Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.8.1999
 Velpoleret udtalelser fra McLaren
 Forskellige opfattelse af løbet
 Patrick Head langer ud efter Ferrari
 Ironisk afslutning for BAR
 Det sidste Belgiske Grand Prix?
 Dennis: ´Mikas fejl´
 Resultatet af Belgiens Grand Prix
 Overlader Coulthard sejren?
 Stewart år 2000-klar på Monza
 BMW klar til test
 
28.8.1999
 Michael Schumacher ude resten af året
 BAR-uheld var kørerfejl
 Irvine skuffet
 Jordan håber på gentagelse
 Kritik af BAR-mekanikere
 Dramatisk kvalifikation
 Heidfeld til Prost
 Sponsorpanik på Spa
 Hvad er forskellen?
 Broget træning
 

Hop til top29.8.1999

Velpoleret udtalelser fra McLaren

Under overfladen lurer spændingerne mellem Mika Hakkinen og David Coulthard - hvilket man allerede kunne se i parc ferme såvel som på premiepodiet hvor Hakkinen var en meget passiv deltager i champagnespøjteriet. Skærmyslerne mellem de to kørere overskygger totalt det faktum at Hakkinen er i front af kørernes VM og det at McLaren fik 16 point og strøg forbi Ferrari i konstruktørernes VM.

Naturligvis var David Coulthard meget glad for endelig at tage en sejr - og endda være i stand til at sætte Mika Hakkinen i skyggen. "Det er min første sejr på Spa og det er en bane som jeg altid har ønsket at vinde på, så dagens resultat er godt. Jeg var i stand til at få en bedre start end Mika og selvom det var meget tæt i La Source kunne jeg køre fra ham da vi kørte rundt i svinget, inden jeg trykkede på speederen og kørte frem i spidsen," siger skotten der vandt sin anden sejr i denne sæson. Seneste sejr kom på Silverstone. Om sammenstødet med Hakkinen siger han: "Vi ramte hinanden i det første sving men der var ikke noget at bekymre sig over for os begge," siger skotten og afviser dermed at han skulle have været skyld i at Hakkinen måtte lade sig nøje med en andenplads.

Om Mika Hakkinen er god til at pakke tingene ind og har fået et 13-tal i PR-snak og finpolerede udtalelser skal være uvist, men der er en vis mistanke om det... "Jeg lavede en fejl i starten som resulterede i at David kom stærkere af sted end jeg kunne. Vi var meget tæt på hinanden rundt i det første sving og det er selvfølgelig skuffende ikke at være i front," siger Hakkinen om starten der blev ødelagt af et problem med koblingen - hvilket var tæt på at koste ham en tidsstraf for tyvstart, men som i stedet betød at Coulthard kunne tage spidsen. Men Hakkinen vælger at se det i et større perspektiv: "Men man skal se det i et større perspektiv og da David og jeg har det samme materiel ville det have været meget svært at overhale. Så efter at have kørt fem/seks omgange valgte jeg at koncentrere mig om løbet og sikre mig 6 værdifulde point," siger han - men mon ikke det ville have lunet meget mere med en sejr. Det faktum at han heller ikke kunne følge med skotten skal vel heller ikke overses...

Ifølge Norbert Haug var det en svær beslutning ikke at gå ind og bytte om på de to køreres placering. "Når man tænker over titelkampen var det en svær beslutning ikke at komme med nogle teamordre, men vi besluttede at handle i sportens ånd. Det var en velfortjent sejr til David," siger den Mercedes-bossen. Alligevel kan Ron Dennis komme ud af dette løb og have fået lidt point på PR-kontoen - det var ikke varm luft når teamets ledelse siger at begge kørere er ligestillet...

BB  


Hop til top
Forskellige opfattelse af løbet

Der var blandede meninger hos Ferrari om dagens resultat. Eddie Irvine var glad for at have begrænset nederlaget, mens Jean Todt var meget skuffet over at det blot blev til en 4. plads for Irvine - der dog stadig er med i kampen om VM, men er nu et point efter Hakkinen. Mika Salo havde heller ikke et særlig godt løb - han sluttede uden for pointene på en 7. plads.

"Situationen taget i betragning er jeg glad for at jeg kun er et point efter den nye mand i front af VM, da jeg forventede at der ville blive et større hul," siger Irvine og hentyder til at Hakkinen ikke fik de 10 point for en sejr, men i stedet var henvist til andenpladsen. "Vi har ikke været hurtige nok i denne weekend og det var svært at køre gode tider i løbet. Vi bliver nødt til at kæmpe for pointene og give alt hvad vi har indtil afslutningen af sæsonen," siger Irvine der nu har kørt to meget anonyme løb efter sine to sejre i Østrig og Tyskland. "Det var faktisk et godt løb for mig," konkluderer han - og det må man sige er en meget tynd holdning og kan bestemt ikke acceptabelt for en kører der gerne vil være verdensmester...

Mens Irvine godt kunne leve med en 4. plads var Jean Todt af en helt anden mening. "Resultatet er utilfredsstillende fordi vi fik så få point her. Eddies racer har været ustabil og manglede hele weekenden en god balance," siger Todt og mener at testen og løbet på Monza bliver udslagsgivende for resultatet af VM. "I næste uge vil vi teste tre dage på Monza, både med Michael og Eddie. Denne test er meget vigtig hvis vi skal forblive i løbet om titlerne," siger Jean Todt der i dag kunne konstatere at McLaren og Hakkinen overtog føringen i begge VM.

Selvom Michael Schumacher skal teste i den kommende uge er der stadig fare for at tyskeren stadig ikke er kommet sig efter sit uheld. De sidste meldinger er ikke lovende - han har overbelastet sit ben og han er ikke uden smerter. Schumacher kommer til testen på Monza for at teste sig selv og hvis han stadig lider under smerterne er det ikke sandsynligt at han hverken vender tilbage på Monza eller senere i denne sæson. Mika Salo står stadig klar til at køre i racer nummer tre hvis det bliver aktuelt. "I næste uge vil jeg være med ved testen på Monza hvis der bliver brug for min assistance efter Michael har testet," siger finnen der har været stand-in for Michael Schumacher med meget blandede resultater. Det ventes at Schumacher i den kommende uge vil afgøre om han vil satse på et comeback på Monza.

BB  


Hop til top
Patrick Head langer ud efter Ferrari

Patrick Head, teknisk chef hos Williams var meget skufftet over den måde som Ferrari kørte deres pitstop-strategi. Ikke så meget selve strategien, men det at teamet bevist sinkede Ralf Schumacher og hans bestræbelser for at få fat i Irvines fjerde plads. Ralf Schumacher var på en 1-stop strategi og så ud til at vinde en placering da ireren skulle tage sit andet og sidste pitstop. Men dette blev ifølge Head forhindret af at Salo med et kørte meget langsomt og fik til opgave at sinke Ralf Schumacher.

"Uheldigvis blev Ralf ramt af Ferraris kyniske måde at køre et en-mands team' med en blokeringstaktik for at beskytte Irvines position. Jeg er meget overrasket over at Mika Salo er villig til at accpetere sådanne ordre fra pitten," siger en meget skuffet Head. "Ferrari har gjort dette de sidste par år og jeg vil sige at jeg langt bedre kan lide den måde McLaren kører med et to-mands team," siger han videre og langer dermed meget hårdt ud efter Ferrari og deres måde at køre race på. Han siger videre at han endda håber at det bliver McLaren der får begge VM-titler... Hos Ferrari er man dog af en helt anden opfattelse. "Sådan som jeg ser det slog vi dem på en strategi de var bedre end deres - og det er det der tæller," siger Ross Brawn køligt.

BB  


Hop til top
Ironisk afslutning for BAR

Flere ødelagte BAR-racere og masser af tumult omkring teamet i denne weekend var bestemt ikke det bedste udgangspunkt for BAR-teamets bestræbelser i det belgiske grand prix. Efterhånden som weekenden skred frem var der totalt udsolgt af reservedele og racere. Derfor kørte Jacques Villeneuve i en reservebil mens teamet havde fået dirigeret en racer der var på vej til Monza til Spa. Derfor kunne Ricardo Zonta kravle ned i en af teamets testracere... Midt i al rodet og de mange uheld så var det næsten ironisk at Jacques Villeneuve kunne køre sin racer helt i mål - hvilket er første gang i år! Godt nok havde Ricardo Zonta også et noget ustabilt løb, men han var tæt på at gennemføre - 9 omgange før mål kunen han køre videre eftersom han mistede 3. gear.

På trods af dagen resultat var det ikke noget der for alvor fik Jacques Villeneuve til at juble - det var trods alt kun blevet til en placering som nummer 15 (og næstsidst!) "Det er svært at være rigtig tilfreds med at slutte som nummer 15, men i det mindste kom jeg endelig i mål," siger den vilde canadier der havde en meget særpræget weekend. "Jeg forsøgte at angribe under løbet og have lidt sjov, men det var ikke nemt i en racer der var langsommere end i går. 8 omgange før mål fik jeg at vide at jeg skulle tage det roligt og komme i mål - og det gjorde jeg så," siger han om årets første placering - som blot nummer 15!

BB  


Hop til top
Det sidste Belgiske Grand Prix?

Det ser ud til at dagens Belgiske Grand Prix på Spa-Francorchamps banen bliver det sidste, ikke bare på denne bane, men i Belgien som helhed. Dette blev klart efter et møde her i formiddages imellem den Belgiske Økonominister, Serge Kubla og Bernie Ecclestone. Stridspunktet er tobaksreklamerne som fra i år er forbudt i Belgien.
De to havde et to timer langt møde her i formiddag, og der blev ikke opnået nogen form for enighed angående tobaksreklamerne. Og da langt de fleste Formel 1 teams er helt eller delvis afhængige af netop tobaksreklamer, så valgte Bernie Ecclestone at fjerne Belgiens Grand Prix fra næste års kalender.

Dette kommer nok som et kæmpe chok for de fleste, for både blandt kørene og publikum, der er løbene på Spa-Francorchamps, betegnet som nogle af de mest spændende og underholdende.

Der har været kørt Belgiske Grand Prix løb lige siden Formel 1's start i 1950, med kan ganske få undtagelser. Og hvad angår Spa-Francorchamps banen så er den oprindeligt anlagt i 1924, men den er blevet ombygget mange gange, og er blandt andet blevet kortet væsentligt af. Det er en bane. som selv i dag, består delvis af almindelig landevej, og dels af et egentligt baneanlæg.

AN  


Hop til top
Dennis: ´Mikas fejl´

Ron Dennis har givet 100% støtte til David Coulthard efter at stødte sammen med hans holdkammerat i starten af det overståede belgiske grand prix. Efter løbet var Hakkinen tydeligvis meget utilfreds med den måde Coulthard skar ind foran ham i starten og dermed opførte sig meget usportsligt - og imod teamets interesser. Efter løbet samledes de to kørere og teamets to ledere, Ron Dennis og Norbert Haug for sammen at se det hele igen på video. Ron Dennis konkluderer at det klart var Mika Hakkinens egen fejl. "Mika lavede en fejl og var meget heldig at han blot mistede det første sving - han var heldig ikke at få en stop-and-go straf oven i købet," siger teamchefen, men han siger også at det var i orden at løbsledelsen ikke gik videre med sagen, eftersom han stod helt stille da han igen satte sin racer igang. Samtidig understreger han at dagens resultat netop viser at det ikke er tomme ord at begge kørere har grønt lys for at køre deres egen chance.
BB  


Hop til top
Resultatet af Belgiens Grand Prix

Dagens løb på Spa-Francorchamps banen var et meget atypisk løb for denne bane. Vejret var fornemt, banen tør og det var et løb uden den store dramatik. Da starten gik var det David Coulthard der kom hurtigst fra start, og i det første sving var der hård kamp imellem de to McLaren kørere, som resulterede i en lettere kontakt imellem deres racere, men de kunne dog begge fortsætte. David Coulthard foran Mika Hakkinen. Den der fik den bedste start var nok Eddie Irvine, som kørte sig op fra 6. til 4. pladsen. Og imellem de to McLaren racere og Eddie Irvines Ferrari der lå Heinz-Harald Frentzen i sin Jordan. Og de placeringer holdt løbet igennem, og det blev også resultatet af løbet. På 5. pldsen kom Ralf Schumacher i Williams og som den sidste på de pointgivende pladser kom Damon Hill i hans Jordan racer.

Der var 16 kørere der fuldførte dagens Grand Prix, og heraf var de første 12 på omgangshøjde, og de sidste fire var alle en omgang efter.
Du kan se det samlede resultat på vores resultatside

Det var unægtelig meget overraskende at David Coulthard ikke sørgede for at slippe Mika Hakkinen forbi, og på den måde hjælpe både ham og McLaren til at vinde mesterskabet. Med det resultat der blev opnået i dag, så er Mika Hakkinen nu kun 1 point foran Eddie Irvine, men med blot lidt hjælp fra David Coulthard så kunne Mika Hakkinen's forspring have været på 5 point.
Det var da også helt tydeligt, både i parkferme, ved præmieoverrækkelsen samt under det efterfølgende pressemøde, at Mika Hakkinen ikke var specielt imponeret over David Coulthard's kørsel i dag.

I øvrigt så er det værd at bemærke at det idag lykkedes for Jacques Villeneuve, for første gang denne sæson, at få sin BAR racer over målstregen.

Også i konstruktørenes mesterskab er det nu McLaren (106 point) der fører, foran Ferrari (97 point) og Jordan (47 point). Der er indtil nu ni teams der har scoret point i år, kun BAR og Minardi er stadig på nul point.

Det næste Grand Prix løb er om 14 dage på Monza banen i Italien.

AN  


Hop til top
Overlader Coulthard sejren?

David Coulthard er indstillet på at følge eventuelle teamordre, hvis det vurderes at Mika Hakkinen skal vinde dagens løb. Skotten har ellers fået grønt lys for stadig at køre sin chance - selvom den er ret lille sådan som det ser ud lige nu - Coulthard er 20 point efter Eddie Irvine men han kan komme med igen hvis de to favoritter til VM-titlen, Hakkinen og Irvine udgår. "Hvis de kommer dertil er jeg klar til at følge ordren - det har jeg gjort før," siger skotten men understreger at han ikke vil tilbyde det af sig selv - det skal komme fra toppen i teamet. "Hvis jeg vinder her kan det blive 4 rigtig spændende løb. Det er slet ikke slut for mit vedkommende, men det er klart at jeg skal til at have gang i sejrene," vurderer Coulthard.

Det ventes at McLaren har lavet en aftale mellem de to kørere sådan at de undgår endnu et sammenstød ligesom det var tilfældet i Østrig hvor Coulthard under et overhalingsforsøg puffede Hakkinen af banen og sendte ham ned bagerst i feltet. Grunden til dette er det meget langsomme La Source-sving der dårlig nok kommer et par hundrede meter efter startlinien. Officielt er der ikke lavet nogle teamordre - men det kan ikke udelukkes. "Vi vil vente og se om der bliver teamordre i det første sving, eftersom både Mika og David er i den forreste række," siger Mercedes-bossen Norbert Haug der helst ikke vil se en gentagelse af sammenstødet i Østrig.

BB  


Hop til top
Stewart år 2000-klar på Monza

Nu ventes der med spænding på at brikkerne omkring line-up'en hos Ferrari og Stewart falder på plads. Det ventes at Eddie Irvine og Rubens Barrichello bytter lige over - og ifølge Jackie Stewart bliver Stewart-teamets line-up præsenteret på Monza om 14 dage. Om kontraktforhandlingerne siger Jackie Stewart: "De er endnu ikke faldet på plads, selvom det vil blive gennemført indenfor de kommende to uger - hvor der også kommer en annoncering."

Eddie Irvine bliver med stor sandsynlighed den ene kører mens det stadig er usikkert hvem der får det andet sæde. Nogle kilder mener at vide at teamet alligevel beholder Johnny Herbert - blandt andet fordi det ikke lykkedes at få fat i Mika Salo der udnyttede sit forhold til Ferrari og i stedet fik en kontrakt med Sauber. Stewart har indtil forsøgt at overtale Barrichello til at blive, men det er efterhånden sikkert at han ikke vil være at finde hos Stewart i den kommende sæson.

BB  


Hop til top
BMW klar til test

I den kommende sæson begynder samarbejdet mellem Williams og BMW - og indtil videre har der været flere op- og nedture hos den tyske fabrik. Udviklingen er flere gange strandet fordi det har vist sig at motoren ikke giver de fornødne hestekræfter og ikke har den standard som man ellers ville have. BMW har ikke testet offentligt, men har anvendt et gammelt 1998-chassis til at prøve motoren med Jörg Muller som teamets testkører. Men det ventes at Williams indenfor de kommende måneder vil forsøge at få testet motoren. "Vi håber at kunne teste motoren før den ene 'sovemåned' i november efter at det sidste løb er kørt, men jeg ved ikke om vi vil gennemføre det. BMW tester med en gammel Williams-racer med deres egen motor på en privat bane og har haft deres op- og nedtur. Jeg ved at de for tiden prøvekører en ny motor på dynomometeret, og jeg ved de er på rette kurs med den første løbsmotor til næste sæson," siger Frank Williams. Det ventes at BMW vil præsentere en V12-motor.
BB  


 

Hop til top28.8.1999

Michael Schumacher ude resten af året

Alt tyder nu på at Michael Schumacher ikke vender tilbage til Formel 1 i år, efter de meldinger der er kommet her til aften. Mange vil spørge sig selv - hvorfor nu alt dette når meget endda tyede på at han ville blive klar til løbet på Spa? Det kan der være flere forklaringer på. Schumacher vendte tilbage i sin racer efter 40 dages ufrivillig pause på grund af et brækket ben. Der var ingen tegn på at han havde mistet sin hurtighed - Irvine blev ligefrem til grin ved at en skadet kører var hurtigere end han. Schumacher kørte en løbsdistance - og blev faktisk indskrevet til det belgiske grand prix - men trak sig. Det hele så meget godt ud - og i stedet for at køre på Spa ville han gøre sig helt klar til den store festival på Monza hvor godt 200.000 tifosis kunne bakke ham op til comeback-løbet. Men nu er der gået skår i glæden! En talsmand har her til aften udtalt at Michael Schumacher har fået store og alvorlige smerter ved at bruge benet. Han kan overhovedet ikke løbe - og det er meget besværligt for ham at køre på sin mountain-bike...

Michael Schumacher er en arbejdshest - der er ingen tvivl om at han arbejder meget intensivt på alle områder for at være den bedste i Formel 1. For at komme i form begyndte Schumacher at træne og der var flere meldinger om at tyskeren uden problemer havde tilbagelagt over 40 kilometer på sin cykel. Men det har givet et alvorligt bagslag der kommer til at koste ham resten af 1999-sæsonen. Blandet andet har der været komplikationer ved Schumacher hæl hvor nogle nervebaner er blevet beskadiget. Hælen er på det sidste blevet blå og underbenet er hævet op. Faktisk er Schumacher igen begyndt at bruge sine krykker... Derudover menes der at være opstået nogle problemer ved helingen af knoglebruddet.

Problemet er simpelthen opstået ved at Schumacher har været alt for ærgerrig og overbelastet sit ben - der trods alt er skrøbeligt efter bruddet. Ifølge talsmanden vides det dog ikke om det er Schumachers test i sidste uge der har gjort at hans ben ikke har det så godt eller om det skyldes for stor fysisk belastning ved lange cykelture. Det vides endnu ikke om Michael Schumacher tager konsekvensen af den seneste udvikling og lægger alle planer om et comeback på Monza på is - eller om han virkelig vil forsøge at komme tilbage. Schumacher opholder sig i øjeblikket i sin feriehytte i Norge. Senest en gang i næste uge vil det vise sig om tyskeren kører den planlagte test for Ferrari på Monza og forsøge at forcere et comeback.

BB  


Hop til top
BAR-uheld var kørerfejl

To gange kørefejl og flere smadrede BAR-racere er vel egentlig det eneste teamet har fået ud af weekenden indtil videre. I går brød ophænget på Villeneuve racer sammen da canadieren var ved at bremse - men han slap fra det uheld uden skrammer. Begge kørere var imidlertid enige om at det ikke gik videre godt med at komme igennem Eau Rouge-svinget. Først var det Jacques Villeneuve der spandt. Bagenden bliver nervøs da han var på vej op af Formel 1's ubetinget vildeste sving. Canadieren kan ikke redde udskridningen og rammer ind i muren med bagenden af raceren hvorefter den spinder flere gange rundt i gruset. Efter at kvalifikationen blev genoptaget var det Ricardo Zontas tur til at gennemgå det samme uheld. Næsten på samme sted - og på samme måde kom Zontas racer i slinger, men røg ind i den venstre grusgrav hvor den blev slynget en gang rundt i luften for derefter at lande på bunden og spinde flere gange rundt. Raceren blev ligesom Villeneuves total splittet fra hinanden - og grunden: kørerfejl!

"Begge uheld skete så hurtigt at inden kører er i stand til at sige præcist hvad der skete. Jeg tror ikke det var et mekanisk problem og vores telemetri viser ikke nogen problemer," siger Craig Pollock. Teamchefen har dirigeret de racere som var på vej til Monza for den kommende test til Spa-banen - de er nemlig ved at mangle et par racere efter 3 store uheld!

"Jeg var med fuld speeder gennem Eau Rouge og da bagenden begyndte at skride kunne jeg ikke holde den. Jeg ramte barrieren meget hårdt men dækkene absorberede en del af sammenstødet. Der var ikke nogen mekanisk fejl, men vores racere er ikke nemme af køre og de er ret nervøse i bagenden. Jeg pressede simpelthen for hårdt og jeg mistede raceren," indrømmer Jacques Villeneuve der sidste år havde et lignende uheld!

"Uheldet skete meget hurtigt og jeg ved faktisk ikke hvorfor. Jeg rettede lidt op i svinget og følte ingen overstyring, men bagenden kom så hurtigt rundt at jeg ikke kunne korrigere for det. Jeg er dog helt ok, og er klar til at køre i morgen," siger Ricardo Zonta om sit uheld der var det værste af de to uheld.

BB  


Hop til top
Irvine skuffet

De store forhåbninger om Irvines VM-ambitioner blev skruet noget ned efter at ireren ikke ligefrem havde en af karrierens bedste kvalifikationer. Godt nok blev det til en 6. plads, men afstanden op til Hakkinen er alt for stor for en kører der gerne vil vinde VM. En afstand på 1,5 sekunder er slet ikke acceptabel - og derfor var Irvine og skuffet. "Jeg forventede ikke at skulle være halvandet sekund fra pole position. Det der er værre er at endnu et team kom ind imellem vores normale rivaler," siger Irvine og hentyder til de to Jordan-racere der er placeret i anden række. Selv siger Irvine at en stor del af skylden lå i masser af trafik. Dog er Salo af en helt anden opfattelse - og siger måske mere sandheden om den dårlige kvalifikation. "Min racer var meget langsom og jeg kunne ikke få det bedste ud af den," siger stand-in'en der indtil videre har kørt sin sidste kvalifikation i denne omgang. Finnen håber at raceren vil opføre sig bedre når den kører med fyldte tanke. Også Jean Todt, der som bekendt ikke er overvild med Irvine var skuffet. "Det er en af Eddies dårligste placeringer i år." Irvine håber på et godt løb - og satser på en plads på podiet.

For Hakkinen var det naturligvis godt nyt at Irvine starter så langt tilbage - og Hakkinen var meget overrasket over at Irvine trods alt var så langt efter. "Forskellen er normalt på en til to tiendedel og det er ok, men et helt sekund ned til Ferrari er svært at forstå," siger han. For Hakkinen er det vigtigt at få point i løbet - han er to point efter Irvine i VM-stillingen.

BB  


Hop til top
Jordan håber på gentagelse

Sidste år: I det kaotiske regnvejr med massesammenstød, kollisionen mellem Schumacher og Coulthard var blandt andet med til at bane vejen til Jordans første sejr - og så var det faktisk en dobbeltsejr. Heinz-Harald Frentzen tror at det ikke vil være helt umuligt at gentage den bedrift. "Der er en god chance for Damon og jeg for at vinde når vi starter fra anden startrække," siger Frentzen. Selvom tyskeren blev distanceret med over et sekund var han sikker på at han godt kunne have kørt en hurtigere tid, men han blev to gange hindret da de to BAR-racere blev smadret. "Det er irriterende når der sker sådanne uheld men i det mindste blev ingen skadet i dag," siger Frentzen og er på jagt efter sin anden sejr i år. Han vandt det dramatiske løb på Magny-Cours for nogle måneder siden. Er Jordan teamet der kan vinde de spektakulære løb? Teamets to sejre er i hvertfald kommet under specielle forhold, og Spa der er kendt for at være lunefuld kan være til Jordans fordel.

BB  


Hop til top
Kritik af BAR-mekanikere

På TV kunne man blandt andet høre Norbert Haug kritisere BAR og Villeneuve for at have en alt for nonchalant holdning til de alvorlige uheld som ramte BAR-teamet under kvalifikationen, hvilket den tyske motorsportsboss fandt meget uetisk. Ligeledes har Mika Hakkinen udtryk bekymring over at folk i BAR-teamet kunne grine og have det rigtig sjovt efter det der var sket med Ricardo Zonta. "Jeg er meget, meget skuffet med de folk - men heldigvis er det ikke mit problem," siger den regerende verdensmester. Men Jacques Villeneuve går ind og forsvarer sine mekanikere og siger at signalerne fra teamet må være blevet misforstået. "Mekanikeren grinede fordi de var lettede. Hvis nogen var kommet til skade var det en anden historie," siger Villeneuve. Men spørgsmålet er om det ikke er lidt af en overreaktion at bryde ud i grin efter et uheld...
BB  


Hop til top
Dramatisk kvalifikation

På den smukke Spa-bane blev der her til efermiddag afholdt en kvalifikation der bød på masser af drama. Hakkinen fik sin 20. pole position i karrieren og ligner mere og mere en verdensmester, mens der igen var problemer hos Ferrari. Jordan var langt fremme og der er ingen tvivl om at det bliver et spændende løb i morgen.

Det blev BAR teamet, der kom til at stå for "underholdningen" under dagens kvalifikation på Spa, da begge biler på dramatisk vis spandt af banen efter det berygtede Eau Rouge sving. Først var det Villeneuve, der måtte en tur i gruset, da bilen pludselig overstyrede og røg banen. Villeneuve kunne dog selv komme ud af bilen og var i stand til at fortsætte kvalifikationen i reserve bilen, til trods for at bilen faktisk rullede flere gange rundt på sin vej gennem gruset. Ulykken resulterede i at sessionen blev stoppet ca. et kvarter. Umiddelbart efter genstarten af kvalifikation var det Ricardo Zonta, der på selvsamme sted også på grund af overstyring måtte en tur af banen. Også hans bil blev total skadet og mistede bl.a. alle fire hjul, men Zonta slap uden de store knubs.

Marc Gene var som sædvanlig den første mand ude. Derefter fulgte Zanardi der satte en tid der var noget hurtigere end den tid italieneren havde sat her til formiddag. De to BAR-racere var også flyvende - først med Zonta og sidenhen var det Villeneuve der tog spidsen.

Men så kom de hurtige biler på banen. David Coulthard satte en tid der var 1,1 sekund hurtigere end Villeneuve. Kort efter fulgte Frentzen efter og satte en tid der var 4/10 efter Coulthards tid. Mika Hakkinen kom på banen og kørte en tid der var lidt over 3/10 bedre end Coulthard.

Ralf Schumacher viser også at han er stærkt kørende på Spa. Han fortrængte Hill fra 4. pladsen. på dette tidspunkt var begge Ferrari-kørere meget anonyme. Irvine som nummer 6 og Salo yderligere to pladser tilbage.

Jacques Villeneuve havde et aldelses uhyggeligt uheld i Eau Rouge hvor bilen på vej op gennem kurven kom i slinger og canadieren var passager i en racer der blev totalt smadret. Var det endnu et problem med raceren eller holdt Villeneuve igen speederen i bund som han plejer? Noget af svaret kom måske nogle minutter senere...Kvalifikationen blev stoppet mens man fik flyttet vraget. Villeneuve kom ikke til skade.

Træningen var imidlertid ikke genoptaget i mange minutter før det igen gik galt - igen var det en BAR-racer. Denne gang var det Ricardo Zonta der kom galt af sted i Eau Rouge. Brasilianeren nåede endda at flippe rundt en enkelt gang - et uheld der var langt mere alvorligt end Villeneuves. Igen var det bagenden der skred ud og man kunne derfor godt få den tanke at der igen var noget galt med racerene. Zonta slap uskadt fra uheldet... Craig Pollock ville ikke afvise at der kunne have været et teknisk problem men at de som udgangspunkt først ville blive undersægt efter kvalifikationen.

Det som især var det værste ved uheldet var at bilen blev splittet så meget fra hinanden - og at alle 4 hjul blevet revet af raceren, specielt når man tager i betragtning at man har gjort meget for at sikre at dækkene ikke flyver af...

Efter at den anden afbrydelse var overstået kom Damon Hill op på 3. pladsen - og de mange uheld i Eau Rouge havde fik briten til at køre lidt langsommere hvilket kunne ses på topfarten der blev målt... Hakkinen var åbenbart ikke mærket af dette - han kørte hurtigere end før gennem Eau Rouge - og forbedrede sin tid med 3/1000. Imens fortrængte Ralf Schumacher sin landsmand Frentzen fra 4. pladsen. Dette svarede Frenzten igen på - og satte en bedre tid end Hill og Ralf Schumacher - 1,003 efter Mika Hakkinen. I de sidste sekunder forsøgte Damon Hill at presse en bedre tid ud af Jordan-raceren, men uden held. Det samme gjorde sig gældende for Eddie Irvine der havde en meget dårlig kvalifikation. Det var blot må starte som nummer 6 - over 1,5 sekund efter Hakkinen... Derudover var han også et godt stykke fra de to Jordan-racere og Ralf Schumach

BB  


Hop til top
Heidfeld til Prost

I går blev det bekræftet at Prost-Peugeot i år 2000 kører med den rutinerede Jean Alesi og den nye Formel 3000-mester, Nick Heidfeld. Den unge tysker bliver dermed den 4. tysker i næste års felt. Tyskeren har total opbakning fra Mercedes der har været hans banemand - blandt andet ved at stable West Competition-teamet på benene så han kunne vinde Formel 3000-mesterskabet efter to år i serien.

Nick Heidfeld har gjort det godt i tests for McLaren og en enkelt test hos Prost i sidste uge har overbevist Alain Prost om at det er værd at satse på den 22 årige tysker. Men der skal nok også findes andre - og langt mere vægtige grunde: Mercedes-kontrakten fra år 2001! Der er ingen tvivl om at dette indgår som et strategisk træk fra Prosts side. De vil gerne være aftagere af ældre Mercedes-motorer når Peugeot sandsynligvis trækker sig ud efter sæsonen år 2000, selvom man benægter denne aftale hos Prost. Dog gælder kontrakten mellem Prost og Heidfeld kun et år - men med option for yderligere nogle sæsoner.

Alain Prost er meget glad for sammensætningen af kørere for år 2000: "Jeg er glad for at byde Nick Heidfeld velkommen i teamet i dag. Med Jean Alesi har vi det perfekte mix mellem erfaring og ungdom. Han vil tilføre en international dimension til teamet, hvilket er meget vigtigt for vore partnere," siger den 4-dobbelte verdensmester og hentyder især til sponsorernes krav om en ung kører. Også deres nye mand var uhyre glad for at have fået en plads i Formel 1-feltet. "Det er et af de bedste team man kan lære i. Alle ved at Alain har været en af verdens bedste kørere og han kan derfor lære mig meget," siger Heidfeld.

Det betyder endvidere at Olivier Panis har fået sparket fra Prost - og hvis vinderen fra Monaco i 1996 skal finde en plads i Formel 1 bliver det sandsynligvis hos Arrows. Ved udnævnelsen af Heidfeld benyttede Alain Prost chancen til at sige pænt tak til Panis. "Olivier har været her siden begyndelsen af Prost Grand Prix-eventyret. Jeg vil gerne sige ham særlig tak for at være meget loyal," og henvendt til de to kørere, Trulli og Panis siger han: "Jeg ønsker den alt bedst i deres fremtidige karriere."

BB  


Hop til top
Sponsorpanik på Spa

Hidtil har der ikke været forbud med tobaksreklamer ved løbet på Spa, og i år har der været stor forvirring om hvorvidt man må/vil køre med tobaksreklamer. Situationen er den at det er forbudt i Belgien at reklamere for tobak, men i den provins som Spa-banen ligger i har ikke de samme regler. I øjeblikket verserer der en retssag i Belgiens højeste retsinstans der skal afgøre om regionen kan 'overrule' landets love.

Forvirringen blev total da teamsene var klar til at køre træning og hvor det viste sig at alle teams med tobaksfirmaer havde fjernet deres logo og navne. Også under dagens kvalifikation kunne man se teams som Ferrari med et F1-logo og en tekst hvor der blot stod "Formula One". FIA og folkene der organiserer løbet har diskuteret sagen, men der er meget der tyder på at hele weekenden bliver uden tobaksreklamer. FIA var indtil for nogle måneder siden indstillet på at droppe Spa hvis det viste sig at der blev problemer med lovgivningen - og efter al balladen er det meget sikkert at Spa ikke kommer til at lægge asfalt til et løb til næste år - hvilket er meget ærgerligt eftersom det absolut er den bedste racerbane i Formel 1-kalenderen.

BB  


Hop til top
Hvad er forskellen?

De to bejlere til positionen som det 3. bedste team i Formel 1, Jordan og Stewart er vidt forskellige. Jordan har godt nok fået mange flere point end Stewart, men det har især været problemer hos Stewart der har kostet det Ford-ejede team en bedre placering så er de to teams bestem meget tæt på hinanden. Gary Anderson kan især fortælle om hvad der er forskellen på de to teams. Han har været ansat i begge teams - og gik til Stewart da Mike Gascoyne blev hentet fra et Tyrrell-team der var ved at falde fra hinanden. Det er især atmosfæren der er forskellig, og at det især er toppersonerne i de to teams der gør forskellen. Eddie Jordan er meget flink, noget helt for sig selv ifølge Gary Andersson, mens Jackie Stewart dog er langt mere proffessionel. Derudover er der langt mere motivation hos Stewart efter at Ford har sat 100% fokus på Formel 1. "Der er tydeligvis en forskel på Eddie og Jackies liv. Det kan mærkes i hele teamet. Til slut vil begge sandsynligvis nå deres mål - men de har arbejdet i vidt forskellig retningm," siger Gary Anderson. Til historien skal det også siges at Anderson og Eddie Jordan har fået et lidt anspændt forhold til hinanden. Det var de to der var bagmændene bag Jordans Formel 1-satsning men Gary Andersson blev flere gange sendt på ferie da han var hos Jordan og da Mike Gascoyne kom til søgte Gary Andersson andre græsgange.
BB  


Hop til top
Broget træning

I formiddagens to frie træning var det et meget broget resultat. Heinz-Harald Frentzen sluttede som den hurtigste om formiddagen efter at Ralf Schumacher havde været den hurtigste i den 3. træning.

På trods af at have totalsmadret sin racer i går var Frentzen altså rigtig godt med og det ser ud til at Jordan er i god form til at gøre det godt på den bane hvor de for blot et år siden hentede deres første sejr. 3. hurtigst var David Coulthard der igen satte Mika Hakkinen i skyggen - finnen fik kun den 7. hurtigste tid - godt en tiendedel efter sin værste rival i VM, Eddie Irvine. Hakkinen afbrød imidlertid mange hurtige omgange så det ventes at han sagtens kan hente forspringet til Frentzen der lød på 1,2 sek.

Hos BAR må man have fundet ud af hvad der var problemet med deres ophæng. Jacques Villeneuve kørte en tid der rakte til 5. pladsen hvilket lover godt for den vilde canadier der elsker Spa-banen, som så mange andre kørere.

Kvalifikationen begynder kl. 13 og det kan blive en spændende time - to stærke McLaren-racere, Ralf Schumacher eller måske kan Frentzen gøre noget stort? Kan Irvine dykke længere ned og få en god position?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk