Denys Rohan, øverstkommanderende på Siilverstone, er meget positivt indstillet: "Jeg er glad for at Ford har taget det seriøst nok til indsende en planlægningsansøgning. Der er mange forhindringer, som vi håber at have fået bugt med ved slutningen af sommeren. Vi har aftalt en del punkter med Ford, men der er stadig nogle finere detaljer at fastsætte."
$112 mio. har Jaguar Racing tænkt sig at bruge på den nye fabrik, der vil bringe alle aktiviteter under ét tag. Udover flytningen af Cosworths motorfremstilling, vil de nye lokaler også give plads til en vindtunnel – noget Eddie Irvine har bedt om siden han ankom til teamet.
Forseelsen bestod i at have overhalet bagved sikkerhedsvognen - altså på opvarmningsomgangen. Men det ikke nogen retfærdig dom, mener de la Rosa. "Da sikkerhedsvogne nvar ude til starten var jeg bag Pedro Diniz og han var på mønstrede dæk mens det var vådt og han spandt næsten af foran mig, " siger de la Rosa. "Jeg var nødt til at undgå ham og det sprøjtede meget, så jeg kunne ikke bare bremse lige for lade Diniz komme sig over sin næsten-afkørsel, så jeg var nødt til passere ham for at undgå at ramme ham."
Diniz havde kvalificeret sig som nr. 16 og det var også den placering han endte med at få, næstsidst, lige efter holdkammerat Jos Verstappen og to omgange bagefter de førende.
"Han bliver hele tiden bedre og bedre. Jeg har set og kørte meget mod mange kørere, og han er den bedste, især af hans alder," siger han rosende. "I betragtning af hans alder er han exceptionel," siger Berger videre.
"Det er bare så godt det der..."
Det er vel egentlig forståeligt at Williams ikke vil frigive ham efter de to år hos Benetton. Spørgsmålet er så om teamet har satset på den forkerte ved at lade Button gå til Benetton – en af deres rivaler…
"Da banen tørrede, var racerne ikke i deres bedste opsætning til løbet. Men vi var blevet fortalt at det kunne regne igen i løbet, så vi gik efter kompromiset," siger teamets tekniske leder, Patrick Head.
Han fandt at det var et meget spændende løb, specielt når man også tager resultatet i betragtning. "Det var et interessant løb, især med starten på våd bane bag sikkerheds-bilen," siger han videre. På en måde er han ked af at Buttons løb blev delvist ødelagt. "Jensons løb blev ødelagt af hans sammenstød med Trulli, selvom det også spolerede Trullis løb," siger han videre og beretter at britens frontvinge blev bøjet, men at det ikke er undersøgt hvor meget det kom til at påvirke hans løb.
Han hæfter sig især ved at teamet har to kørere inden for de pointgivende placeringer. "Det er et godt resultat for Williams at have to kørere i pointene og at Ralf kom på podiet," siger han om Williams første 'dobbeltpoint' siden det overraskende løb på Silverstone.
Spanieren har testet for Minardi sidste vinter, og satte faktisk ret gode tider, og Alonso er blot 19 år. Han kom direkte fra Formel Opel Fortuna, hvor toppræmien for at vinde serien, var en sæson i F3000.
Spanieren har dog været involveret i mange uheld og påkørsler, men holdt sig fra in-fights i søndags, da han fra pole sikrede sig sejren. Hvis han ikke kommer i Formel 1, hvilket ikke er meget sandsynligt, så er han udset som en af favoritterne til næste års F3000-titel. Hold øje med Alonso...
Det var FIA-lederen Charlie Whiting, der spurgte Coulthard og hans kolleger om det ville være fornuftigt at bruge pace-car i starten, og dette mente skotten. "Det ødelagde selvfølgelig en chance for at overhale, men det minimerede også faren for et uheld," siger han med det store sammenstød i 1998 in mente.
Dog var der ikke meget vand på banen, i det som vi tidligere har set. Allerede efter få omgange var banen tørret op - men skotten har selvfølgelig ret i at det er bedre at så mange kørere som muligt kommer banen rundt på den første omgang. Alligevel er stående starter en del af gamet, og det manglede.
Coulthard får støtte af Frentzen, da der opstod en del debat om starten. "Efter løbet var der diskussioner om beslutningen om at starte bag pace-car," forklarer han. "Som jeg ser det, var det helt i orden. At starte på Spa er meget svært selv i tørvejr," forklarer tyskeren der sluttede på 6. pladsen. Men selvom det er svært, så er det jo ikke desto mindre det som kørerne får løn for.
En af kritikerne af starten, er Martin Brundle, mener at det selvfølgelig er svært at starte på våd bane, men at kørerne kender betingelserne. Starten er en del af løbet - også i regnvejr!
Coulthard erkender at det er svært, men han opgiver ikke. "Jeg kender ikke det matematiske bag det, men jeg tror at jeg skal vinde de næste fire løb, og det bliver svært mod de modstandere, men der kan ske meget," siger Coulthard. Men indtil at der ikke er flere chancer for at vinde VM, vil han ikke give op. "Jeg har en chance indtil en kører har et forspring der er større end de resterende point der er tilbage," siger Coulthard.
Spørgsmålet er om skotten har udspillet sin rolle i år. Han var rigtig godt med og lignede McLarens bedste kandidat - lige indtil det østrigske grand prix. Der faldt brikkerne på plads hos Hakkinen.
Samme positive ukuelighed fremviste Michael Schumacher, men han påpeger at Ferrari'en mangler fart i forhold til rivalen: "Vi har forbedret bilen her og i tidsrummet mellem Ungarn og dette løb. Men det har ikke været nok… Men jeg ved at tingene ændrer sig hurtigt og med fire løb endnu er jeg stadig optimistisk. Vi kan gøre langt mere end dette."
Schumacher og Co. har løbene i Italien, USA, Japan og Malaysia til at ændre på forholdet. Hvis man skal gribe fart i en anden sammenligning kunne det være at McLaren har opnået at vinde adskillige mesterskaber i træk siden midten af '80'erne. Ferrari vandt sit seneste mesterskab i 1979...
Nick Heidfeld har netop offentliggjort sit skift til Sauber, så det bliver hans sæde Diniz overtager. Jean Alesi, der var tæt på en topplacering i weekenden, har tidligere fortalt at hvis Prost-teamet har en fremtid bliver han, så den ting ligger det mindste fast. Hvem der vil udgøre ejerkredsen i teamet er en helt anden sag.
Selvom Alesi måtte udgå med tankstofproblemer fra en femteplads i gårsdagens løb, virkede weekenden dog som et frisk pust i teamet, mener både Alesi og Alain Prost. Alesi startede sit 179ende GP fra en sølle syttende startposition, men kom altså langt op inden det var slut. "Det var et godt løb så længe det varede for mig, " sagde den 36årige franskmand. " Jeg håber det har givet alle en frisk dosis ilt." Prost selv var enig: "Vi viste hvad vi er i stand til." Heidfeld fik ikke muligheden for at markere sig i løbet: endnu en Peugeot-motor satte ud inden han havde nået mål…
Heidfeld har haft en skuffende debut-sæson, men det har primært været fordi Prost-Peugeot har været et totalt flop. Nu forlader han teamet der er i opløsning, og det sætter fortsat gang i rygterne om at Prost er på vej til at blive solgt. "Jeg er meget glad for at vi kunne få en aftale med Nick Heidfeld," siger Peter Sauber. Søndag aften udløb nemlig Prosts option på tyskeren, og da Alain Prost ikke ville gøre brug af den, slog Peter Sauber til. "Nick har vist så meget potentiale i hans karriere at vi ville skrive kontrakt med ham for et år siden, og er nu glade for denne 3-årige kontrakt," siger Sauber videre.
Hovedpersonen selv, glæder sig også til tiden hos Sauber. "Jeg er glad for kontrakten og muligheden for at arbejde med Sauber. Jeg tror at teamet har potentialet til yderligere fremskridt, og jeg vil give mit bedste for at give et godt bidrag," siger Heidfeld om kontrakten. Det formodes at han kommer til at erstatte Pedro Diniz der er på vej ud og at Diniz i stedet går den anden vej og poster penge i det vaklende Prost-team. Hos Sauber er der fortsat et ledigt sæde – Jos Verstappen og Alexander Wurz sættes fortsat i forbindelse med det sæde.
Prost siger i samme moment tak for denne gang. "Nick har gjort det godt for os i år, men vi besluttede at han ikke passede ind i vores strategi for næste år. Jeg ønsker ham held og lykke i fremtiden," siger Alain Prost.
Artikel - Silly season - vol. 3
"Det var mest min fejl, så jeg siger undskyld, Jarno," kommer det fra den unge brite der altså er moden nok til at tage et ansvar på sig. "Michael var på ydersiden af Jarno og han drejede skarpt så jeg troede at der var et hul. Jeg kørte for det - men ramte ham," siger en ærgerlig Button der mistede flere placeringer ved sammenstødet.
Trulli er ramt - og senere staller motoren, så italieneren udgår
Trulli accepterer undskyldningen. "Jeg er skuffet over at jeg kunne få et godt resultat i dag. Og jeg ved at jeg kunne give Jenson skylden, men det var en fejl som enhver ung kører kunne lave. Det ødelagde mit løb og han var heldig at det ikke ødelagde hans," siger Trulli eftergivende. Godt at se at Formel 1 ikke handler om såret stolthed og ballade om ridser i lakken. Havde det været VM-duellanterne der havde været på kollisionskurs, så var der nok blevet talt med store bogstaver.
"Fornyelsen af kontrakten er meget godt nyt for BMW-Williams," siger Frank Williams. "I Formel 1 gælder det om at have alle fordele, og Petrobras har leveret det på deres område. Det er en meget værdsat teknisk partner i teamet," siger teamchefen.
Også hos Petrobras ser man frem til at fortsætte samarbejdet. "Vi er meget glade for resultatet og håbet at den venlige alliance kan blive yderligere forbedret sammen med mange sejre til BMW-Williams," siger Ricardo Vieira der er leder hos Petrobras.
Om det også kommet til at influere på Bruno Junqueiras fremtid som eventuel testkører, må tiden vise. Den nykårede F3000-mester sættes i forbindelse med et job i ChampCar.
"Hakkinen var simpelthen meget hurtigere i dag, selvom vi havde forbedret raceren fra i går til i dag, og fra det sidste løb til dette. Vi føler ikke at vi har mistet VM," forsikrer Schumacher. Nu kommer tyskeren til Monza, og spørgsmålet er om Ferrari kan følge med der. På papiret bør McLaren være favorit, også når man ser på de resterende baner der er tilbage i år. Dog skal man ikke underkende at Ferrari kan være med, men sejrer Hakkinen igen på Monza, så er det spørgsmålet om Ferrari ikke er sat.
Derfor kan det italienske grand prix meget vel blive af altafgørende betydning. McLaren er virkelig gået markant frem henover sæsonen, mens Ferrari - i det der lignede en ren walk-over - er faldet tilbage.
Presse - Spa - Ferrari race
"Vi blev fortalt at det ikke var til salg - og at det ikke var under forudsætninger der passede os," siger danskeren der blandt andet har investorer i Skandinavien og Mellemøsten. Der var tale om et godt tilbud. "Jeg havde en gruppe af investorer der var klar til at byde på teamet, på 80 millioner dollars. Timing er et og alt - og det skulle ikke blive til noget," siger Lars-Christian Brask.
Men fordi det blev til en nitte denne gang, giver han ikke op. Formel 1 er stadig målet for Team Brask. "Mine Formel 1-ambitioner er ikke væk," forsikrer han. Brask har også Brask Management som står bag flere kørere - blandt andet Giorgio Pantano som snusede til Formel 1 med Benetton.