BMW Sauber fulgte rimeligt godt med takket være Kubica, men det holdt ikke i længden. På en eller anden snigende måde fik R. Schumacher nemlig kørt sig op fra sin startposition som nr. 15 og kørte points hjem. Den kaotiske start gav flere af de små teams en chance, men efter den første forvirring og SC periode, så stabiliserede løbet sig og de fleste der var sat bagefter kunne avancere og dermed kom den sædvanlige rytme ind i løbet igen.
BMW Sauber - 26 points:
Efter at have næsten konstant scorende points, så gik det galt for BMW Sauber i Tyrkiet. Man havde kørt sig til de bedste startplaceringer for teamet i år, men fik ikke et eneste points med hjem fra Tyrkiet. For Heidfeld gik det galt allerede i første sving. Da Fisichella spandt rundt, ramte han Heidfeld og næsevingen blev slået af bilen og havnede under denne. På vej tilbage til pittet forårsagede vingen en del skader på bilen og især bunden af bilen blev temmelig hårdt medtaget. Alt i alt blev balancen i bilen ødelagt men Heidfeld kæmpede trods alt det bedste han kunne. Han fik bilen kørt hjem og sluttede 2 omgange efter den vindende Massa. Kubica kørte lidt af et elevatorløb, nede og oppe i feltet lidt på skift. Det viste sig efter løbet at teamet - som også tog ansvaret for dette - havde satset med Kubicas dæk. Han kunne ikke køre mange omgange før det begyndte at graine eller smuldre om man vil. Man havde valgt en for blød compound til Kubica og det var et fejlsats.
Red Bull - 16 points:
Stemningen var ikke særlig god hos Red Bull teamet efter det Tyrkiske GP. Coulthard kæmpede med en bil der var god i enkelte sektioner af banen, mens det var virkelig trælst i andre. Og helt skidt gik det for Coulthard da han måtte udgå med en defekt gearkasse. Klien har presset på sig og levede for en gangs skyld rimeligt op til forventningerne - sådan da. Han udkvalificerede Coulthard og sluttede løbet på tiende pladsen. Det første stint var for så vidt udmærket for Klien, men i det andet stint kneb det lidt med at dækkene ville som han ville. Ned ad bakke mens det i sidste stint igen blev bedre, men der var der ikke meget at køre om for Klien, som havde set hvad vej det gik.
Williams - 10 points:
Heller ikke denne gang blev der points til Williams teamet. Det går nu mere end almindeligt dårligt for teamet. Kvalifikationen var for så vidt rimelig og man satsede derfor på et meget langt første stint til løbet. Det blev desværre ødelagt af SC perioden. Teamet valgte derfor at dele strategien, således at Rosberg skulle forsætte den oprindelige strategi, og Webber blev derfor kaldt ind. Uheldigvis et dårligt valg af årsager som ikke kunne forudsiges. Pludseligt tabte Rosbergs bil vandtrykket og så går det altså ikke længere. Webber måtte kæmpe med bilen efter sit første pitstop. Den var ganske enkelt utrolig tung med fulde tanke, og måske at dækkene ikke var helt med på det. Men han fik kørt sig i pointene, men kunne dog ikke holde placeringen og sluttede løbet på tiendepladsen. Sam Michael kunne dog melde ud at man har nye dele til bilen som skal testes i den kommende uge. Måske det giver resultat på Monza.
Toro Rosso - 1 points:
For Toro Rosso er det nok et løb de gerne vil glemme. Først kom Speed ind i klyngen af forulykkede biler i første sving. Han klarede sig dog tilbage til pittet, fik fikset bilen og kørte ud igen, og gjorde for så vidt godt. Men det blev dog ikke bedre end til en slutplacering som nr. 13. Liuzzi kom fri af tumulterne i første sving, men havde efterfølgende både problemer med at holde tempoet, og samtidigt begyndte dækkene at graine. Og så gjorde det jo ikke situationen bedre end at der tilsyneladende opstod en fejl i enten motor eller trækaksel. Og så lige midt i sving 1.
Midland - 0 points:
Midlands præstation er ret
Det Tyrkiske GP viste sig at blive lige så spændende som det var lagt op til. De som fulgte GP2 sprintløbet søndag formiddag havde i hvert fald fået den bedst mulige opvarmning til Formel 1 Grand Prixet søndag eftermiddag. Og egentligt blev det vel lige så spændende, men på en anden måde.
Renault - 160 points:
Renault fik vel det de kom efter. Alonso øgede sit forspring til M. Schumacher i den samlede stilling, og Fisichella fik også points. Men det eftertragtede team eller konstruktørmesterskab er nu i alvorligt fare. Ferrari fik 16 points med fra Tyrkiet, mens Renault må nøjes med 9 points. Det betyder at Ferrari nu kun er 2 points efter Renault i det mesterskab. Alonso slap med begge Ferrarier igennem første sving om end det var mere end almindelig tæt de 3 kørere imellem. Og så var heldet vel med Alonso. I SC perioden kørte begge Ferrarier ind på samme tid, og det er slet ikke smart. M. Schumacher måtte vente på at man fik gjort Massas bil færdig før han kunne komme til. Og den gave benyttede Alonso sig selvfølgelig af og fik på den måde andenpladsen foræret også selv om at M. Schumacher i den sidste del virkelig pressede på. Dog uden at få noget ud af det. Fisichella blev et af de store ofre for tumulten i første sving. Han blev skubbet rundt, mistede frontvingen og måtte i pit. Det satte ham håbløst tilbage, men fik sig dog langsomt men sikkert kørt sig op og sluttede løbet på sjettepladsen. Briatore var efter løbet ikke i tvivl om at det var hændelserne i løbet der gjorde muligt for Renault at få så godt et resultat med hjem. Pat Symonds havde fundet den helt store buket roser frem til Fisichella:
"Vi må ikke glemme at lykønske Fisichella, som kørte et fantastisk løb. Han kørte faktisk sig selv af (læs: spandt rundt. red) for ikke at kollidere med Alonso, hvilket var et flot sportsligt træk. Derefter kørte han sig flot op gennem feltet efter at have været i pit."
Var det nu det at tv billederne viste? Døm selv.
Ferrari - 158 points:
I den officielle pressemeddelelse efter løbet fra Ferrari taler man ikke om at man har begået en fejl ved at tage begge biler ind samtidigt i forbindelse med SC perioden. Men det var vist tydeligt for enhver at man skulle have ladet den ene af bilerne forsætte. Ellers var det et flot race som Ferrari præsterede. Det lyser ud af Massa at han har fundet sig til rette i teamet og nu tør præstere. Resultatet så vi søndag. Faktisk førte han fra start til mål. At det så gik som det gik for M. Schumacher er ikke Massas skyld. Han gjorde for så vidt det han skulle. Strategien med at begge biler skulle pitte samtidigt er totalt uforståeligt. Strategen tog alvorligt fejl denne gang. Trods denne fejl hentede Ferrari dog vigtige points ind på Renault i konstruktørmesterskabet. Hvis begge Ferrari biler havde sluttet løbet foran Alonso, så havde Ferrari været i front. Her går vi selvfølgelig ud fra at Ferrari sluttede som nr. 1 og 2. Men nu er der så ikke råd til flere fejl fra Ferraris side. Ikke hvis man både vil have konstruktør og kørernes mesterskab i år.
McLaren - 89 points:
Igen en skuffende weekend for McLaren teamet. 4 points blev udbyttet. Pedro de la Rosa kunne vel egentligt ikke få et bedre resultat ud af det Tyrkiske GP. Han starter som nr. 11 og slutter som nr. 5. Skuffelsen må være Raikkonens resultat. Raikkonen prøver at undgå Fisichella i første sving, men bliver så ramt af Speed. Herved punkter det ene bagdæk og Raikkonen må humpe i pit. Det tog ekstra lang tid at skifte baghjulet fordi dækrester havde sat sig på vitale dele. Men allerede i sving 4 efter at han igen er kørt ud fra pit, går det galt. Bilen var blevet for levende og kunne ikke styres mere og så måtte Raikkonen udgå efter et hårdt møde med autoværnet. de la Rosa var på en etstops strategi og fik vel det bedste ud af løbet som det form