ankede straffen, og igår behandlede FIA International Court of Appeal sagen, og ændrede løbskarantænen til en bøde på 50.000 Dollars.
Det betyder at ING Renault F1 teamet får lov til at stille op i Europas Grand Prix den kommende weekend på gadebanen i Valencia.
Men der rejser sig nu et nyt spørgsmål, som dog ikke er direkte relateret til sagen om det ikke fastspændte baghjul, og det er:
Hvem skal køre ING Renault F1 teamets to Formel 1 racere i Valencia's gader?
Det ligger helt fast at den tidligere verdensmester Fernando Alonso skal køre den ene, men med Nelson Piquet Jr.'s fyring i sommerpausen, er pladsen i den anden racer ledig.
Skønt det er lang tid siden at det blev kendt at ING Renault F1 teamet og Nelson Piquet Jr.'s veje skiltes, er der ikke kommet nogen officiel melding om hvem der skal afløse ham.
Det mest sandsynlige valg til løbet i Valencia syntes af være teamets nuværende testkører Romain Grosjean, der tidligere har høstet meget flotte resultater i Grand Prix 2 serien.