Alex Yoong som hidtil har kørt i Formel Nippon serien har netop fået sin superlicens. Dermed har han ret til at køre i Formel 1. Licensen blev givet efter at Yoong testede for Minardi torsdag og fredag på Mugello. Han er dermed nået op på at have kørt - læs testet - i alt det der svarer til tre løbsdistancer. Den ene blev foretaget under den sidste test fredag. Tidligere har Yoong testet to gange for Minardi.
Det betyder at han er klar til at køre i Formel 1. Det har i den senere tid været talt en del om hvornår han skulle debutere, men datoen er hele tiden blevet flyttet. Nu er der så kommet en officiel meddelelse fra teamet der siger at Alex Yoong debuterer ved det italienske Grand Prix om små tre uger. Dermed er Tarso Marques færdig med at køre Grand Prix'er i denne omgang. Marques har igennem sæsonen kørt på en løb til løn kontrakt. Den ophører nu, men Marques er ikke færdig i Minardi teamet. Paul Stoddart som overtog Minardi teamet i januar måned siger, at Marques forsætter i teamet som reserve og testkører. Han kommer dermed med i udviklingsarbejdet af 2002 bilen.
Alex Yoong:
"Jeg er meget glad for at FIA nu har set sig i stand til at udstede en licens til mig. Jeg er ikke kun glad på egne vegne, men også på mit lands vegne. Vi har arbejdet hårdt for at nå til dette resultat. Jeg vil gerne takke alle for støtten til mig. Specielt Paul Stoddart og European Minardi F1. Min sponsor, Magnum, og ministeriet for ungdom og sport i Malaysia. Jeg ser frem til udfordringen i Formel 1 fordi det er den ypperligste motorsportsklasse og stedet som alle racerkørere drømmer om at køre. Det er at blive den første malaysiske kører i Formel 1, og det at repræsentere mit land i verdensmesterskabet bliver spændende og så stor en ære, at jeg ikke kan beskrive det med ord. Jeg kan næsten ikke vente på at komme til at køre mit første Grand Prix."
Paul Stoddart:
"Jeg er virkelig glad for at Alex er blevet udstyret med sin licens. Det var den sidste forhindring for ham for at blive Malaysias første Grand Prix kører. Det arbejde han har udført i teamet i de seneste måneder har vist at han har virkelig gode evner for at køre. Han har også udvist et fremragende samarbejde med ingeniørerne. Hans feedback er fremragende. Det at han er den første malaysiske Formel 1 kører, er vigtigt ikke bare for ham selv og hans land, men for hele regionen. Jeg er overbevist om at Formel 1 igennem ham vil blive profileret på en god måde i hele sydøst Asien. Udover hans evner vil Alex også bringe nye samarbejdspartnere med sig. På lang sigt ikke kun til Minardi, men til hele Formel 1. Vi har i øjeblikket et godt og sundt samarbejde med den ene af hans sponsorer, nemlig kommunikationsselskabet Magnum. Vi taler i øjeblikket med Magnum og den malaysiske regering om at starte en skole for unge racerkørere. En talentskole hvor deres evner skal udvikles til fremtiden. Vi regner med i løbet af et par måneder at kunne offentliggøre yderligere detaljer om disse planer."
Ved testen i sidste uge havde Yoong dog nogle praktiske problemer der gjorde at hans omgangstider på Mugello ikke var specielt gode. Et sæde som sad løst i bilen gjorde at han ikke kunne køre 100%, men fejlen blev rettet, og FIA's udsendinge kunne konstatere at han klarede testen med bravour. Det bliver interessant at følge Alex Yoong i de kommende løb og til næste år. Hvis Minardi får noget mere motorkraft, vil Yoong få mulighed for i en hurtigere bil at vise sine evner. Endnu et nyt ansigt i det generationsskifte der så småt er i gang i Formel 1.
Skal man nemlig se lidt på de baner der er tilbage, så kan det meget vel blive til nye dueller mellem den nykårede verdensmester Michael Schumacher og lillebroder Ralf. I næste uge gælder det således Spa, hvor begge kørere har vist gode takter tidligere. Monza er så godt som reserveret til Williams succes.
Men så er der også en ny sæson på vej - og i 2002 kan det meget vel blive Williams der bliver den store udfordrer til Ferrari, og Michael Schumacher er ikke i tvivl om at det meget vel bliver lillebroder der kan blive den store udfordrer. "Når man ser på de sidste par løb kan det meget vel se sådan ud. Men det er bedst at vente og se," siger han. De to kørere nåede ikke rigtig at køre meget mod hinanden som børn. "For at sige det som det er, så skete det ikke særlig ofte, da der er seks år imellem os, så da han begyndte i gokart var jeg på vej ud," siger han - og selvfølgelig skal den udtalelse ikke overfortolkes, men hvad nu når/hvis Ralf er på vej til VM? Er Michael så også på vej ud.
For det første er der meget der tyder på at Ferrari fortsat vil være den bedste racer i forhold til McLaren, og derudover er Williams også meget stærke, så det kan blive meget svært for skotten at sikre sig andenpladsen i VM. "Jeg ønsker at vinde disse løb. Jeg vil gerne have det bedste ud af hvert løb og jeg vil gerne komme til det næste grand prix og så få det bedste ud af mig selv og raceren," siger Coulthard der blot er fire point foran Rubens Barrichello og syv foran Ralf Schumacher.
Det betyder at der ikke skal ske særlig meget førend han kunne dumpe ned på 4. pladsen. "Jeg tror at Spa bliver interessant for at se hvor vi står. På Monza bliver vi nok banket af Williams da de er så stærke på de hurtige baner. Indianapolis er en ny hurtig bane - så det ser heller ikke så godt ud. Suzuka er meget tekniske - så hov: det ser vist alligevel ikke så godt ud," siger han efter at have tænkt det hele igennem.
Men til trods for at VM-titlen er væk vil skotten stadig forsøge at være udfordreren. "Selvom Schumacher har vundet mesterskabet har jeg stadig den samme attitude," mener han.
Det var i det hele taget sort uheld at Graham Beveridge blev et offer for uheldet, da det var med de mindste marginaler at det flyvende dæk røg gennem en mindre åbning. Løbsarrangøreren Ron Walker har fortalt at de stadig arbejder på at forbedre sikkerheden. "Selvfølgelig sidder vi ikke på vores flade - vi ser efter alle muligheder for at gøre grand prix'et mere sikkert. Jeg kan sikre jer at alt hvad der er nødvendigt vil blive udført," siger Ron Walker.
Det ventes at sæsonen igen i 2002 begynder i Melbourne som det har været kutyme siden 1997.