Teamets førstevogn med John Nielsen og tyske Klaus Graf bag rattet havde reelle vinderchancer i dagens løb, men desværre nåede den kun at tilbagelægge få meter af løbet, inden den måtte udgå. En åbenlys fejl af løbsledelsen betød, at feltet ikke blev sendt af sted, men i stedet skulle køre endnu en omgang bag en safety car, og det opdagede de fleste kørere for sent. Således bremsede Mauro Baldi pludselig op, men da John Nielsen havde sine øjne placeret på de røde lys, som skulle gå ud, opdagede han alt for sent, hvad der skete foran ham, og han bragede i stedet op i italieneren med det resultat, at begge måtte udgå.
Team Den Blå Avis' chancer lå nu i hænderne på andenvognen, som havde kvalificeret sig i den bageste ende af feltet. Her var det Casper Elgaard, som lagde ud, og det gjorde han så godt, at han ved det første pitstop kunne aflevere bilen til Karsten Ree på en fjerdeplads. Ree fortsatte med at levere nogle pæne omgangstider, men desværre havde han et uheldigt spin, og da det tog lang tid for løbets officials at få bilen trukket fri, kostede det ikke blot lang tid, men også hele syv omgange i forhold til de førende.
Herefter var det Casper Elgaard, som overtog rattet, og nu begyndte den unge VM-debutant for alvor at imponere. Århusianeren satte en jagt ind i en regnvejrsperiode, hvor han viste sit format ved over en 20 minutters periode at være banens absolutte hurtigste med omgangstider, der lå op til fem sekunder bedre end løbets bedste. Da bilen kom i mål, var det på en femteplads, og d'herrer Elgaard og Ree kunne således glade notere sig for otte points i det, der var debut på VM-niveau for begge kørere.
For Casper Elgaard udløste den flotte kørsel i øvrigt adgangsbillet til endnu en VM-kørsel i næste afdeling, som køres om fjorten dage på Nürburgring. Her var det oprindeligt planen, at den tidligere formel Ford-verdensmester, Vincenzo Sospiri, skulle udgøre makkerparret sammen med John Nielsen i Team Den Blå Avis' førstevogn, men desværre er Sospiri endnu ikke kommet sig efter en skulderskade, og derfor besluttede John Nielsen og Karsten Ree sig for i stedet at tilbyde sædet til Casper Elgaard. Dermed har Team Den Blå Avis atter en ren dansk besætning i førstevognen, i hvert fald på Nürburgring og måske også i sæsonens resterende løb, hvis unge Elgaard kan leve op til præstationerne i sit debutløb.
Danmarks nye racertalent Jesper Carlsen var dominerende fra starten i kvalifikationen til de to afdelinger i mesterskabet i den engelske serie. Selvom banen ændrede sig fra våd til tør midt under den første tidtagning, var Jesper Carlsen konstant i stand til at forbedre sine tider og køre sig frem i første startposition.
"Jeg er meget tilfreds med kvalifikationerne. Det hele fungerede, og bilen var optimal under den første kvalifikation. Vi fandt et godt setup, så jeg var i stand til at køre hurtigere og hurtigere, og der var stadig mere at hente ved nogle yderligere justeringer af bilen," forklarer Jesper Carlsen, der med dagens resultat sikrede sig sæsonens anden poleposition.
Op til den anden kvalifikationsrunde, hvor det gjaldt startpositionerne til afdeling 16, forsøgte teamet derfor at forbedre bilen endnu mere, men selvom Jesper Carlsen kørte stærkt og sikrede sig anden startposition, så fungerede det nye setup ikke optimalt.
"Damien Faulkner sikrede sig poleposition og var femhundrededele hurtigere end jeg var. Ændringerne ved bilen fungerede ikke helt sådan som, vi havde regnet med, men vi har fundet ud af hvad vi gjorde forkert, så vi igen kan lave et godt race-setup til løbet på mandag. Det var ærgerligt, at jeg ikke fik double-pole, men jeg er alligevel meget tilfreds," siger Jesper Carlsen, der er overbevist om, at han kan hente podieplaceringer i mandagens løb.
"Der er meget mere i bilen og jeg føler jeg kan køre endnu stærkere. Så jeg forventer et godt resultat af de to afdelinger på mandag," siger Jesper Carlsen.
Tidtagningen gik lettere problemfrit. Thomas blev nr. 14, syv pladser foran sin teamkammerat, og det var selvom Thomas havde problemer med gearkassen.
Så kom kvalifikations heatet. Thomas fik en nogenlunde start, men pga. et uheld foran ham, blev han låst fast og faldt en plads ned. På anden omgang gik 3. gear i stykker, og det betød, at Thomas måtte holde 3. gear resten af heatet på en bane som har fire 3. gears sving! Men pga. Thomas' viljestyrke til at fuldføre heatet, kunne han komme i mål som nummer 13, kun 1 tiendedel langsommere end teamkammeraten.
Fantastisk kørsel af det unge talent, som da også ser frem til morgendagens løb, hvor han håber og regner med en god placering.
"Gearkassen bliver lavet færdig her til aften, så hvis alt går vel og materiellet holder, så regner jeg med at være i top 6 i morgen" lyder det tilfreds fra Thomas til Formel-1.dk.
Så vi må bare håbe, at det går som det skal i morgen, når Thomas kører på Nurburgring i Tyskland. Held og lykke!
"Det gik rigtig godt for mig under kvalifikationen under de seneste to runder i mesterskabet. Jeg sikrede mig min første pole-position i serien og fik også en startplacering som nummer tre i anden afdeling. Og podium placeringen som nummer 2 efter første løb gav mig vigtige point. Bilen er rigtig god, og jeg føler mig overbevist om, at det kommer til gå godt, så jeg kvalificerer mig i top 6 på lørdag," siger Team Brask-køreren Jesper Carlsen, der håber, at han ikke bliver involveret i et uheld, ligesom det var tilfældet i den seneste runde. "Jeg kolliderede med Christian Hohenadel på første omgang, og så var løbet slut for mit vedkommende. Det var et race-uheld, som altid kan ske. Men det var ærgerligt, for jeg lå i en god position, hvor jeg kunne have sikret mig flere vigtige point i mesterskabet," siger det 22-årige danske supertalent.
Carlsen er samlet nummer seks i mesterskabet, men kun 57 point skiller ham og den førende Damien Faulkner fra Irland. Og med 24 point for en sejr, 22 for en andenplads og 20 point for en tredjeplads er der ikke lang vej til toppen. Samtidig er der hele seks runder tilbage af årets sæson, og derfor tror Jesper Carlsen stadig på en mulighed for at vinde mesterskabet eller under alle omstændigheder slutte sæsonen med en placering i top tre. "Sæsonen er langtfra slut, og alt kan ske med seks runder tilbage. Oulton Park er en af mine favoritbaner, og jeg regner med, at vi kan finde et godt setup, så jeg sikrer mig en af de forreste placeringer under tidtagningen. Dermed skulle der være mulighed for et fint resultat i selve løbet," forklarer Jesper Carlsen.
Jesper Carlsen, der for nylig debuterede i Eurocar V8-serien, hvor han vikarierede for John Nielsen, og desværre udgik med motorproblemer efter blot to omgange under træningen, har også været tæt på at få debut i en Panoz-LMP-racer, magen til den John Nielsen og Klaus Graf kører i Sportscar Racing World Cup. Det er ejeren af Team Den Blå Avis, Karsten Ree, der indsætter endnu en Panoz i løbet på Donington på søndag. Ree skal selv køre Panozen, og han var meget interesseret i at få Jesper Carlsen som medkører. "Men det kan desværre ikke lade sig gøre. Kvalifikationen i Palmer Audi på Oulton Park og kvalifikationen på Donington ligger så tæt, at der kun er en halv time til at nå frem til Donington. Det er muligt at gøre det i helikopter, men det er for stor en risiko at tage, hvis nu vejret bliver dårligt og helikopteren ikke kan lette. Og det er en betingelse for deltagelse i løbet at begge kører er til stede under kvalifikationen. Så jeg har måttet takke nej. Ærgerligt for det ville have været en stor oplevelse at køre Panozen. Jeg håber, at jeg får chancen en anden gang," siger Jesper Carlsen.
Ok, det sidste var selvfølgelig et citat fra den efterhånden temmelig gamle soap-serie, Skum, der hærgede dansk TV for mere end 20 år siden, men rent faktisk er dette års Silly Season i CART nogenlunde lige så silly og forvirrende, som den TV-serie var - og det siger virkelig ikke så lidt.
Efter at det blev officielt, at både Michael Andretti og Jimmy Vasser ikke fortsætter hos deres respektive teams næste år, så blev de selvfølgelig hotte emner. Andretti-familien er jo noget nær synonym med amerikansk motorsport på lige fod med f.eks. Unser-familien. Vasser har måske nok ikke nær så meget slagkraft, men han er alligevel lidt af en Prost-type.
Udover de to, så hærger kørere som Paul Tracy, Johnny Herbert, Alex Zanardi, Bruno Junqueira, Nick Heidfeld m.fl. denne Silly Season. Men hva' med de danske kørere som f.eks. Jan Magnussen og Tom Kristensen, er der sikkert mange, der spørger?
Ja, de danske køreres chancer i CART næste år! Sagen er den, at det egentlig kun er Magnussen, der for en kort bemærkning, er blevet nævnt for omkring 3 - 4 måneder siden m.h.t. til et evt. comeback hos Patrick Racing, hvis Adrian Fernandez smutter fra dette team. Ellers har Silly Season ikke ligefrem været præget af danske kørere.
Netop Tom Kristensen, der jo vandt den flotte sejr i Le Mans, er og bliver et kæmpe talent, der uden tvivl ville kunne gøre det rigtigt godt i netop CART. Nu, hvor der er to ledige pladser hos Ganassi Racing, så ville det da være lidt af en drøm at se Tom hos det team. Det er dog nok kun ønsketænkning. Den virkelige mulighed kommer måske i 2002. Her rygtes det nemlig, at Audi også bliver en del af CART serien, og hvis det kommer til at holde stik, ja så skulle det da være pokkers, om Tom ikke var selvskrevet som kører.