Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.8.2010
 Belgiens GP - 2. fri træning - tiderne
 Belgiens GP - 1. fri træning - tiderne
 
26.8.2010
 McLaren uden F-duct på Monza
 

Hop til top27.8.2010

Belgiens GP - 2. fri træning - tiderne

Ferrari køreren Fernando Alonso fastholdt sin første plads fra den første fri træning, her i den anden fri træning for Formel 1 kørerne på Spa-Francorchamps banen i Belgien, der igen foregik på en regnvåd bane!
Men konkurrenterne er kommet tættere på den den spanske Ferrari kører, kun 0,125 og 0,216 sekund langsommere var Force India køreren Adrian Sutil og McLaren køreren Lewis Hamilton på anden og tredje pladserne.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Diff. Omg.
1 8 Fernando Alonso Ferrari 1:49,032 25
2 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49,157 0,125 17
3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:49,248 0,216 14
4 11 Robert Kubica Renault 1:49,282 0,250 20
5 7 Felipe Massa Ferrari 1:49,588 0,556 23
6 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:49,689 0,657 19
7 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:49,755 0,723 20
8 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:50,081 1,049 27
9 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:50,128 1,096 22
10 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:50,200 1,168 24
11 12 Vitaly Petrov Renault 1:50,251 1,219 24
12 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:50,341 1,309 23
13 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:50,382 1,350 21
14 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:50,682 1,650 25
15 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:50,831 1,799 20
16 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:51,520 2,488 17
17 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:51,523 2,491 25
18 6 Mark Webber RBR-Renault 1:51,636 2,604 19
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:53,480 4,448 15
20 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:53,639 4,607 21
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:54,325 5,293 17
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:55,751 6,719 24
23 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:56,039 7,007 21
24 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 2:03,179 14,147 3

AN  


Hop til top
Belgiens GP - 1. fri træning - tiderne

Det første Formel 1 Grand Prix løb efter sommerpausen finder sted denne weekend på Spa-Francorchamps banen i Belgien, her har deltagerne nu kørt deres første fri træning.
Efter de 90 minutters fri træning var det en suveræn Fernando Alonso fra Ferrari teamet der sluttede med hurtigste tid. Han var henholdsvis 0,770 og 1,284 sekund hurtigere end kørerne på 2. og 3. pladserne - McLaren køreren Lewis Hamilton og Robert Kubica fra Renault teamet.

På 4. og 5. pladserne kom først Sebastian Vettel i sin Red Bull racer efterfulgt af Force India køreren Adrian Sutil, så fem forskellige teams indtager top fem pladserne.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Diff. Omg.
1 8 Fernando Alonso Ferrari 2:00.797 17
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 2:01.567 0.770 7
3 11 Robert Kubica Renault 2:02.081 1.284 14
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 2:02.450 1.653 11
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 2:02.646 1.849 14
6 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 2:02.913 2.116 6
7 6 Mark Webber RBR-Renault 2:02.926 2.129 11
8 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 2:03.401 2.604 17
9 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 2:03.424 2.627 7
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 2:03.489 2.692 9
11 7 Felipe Massa Ferrari 2:03.601 2.804 17
12 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 2:03.649 2.852 17
13 4 Nico Rosberg Mercedes GP 2:03.654 2.857 6
14 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 2:03.851 3.054 17
15 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 2:04.145 3.348 12
16 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 2:04.250 3.453 16
17 12 Vitaly Petrov Renault 2:04.690 3.893 15
18 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 2:05.680 4.883 6
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 2:05.697 4.900 18
20 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 2:06.695 5.898 14
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 2:07.189 6.392 15
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 2:07.737 6.940 13
23 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 2:07.955 7.158 15
24 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 2:10.507 9.710 18

AN  


 

Hop til top26.8.2010

McLaren uden F-duct på Monza

Selvom at det belgiske Formel 1 Grand Prix køres inden det italienske Formel 1 Grand Prix, så har McLaren teamet allerede nu annonceret at teamet ikke vil anvende F-duct systemet på den i lynhurtige italienske Monza bane.
Så lurer man lidt på hvorfor mon det? Man har beregnet at der ingen gevinst vil være ved at anvende systemet på netop denne bane.

Teamet der opfandt og derfor var de første til at anvende F-duct systemet, har allerede nu annonceret at man ikke vil anvende systemet i forbindelse med det italienske Formel 1 Grand Prix på Monza. Og hvorfor så ikke det?


McLaren kører uden F-duct på Monza
(Foto: McLaren Media)

Man har beregnet at der ingen gevinst vil være. Det lyder i første omgang ikke logisk idet den forbedrede styring af vinden som F-duct giver på hækvingen normalt vil øge hastigheden for bilen. Men ikke på Monza.

F-duct virker bedst når hækvingen har en medium eller high downforce. Dette er ikke tilfældet på Monza hvor man kører med nærmest en ekstrem low downforce konfiguration. McLaren teamet har beregnet at gevinsten ved F-duct på Monza er nærmest lig nul.

Det ventes at konkurrenterne følger McLarens eksempel og dermed heller ikke anvender systemet. Der arbejdes i stedet med at finde det optimale aerodynamiske low downforce setup i stedet til Monza banen, hvor topfarten på langsiden når op omkring 360 km/t.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk