Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.8.2000
 Button - ´Det værste løb´
 Coulthard skuffet over McLaren
 En historisk overhaling
 Trulli - ´Det kan jo ske´
 Mosley vil korte weekenden ned
 Syg Pollock forlod Spa
 Frentzen og Coulthard på kollisionskurs
 Button i drømmeland
 Trulli følger op på Monaco
 
26.8.2000
 Dennis og Todt: Newey ikke til Ferrari
 Prost og Ferrari - intet underskrevet
 AMT er i gang med udvikling
 Jordan udvider
 Coca-Cola i marken
 Verstappen vil gerne blive
 Toyota, F1 og Salos hjertesorger
 Arrows to-sædede i aktion
 

Hop til top27.8.2000

Button - ´Det værste løb´

Han startede som nummer 3 – og han var med i topkampen. For en 20-årig Formel 1-kører må det da være noget som ikke kan blive meget bedre. Godt nok blev han nummer 5 og fik to point. Men Jenson Button er meget skuffet.

Det var især sammenstødet med Jarno Trulli som kom til at påvirke ham i resten at løbet. Han mistede nemlig flere placeringer og blandt andet smuttede Williams' førstekører forbi og blev derefter den som Williams satsede på. Button ærgrer sig – hans 3. plads gik i stedet til holdkammeraten Ralf. "Det ville have været rart at slutte i top-3," siger Button, "men jeg er skuffet fordi jeg rykkede ned i feltet i starten. Det var et dårligt løb for mig, hvis ikke det var det værste," siger han noget dramatisk.


5. pladsen er ikke god nok - især da 3. pladsen gik til Ralf...

Han føler også selv – ligesom Trulli selv påpegede – at det var forkert at satse på en hurtig overhaling af Trulli. "Da jeg forsøgte at overhale Jarno, var jeg lidt sent på bremsen. Michael Schumacher fik hullet men Jarno og jeg ramte hinanden. Hvis jeg havde ventet en omgang mere, kunne jeg måske have overhalet," siger Button, og således er der kun en at lægge skylden på – Button selv.

Skuffelsen over at forivre sig, hang ved. "I resten af løbet forsøgte jeg at glemme sammenstødet, og jeg ser nu frem til det næste," siger Button – forhåbentlig om det kommende løb og ikke det næste sammenstød…

BB  


Hop til top
Coulthard skuffet over McLaren

David Coulthard blev igen den lille i McLarens pitstrategi – ganske som det var tilfældet i Tyskland hvor Hakkinen fik fordel af at gå i pit en omgang før skotten. På Spa skete det igen – Ron Dennis og Norbert Haug har været hurtigt ude med store undskyldninger. Ron Dennis er igen gået et skridt videre og har forsøgt at berolige skotten – 'vi stiller dem stadig lige…' Men efterhånden er det tvivlsomt hvorvidt det egentlig finder sted!

Skotten er da også rasende over at han igen skulle stå i skyggen af finnen. Han måtte blive yderligere en omgang på banen mens den var ved at tørre op, og det var især grunden til at han faldt tilbage tidligt i løbet. "Det var Hockenheim om igen," siger Coulthard. "Det var teamets beslutning, som også inkluderede mig, men jeg havde selvfølgelig ikke fordelen af at se de tider som de andre satte," siger han Coulthard der blot blev nummer 4 og som efterhånden er på vej ud af VM-kampen sammen med Rubens Barrichello der ikke fik point.


'Hmmm - Mika får vist flere gode råd end jeg...'

Han mener at det er ved at være lidt for påfaldende at det hver gang er ham der får 'uheldet'. "Jeg har ikke fået fordel af nogen af disse indkaldelser, og det er meget uheldigt. Jeg er derfor meget skuffet. Det ville selvfølgelig blive et meget svært løb fra min placering på grid'en, at vinde," forklarer han.

Dog vil han ikke droppe drømmen om at blive verdensmester i år – selvom det efterhånden ikke virker meget sandsynligt sådan som Hakkinen kører. "Jeg tror stadig der er en chance i mesterskabet og jeg giver ikke op endnu," forsikrer Coulthard. Dog må det siges at Hakkinen siden det østrigske grand prix totalt har været skotten overlegen.

BB  


Hop til top
En historisk overhaling

Hvis vi skal fastfryse et billede der skal fortælle om sæsonen 2000, så kan det meget vel være billedet hvor Hakkinen ses til venstre - Zonta i midten - og Schumacher til højre. Få hundrededele senere har Hakkinen presset sig forbi og fører løbet. Måske kan det - når året er omme - være det der afgjorde VM.

Roserne over Hakkinens overhaling strømmer ind fra alle sider - selv Michael Schumacher måtte bøje sig og vedkende at finnen var hurtigere - og at han i dag var flyvende. "Mikas løb blev noget hæmmet af hans spin og var ikke i balance midt i løbet," forklarer Ron Dennis, og der måtte en hurtig justering til før der igen kom balance i raceren - denne blev udført ved det sidste pitstop. "Hans overhalingsmanøvre er jeg sikker på går over i historien som en af de bedste i Formel 1," siger teamchefen videre.

Overhalingen på 41. omgang viste også at Hakkinen er meget sulten efter VM og Michael Schumacher mistede et skridt i kampen om VM. Om det kommer til at afgøre VM ved vi først når de sidste løb er kørt, men Hakkinen kommer helt sikkert til at stå som den der har det psykologiske forspring. "Jeg havde en god kamp med Michael og det var et fantastisk træk for mig til at tage føringen og vinde på den måde jeg gjorde," siger en jublende glad finne, der nu fører med 6 point i VM. De to kørere var omgangen forinden i clinch hvor Schumacher trak så langt over at finnen snittede det våde græs, og finnen var oprørt over det. "Det er bedre at se det på video og forstå det, men jeg synes der skete noget underligt, og at det ikke var fair. Det er jeg dog rimelig kølig overfor nu - jeg kan ikke rigtig klage," siger Hakkinen der siden hen kom forbi.

Ricardo Zonta var den der fik det hele på første parket. "Jeg så Schumacher og Hakkinen i mine spejle da jeg var kommet igennem 'Eau Rouge' så jeg kørte langsomt på den følgende strækning, og jeg blev på midten af banen for at give dem plads. Det var et utroligt syn, da de kørte forbi mig på hver side af min racer," siger en forbløffet Zonta der var havnet midt i orkanens øje - og så fik første parket til VM-sæsonens flotteste og måske mest afgørende overhaling.

Presse - Spa - Søndagens pressekonference
Presse - Spa - McLaren race

BB  


Hop til top
Trulli - ´Det kan jo ske´

Jarno Trulli udgik tidligt efter at Jenson Button i en noget aggressiv manøvre påkørte italieneren der spandt rundt og siden udgik. Dog tager Trulli det ikke fortrydeligt op, men peger på at briten stadig er en lille smule uerfaren. Det kostede begge – og Button mistede også tid ved sammenstødet.


Button kører her ind i Trulli - til skade for begge kørere

"Jeg mener at Jenson var lidt for aggressiv og at det var for tidligt. Han skulle have ventet et par omgange da han sikkert ville have overhalet mig, fordi jeg havde problemer med mit bagdæk med meget benzin," forklarer Trulli der ærgrer sig over at det skete så tidligt.

Han bærer dog ikke nag – Trulli har jo også tidligere selv været i direkte kontakt med andre kørere – blandt andet sin egen holdkammerat, så italieneren er vist ikke den rette til at komme med for meget kritik. "Det er noget der sker, men vi havde masser af tid til at kæmpe i løbet," siger Trulli og taget i betragtning at ikke var indenfor de sidste omgange, var det nok lige overkanten at tro at man kan vinde det hele i ét hug.

Presse - Spa - Jordan race

BB  


Hop til top
Mosley vil korte weekenden ned

Max Mosley har hørt med på debatten om hvordan løbsweekenden skal forløbe. Onsdag sætter teams'ene og FIA sig til bordet for at diskutere hvad der skal ske - og Mosley mener at der skal ske forandringer.

"To dage - lørdag og søndag - er mere end rigeligt til sportsbegivenheder på højt niveau," siger Mosley, der altså følger det råd som blandt andet Coulthard og Michael Schumacher gav på torsdagens pressemøde.

Spørgsmålet er som om FIA-bossen kan overtale teams'ene til det. "Jeg tror dog at det er alt for radikalt til at de deltagende teams vil acceptere det," siger Mosley. Der har også været andre ideer - hvorfor ikke droppe tests på banerne forud for grand prix'et - eksempelvis den kommende test på Monza, når der om 14 dage skal køres på netop Monza? Mosley mener at det skal være tilladt at teste på de baner som ikke afholder løb. "Det bør stadig være i orden at teste på de FIA-godkendte baner som ikke afholder noget løb, som Estoril, Jerez og Mugello," siger Mosley videre.

Spørgsmålet er om det er noget de engelske teams vil gå med til - de har Silverstone i nærheden. Samtidig inddrager FIA næppe Ferraris tilladelse til at teste på deres egen testbane, Fiorano. Så længe det ikke er tilfældet vil de andre teams - med McLaren i spidsen - næppe acceptere et forslag der stiller dem ringere.

Manden der i sidste ende er den der har meget at sige, er Bernie Ecclestone - og han vil gerne have ændret strukturen, og det skal ske hurtigt! Fredagen er blevet for kedelig, da mange teams ikke bruger træningerne, men holder sig i garagen for at spare på dækkene. Men Mosley vil ikke have at fredagen også skal bruges som kvalifikation. "Kvalifikationen om lørdagen er blevet en begivenhed i sig selv, hvor der er mindst ligeså mange TV-seerere som der er til selve løbet. Hvis man kører en samlet kvalifikation vil kvalifikationen blive fortyndet," siger Max Mosley.

Nu venter vi på hvad der kommer frem - onsdag samles spidserne i London.

25. august 2000 - Kvalifikation igen om fredagen?

BB  


Hop til top
Syg Pollock forlod Spa

Lørdag tog Craig Pollock hjem til Schweiz og straks begyndte alle rygter at rulle om at han var raget uklar med teamet og at han måske var på vej ud af teamet. Men det har vist sig at han er blevet syg og gerne ville vende tilbage til sit hjem i Schweiz.

Rygterne rullede om at Craig Pollock skulle være på vej ud og at Barry Green, der står bag Team Kool Grenn i ChampCar var på vej ind. Men Pollock er selv en af ejerne i BAR, så mon dog. Rygterne ville også vide at Green skulle tage en af sine kørere med - Dario Franchitti. Men hvor skal Villeneuve og Panis så være? Rygter.

BB  


Hop til top
Frentzen og Coulthard på kollisionskurs

'Hvis du blokerer for mig - så blokerer jeg for dig' - så er der igen gang i den. Nu er det Coulthard og Frentzen der er på kollisionskurs. Grunden: to episoder under lørdagens kvalifikation har sat sindene i kog - især hos Frentzen.

Første episode: Frentzen kører forrest - Coulthard er på en hurtig omgang. Skotten vil tage 'Bus Stop' men Frentzen der ligger lige foran drejer ind og først i sidste sekund trækker han til siden så skotten kan komme forbi. Det koster dog meget tid for Coulthard, så han sætter ikke en god tid.
Anden episode: Coulthard ligger nu foran og er på vej til 'Bus Stop' og kører meget langsomt. Skotten holder sin linie og giver ikke plads. Frentzen kører på tværs af chikanen og vinder så meget tid og så mange meter at hans tid bliver diskvalificeret. Derefter giver Frentzen igen - Coulthard er på vej mod Eau Rouge på vej forbi - men Frentzen giver ikke plads, men giver skotten tilbage med tak for sidst.

Og så kan de to ellers rase ud på hinanden. "Det meste at det uheldet er Coulthards skyld," siger en rasende Frentzen, der dog medgiver at det var hans skyld ved den første episode, men at han først så ham meget sent. Men den anden episode er han meget utilfreds med. "Det var simpelthen uden sammenligning at David ikke ville lade mig komme forbi i 'Bus Stop'-chikanen. I stedet blev han på linien og kørte godt 30 km/t," siger Frentzen der accepterer at hans tid blev strøget - men i det lange løb kostede det tid, eftersom hans vinge blev bøjet.

Vi giver mikrofonen videre til Coulthard. "Det blev lidt rodet," siger skotten indledningsvis. "Frentzen siger at jeg blokerede for ham. Men der var ingen måde at han kunne bremse til chikanen. Han så ud til at gå efter det, men kørte på tværs gennem græsset," vurderer skotten. Ikke desto mindre må det siges at skotte fyldte mere end rigeligt i chikanen og burde have kørt en stor linie, så Frentzen i givet fald selv kunne have kørt gennem chikanen - om det så end var på eller uden for asfalten. Samtidig kørte Coulthard meget langsomt, så det er lidt tyndt blot at smide problemet tilbage på Frentzen.


Coulthard vil ikke høre på Frentzens kritik

Men de stopper jo ikke her - der skete mere. "Da jeg var på vej til det næste sving - 'La Source' - på min hurtige omgange, ødelagde han den. Jeg mistede 3/10 der og omgangen blev total ødelagt," klager skotten!

Han konkluderer at der ikke var nogen bagtanker - men at det blot er race. Skottens troværdighed i forbindelse med udtalelserne om Schumachers starter er dalet ret kraftigt. Det er jo også blot race!

BB  


Hop til top
Button i drømmeland

For Jenson Button blev kvalifikationen på Spa det foreløbige højdepunkt i hans indtil videre meget korte Formel 1-karriere. Den blot 20-årige brite kørte sig til 3. pladsen og er dermed meget tæt på de helt store drenge i Formel 1.

Buttons 3. plads er BMW-Williams foreløbig bedste kvalifikationsresultat, og det er næsten helt ironisk at det skal være den vragede Button der tager den plads. Mon ikke Frank Williams føler sig lidt til grin over at skulle bruge flere millioner kroner på at få fat i Juan Pablo Montoya, når det nu viser sig at Button er mindst lige så hurtig - eller måske endda bedre?

Men det tænker Button ikke så meget over. Han vil blot fremad. "Jeg håbede på at komme i top-6, men at være 3'er er ud over hvad jeg forventede," siger en meget overrasket Button, der nu stiler efter at blive en eller to pladser bedre. "Om en time vil jeg vågne og finde ud af at jeg er nummer 3, og ikke er glad fordi jeg ikke er på pole," siger han - og så kender vi Button igen. Store ord og fakter, i stedet for at tænke over at 3. pladsen kunne have været meget dårligere.

Han er glad for Spa-banen som han jo af gode grunde er nybegynder på. Og han indrømmer at det mægtige Eau Rouge-sving ikke er taget med fuld speeder. "Banen er utrolig og har mange gode sving - ikke kun Eau Rouge. Jeg har ikke taget den endnu med fuld speeder - det må jeg vente med til næste år," siger Button der altså ikke skulle satse hele butikken i Formel 1's mest ufordrende sving.

BB  


Hop til top
Trulli følger op på Monaco

For anden gang i år starter Jarno Trulli i forreste række – denne gang er det med Hakkinen ved siden af sig. I Monaco – den langsomste og mest snørklede bane – lå Trulli ved siden af Schumacher, og nu er han igen med fremme – endda på en af de mest udfordrende og hurtige baner.

Trulli er blevet rost meget hos Jordan og Frentzen har under løbsweekenden blandt andet rost italieneren for den hurtighed og engagement han viser – sidste år havde Frentzen meget let ved at dominere da Damon Hill kørte med uden den store gejst. Samtidig viser kvalifikationen at Jordans præstation i Monaco ikke var et engangstilfælde.

"Den er meget forskellig fra Monaco, men jeg var i stand til at gøre det hele rigtig," siger Trulli om Spa. Målet for løbet er da også meget klart – at komme igennem og få point på kontoen. Dem mangler Jordan en hel del af. "Jeg ønsker blot at gennemføre og score point i løbet, da jeg har haft så meget uheld i år," siger Trulli. Men det skal helst ikke blot være som nummer 6. "Vores racer virker hurtig, og selv i løbet tror jeg at vi vil være hurtige og kan gå efter en plads på podiet," siger italieneren videre. "Dette løb er mit!" lyder meldingen fra den italienske del af Jordan-teamet.

Presse - Spa - Lørdagens pressekonference

BB  


 

Hop til top26.8.2000

Dennis og Todt: Newey ikke til Ferrari

Tidligere på ugen rygtedes det, at Ferrari havde givet McLarens stjernedesigner Adrian Newey et milliontilbud. Newey var efter sigende blevet tilbudt over 95 mio. kr. årligt i en tre-årig periode! Det ville gøre ham til den suverænt bedst betalte F1-designer nogensinde – bedre betalt end Rubens Barrichello! En McLaren insider kommenterede rygterne sådan: ”De [Ferrari] gav ham i hvert fald et tilbud sidste år, og det er ikke svært at forestille sig, at de gør de igen, selvom jeg ikke kender til tallene. En anden måde at se det på er, at Michael [Schumacher] garanterer én bil i front, men Adrian garanterer to! Alle kan lide penge, men om Adrian er parat til at tage til Italien er en helt anden historie.”

Men under fredagens pressekonference benægtede både Ferrari-bossen Jean Todt og McLarens Ron Dennis, at Adrian skulle have modtaget et tilbud. Todt fortalte: ”Sidste gang Ferrari havde diskussioner med Newey var i 1995, og siden da har der ikke været nogen kontakt med ham. Jeg er meget stolt af vores team. Det bedste for Ferrari vil være at holde teamet sammen og prøve at vinde løb. Vi har ikke andre intentioner, og alt dette er ren spekulation. Det hjælper på at destabilisere teamet, og det kan hjælpe [andre med deres] kontrakter, men der er ingen sandhed i denne historie...” Ligeledes fandt Ron Dennis det svært at tro på, at Ferrari skulle have tilbudt Newey så mange penge: ”Jeg tror at Jean [Todt] har udtrykt det meget godt. Ferrari har et meget godt team, og jeg kan ikke forestille mig, at de ønsker at ændre det”, sagde Dennis og fortsatte: ”Adrian og jeg morede os i går meget over historien. I øvrigt tror jeg ikke på, at der er noget sandt i historien. Dette arbejde kræver så meget af dig, og når du er så tæt på F1, tænker du på det hele tiden. At arbejde med mennesker, hvis selskab man nyder, og som tænker på samme måde som en selv, er ikke nemt at opnå. Ved mange lejligheder har Adrian udtrykt, hvor meget han nyder at være en del af McLaren. Og han er virkelig en del af os. Selvom han er en ansat – og inden nogen stiller spørgsmålet, så lad mig lige slå fast, at han ikke er aktionær – er han involveret i alle teamets aspekter – selv når det ikke handler om teknik. Vi tager alle beslutninger sammen.” ”Selvfølgelig betaler vi ham godt. Men selv i sine vildeste drømme, kunne Adrian ikke forestille sig at blive betalt så meget, som det blev foreslået, at Ferrari ville give ham!”

Og dermed forsøger både Todt og Dennis at lægge låg på sagen. Men spørgsmålet er, om ikke kun det er spil for galleriet. Hvis Ferrari vinder mesterskabet ventes det, at deres nuværende chefdesigner, Rory Byrne, vil gå på pension. Så en afløser skal findes. Faktisk ønskede Byrne at gå på pension før denne sæson, men man fik ham overtalt til at blive. Og den seneste Byrne/vindtunnel-Ferrari har været den bedste kreation i Todt-æraen. I øvrigt har ingen andre end netop Byrne og Newey siden 1992 formået at skabe en racer, der har kunnet vinde mesterskabet.

Fortsættelse følger helt sikkert!

ISH  


Hop til top
Prost og Ferrari - intet underskrevet

Prost Grand Prix har nu officielt tilkendegivet, at teamet ikke har nogen motorkontrakt for 2001 endnu – i modsætning til de tidligere rapporter om en Ferrari-kontrakt. En officiel udmelding omkring fremtiden for Prost ventes efter det belgiske Grand Prix.

Ferrari skulle være parat med en motorkontrakt til næste sæson, hvor Prost vil få de nuværende Ferrari-motorer. Dette skulle koste i omegnen af 215 mio. kr. årligt, hvilket regnes for at være mere end hvad Prost giver for de nuværende Supertec-motorer. Prost forsøger nu at finde disse penge, og her er han kommet ud på en meget meget fin balancegang: Teamets hovedsponsor cigaretfirmaet Gauloises ventes nemlig at forlade Prost ved udgangen af sæsonen og i stedet gå til Peugeot og Rally-mesterskabet. Hvis Prost mister Gauloises skal han forsøge at finde penge til Ferrari-aftalen andetsteds, og han kan derfor blive nødt til at sælge dele af teamet. Dette kan sætte ham i en situation, hvor han ikke længere bestemmer over teamet. Hvis Prost-teamets eksisterende partner, UFA – som er en del af Bertelsmann Group – køber sig betydeligt ind i teamet, kan det betyde, at Prost fortsætter som kransekage-figuren i teamet, men at han træder tilbage som den daglige leder. UFA skulle stå parat med en stor sponsor, hvis Gauloises forlader Prost.

Førstekører Jean Alesi, vil gerne blive hos teamet, men kun hvis Prost også bliver: ”Jeg har en kontrakt med Prost for næste år. Jeg vil blive, hvis Alain bliver.” Alesi har haft en af sine værste sæsoner nogensinde, og mange har rystet på hovedet over, at han vil vælge at blive: ”Det hjælper sikkert, at det ikke er min første sæson [i F1], da det hjælper mig med at forstå, hvordan et teamt kan gå fra dårligt til god mellem løbene. Jeg forsøger, som altid, at gøre mit arbejde. Jeg forsøger at hjælpe min holdkammerat så meget jeg kan, og i øjeblikket er han OK. Jeg ville foretrække at have en bedre bil, men situationen er som den er.”

ISH  


Hop til top
AMT er i gang med udvikling

De nye ejere af Peugeot Sport, AMT er allerede godt i gang med at udvikle den nuværende Peugeot-motor for at være klar til i 2001 at kunne præsentere en videreudvikling under AMT-navnet. Corrado Provera er så småt ved at slutte af som topbossen for Peugeots interesser i Formel 1 og i går gæstede han det indlagte pressemøde.

Der kunne han give nogle yderligere detaljer om AMT, som der har været noget stille omkring. AMT en nemlig først rigtig klar til at præsentere sig selv når Formel 1-cirkusset skal til Malaysia. "Tingene går meget godt," siger Provera om AMT. "De er begyndt at arbejde på en udvikling af motoren til næste år, som vil være en konsolidering af den nuværende Peugeot 2000-motor. Planen er allerede klar til at de får en helt ny motor i 2002," siger han videre.

Peugeot trækker sig formelt ud af Formel 1-interesserne, og Provera kunne ikke sige meget om hvad der kommer til at ske. "Det forventes at alle tidligere ansatte hos Peugeot Sport fortsætter med at arbejde i Velizy, hvilket er en fantastisk aftale," siger han og forklarer videre at AMT ikke er helt useriøse - de opfører to nye testbænke på fabrikken.

Men meget mere kan Provera ikke fortælle os. "AMT forventes at afholde et pressemøde i Malaysia, hvor de vil fortælle om alle detaljerne i strukturen som de er ved at opbygge, " siger han. I oktober bliver Arrows'en testet med en Peugeot-motor som førte fase i skiftet fra Supertec til AMT.

BB  


Hop til top
Jordan udvider

Nu bliver Jordan Grand Prix nødt til at udvide. Efter ti år i Formel 1 er det ved at være trangt med plads i de nuværende lokaliteter ved Silverstone-banen i England.

Deres nuværende fabrik er bygget i 1992 og dengang var der få medlemmer af teamet - dette er mere end tredoblet siden da, og nu er der godt 200 der arbejder på fabrikken - og nu er der ikke plads. Derfor skal der udvides, så Eddie Jordan har købt yderligere grund til at udvide fabrikken, der ligger lige overfor Silverstone-banen.

BB  


Hop til top
Coca-Cola i marken

De rykker efterhånden tættere på - Coca-Cola er på vej til Formel 1. Som rygterne indikerer er der måske et stort fremstød på vej - hvor baner, kørere og teamet bliver støttet.

Hvem de kommer til at støtte er endnu ikke kendt, men de taler med mange teams. Meget tyder dog på at det kan blive et af midter-teamsene der får Coca-Cola klistret på deres racere. Teams der bliver nævnt er Arrows, Benetton og Jordan. Hvordan det rent teknisk kan lade sig gøre er ukendt, eftersom flere af de nævnte teams allerede har hovedsponsorer der fylder meget på racerne! Ferrari har også været nævnt - de er jo røde i forvejen.

Coca-Cola havde folk af sted til det ungarske grand prix for at indlede de første forhandlinger, og det er værd at bemærke at det er Coca-Colas europæiske afdeling der står bag forsøget i at komme ind i Formel 1.

BB  


Hop til top
Verstappen vil gerne blive

Fremtiden for Arrows’ hollandske kører, Jos Verstappen er endnu uvis. Der har været spekulationer om, at han enten skal til Sauber eller at han, som Panis, vælger at være testkører et år for et topteam. Ferrari, McLaren og Jordan har alle tilbudt ham en testkontrakt. Forbindelsen til Sauber og Ferrari er skabt gennem hans gode ven, Michael Schumacher (når en hollænder og tysker kan finde sammen i F1, ved jeg snart ikke mere...). Men Verstappen vil dog helst blive hos Arrows.


Jos Verstappen - hvor er han på vej hen?

Teamboss Tom Walkinshaw har en option på at bruge ham til næste sæson, men han har kun få uger tilbage til at gøre brug af den. Arrows vil fra næste sæson som bekendt gøre brug af eks-Peugeot-motorerne, der overtages af det asiatiske konsortium, AMT. AMT vil videreudvikle motoren, og Arrows mener selv, at man tager et skridt fremad fra de nuværende Supertec-motorer. Allerede i denne sæson har man skabt en racer, der til tider har været pænt med fremme, og man regner med at gøre adskillige forbedringer til næste sæson. Kan teamet således tage endnu et hop fremad, vil det være svært for Verstappen at finde et bedre sæde: ”Med AMT-motoren ser det godt ud for næste sæson, og Pedro [de la Rosa] og jeg arbejder godt sammen. Selvfølgelig snakker jeg med andre teams, det er normalt i F1. De har vist interesse. Jeg ville dog elske at blive [hos Arrows], men det er op til Tom Walkinshaw.”

Pedro de la Rosa koncentrerer sig gerne om den igangværende sæson, og foretrækker derfor at forhandle efter sæsonen, men også han vil gerne blive hos Arrows.

I øvrigt kan man på Spa lægge mærke til et specielt logo på Arrows-racerne. Som den årlige velgørenhed, har teamet nemlig besluttet at yde støtte til det britiske blindeinstitut (Royal National Institute for the Blind - RNIB). Derfor optræder RNIB-logoet på Arrows-racerne, hvilket giver instituttet en fremragende mulighed for at skabe en verdensomspændene opmærksomhed omkring sig selv. Derudover sætter Arrows eksklusive billetter til tests og andre arrangementer på auktion til fordel for RNIB, og derudover man instituttet med fundraising. Alt i alt – en flot gestus.

ISH  


Hop til top
Toyota, F1 og Salos hjertesorger

Toyotas kører line-up for næste sæson er nu officiel: Mika Salo og Allan McNish.

33-årige Salo er sikret den første sæson, når Toyota i 2002 deltager. Han kunne med dagens mest velslebne tunge præstere følgende udtalelse: "Min beslutning om at teste i stedet for at køre race var hverken hurtig eller let. Men efter at have set, hvor meget Toyota lægger i deres F1-projekt, er jeg glad for at tage dette skridt. Jeg ved, at min F1-viden vil være et væsentligt bidrag til udviklingen af teamet. Der skal dog ikke gøres nogle illusioner; vi skal bestige et meget stejlt bjerg. Der vil være hjertesorg [ja, det siger han gudhjælpemig... red.] og skuffelser, men jeg byder udfordringen ved at hjælpe med fødslen af et nyt F1-team velkommen. Nogle gange er det mere tilfredsstillende end blot at være en racerkører." Salo havde ingen kommentarer til rygterne om, at han allerhelst ville være digter...

31-årige Allan McNish – Toyotas tidligere Le Mans kører – drømmer om at gøre Damon Hill kunsten efter og debutere i F1 i sine 30’er: ”Jeg har snakket med Damon omkring dette, og han sagde, at han var bedre rustet til at klare F1, da han kom ind i sporten i en sen alder. Jeg føler det samme. Jeg vil være bedre rustet og forberedt.” McNish håber på at han stadig vil være en del af teamet, når de engang ville være i stand til at gå efter mesterskabet: "Jeg har mange flere år foran mig endnu."

Alt F1-udvikling vil foregå in-house, f.eks. i modsætning til Jordan, og Toyota er stadig i gang med at finde medarbejdere. Noget, som de har deres problemer med. Således siges det, at mange af deres vitale medarbejdere i projektet ingen F1-erfaring har. Og man prøver allerede nu at lægge en dæmper på forventningerne: "Vi er klar over, at vi som de nye drenge i F1 og det eneste tysk-baserede team [Toyotas F1-hovedkvarter ligger i Köln] vil blive fuldt tæt af verdenspressen. Samtidig vil vi, som Japans største og verdens tredjestørste bilselskab, aldrig være langt fra forsiderne."

Toyota har valgt Spa som stedet, hvor de officielt offentliggører deres kører line-up, samt en række af deres planer. Det ventes at racerne, ligesom Toyotas Le Mans-racere, bliver rød-hvide; De officielle Toyota-farver.

ISH  


Hop til top
Arrows to-sædede i aktion

I onsdags var Arrows to-sædede racer i aktion for fjerde gang, siden den kom til verden. 9 heldige asener – de fleste journalister - fik en tur i vidunderet, ført rundt på den britiske Donington-bane af Arrows test- og F3000-kører Mark Webber. Og alles reaktioner var ens. Herunder bringes et udsnit af kommentarerne:
”Jeg havde slet ikke forestillet mig de enorme G-påvirkninger. Jeg troede hjelmen ville ryge af mit hoved, da jeg blev presset bagover.”[Sacha Upton - Now TV]
”Det er ikke så meget farten – det er de stærke G-påvirkninger! Efter 5 omgange er man helt udkørt. Det er en intens oplevelse!”[Richard Meaden - Evo Magazine]

Alle passagerne fik først en rundtur på banen i en Porsche Boxter, og herefter fik de fornøjelsen af at opleve det samme i en næsten-F1-racer.

For Mark Webber var der mere tale om PR-arbejde, end F1-erfaring, da raceren er noget forskellig at køre fra en rigtig F1-bil, men som han sagde: ”Det er bedre end at sidde hjemme i sofaen.”

Næste gang jeg sidder hjemme i min sofa ringer jeg til Arrows...

ISH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk