Olivier Panis
(Foto: Honda Grand Prix)
Panasonic Toyota Racing og Mika Salo er blevet enige om at stoppe deres samarbejde med virk-ning fra slutningen af denne sæson. Allan McNishs kontrakt udløber samtidig.
"Vi takker Mika og Allan for deres hårde arbejde gennem de to seneste år, hvor de begge har væ-ret med til at bygge vores team op til hvad det er i dag", siger Panasonic Toyota Racing direktør, Ove Andersson i forbindelse med offentliggørelsen. "Beslutningen har ikke været nem, hverken for teamet eller for Toyota Motor Corporation, og den har ikke noget at gøre med deres racing kvalifi-kationer. Såvel Mika som Allan vil deltage i sæsonens resterende fire Formel 1-løb med samme professionelle indstilling som hidtil".
Teamet vil offentliggøre navnet på Olivier Panis teamkammerat for næste sæson på et senere tidspunkt.
Toyota Motorsport
I en ganske kort meddelelse - udsendt klokken 12.20 engelsk tid - skrives der: "Arrows Grand Prix International annoncerer i dag at teamet er blevet sendt til Spa. En købsaftale er blevet underskrevet angående et køb af teamet af en amerikansk investor. Vi håber at aftalen kan blive gennemført på fredag."
Arrows er igen med - men er solgt til en amerikansk investor
(Foto: Arrows GP)
Hvem den amerikanske investor præcist er, er fortsat ukendt, men både Red Bull og Craig Pollock som har bejlet til købet af teamet har amerikanske investorer bag sig. Derudover vides det heller ikke om hvem der kører den ledige Arrows-racer som Heinz-Harald Frentzen har forladt.
Der er blevet skrevet stolpe op og stolpe ned om Christiano da Mattas mulige skift til Toyota. Brasilianeren har indtil videre domineret CART-serien, men problemet er at Newman-Haas ikke er med på ideen med at lade ham gå. Men da Matta vil ikke bare skifte for enhver pris. "Hvis man er racerkører, så får man mere tilfredshed i CART. Jeg vil ikke i Formel 1 blot for at delta-ge. Jeg skal ikke blot være et nummer i rækkerne," siger brasilianeren, og da Toyota p.t. ikke ligger helt i toppen er der noget at se til. Da Matta har kørt én enkelt test for Toyota på Paul Richard i sommers.
Toyota ventes at være klar med deres line-up i Belgien - indgår Christiano da Matta i planerne?
(Foto: Toyota F1)
Irvines dage i Formel 1 er måske ikke talte endnu – han kunne være på vej tilbage til Ferrari! Vel at mærke som testkører. Han har udtalt at han seriøst overvejer at blive testkører for et topteam et år, da han ikke føler sig klar til pensionisttilværelsen. Ferrari bliver nævnt i krogene.
Irvine er ikke klar til et liv uden F1 - så hellere være testkører
(Foto: Jaguar)
400 millioner kroner? Ville du sige nej tak til det beløb for at køre race? Næppe – men ikke desto mindre er det hvad Jacques Villeneuve har gjort. Players Forsythe Teamet i CART-serien var villige til at hive den store tegnedreng frem for at hente deres tidligere es tilbage til serien. Men Villeneuve og manageren Craig Pollock var grådige. "Desværre bad Pollock om flere penge. Det er ærgerligt da vi vidste at ideen interesserede Jacques, som ikke har noget imod at vende tilbage og køre race i Nordamerika hvor han ville være i stand til at vinde løb," fortæller teamchef Forsythe og tilføjer at han næppe finder et bedre tilbud i Formel 1. Planen gik derudover ud på at Villeneuve fik et år i CART og så ellers vendte tilbage til BAR i 2004 og 2005. Men tre år til samlet 400 millioner kroner...
Show me more money - 400 milloner over tre år er ikke nok for Villeneuve
(Foto: Honda GP)
Det er blot et år siden at Luciano Burti var fast mand i Formel 1 – men et stort crash på Spa, hvor han stødte sammen med Eddie Irvine, kom til at ændre hans Formel 1-fremtid. Nu er han testkører for Ferrari – og er glad for det. "Jeg er helt sikker på at mit uheld ændrede min karriere. Jeg kan ikke sige at jeg var uheldig, da jeg i dag føler mig bedre end før," siger brasilianeren.
Burtis uheld på Spa sidste år kom til at betyde meget for karrieren - her ses han i aktion for sidste gang for Prost
(Foto: Prost GP)
Efter at Peter Sauber har skrevet kontrakt med sin gamle kriger, Heinz-Harald Frentzen har det forlydt at han måske allerede nu skifter til teamet, da han jo som bekendt står uden arbejde. Men Felipe Massa, der nu selv skal til at finde andet arbejde, er sikret året ud. Med mindre der sker noget meget uventet garanterer Peter Sauber at den brasilianske kører har sædet året ud. I øvrigt mener Sauber at Massa faktisk har gjort det rigtig godt i år...
Forberedelserne til det belgiske Grand Prix er i fuld gang. Ferrari - der jo måtte tage ud af huset fordi der er 'vejarbejde' på Fiorano - kørte shakedown på Mugello. Luca Badoer fik den forret at køre den. Varmt vejr og 18 omgange på den korte bane blev dagens arbejdsbyrde. Bedste noterede tid lød på 45,51 sekund.
Fremtiden for Mark Webber er stadig ikke på plads, men ingen betvivler at han har chancen for at komme til Jaguar-teamet som erstatning for Eddie Irvine der efterhånden har en karriere der synger på sidste vers. Paul Stoddart er sikker på at Minardi mister den kører som de gav chancen (Stoddart er jo også selv australier) men han vil ikke være ked af at det kunne ske.
Mark Webber har længe været sat i forbindelse med Jaguar - den officielle udnævnelse mangler dog stadig
(Foto: Minardi)
Det har ellers hele tiden vlrket som Sato var en betingelse for at Jordan teamet fik Honda motorere, da den japanske kører er stærkt støttet af Honda.
Og i forbindelse med at Jordan teamet næste sæson skal køre med Cosworth motorere, så så Sato's chancer for at blive i teamet ikke alt for lyse ud.
Men nu udtaler Eddie Jordan:
"Takuma Sato er jordankører, og vi har ingen planer om at udskifte Sato, Jeg tror at han er en hurtig kører."
Men de påstande mangler endnu at blive bevist!