Teamet der opfandt og derfor var de første til at anvende F-duct systemet, har allerede nu annonceret at man ikke vil anvende systemet i forbindelse med det italienske Formel 1 Grand Prix på Monza. Og hvorfor så ikke det?
McLaren kører uden F-duct på Monza
(Foto: McLaren Media)
Man har beregnet at der ingen gevinst vil være. Det lyder i første omgang ikke logisk idet den forbedrede styring af vinden som F-duct giver på hækvingen normalt vil øge hastigheden for bilen. Men ikke på Monza.
F-duct virker bedst når hækvingen har en medium eller high downforce. Dette er ikke tilfældet på Monza hvor man kører med nærmest en ekstrem low downforce konfiguration. McLaren teamet har beregnet at gevinsten ved F-duct på Monza er nærmest lig nul.
Det ventes at konkurrenterne følger McLarens eksempel og dermed heller ikke anvender systemet. Der arbejdes i stedet med at finde det optimale aerodynamiske low downforce setup i stedet til Monza banen, hvor topfarten på langsiden når op omkring 360 km/t.
Sakon Yamamoto er tilbage i Hispania Racing Team's ene bil i Belgien.
(Foto: Hispania Media)
"Jeg ser frem til atter at skulle køre efter 'pausen'. Jeg kender Spa-Francorchamps banen fra min tis med Spyker Formel 1 teamet" - udtalte Sakon Yamamoto efter offentliggørelsen.