Michael Schumacher er en arbejdshest - der er ingen tvivl om at han arbejder meget intensivt på alle områder for at være den bedste i Formel 1. For at komme i form begyndte Schumacher at træne og der var flere meldinger om at tyskeren uden problemer havde tilbagelagt over 40 kilometer på sin cykel. Men det har givet et alvorligt bagslag der kommer til at koste ham resten af 1999-sæsonen. Blandet andet har der været komplikationer ved Schumacher hæl hvor nogle nervebaner er blevet beskadiget. Hælen er på det sidste blevet blå og underbenet er hævet op. Faktisk er Schumacher igen begyndt at bruge sine krykker... Derudover menes der at være opstået nogle problemer ved helingen af knoglebruddet.
Problemet er simpelthen opstået ved at Schumacher har været alt for ærgerrig og overbelastet sit ben - der trods alt er skrøbeligt efter bruddet. Ifølge talsmanden vides det dog ikke om det er Schumachers test i sidste uge der har gjort at hans ben ikke har det så godt eller om det skyldes for stor fysisk belastning ved lange cykelture. Det vides endnu ikke om Michael Schumacher tager konsekvensen af den seneste udvikling og lægger alle planer om et comeback på Monza på is - eller om han virkelig vil forsøge at komme tilbage. Schumacher opholder sig i øjeblikket i sin feriehytte i Norge. Senest en gang i næste uge vil det vise sig om tyskeren kører den planlagte test for Ferrari på Monza og forsøge at forcere et comeback.
"Begge uheld skete så hurtigt at inden kører er i stand til at sige præcist hvad der skete. Jeg tror ikke det var et mekanisk problem og vores telemetri viser ikke nogen problemer," siger Craig Pollock. Teamchefen har dirigeret de racere som var på vej til Monza for den kommende test til Spa-banen - de er nemlig ved at mangle et par racere efter 3 store uheld!
"Jeg var med fuld speeder gennem Eau Rouge og da bagenden begyndte at skride kunne jeg ikke holde den. Jeg ramte barrieren meget hårdt men dækkene absorberede en del af sammenstødet. Der var ikke nogen mekanisk fejl, men vores racere er ikke nemme af køre og de er ret nervøse i bagenden. Jeg pressede simpelthen for hårdt og jeg mistede raceren," indrømmer Jacques Villeneuve der sidste år havde et lignende uheld!
"Uheldet skete meget hurtigt og jeg ved faktisk ikke hvorfor. Jeg rettede lidt op i svinget og følte ingen overstyring, men bagenden kom så hurtigt rundt at jeg ikke kunne korrigere for det. Jeg er dog helt ok, og er klar til at køre i morgen," siger Ricardo Zonta om sit uheld der var det værste af de to uheld.
For Hakkinen var det naturligvis godt nyt at Irvine starter så langt tilbage - og Hakkinen var meget overrasket over at Irvine trods alt var så langt efter. "Forskellen er normalt på en til to tiendedel og det er ok, men et helt sekund ned til Ferrari er svært at forstå," siger han. For Hakkinen er det vigtigt at få point i løbet - han er to point efter Irvine i VM-stillingen.
Det blev BAR teamet, der kom til at stå for "underholdningen" under dagens kvalifikation på Spa, da begge biler på dramatisk vis spandt af banen efter det berygtede Eau Rouge sving. Først var det Villeneuve, der måtte en tur i gruset, da bilen pludselig overstyrede og røg banen. Villeneuve kunne dog selv komme ud af bilen og var i stand til at fortsætte kvalifikationen i reserve bilen, til trods for at bilen faktisk rullede flere gange rundt på sin vej gennem gruset. Ulykken resulterede i at sessionen blev stoppet ca. et kvarter. Umiddelbart efter genstarten af kvalifikation var det Ricardo Zonta, der på selvsamme sted også på grund af overstyring måtte en tur af banen. Også hans bil blev total skadet og mistede bl.a. alle fire hjul, men Zonta slap uden de store knubs.
Marc Gene var som sædvanlig den første mand ude. Derefter fulgte Zanardi der satte en tid der var noget hurtigere end den tid italieneren havde sat her til formiddag. De to BAR-racere var også flyvende - først med Zonta og sidenhen var det Villeneuve der tog spidsen.
Men så kom de hurtige biler på banen. David Coulthard satte en tid der var 1,1 sekund hurtigere end Villeneuve. Kort efter fulgte Frentzen efter og satte en tid der var 4/10 efter Coulthards tid. Mika Hakkinen kom på banen og kørte en tid der var lidt over 3/10 bedre end Coulthard.
Ralf Schumacher viser også at han er stærkt kørende på Spa. Han fortrængte Hill fra 4. pladsen. på dette tidspunkt var begge Ferrari-kørere meget anonyme. Irvine som nummer 6 og Salo yderligere to pladser tilbage.
Jacques Villeneuve havde et aldelses uhyggeligt uheld i Eau Rouge hvor bilen på vej op gennem kurven kom i slinger og canadieren var passager i en racer der blev totalt smadret. Var det endnu et problem med raceren eller holdt Villeneuve igen speederen i bund som han plejer? Noget af svaret kom måske nogle minutter senere...Kvalifikationen blev stoppet mens man fik flyttet vraget. Villeneuve kom ikke til skade.
Træningen var imidlertid ikke genoptaget i mange minutter før det igen gik galt - igen var det en BAR-racer. Denne gang var det Ricardo Zonta der kom galt af sted i Eau Rouge. Brasilianeren nåede endda at flippe rundt en enkelt gang - et uheld der var langt mere alvorligt end Villeneuves. Igen var det bagenden der skred ud og man kunne derfor godt få den tanke at der igen var noget galt med racerene. Zonta slap uskadt fra uheldet... Craig Pollock ville ikke afvise at der kunne have været et teknisk problem men at de som udgangspunkt først ville blive undersægt efter kvalifikationen.
Det som især var det værste ved uheldet var at bilen blev splittet så meget fra hinanden - og at alle 4 hjul blevet revet af raceren, specielt når man tager i betragtning at man har gjort meget for at sikre at dækkene ikke flyver af...
Efter at den anden afbrydelse var overstået kom Damon Hill op på 3. pladsen - og de mange uheld i Eau Rouge havde fik briten til at køre lidt langsommere hvilket kunne ses på topfarten der blev målt... Hakkinen var åbenbart ikke mærket af dette - han kørte hurtigere end før gennem Eau Rouge - og forbedrede sin tid med 3/1000. Imens fortrængte Ralf Schumacher sin landsmand Frentzen fra 4. pladsen. Dette svarede Frenzten igen på - og satte en bedre tid end Hill og Ralf Schumacher - 1,003 efter Mika Hakkinen. I de sidste sekunder forsøgte Damon Hill at presse en bedre tid ud af Jordan-raceren, men uden held. Det samme gjorde sig gældende for Eddie Irvine der havde en meget dårlig kvalifikation. Det var blot må starte som nummer 6 - over 1,5 sekund efter Hakkinen... Derudover var han også et godt stykke fra de to Jordan-racere og Ralf Schumach
Nick Heidfeld har gjort det godt i tests for McLaren og en enkelt test hos Prost i sidste uge har overbevist Alain Prost om at det er værd at satse på den 22 årige tysker. Men der skal nok også findes andre - og langt mere vægtige grunde: Mercedes-kontrakten fra år 2001! Der er ingen tvivl om at dette indgår som et strategisk træk fra Prosts side. De vil gerne være aftagere af ældre Mercedes-motorer når Peugeot sandsynligvis trækker sig ud efter sæsonen år 2000, selvom man benægter denne aftale hos Prost. Dog gælder kontrakten mellem Prost og Heidfeld kun et år - men med option for yderligere nogle sæsoner.
Alain Prost er meget glad for sammensætningen af kørere for år 2000: "Jeg er glad for at byde Nick Heidfeld velkommen i teamet i dag. Med Jean Alesi har vi det perfekte mix mellem erfaring og ungdom. Han vil tilføre en international dimension til teamet, hvilket er meget vigtigt for vore partnere," siger den 4-dobbelte verdensmester og hentyder især til sponsorernes krav om en ung kører. Også deres nye mand var uhyre glad for at have fået en plads i Formel 1-feltet. "Det er et af de bedste team man kan lære i. Alle ved at Alain har været en af verdens bedste kørere og han kan derfor lære mig meget," siger Heidfeld.
Det betyder endvidere at Olivier Panis har fået sparket fra Prost - og hvis vinderen fra Monaco i 1996 skal finde en plads i Formel 1 bliver det sandsynligvis hos Arrows. Ved udnævnelsen af Heidfeld benyttede Alain Prost chancen til at sige pænt tak til Panis. "Olivier har været her siden begyndelsen af Prost Grand Prix-eventyret. Jeg vil gerne sige ham særlig tak for at være meget loyal," og henvendt til de to kørere, Trulli og Panis siger han: "Jeg ønsker den alt bedst i deres fremtidige karriere."
Forvirringen blev total da teamsene var klar til at køre træning og hvor det viste sig at alle teams med tobaksfirmaer havde fjernet deres logo og navne. Også under dagens kvalifikation kunne man se teams som Ferrari med et F1-logo og en tekst hvor der blot stod "Formula One". FIA og folkene der organiserer løbet har diskuteret sagen, men der er meget der tyder på at hele weekenden bliver uden tobaksreklamer. FIA var indtil for nogle måneder siden indstillet på at droppe Spa hvis det viste sig at der blev problemer med lovgivningen - og efter al balladen er det meget sikkert at Spa ikke kommer til at lægge asfalt til et løb til næste år - hvilket er meget ærgerligt eftersom det absolut er den bedste racerbane i Formel 1-kalenderen.
På trods af at have totalsmadret sin racer i går var Frentzen altså rigtig godt med og det ser ud til at Jordan er i god form til at gøre det godt på den bane hvor de for blot et år siden hentede deres første sejr. 3. hurtigst var David Coulthard der igen satte Mika Hakkinen i skyggen - finnen fik kun den 7. hurtigste tid - godt en tiendedel efter sin værste rival i VM, Eddie Irvine. Hakkinen afbrød imidlertid mange hurtige omgange så det ventes at han sagtens kan hente forspringet til Frentzen der lød på 1,2 sek.
Hos BAR må man have fundet ud af hvad der var problemet med deres ophæng. Jacques Villeneuve kørte en tid der rakte til 5. pladsen hvilket lover godt for den vilde canadier der elsker Spa-banen, som så mange andre kørere.
Kvalifikationen begynder kl. 13 og det kan blive en spændende time - to stærke McLaren-racere, Ralf Schumacher eller måske kan Frentzen gøre noget stort? Kan Irvine dykke længere ned og få en god position?
Iflg. EI egen kontrakt skal han være MS hjælpekører, når han kommer tilbage i sin bil til Monza Grand Prixet.
MS meldte i går fra til det Belgiske Grand Prix, da han ikke følte at han var helt fit for fight til et helt løb, det er ikke gode nyheder for EI, da han kun fører med 2 point over Mika Hakkinen (MH) og der mangler 5 løb endnu i år.
Jeg går efter titlen siger EI, med 30 point i de 4 sidste løb, så må jeg være det mest logiske valg.
MS var ham vi satsede på da sæsonen startede men nu da han er skadet, så er det mig der skal satses på slutter EI.
Min manager Luca di Montezmolo, siger at han har læst at MS vil støtter mig 100 % når han kommer tilbage, det er bare ikke noget jeg har hørt noget om, og det er heller ikke mig der skal bestemme det.
Manden der skal tage de beslutninger er Jean Todt, og jeg støtter hans beslutninger 100 %, også selv om de skulle gå i mod mine drømme om at vinde titlen, men jeg er kun ansat til at køre bilen, ikke til at tage disse beslutninger.
Mit job er at vinde over de andre hold, og især over McLaren, som er vores værste konkurrent, så det prøver jeg at gøre efter bedste evne hver gang.
EI benægter at han skulle være under stor pres i jagten på titlen, jeg har rigtigt godt lige nu, jeg fører over MH med 2 point, og vi har en god bil til resten af de 5 løb.
Alle siger at det er et meget vigtigt løb på søndag, men jeg er ligeglad om jeg får 0 point på søndag, bare jeg er den der har flest point når løbet på Suzuka er kørt.
Et godt bud på hvor DC skal kører i år 2001, er Ford Stewart. DC og Jackie Stewart er rigtige gode venner, så den kontrakt skulle nok være sikker.
Johnny Herbert kontrakt løber også kun 1 år til, også er sædet frit til DC.
Top 6 her i 2. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Km/t. |
1 | David Coulthard | McLaren | 1:53,577 | 220,862 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:54,328 | 219,411 |
3 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 1:54,678 | 218,741 |
4 | Damon Hill | Jordan | 1:54,892 | 218,334 |
5 | Ralf Schumacher | Williams | 1:54,899 | 218,320 |
6 | Johnny Herbert | Stewart | 1:54,975 | 218,176 |
De to Ferrari kørere, Mika Salo og Eddie Irvine, blev henholdsvis nummer 7 og 8.
Marc Gene i Minardi havde langsommeste tid - 1:58,806 og en gennemsnitsfart på 211,141.
Mika Hakkinen's tid blev: 1:54,369 - 219,280 km/t.
De fem første kørere var inden for et sekund.
Pedro de la Rosa på 22. pladsen, kørte på tiden 1:59,152, og han var dermed 4,756 sek. langsommere end Mika Hakkinen.
107% tiden var på 2:02,404, så alle kørene var inden for tiden.