Samlet set har danskeren imponeret så meget igennem hele sæsonen, at han modtager en stor støtte fra FPA-seriens leder Jonathan Palmer. Netop Palmer har haft en finger med i spillet i forbindelse med de to F3000-test, som køres senere i år.
"Palmer er meget begejstret for min indsats i år, og han tror virkelig på mig. Jeg kan dog endnu ikke afsløre hvilke teams i F3000-serien jeg skal teste for," siger Jesper Carlsen.
I dagens to løb havde danskeren gode odds før løbene, hvor han havde sikret sig henholdsvis poleposition til dagens første løb, afdeling 15, og en startposition som nummer to til afdeling 16 af årets mesterskab.
Men regnvejr satte en stopper for løbet i første omgang. En times udsættelse, hvor alle kørere fik regnvejrsdæk på bilerne og starten kunne gå. Men afdeling 15 var slut for Carlsen efter syv omgange var kørt.
"Banen skråner en smule op, når man starter i pole, og da den samtidig var meget våd lavede jeg masser af hjulspind under starten, så jeg røg ned på tredjepladsen. Kort efter blev jeg ramt af Richard Tarling, der pludselig blokerede, da han forsøgte at komme forbi mig fra fjerdepladsen. Men desværre ramte han ind i siden på mig, så jeg røg en tur i græsset. Og så var det løb slut. Sådan kan det gå, men det var meget ærgerligt. Oven i købet kunne Tarling fortsætte og han sluttede på andenpladsen. Det hjalp ikke meget på mit humør," siger en skuffet Jesper Carlsen.
Der var ikke så meget at glæde sig over på Oulton Park - men Carlsen har sikret sig en F3000-test
Afdeling 16, der blev kørt senere samme dag, efter forsinkelser på grund af regnvejret, blev mere opløftende for den danske kører. Han kørte andenpladsen hjem efter et hårdt løb, hvor han fra sin startposition som nummer to røg ned på tredjepladsen under starten. Robbie Kerr snuppede andenpladsen under starten, men senere i løbet spandt han af så Carlsen kunne slutte med en flot andenplads. Begge dagens løb blev vundet af irske Damien Faulkner, der for alvor er på mesterskabskurs.
"Det bliver umuligt at indhente Damien Faulkner nu. Der er en teoretisk mulighed, men så skal han også være meget meget uheldig i sæsonens fire sidste løb," siger Jesper Carlsen, der stadig vil kæmpe for at slutte i top tre i mesterskabet.
"Jeg er ikke tilfreds med i dag, men nu gælder det om at få nogle point. Jeg er den hurtigste mand på banen, og i kvalifikationerne klarer jeg mig virkelig godt. Det skal jeg udnytte, så jeg kan skrabe flere point sammen. Bilen er virkelig hurtig, så jeg mangler lige det sidste held, så skal det nok lykkes," forklarer Carlsen, der blev hyldet ud over det sædvanlige da han stillede sig på podiet for sin andenplads i afdeling 16.
"Selvom det var Damien Faulkner der vandt, så spillede de ikke den irske nationalmelodi. De spillede den danske, for at hædre mig fordi jeg havde været den hurtigste kører igennem hele weekenden. Det var en flot gestus," siger Jesper Carlsen.
Teamets førstevogn med John Nielsen og tyske Klaus Graf bag rattet havde reelle vinderchancer i dagens løb, men desværre nåede den kun at tilbagelægge få meter af løbet, inden den måtte udgå. En åbenlys fejl af løbsledelsen betød, at feltet ikke blev sendt af sted, men i stedet skulle køre endnu en omgang bag en safety car, og det opdagede de fleste kørere for sent. Således bremsede Mauro Baldi pludselig op, men da John Nielsen havde sine øjne placeret på de røde lys, som skulle gå ud, opdagede han alt for sent, hvad der skete foran ham, og han bragede i stedet op i italieneren med det resultat, at begge måtte udgå.
Team Den Blå Avis' chancer lå nu i hænderne på andenvognen, som havde kvalificeret sig i den bageste ende af feltet. Her var det Casper Elgaard, som lagde ud, og det gjorde han så godt, at han ved det første pitstop kunne aflevere bilen til Karsten Ree på en fjerdeplads. Ree fortsatte med at levere nogle pæne omgangstider, men desværre havde han et uheldigt spin, og da det tog lang tid for løbets officials at få bilen trukket fri, kostede det ikke blot lang tid, men også hele syv omgange i forhold til de førende.
Herefter var det Casper Elgaard, som overtog rattet, og nu begyndte den unge VM-debutant for alvor at imponere. Århusianeren satte en jagt ind i en regnvejrsperiode, hvor han viste sit format ved over en 20 minutters periode at være banens absolutte hurtigste med omgangstider, der lå op til fem sekunder bedre end løbets bedste. Da bilen kom i mål, var det på en femteplads, og d'herrer Elgaard og Ree kunne således glade notere sig for otte points i det, der var debut på VM-niveau for begge kørere.
For Casper Elgaard udløste den flotte kørsel i øvrigt adgangsbillet til endnu en VM-kørsel i næste afdeling, som køres om fjorten dage på Nürburgring. Her var det oprindeligt planen, at den tidligere formel Ford-verdensmester, Vincenzo Sospiri, skulle udgøre makkerparret sammen med John Nielsen i Team Den Blå Avis' førstevogn, men desværre er Sospiri endnu ikke kommet sig efter en skulderskade, og derfor besluttede John Nielsen og Karsten Ree sig for i stedet at tilbyde sædet til Casper Elgaard. Dermed har Team Den Blå Avis atter en ren dansk besætning i førstevognen, i hvert fald på Nürburgring og måske også i sæsonens resterende løb, hvis unge Elgaard kan leve op til præstationerne i sit debutløb.
Danmarks nye racertalent Jesper Carlsen var dominerende fra starten i kvalifikationen til de to afdelinger i mesterskabet i den engelske serie. Selvom banen ændrede sig fra våd til tør midt under den første tidtagning, var Jesper Carlsen konstant i stand til at forbedre sine tider og køre sig frem i første startposition.
"Jeg er meget tilfreds med kvalifikationerne. Det hele fungerede, og bilen var optimal under den første kvalifikation. Vi fandt et godt setup, så jeg var i stand til at køre hurtigere og hurtigere, og der var stadig mere at hente ved nogle yderligere justeringer af bilen," forklarer Jesper Carlsen, der med dagens resultat sikrede sig sæsonens anden poleposition.
Op til den anden kvalifikationsrunde, hvor det gjaldt startpositionerne til afdeling 16, forsøgte teamet derfor at forbedre bilen endnu mere, men selvom Jesper Carlsen kørte stærkt og sikrede sig anden startposition, så fungerede det nye setup ikke optimalt.
"Damien Faulkner sikrede sig poleposition og var femhundrededele hurtigere end jeg var. Ændringerne ved bilen fungerede ikke helt sådan som, vi havde regnet med, men vi har fundet ud af hvad vi gjorde forkert, så vi igen kan lave et godt race-setup til løbet på mandag. Det var ærgerligt, at jeg ikke fik double-pole, men jeg er alligevel meget tilfreds," siger Jesper Carlsen, der er overbevist om, at han kan hente podieplaceringer i mandagens løb.
"Der er meget mere i bilen og jeg føler jeg kan køre endnu stærkere. Så jeg forventer et godt resultat af de to afdelinger på mandag," siger Jesper Carlsen.